Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، «عباس زارع» افزود: این ۲۰۰ هزار هکتار در قالب ۱۰ هزار و ۵۰۰ پروژه اجرا می‌شود.

وی اظهار داشت: طرح سامانه نوین آبیاری تاکنون در قالب پنج هزار و 500 پروژه در سطح ۸۰ هزار هکتار اجرا شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته و پنج هزار پروژه در سطح ۱۲۰ هزار هکتار نیز در دست اجرا است که تا تیرماه 1400 به اتمام می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی، پیشرفت فیزیکی طرح سامانه‌های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی سنتی را نسبت به برنامه تعیین شده در سال جاری ۸۲ درصد عنوان کرد.

زارع، علت پیشرفت فیزیکی برنامه امسال را تخصیص اعتبارات باقی‌مانده از سال قبل در قالب کمک‌های بلاعوض به کشاورزان در ابتدای سال دانست و افزود: در سال ۹۸ حدود ۷۸ درصد اعتبارات طرح سامانه‌های نوین آبیاری در آخر سال تخصیص یافت.

وی گفت: در کل کشور در اراضی سنتی زراعی و باغی، از ابتدا تاکنون 2 میلیون و ۱۱۰ هزار هکتار به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است.

زارع ادامه‌داد: با احتساب اجرای طرح سامانه‌های نوین آبیاری در ۲۹۰ هزار هکتار اراضی مدرن در پایاب سدها و شبکه‌ها، در مجموع 2 میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به این روش‌های نوین آبیاری مجهز شده است.

وی درباره انواع به‌کارگیری روش‌های نوین آبیاری گفت: با توجه به سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی، نزدیک به ۶۰ درصد روش‌های آبیاری اجرا شده از نوع موضعی، زیرسطحی و قطره‌ای و ۴۰ درصد دیگر هم شامل سایر روش‌های نوین آبیاری است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که بیشترین بازده آبیاری مربوط به روش آبیاری زیرسطحی و سپس موضعی است، تاکید کرد: بر اساس سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی، اولویت تخصیص کمک‌های بلاعوض دولت به اجرای سامانه‌هایی است که بازدهی بالاتری داشته باشند.

مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی افزود: روش‌های آبیاری زیر سطحی و موضعی بین ۹۰ تا ۹۵ درصد بازدهی آبیاری در مزارع دارند.

وی ادامه‌داد: روش‌های آبیاری موضعی و تیپ بیشتر برای اراضی زراعی و محصولات ردیفی و روش‌های آبیاری قطره ای و میکرو برای باغ‌ها اجرا می‌شود.

زارع گفت: استفاده از روش‌های آبیاری نوین به شرایط آب و خاک، الگوی کشت، پراکندگی قطعات و نظام های بهره‌برداری و خرده مالکی بستگی دارد.

وی اضافه‌کرد: در مناطقی که کیفیت آب پایین یا شور است، به‌طور عمده از روش‌های کم فشار برای آبیاری گیاهان استفاده می شود.

زارع، هدف از اجرای طرح سامانه های نوین آبیاری در زمین های کشاورزی را افزایش بهره وری از منابع آب و خاک، حفاظت کمی و کیفی از منابع پایه و تولید پایدار محصولات کشاورزی برشمرد.

وی افزود: اثربخشی این طرح بر اساس برآورد مراکز تحقیقاتی شامل پتانسیل افزایش محصولات زراعی و باغی دست‌کم ۳۰ درصد، پتانسیل متوسط افزایش بازدهی آبیاری ۴۴ درصد در داخل مزارع و کاهش مصرف نهاده‌هایی مانند کود، سم و بذر حداقل به میزان ۳۰ درصد است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی عباس زارع توسعه ایران توسعه اقتصادی آبیاری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی عباس زارع توسعه ایران وزارت جهاد کشاورزی عباس زارع توسعه ایران توسعه اقتصادی آبیاری اخبار کنکور طرح سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی روش های آبیاری هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۹۵۸۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتش قدرتمند و مجهز به فناوری‌های نوین و سامانه پیشرفته است

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ محمدعلی بیرانوند در مراسم گرامیداشت روز ارتش، ضمن تبریک روز ارتش و حماسه‌آفرینی‌های نیروی زمینی محوری، گفت: با نگاه به تاریخ انقلاب اسلامی درمی‌یابیم که از همان روزهای نخست انقلاب اسلامی، نیروهای ارتش عشق، علاقه و میل باطنی خود به انقلاب و امام راحل را ابراز داشته که در اثبات آن می‌توان، بیعت همافران نیروی هوایی ارتش در ۱۹ بهمن سال ۵۷، شرکت در خنثی کردن کودتای ۲۱ بهمن و پیوستن کامل به صفوف ملت در ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ را نام برد.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، عوامل نفوذی بیگانه و ضدانقلاب با استفاده ابزاری از عناوین نارضایتی مردمی و خواسته مردمی به دنبال آشوب کشیدن مناطقی از کشور و جداسازی ایران بودند، به تبع نیرویی که می‌توانست جلوی آن‌ها را بگیرد ارتش بود و برای تضعیف این نیرو شعار انحلال ارتش را سر دادند ولی در چنین شرایطی اقدام حکیمانه امام راحل و حمایت ایشان مبنی بر حفظ و ضرورت ارتش و فرمان تاریخی ایشان باعث اطمینان خاطر و خودباوری ارتشیان گردید و ارتش را به ملت پیوند زد.

فرمانده تیپ مستقل ۲۱۶ زرهی ارتش استان زنجان با بیان اینکه ارتش ایران به خوبی جواب اعتمادها را بعد از انقلاب و شروع جنگ، در ۸ سال دفاع مقدس و چه در دوره بعد از دفاع مقدس تاکنون داد و همواره در تمام مناسبت‌ها، هر جا که دولت و ملت نیاز داشت با تمام توان در کنار ملت و دولت ایستاده است، تصریح کرد: ارتش به درستی شعار ارتش فدای ملت را تعبیر کرد و اثبات این ماجرا وجود ۴۸ هزار شهید گلگون کفنی است که برای حفظ نظام تقدیم نظام جمهوری اسلامی کرده است.

بیرانوند با بیان اینکه در حال حاضر ارتش قدرتمند و مجهز به فناوری‌های نوین و سامانه پیشرفته بوده و به خودکفایی و آمادگی کامل رسیده است و یکی از ارکان اصلی قدرت بازدارندگی نیروهای مسلح برشمرده شده و عزت و سربلندی را در کنار نیروهای مسلح ارمغان می‌آورد، ادامه داد: بی‌تردید بامداد ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ برگ زرینی دیگر در تاریخ افتخار جمهوری اسلامی است، اقدامی عملی مقابل لکه ننگ بشریت و رژیم کوک‌کش انجام شد و اقدام تاریخی فرزندان ایران اسلامی در نیروهای مسلح همیشه قهرمان کشور، بار دیگر ثابت کرد با کسانی که نگاه ناروا به ایران داشته باشند سر ستیز داشته و ذره‌ای از ارزش‌های والای انقلاب اسلامی کوتاه نمی‌آید و دست هر متجاوزی را قطع خواهد کرد.

فرمانده تیپ مستقل ۲۱۶ زرهی ارتش استان زنجان گفت: واکنش متناسب و به هنگام در سپاه و پشتیبانی ارتش، وزارت دفاع و نیروهای مسلح تحت فرماندهی مقام معظم رهبری، به مردم کشور عزیزمان نشان داد که از قدرت بازدارنگی بالایی برخوردار بوده و برای مقابله با هرگونه اقدام ماجراجویی دشمن آماده است.

کد خبر 6080791

دیگر خبرها

  • کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند
  • ۶۰ هزار هکتار زمین‌کشاورزی در آذربایجان‌غربی زیرپوشش شبکه آبیاری است
  • مبارزه با بیماری «زنگ زرد» در ۴۰۰ هکتار از اراضی لرستان
  • رفع تداخل ۷۰ درصد از زمین‌های کشاورزی و منابع ملی شهرستان سامان
  • رفع تداخل ۷۰ درصد از اراضی کشاورزی و منابع ملی سامان
  • ارتش قدرتمند و مجهز به فناوری‌های نوین و سامانه پیشرفته است
  • ۳۰۰ هزار هکتار از توسعه سامانه‌های نوین آبیاری با مشارکت مردم انجام شد
  • توسعه طرح سامانه‌های نوین آبیاری
  • توسعه طرح سامانه‌های نوین آبیاری، مردمی‌ترین طرح وزارت جهادکشاورزی
  • ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی جهادکشاورزی در کشور به مسکن اختصاص یافت