Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-24@04:45:39 GMT

زالی: نشانه های جدید از خیز کرونا در تهران

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۹۶۱۹۴

زالی: نشانه های جدید از خیز کرونا در تهران

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به نشانه های جدید از خیز کرونا در تهران، در عین حال بر لزوم اعمال پروتکلهای سخت گیرانه تر برای دو هفته آینده در فرودگاههای تهران تاکید و از اجبار مدارس غیرانتفاعی برای حضور دانش آموزان انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، علیرضا زالی در جلسه ستاد استانی مبارزه با بیماری کرونا گفت: در هفته چهارم دی ماه با شیب ملایمی نسبت به هفته سوم میزان ابتلا رو به افزایش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حقیقت هفته چهارم در مقایسه با هفته سوم دی ماه به گونه ای از سرعت کاهش میزان ابتلا کاسته شده یا حتی افزایشی را شاهد هستیم؛ به این ترتیب پیام ها و سیگنال های نگران کننده ای را دریافت می کنیم.

وی افزود: در حوزه بیماران سرپایی و در مرحله بعد بستری این نوع سیگنالها را دریافت کرده ایم اما در حوزه فوتی ها ۳۰ تا ۴۰ روز زمان می برد که افزایش آمارها را مشاهده کنیم. به این ترتیب باید مراقبت کنیم تا دچار اشتباه استراتژیک نشویم.

وی ادامه داد: برنامه رهگیری، ردیابی و انجام تست تا مختصری نسبت به هفته های قبل کاهش پیدا کرده است. نباید انرژی و طراوت اجرای طرح شهید سلیمانی کاهش پیدا کند. بی تردید این موضوع در افول بیماری موثر است. اگر تصور می کنید با ثبات و سکون نسبی مواجه هستیم بهترین فرصت برای رهگیری و ردیابی بیماران است. انجام تست ها بر اساس برخی گزارش ها نسبت به هفته های گذشته یا رشد نداشته و یا حتی با تقلیل مواجه بوده است.

فر مانده ستاد مقابله با کرونا کلان شهر تهران در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر این که در هر موجی از بیماری کرونا که در تهران اتفاق افتاده است تعدادی از افراد جامعه مبتلا شدند و بعد از آن مصونیت ناپایداری را مواجه بوده ایم اما نباید این موضوع ما را فریب دهد. فاصله موجهای دوم و سوم بیشتر از موجهای اول و دوم بوده است لذا ممکن است موج چهارم بسیار غافلگیرانه باشد.

وی افزود: ما به مشاغل فشار می آوریم که پروتکل ها را رعایت کنند اما اگر تجمعی اتفاق بیفتد و از آن غافل شویم، قطعا با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم بود. در بحث عید نوروز و الگوی کسب و کار این ایام باید برنامه ریزی دقیقی را تدوین کنیم. هم در تهران و هم در کشور بحث نانوایی ها باید مورد توجه قرار گیرد. نان قوت غالب مردم است و مردم با تواتر بیشتری به نانوایی ها مراجعه می کنند.

وی ادامه داد: در صنایع صنعتی نان، ابتلا به این بیماری بسیار کم است. در فرایند پخت بخشی از میکروب از بین می رود یا تضعیف می شود اما در مرحله بعد فردی که نان را توزیع می کند و کسی که آن را می گیرد در این مرحله خطر وجود دارد. اگر بار دیگر در خانه و در مکروفر نان گذاشته شود قطعا بهتر خواهد بود. اما بخشی از مردم ماکروفر ندارند و برای شیرینی ها نیز اصلا امکان حرارت دهی مجدد وجود ندارد؛ لذا باید توجه ویژه ای در بحث نان داشته باشیم. بی تردید گروه نانوایی ها و قنادی ها باید در جلسه ای مشترک توجیه شوند و موارد لازم به آنها گوشزد شود.

زالی در خصوص بازگشایی مدارس و برخی از اجبارها برای حضور دانش آموزان در مدارس غیر انتفاعی نیز گفت: علی رغم تاکید وزیر آمورش و پرورش برای اختیاری بودن حضور دانش آموزان در مدارس، متاسفانه برخی از مدارس غیر انتفاعی به گونه های مختلف والدین را برای حضور دانش آموزان تحت فشار قرار می دهند که برخی از شکایات و گزارش ها در این زمینه به ما رسیده است. باید امروز برای این مورد به یک جمع بندی برسیم. با توجه به این که جمعیت ۵ تا ۱۷ سال در تهران از لحاظ ابتلا به بیماری در حال تغییر الگو هستند باید این مورد به جد مورد توجه قرار گیرند.

وی تاکید کرد: نیاز است برای دو هفته آینده پروتکل های سخت گیرانه تری در فرودگاههای تهران اعمال شودهمچنین برای آزمون حضوری دانشگاه آزاد نیز پیشنهادی ارائه کردیم که این آزمون به صورت غیر حضوری برگزار شود و یا حداقل با توجه به شرایط تهران به تعویق بیافتد.

وی ادامه داد: برخی در خصوص تغییر وضعیت تهران به رنگ آبی سوالاتی را مطرح می کنند اما باید بگویم تهران  کماکان زرد تلقی می شود و نباید به گونه ای عمل کرد که مردم به سمت عادی نگاری بیماری کرونا حرکت کنند. قطعا تغییر وضعیت تهران باید توسط ستاد ملی کرونا اعلام شود و برای این موضوع باید تا آخر هفته جاری صبر کنید.

زالی گفت: در حال حاضر رعایت فاصله گذاری اجتماعی در تهران به ۷۴ درصد رسیده و نسبت به هفته های گذشته رو به کاهش است. کماکان حمل و نقل عمومی تهران به عنوان یک پاشنه آشیل محسوب می شود و  در این شرایط در هفته گذشته، شاهد افزایش تعداد مسافران در مترو به بیش از یک میلیون نفر بوده ایم. در همه این موارد سرنخ های جدیدی در استان تهران از خیز جدیدی بیماری مشاهده می شود لذا باید نسبت به بحث عادی نگاری و خطر آن بسیار حساس باشیم. در هفته گذشته در کل کشور بیش از ۲۴ درصد رشد در ترددهای شهری داشتیم که بسیار نگران کننده است. از سوی دیگر باید نسبت به ویروس هایی که در مناطق مختلف اقلیمی کشور و با توجه به سطح ایمنی افراد در مناطق مختلف کشور امکان خیزهای مختلف را فراهم می کند بسیار حساس باشیم و با دقت عمل کنیم.

بیشتر بخوانید: انتقال کرونا از طریق غذا/ماندگاری کرونا در کدام غذاها بیشتر است؟ آخرین آمار کرونا در ایران/ دوشنبه 6 بهمن (اینفوگرافیک) کرونا در ایران:98 قربانی و 6309 مبتلای جدید حال علی انصاریان وخیم شد مینو محرز: از سوئد واکسن کرونا وارد می‎کنیم لینک کوتاه: asriran.com/003Dai

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: حضور دانش آموزان نسبت به هفته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۹۶۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم افزایش ارتباط فعال دانشگاه با جوامع و نهادهای مردمی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، در جلسه هم اندیشی شورای راهبردی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی که با حضور دکتر علیرضا زالی رییس دانشگاه و سایر اعضا در تالار شهیدبهشتی برگزار شد.

دکتر زالی برنامه تحول دانشگاه را یکی از برنامه‌های مترقی برشمرد که با مشارکت صاحبان فرایند در این دانشگاه مهندسی و طراحی شده است و یادآور شد که طراحی و اجرای برنامه‌ها بدون مشارکت صاحبان فرایند منجر به شکست می شود.

رییس دانشگاه با اشاره به تلاش و ممارست سازمانی و تیمی برای تدوین برنامه راهبردی دانشگاه خاطرنشان کرد که شعار امسال مقام معظم رهبری در قالب یک راهبرد جدید و مستقل به این برنامه راهبردی اضافه می‌شود زیرا نقشی موثر در برنامه های دانشگاه ایفا می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خدمت محور بودن دانشگاه و حوزه سلامت گفت: خدمت رسانی وجه غالب تولید در حوزه سلامت است. بنابراین جهش تولید برای ما جهش در حوزه ارایه خدمات است.

به گفته دکتر زالی تولید در حوزه سلامت ضرورتا تولید محصول و تولید صنعتی نیست بلکه خدمات وجه غالب در دانشگاه است که این خدمت رسانی در عرصه های مختلف آموزش، بهداشت، درمان و ... صورت می گیرد و در واقع تولید نرم‌ محسوب می‌شود.

وی عدم چالاکی لازم برای تجاری سازی را از جمله چالش‌های سال‌های اخیر دانشگاه‌ها و حلقه مفقوده برای رسیدن به دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم عنوان کرد.

زالی بازبینی چگونگی تبدیل دانش بومی با سایز کوچک دانشگاهی به سایزهای بزرگتر را لازم شمرد و آن را از طریق ارتباط با صنعت و استفاده از ظرفیت‌های آن امکان پذیر دانست.

وی شرکت‌های دانش بنیان را مهمترین موضوع در خصوص مردمی سازی عنوان کرد که دانشگاه می تواند نقش برجسته‌ای در این زمینه داشته باشد.

دکتر زالی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با کارگزاران دولت در ماه مبارک رمضان و هدفگذاری بر توسعه بیشتر شرکت‌های دانش بنیان تاکید کرد: توسعه شرکت‌های دانش بنیان یکی از مباحث اصلی است که امسال باید در دانشگاه مورد توجه قرار گیرد و با مشارکت همه حوزه های دانشگاه انجام شود.

رییس دانشگاه با اشاره به ارتباط مستقیم با مردم در حوزه‌های بهداشت و درمان و دارو و غذا، خواستار تسهیل سازی فرایندها در این حوزه‌ها شد و تسهیل سازی فرایندها در این حوزه را بسیار مهم دانست.

زالی تاکید کرد: باید مجموعه فرایندهای خدماتی مبتنی بر محوریت ارباب رجوع در حوزه های مذکور ثبت و نقشه الگوریتمی فرایندها ترسیم شود، سپس به تسهیل سازی فرایندها بپردازیم.

به گفته وی توسعه، تلخیص، ساده سازی و تسهیل گری در فضای فعلی بدون توسعه دیجیتال امکان پذیر نیست و الکترونیک سازی برای تسهیل سازی فرایندهاست، بنابراین این توسعه باید با توسعه دیجیتال ممزوج باشد.

رییس دانشگاه HIM را یک سیستم نرم افزاری فعال، دینامیک، به هنگام و پرنشاط در دانشگاه عنوان کرد که حوزه‌های درمان، آموزش، بهداشت، تحقیقات و فناوری به آن پیوسته‌اند.

وی با اشاره به کاربردهای بسیار آن خاطرنشان کرد که هر سال نسل‌های جدید HIM مورد بازنگری قرار گرفته و با ویژگی های جدید ظهور می کند و امسال لازم است آیکون جدیدی برای تحقق، ارزیابی، رصد شعار سال در این نرم افزار ثبت شود.

زالی با تاکید بر ضرورت تعیین شاخص‌ها در برنامه راهبردی دانشگاه گفت: هیچ برنامه‌ای بدون ممیزی موفق نیست؛ بنابراین این برنامه راهبردی نیز باید با ممیزی و کمی سازی شاخص‌های کمی مورد پیگیری و بررسی قرار گیرد و در نهایت به مقایسه وضعیت کنونی و گذشته حوزه های مربوطه پرداخت.

وی با اشاره به پیشرو بودن دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در ارتباط با جامعه گفت: ارتباط با جامعه در تحقق شعار امسال و مردمی سازی بسیار مهم است. بنابراین باید زمینه های ارتباط فعال با جوامع و نهادهای مردمی را افزایش دهیم که به طور مثال این امر در حوزه بهداشت با توسعه خانه های مشارکت مردمی، برنامه داوطلبان سلامت و ارتباط با سمن‌های فعال در حوزه سلامت و... میسر می‌شود.

دکتر زالی با اشاره به نقش مهم خیرین در حوزه‌های توسعه و درمان بر تدوین یک برنامه جدید توسط مجمع خیرین سلامت دانشگاه برای سال جاری تاکید کرد.

وی خیرین را ناب ترین بخش سرمایه گذاری مبتنی بر مسئولیت پذیری اجتماعی برشمرد که از متن مردم هستند.

رییس دانشگاه در ادامه سخنان خود به مواردی نظیر ارتباط با سمن ها و انجمن های علمی، واگذاری خدمات و کاهش تصدی گری، بازنگری در حوزه پژوهش و شناسایی نیازهای امروزی حوزه سلامت با نگاه مردمی سازی، برگزاری رویدادهای دانشگاه با توجه به شعار امسال، توسعه محصولات و خدمات طب ایرانی مبتنی برشواهد با استفاده از ظرفیتهای مردمی، استفاده از چت باتها در آزمون‌های مصاحبه و فرایندهای جذب نیروی انسانی در دانشگاه اشاره کرد.

استفاده از سکوهای نوآوری‌های باز، تاسیس و بهره گیری از آزمایشگاه‌های خط مشی، استفاده از تجربه پردازش ابری و ابر کلودها در دانشگاه، ایجاد سایت برای دریافت پیشنهادهای آحاد جامعه برای مردمی سازی، استفاه از فناوری های نوین با استفاده از ظرفیت‌های مردمی، استفاده از شبیه‌سازها در حوزه های بهداشت و پژوهش و درمان و آموزش برای تسریع فرایندها از دیگر موضوعات مطرح شده توسط رییس دانشگاه در این نشست بود.

زالی در بخش دیگری از سخنان خود افسردگی سازمانی و اینرسی را از جمله چالش‌های خطرناکی برشمرد که باید مورد توجه قرار گیرد و به ارایه پیشنهادها و راهکارهایی در این راستا پرداخت و از اعضای حاضر خواست که برنامه های خود در راستای تحقق شعار امسال و نقشه راهبردی دانشگاه را ارایه دهند.

کد خبر 6084381

دیگر خبرها

  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • رایج‌ترین علائم ام اس را بشناسید
  • سندروم پس از کرونا چیست؟
  • علائم ابتلا به پارکینسون در جوانان چیست؟ / بروز نشانه‌های بیماری در پی مصرف بعضی داروها
  • کم‌خوابی از عوامل کبد چرب غیرالکلی است
  • لزوم افزایش ارتباط فعال دانشگاه با جوامع و نهادهای مردمی
  • علت رشد فزاینده بیماری‌های غیرواگیر در کشور چیست؟
  • چرا بیماری‌های غیرواگیر در کشور افزایش چشمگیر داشته است؟
  • علت رشد فزاینده بیماری‌های غیرواگیر در کشور