Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرانجام تئاتر کشور پس از نزدیک به یکسال تعطیلی در آستانه برگزاری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر بازگشایی شد، اتفاقی که در دو ماه پایانی سال شاید تفاوتی برای اهالی هنر نمایش نداشته باشد اما می توان به آینده این بازگشایی در سال آتی امیدوار بود. 

خبرگزاری میزان - سرانجام تئاتر کشور پس از نزدیک به یکسال تعطیلی در آستانه برگزاری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر بازگشایی شد، اتفاقی که در دو ماه پایانی سال شاید تفاوتی برای اهالی هنر نمایش نداشته باشد اما می توان به آینده این بازگشایی در سال آتی امیدوار بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بازگشایی تئاتر در تابستان هم نتوانست بار سنگین شکست تولیدات تئاتری را جبران کند و این هنر همزمان با امیدواری تازه اهالی تئاتر بار دیگر به دلیل شیوع بیماری کرونا در موج سوم تعطیل شد، اتفاقی که بار دیگر مخاطبان را به تماشای آنلاین تئاتر سوق داد. 

بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار تئاتر طی هفته جاری اینجا کلیک کنید

معرفی بازیگران جدید «گرگاس‌ها یا روز به خیر آقای وزیر»

بازیگران جدید نمایش «گرگاس ها یا روز به خیر آقای وزیر» که به زودی در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر به صحنه می رود، معرفی شدند.

 پس از بهناز نازی اکنون کتانه افشاری نژاد، کامبیز امینی، رضا جهانی و دنیا فتحی به عنوان گروه بازیگران نمایش «گرگاس ها یا روز به خیر آقای وزیر» معرفی شدند.

اجرای نمایش «گرگاس‌ها یا روز به خیر آقای وزیر» به نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا نعیمی از روز پنجشنبه نهم بهمن ساعت ۱۸ با مدت زمان ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه و قیمت بلیت ۶۰ هزار تومان در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر آغاز می‌شود. پیش فروش نمایش نیز در سایت تیوال آغاز شده است.

«گرگاس ها یا روز به خیر آقای وزیر» که جدیدترین تولید گروه نمایش «شایا» است، داستان مردی است که برای منصب وزارت دارایی انتخاب می‌شود. او می‌داند بسیاری‌ از مسئولان و سازمان‌ها در فساد، اختلاس و پولشویی گسترده‌ کشور دست دارند. پس اعلام می‌کند که بی‌هیچ ملاحظه‌ای قصد پاک‌سازی و اصلاحات دارد. از همین رو دیگران با تهدید، تطمیع و تزویر سعی می‌کنند او را از خواسته و هدف‌ش دور کنند اما او با عزمی راسخ قصد دارد مفسدان را مجازات کند. وزیر دارایی، با موانع و کارشکنی‌هایی که در طول مبارزه مواجه می‌شود، در می‌یابد ریشه‌ این فسادهای گسترده به جای دیگری بازمی‌گردد، پس با اختیارات تامی که از سوی رئیس‌جمهور دریافت کرده همه را غافل‌گیر می‌کند.

«برقع» در «عمارت هنری تُ» به صحنه می‌رود

نمایش «برقع» به کارگردانی وحید پیماندار در دهمین دوره «تئاتر صاحبدلان» از امروز پنجم بهمن در «عمارت هنری تُ» به صحنه می‌رود.

نمایش «برقع» از جمله آثار صحنه‌ای دهمین دوره «تئاتر صاحبدلان» است که از امروز پنجم تا چهارشنبه ۸ بهمن ساعت ۱۶ در «عمارت هنری تُ» به صحنه می‌رود.

وحید پیماندار کارگردان «برقع» درباره این نمایش گفت: نمایش «برقع» با محوریت زنی به نام هنده است. در تاریخ آمده که این زن همسر یزید بوده و در زمانی که اصحاب امام حسین علیه السلام به اسارت گرفته و وارد شام می شوند او به حمایت از حضرت زینب سلام الله علیها و دیگر یاران می‌پردازد و نقش معنوی این زن در حماسه عاشورا شاهدی تاریخی  به بر حق بودن امام حسین علیه السلام در کاخ یزید است.

وی با اشاره به زمان برگزاری «تئاتر صاحبدلان» که مصادف با چهلمین سالگرد دفاع مقدس بود گفت: ارتباط این نمایش با چهلمین سالگرد دفاع مقدس می تواند روحیه شهادت طلبی رزمندگان باشد که البته از مکتب عاشورا و امام حسین علیه السلام می‌آید.

این کارگردان درباره شیوه اجرای نمایش عنوان کرد: این نمایش داستانی تاریخی و مذهبی و اشاره مستقیم به واقعه عاشورا دارد و نسخ تعزیه این داستان تاریخی موجود است که ما با شیوه‌های تعزیه و نقالی این نمایش را اجرا کردیم.

وی درباره اهمیت برگزاری «تئاتر صاحبدلان» بیان کرد: با توجه به فرهنگ و مذهب ما ایرانی ها در هر جشنواره‌ای و هر سالن نمایشی شاهد تئاترها و نمایشنامه های مذهبی هستیم اما اینکه «تئاتر صاحبدلان» به صورت تخصصی به این موضوع می پردازد بسیار مهم و حائز اهمیت است زیرا که نمایش مذهبی قواعد و مشخصات منحصر به فردی دارد و البته کسانی که تمایل به نوشتن و اجرای نمایش مذهبی دارند هم دارای روحیه متفاوتی هستند. در نتیجه این رویداد هم می تواند به تکمیل رشد فرم و محتوای نمایش‌های مذهبی و هم به شناخت افراد و هنرمندانی که در این زمینه مستعد هستند کمک کند.

پیماندار همچنین درباره تاثیر این رویداد در تئاتر استان ها یادآور شد: به لحاظ کمیت و تعداد اجرا «تئاتر صاحبدلان» می‌تواند در استان ها که سرشار از استعدادها و هنرمندان متعهد است، کمک کننده باشد اما مساله مهمتر این است که هر شهر و استانی همانطور که می دانیم هم شیوه های مختلف عزاداری برای محرم دارند و هم نسخ و شکل اجرای متفاوتی برای تعزیه و دیگر مراسم آیینی مذهبی مثل یزد، خوزستان، کاشان و شهرهای دیگر پس اگر استان ها با نگاه و استفاده از این آیین های مذهبی نمایش های خودشان را غنا ببخشند در نهایت به رشد و شکوفایی نمایش مذهبی و «تئاتر صاحبدلان» کمک می کند.

نمایش «برقع» به کارگردانی وحید پیماندار در دهمین دوره «تئاتر صاحبدلان» از امروز پنجم تا چهارشنبه هشتم بهمن ماه ساعت ۱۶ در «عمارت هنری تُ» به صحنه می‌رود. بازیگران این نمایش شهاب راحله و زهرا غلامی هستند.

«عمارت هنری تُ» در میدان ولیعصر، بلوار کشاورز، خیابان دائمی، پلاک ۳ واقع شده است.

۵۰ نمایش با موضوع «شهید سلیمانی» به جشنواره تئاتر فجر آمدند

توحید معصومی عضو هیئت انتخاب بخش سرباز انقلاب سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر اظهار داشت: ما در بخش «سرباز انقلاب» جشنواره تئاتر فجر حدود ۵۰ اثر را با موضوع شهید سردار سلیمانی مورد ارزیابی قرار دادیم.

برنامه پرده آخر با موضوع بررسی سی و نهمین دوره جشنواره تئاتر فجر، در ارتباط تلفنی با توحید معصومی عضو هیئت انتخاب بخش سرباز انقلاب سی و نهمین جشنواره تئاتر فجراز شبکه رادیویی گفتگو روی آنتن رفت.

توحید معصومی در گفتگوی با برنامه «پرده آخر» گفت: ما در بخش «سرباز انقلاب» جشنواره تئاتر فجر حدود ۵۰ اثر را با موضوع شهید سردار سلیمانی مورد ارزیابی قرار دادیم.

وی افزود: در سی و نهمین دوره از جشنواره تئاتر فجر ۱۲ اثر با موضوع سردار سلیمانی در بخش مسابقه‌ای سرباز انقلاب به رقابت می‌پردازند.

عضو هیئت انتخاب بخش سرباز انقلاب سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر ادامه داد: نمایش‌های مختلف برای داوری و شرکت در مسابقه از طریق مجازی – ویدئو – مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به این که تئاتر در گونه‌های مختلف باید به طور حضوری و زنده اجرا شود، عنوان کرد: در این دوره از جشنواره تمام آثار به طور زنده به روی صحنه می‌روند.

توحید معصومی اضافه کرد: به عقیده من، مرحله‌ی بازبینی آثار باید زنده و حضوری برگزار شود.

وی با اشاره به این که بخش «سرباز انقلاب» امسال به طور ویژه در جشنواره فجر حضور دارد، توضیح داد: فعالان تئاتر در یک سالِ گذشته با خلاقیت و پشتکار متن‌ها و نمایش‌های متعددی را با موضوع شهید سردار سلیمانی تولید کرده‌اند.

این فعال تئاتر افزود: مدیران جشنواره تئاتر فجر به کیفیت آثار حاضر بخش «سرباز انقلاب» حساسیت و دقت بسیار زیادی نشان می‌دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در برنامه «پرده آخر» گفت: در حال حاضر تئاتر خیابانی از سمت مردم با استقبال مواجه می‌شود.

توحید معصومی اضافه کرد: متاسفانه تئاتر به طور معمول در سبد فرهنگی خانواده‌های ایرانی جایگاه مشخص و مستمر ندارد.

وی با اشاره به این که تئاتر کشور در حالت کلی با کاستی‌های متعددی همراه است، توضیح داد: ما در بسیاری از مواقع سعی می‌کنیم با برگزاری جشنواره‌های مختلف کاستی‌های تئاتر را جبران کنیم، در حالی که ما باید در بدو امر تئاتر را از ریشه و بن‌مایه مورد تقویت قرار دهیم.

عضو هیئت انتخاب بخش سرباز انقلاب سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر افزود: در حال حاضر جشنواره‌های تئاتر تبدیل به موتور محرکه گروه‌های مختلف تئاترشده‌اند.

نشست رسانه‌ای دبیر جشنواره تئاتر فجر چهارشنبه برگزار می‌شود

نشست رسانه‌ای دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر و رونمایی از پوستر این دوره از جشنواره چهارشنبه ۸ بهمن ماه در تالار رودکی برگزار می‌شود.

برگزاری این رویداد با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و به صورت حضوری برپا خواهد شد. در متن روابط عمومی جشنواره تئاتر فجر برای دعوت از اهالی رسانه آمده است: سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر امسال متفاوت‌تر از هر سال با لحاظ کردن شرایط تحمیل شده ناشی از شیوع ویروس کرونا از ۱۱ تا ۲۰ بهمن ۹۹ برگزار خواهد شد.

این رویداد اگرچه از میزبانی اهالی رسانه به گستردگی سال های گذشته  معذور است اما همچنان مفتخر است با تمهیداتی که به اطلاع شما عزیزان رسید پذیرای حضور دلنشین و دلگرم کننده‌تان باشد.

به منظور تشریح برنامه‌ها و جزییات این رویداد نشست رسانه‌ای دبیر محترم جشنواره حسین مسافرآستانه برگزار می‌شود. همچنین در این برنامه از پوستر این دوره از جشنواره نیز رونمایی خواهد شد.

بدین وسیله از شما یا نماینده آن رسانه وزین دعوت می‌شود در این برنامه حضور به هم رسانید. به جهت حفظ سلامت شما عزیز گرانقدر خواهشمندیم نام و قطعیت حضور خبرنگار، عکاس، گروه تصویری خود را به شماره تماس ۰۹۳۶۶۲۶۸۲۳۲ خانم هانیه سفری اطلاع دهید.

لازم به توضیح است مکان این رویداد با در نظر گرفتن شیوه‌نامه‌های بهداشتی تعیین شده است.

«سمفونی شهر» درباره یک سرود انقلابی خاطره انگیز

اداره کل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش با تولید سریال «سمفونی شهر» که درباره سرود انقلابی ایران ایران ایران است نسبت به رضا رویگری خواننده این اثر وهنرمند پیشکسوت ایرانی درعرصه تئاتر، سینما ، تلویزیون ، ادای احترام کرد.

میرطاهر مظلومی کارگردان سریال رادیویی «سمفونی شهر» درباره این مجموعه رادیویی گفت: فریدون خشنود آهنگساز و تنظیم کننده این سرود انقلابی است که در زمستان سال ۵۷ پیشنهاد خوانندگی این آهنگ را به رضا رویگری که آن زمان بازیگر تئاتر بود داد و پس از آن این سرود در استودیو صبا ضبط شد که از ماندگارترین سرود‌های انقلابی ایران است.

وی افزود: در حقیقت منبع الهام شعر این سرود که حسین سرافراز آن را گفته است، خود مردم بودند و فریاد الله‌اکبرشان که صدای رسا و تأثیرگذار رضا رویگری ماندگاری این اثر را صدچندان کرد.

مظلومی همچنین در ادامه افزود: به مناسبت ادای دین واحترام به رضا رویگری عزیز، یادداشتی نوشته ام که آن را تقدیم می‌کنم.

در این یادداشت آمده است: به یاد ایرانمنش‌ها که عشق را به ما هدیه می‌کنند، با ماندن درعرصه هنر، در روزگارانی بسیار سخت، همچنان سخت، همچنان مانده اند، سخن از کسانی است که حفظ کرده اند تاتر را و سینما را چه پیشکسوت و چه جوان. چه فقید و چه نوباوگانی که به عشق و علاقه می‌بالند و پیشکسوتانی که به آن‌ها می‌آموزند ادب و فرهنگ و هویت را، سنگ با ماندن روی سنگ بند می‌شود و فرهنگ چنین پایه می‌گیرد بالا می‌رود و یک ایرانشهر می‌سازد از مردمانی که خسته نمی‌شوند، چون قدر می‌بینند از ملت فهیم ایران.

به جای بزرگداشت با نکوداشت‌ها به جای تشییع، تجلیل‌ها را، فرهنگ یعنی ادب و احترام به نظم‌هایی که طی قرون، قطعا فرهیختگان یک ملت بنا گذاشته اند، بنا‌ها جا پا‌های فرزندانمان خواهند بود، زیر پایشان را خالی نکنیم. ادب را به فرزندانمان بیاموزیم، عالم و هنرمند و بزرگتر تعظیم دارند، ارزش‌ها جایگزینی ندارند، ارزش‌ها را نادیده نگیریم، آری هنرمند امروز وطنم تو تنها نیستی؛ بر شانه هایت، کبوتری است باوقار و خوب که با ما از روشنی فردا‌ها سخن می‌گوید هرچند همیشه در سختی است، اما زنده خواهد ماند، سمفونی شهر صدای ایران است، نکوداشتی است از صدای خاطره انگیزی که کدورتش را بر نمی‌تابیم و به او، به رضا رویگری می‌گوییم برخیز‌ای همراه شیرین رفتار، برخیز.

در ادامه رضا رویگری هنرمند پیشکسوت کشورمان نیزدر پاسخ به تولید این سریال رادیویی گفت: ازمیرطاهرمظلومی وهنرمندان رادیو نمایش بسیارسپاسگزارم که به یادم بودند و این نمایش را تولید کردند، این برایم بسیار ارزشمند است، همین که به یادم هستید باعث شده است غم و غصه هایم را از یاد ببرم، قول می‌دهم که به زودی از جایم بلند شوم، در همه حال برای همه هنرمندان و مردم خوب ایران آرزوی سلامتی و تندرستی دارم.

گفتنی است مجموعه رادیویی «سمفونی شهر» به نویسندگی پوریا موسوی و مانی مستان، کارگردانی میرطاهر مظلومی، تهیه کنندگی فرشاد آذرنیا، صدابرداری محمدرضا محتشمی، افکتوری نازنین حسن پور و با هنرمندی ایوب آقاخانی، میرطاهر مظلومی، سید مجتبی طباطبایی، محمد آقامحمدی، مینا شجاع، حمید یزدانی ابیانه، علی اصغر دریایی، نازنین مهیمنی، احمد لشینی، عباس توفیقی، مسعود زنوزی راد و محمد مجدزاده از هجدهم بهمن ماه هر شب ساعت ۲۳:۴۵ از رادیو نمایش پخش می‌شود و روز بعد ساعت ۲:۳۰ دقیقه بامداد تکرار خواهد شد. همچنین این سریال در تاریخ یاد شده ساعت ۲۲:۳۰ دقیقه از رادیو ایران نیز پخش خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: تئاتر تئاتر شهر

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: تئاتر تئاتر شهر دوره از جشنواره تئاتر صاحبدلان سردار سلیمانی صحنه می رود رضا رویگری توحید معصومی سرود انقلابی عمارت هنری ت سمفونی شهر خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۹۵۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آرزوی شهید سلیمانی محقق شد

دریافت 48 MB کد خبر 6077213

دیگر خبرها

  • اجراهای عمومی نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره ملی تئاتر رضوی مشخص شدند+فیلم
  • جدول اجرای عمومی نمایش‌های هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی مشخص شد
  • اعلام جدول اجراهای عمومی آثار جشنواره ملی تئاتر رضوی
  • جدول اجرای عمومی آثار صحنه‌ای جشنواره ملی تئاتر رضوی
  • صدای گرم اسکویی برای همه شنوندگان رادیو خاطره انگیز است
  • قهرمانی تیم خاطره‌انگیز استقلالی‌ها در آلمان
  • اجرای گروه سرود «وصال یار رشت» در یادواره سردار شهید زاهدی
  • چطور اقامت خود را در کیش خاطره انگیز کنید؟
  • دلیل موفقیت مجموعه مجید جان دلبندم + فیلم
  • آرزوی شهید سلیمانی محقق شد