Web Analytics Made Easy - Statcounter

کیوسک بین الملل تابناک: احضار سفیر آمریکا از سوی مسکو به دلیل وقوع اعتراضات در روسیه، بیانیه سازمان‌های امدادی بین‌المللی برای لغو تروریستی خواندن انصارالله، درگیری خشونت بار مرزی میان هند و چین، ادامه تنش ها در دریای چین جنوبی با پرواز جنگنده های چین بر فراز حریم هوایی تایوان و سفر نتانیاهو به بحرین و امارات با هدف فعال کردن اتحاد علیه ایران از جمله مهمترین خبرها، رویداد‌ها و تحولات بین الملی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احضار سفیر آمریکا از سوی مسکو به دلیل وقوع اعتراضات در روسیه

برای مشاهده اصل خبر بر روی لینک زیر کلیک کنید:  

به دنبال لفاظی‌های مداخله‌جویانه آمریکا در اعتراضات اخیر روسیه و حمایت ایالات متحده از این اعتراضات، وزارت امور خارجه روسیه سفیر واشنگتن در مسکو را احضار کرد.

به نوشته شبکه خبری «الجزیره»، وزارت امور خارجه روسیه در خصوص حمایت آمریکا از این تظاهرات شدیداً به سفیر واشنگتن اعتراض کرد.

وزارت امور خارجه روسیه گفته سفیر واشنگتن در مسکو نقشه‌های تظاهرات را منتشر کرده و این یک دخالت آشکار در امور داخلی روسیه است.

 

 

 

 

بیانیه سازمان‌های امدادی بین‌المللی برای لغو تروریستی خواندن انصارالله

برای مشاهده اصل خبر بر روی لینک زیر کلیک کنید:  

بیست و دو سازمان امدادرسانی بین‌المللی در یمن در بیانیه‌ای تأکید کردند که درج نام جنبش انصارالله در فهرست سازمان‌های تروریستی، جان میلیون‌ها نفر و روند صلح را به خطر انداخته و لغو این تصمیم ضروری است.

طبق گزارش شبکه المیادین، سازمان Mercy Corps، شورای پناهندگان نروژ، آکسفام، سازمان «کودکان را نجات دهید» و کمیته نجات بین‌المللی از جمله این سازمان‌ها هستند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اخیرا جنبش انصارالله یمن را به لیست تحریم‌های آمریکا اضافه کرد.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است: «امروز، 19 ژانویه (30 دی) وزارت خارجه آمریکا انصارالله را به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی تحت تحریم قرار می‌دهد.»

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین سه تن از رهبران جنبش انصارالله «عبدالله یحیی الحکیم»، «عبدالمالک بدرالدین الحوثی» و «عبدالخالق الحوثی» به عنوان تروریست تحت تحریم قرار گرفتند.

از سوی دیگر مسئولان ارشد سازمان ملل درباره خطرات این تصمیم آمریکا و تأثیرات منفی آن بر امدادرسانی به یمن هشدار دادند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ تأکید کرد که درج نام انصارالله در فهرست سازمان‌های تروریستی، پیآمدهای وحشتناکی بر اوضاع انسانی در یمن خواهد داشت.

درگیری خشونت بار مرزی میان هند و چین

برای مشاهده اصل خبر بر روی لینک زیر کلیک کنید:  

رسانه‌های هندی از درگیری میان سربازان این کشور و چین در منطقه سرحدی هند و جراحت سربازان خبر داده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از پارتل خبریLatestly منابع مطلع در ارتش هند امروز (دوشنبه) اعلام کردند، سربازان هندی و چینی در ایالت "سیکّیم" واقع در شمال شرق هند با یکدیگر درگیری شدند، چون سربازان چینی می‌خواستند وارد قلمروی هند شوند و در این راستا، سربازان هر دو طرف متحمل جراحاتی شده‌اند.

بر اساس این گزارش، سربازان هندی و چینی سه روز پیش در ناکولا در ایالت سیکیم در شمال شرقی هند درگیر شدند. سربازان گشت چینی قصد داشتند وارد خاک هند شوند، اما از سوی ارتش هند متوقف شدند. این امر به درگیری میان سربازان هندی و چینی و زخمی شدن عده‌ای از آن‌ها منجر شد.

این دومین درگیری از این قبیل در ناکولا پس از ماه مه سال گذشته است. ناکولا به عنوان مرز مشخص شده بین دو کشور در نظر گرفته می‌شود.

تنش‌ها بین دو کشور از تابستان سال گذشته آغاز شد زمانی که دستکم 20 سرباز هندی و چینایی در لداخ - منطقه مورد مناقشه کشمیر کشته شدند.

منطقه لداخ در ایالت جامو و کشمیر قرار دارد و چین و هند بر سر این منطقه در شمالی‌ترین نقطه هند از دهه ۵۰ میلادی اختلاف دارند.

روابط هند و چین از دهه 1950 به دلیل اختلافات سرحدی پر تنش بوده است. دو کشور تنها یکبار در سال 1962 با یکدیگر جنگیده‌‌اند. در این جنگ، هند شکست سنگینی را متحمل شد.

ادامه تنش ها در دریای چین جنوبی با پرواز جنگنده های چین بر فراز حریم هوایی تایوان

برای مشاهده اصل خبر بر روی لینک زیر کلیک کنید:  

به گزارش رویترز، درحالیکه تنها چند روز از آغاز ریاست جمهوری بایدن در آمریکا می گذرد، هواپیماهای نیروی هوایی چین روز یکشنبه برای دومین روز متوالی وارد حریم شناسایی دفاع هوایی تایوان شدند.

پس از پرواز 8 بمب افکن چینی و چهار جنگنده جت به حریم دفاعی تایوان در دریای چین جنوبی، امروز نیز 15 فروند هواپیمای دیگر وارد همان حریم هوایی شدند.

چین هنوز به این موضوع واکنش نشان نداده است. پکن پیشتر گفته بود که چنین اقداماتی با هدف دفاع از اقتدار و هشدار به تحرکات آمریکا و تایوان صورت گرفته است.

این اقدام احتمالا باعث نگرانی بیشتر واشنگتن خواهد شد که روز شنبه با تاکید بر تعهد آمریکا نسبت به تایوان و تمایل واشنگتن به تقویت روابط، از چین خواسته بود افزایش فشار بر تایوان را متوقف کند.

از سوی دیگر ارتش آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد که ناو هواپیمابر روزولت با شعار ترویج "آزادی دریاها" وارد دریای چین جنوبی شد.

 

سفر نتانیاهو به بحرین و امارات با هدف فعال کردن اتحاد علیه ایران

برای مشاهده اصل خبر بر روی لینک زیر کلیک کنید:  

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی قرار است در هفته اول ماه فوریه به امارات عربی متحده و منامه سفر کرده و با مقامات این کشور از جمله «محمد بن زائد» ولی‌عهد ابوظبی و پادشاه بحرین دیدار کند.

وبگاه اطلاعاتی «دبکافایل» نزدیک به منابع اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، در گزارشی نوشت، هدف اصلی نتانیاهو از سفر به امارات، فعال کردن «محور عربی-عبری» علیه ایران است که توسط «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در سپتامبر سال قبل از طریق توافق‌های سازش موسوم به «توافق‌های آبراهام» شکل گرفت.

دبکافایل در ادامه تحلیل کرد: «جو بایدن، جانشین او هنوز سیاست خود در قبال ایران را در عمل نشان نداده است ولی جیک سالیوان مشاور امنیت ملی وی در دیدار با مئیر بن‌شبت همتای اسرائیلی خود در تاریخ بیست‌وچهارم ژانویه، به آن اشاره کرد».

بر اساس این گزارش، برنامه سفر سه روزه نتانیاهو به کشورهای حاشیه خلیج فارس، شامل دیدار با بن‌زائد در ابوظبی، دیدار با «محمد بن راشد آل مکتوم» نخست‌وزیر امارات و سپس سفر به منامه برای دیدار با «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین و ولی‌عهد او خواهد بود.

از سوی دیگر، «یوسی کوهن» رئیس سازمان جاسوسی «موساد» به واشنگتن سفر می‌کند تا در دیدار با مقامات دولت جدید آمریکا خواسته‌های تل‌آویو درباره هرگونه توافق با ایران را مطرح کند.

شامگاه شنبه بود که سلیوان در تماس تلفنی با بن‌شبت، بر لزوم مباحثه و ارتباط دو طرف درباره ایران و توافق‌های سازش تاکید کرد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مهرداد میناوند علی انصاریان علی اصغر عنابستانی محمد بزرگی احمد جهان بزرگی امریکا روسیه ایالات متحده یمن هند چین بحرین امارات ایران مهرداد میناوند علی انصاریان علی اصغر عنابستانی محمد بزرگی احمد جهان بزرگی دریای چین جنوبی هوایی تایوان حریم هوایی بین المللی سازمان ها هند و چین تنش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۹۶۴۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا جنگ آینده می‌تواند میان روسیه و چین باشد؟

احتمال درگیری میان مسکو و پکن در آینده هم بسیار بالاست: آسیای مرکزی و آینده سیبری نقاط مشاجره‌اند و پکن به‌آرامی نسبت به شرق روسیه ادعا‌هایی را مطرح می‌کند.

به گزارش اکوایران، چنین به نظر می‌آید که سیاست فعلی رئیس‌جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین، یک نمایش قدرت است، اما در واقعیت، نشانۀ ضعف روسیه است. این کشور هیچ آینده‌ای ندارد و حمله به اوکراین هم این مسئله را تغییر نخواهد داد.

به نوشته رالف شول‌همر برای وبگاه بروکسل‌سیگنال، نخست اینکه، برای اینکه روسیه آینده‌ای داشته باشد، نیازمند روس‌های آینده است: میانگین نرخ باروری فعلی فدراسیون روسیه ۱.۸ به ازای هر زن است و به میزان قابل توجهی پایین‌تر از نرخ جایگزین ۲.۱ لازم برای پایدار نگه داشتن جمعیت است. اگر روسیه با یک افزایش فرزندآوری شدید مواجه نشود، تا سال ۲۰۶۰ یک چهارم جمعیتش را از دست خواهد داد، جریانی که به احتمال زیاد در اثر جنگ فعلی شتاب خواهد گرفت نه اینکه کندتر شود.

در حالی که کاهش نرخ تولد یک جریان جهانی است، روسیه با مشکل مضاعفی مواجه است: در هیچ کشور دیگری امید به زندگی میان مردان و زنان اینقدر فاصله ندارد. میانگین امید به زندگی مردان روس کمتر از ۶۴ سال است، در حالی که انتظار می‌رود زنان روس تا حدود ۷۷ سال عمر کنند. اعتیاد به الکل شدید و سوءمصرف مواد مخدر در میان مردان به مرگ‌های زودرس منتهی می‌شود، اتفاقی که با بدتر شدن شیوع سوءمصرف هروئین و نرخ ابتلا به اچ‌آی‌وی بدتر می‌شود، نرخ‌هایی که در بعضی مناطق به سطوحی می‌رسد که معمولاً در کشور‌های آفریقایی دیده می‌شود.

جنگ و ساختار جمعیت‌شناسی که در آن مواد مخدر، اچ‌آی‌وی و فقر تلفات زیادی را به جمعیتی تحمیل می‌کند، پیوسته دلیلی را به جوانان می‌دهد که به کشورشان پشت کنند. اگرچه جنگ خروج جوانان روس را دشوارتر می‌کند، فرار مغز‌ها امری واقعی است و این مشکل در سال‌های آینده بزرگ‌تر خواهد شد.

به‌علاوه، اتحاد پرسروصدای میان مسکو و پکن از آنچه به نظر می‌رسد متفاوت‌تر است: بدون تردید، از لحاظ جمعیت‌شناختی، روسیه و چین زوج بسیار مناسبی برای یک آژانس زوج‌یابی ژئوپلتیک خواهند بود: پسران مادر روسیه دارند تمام می‌شوند و در چین به ازای هر ۱۲۰ مرد، فقط ۱۰۰ زن وجود دارد.

با این همه، علاوه بر این، احتمال درگیری میان این دو کشور هم بسیار بالاست: آسیای مرکزی و آینده سیبری نقاط مشاجره‌اند و پکن به‌آرامی نسبت به شرق روسیه ادعا‌هایی را مطرح می‌کند. برای مثال، در سال ۲۰۲۳، نقشه‌های تازۀ دولتی برای شهر‌ها و مناطق روسی از اسامی چینی استفاده کرد. از ولادی‌وستوک، شهری فقیر در کرانۀ اقیانوس آرام، با نام چینی هایشِن‌وای یاد می‌شود.

علیرغم تمام حرکات دوستانه در ملاء عام، رقابت شدیدی میان مسکو و پکن برای به دست آوردن امنیت کشور‌های آسیای مرکزی مانند قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، قرقیزستان و تاجیکستان وجود دارد. روز به روز اتکای روسیه و چین به ثروت منابع این کشور‌ها بیشتر می‌شود. در حال حاضر، پکن از جنگ اوکراین سود می‌برد: هر چه پوتین بیشتر بر ایالات متحده و اروپا متمرکز شود، اتکای روسیه به چین بیشتر خواهد شد، چیزی که شی جین‌پینگ می‌تواند آن را به سازش‌های روسیه در آسیای مرکزی و دیگر جا‌ها تبدیل کند.

مشکل دیگر، آیندۀ سیبری است. در زمان نگارش، موج فزایندۀ مهاجرت از چین به سرزمین داخلی روسیه در حال وقوع است و نمی‌توان این مسئله را منکر شد که در زمانی، الحاق ضمنی می‌تواند به الحاق واقعی تبدیل شود.

اگرچه در حال حاضر محتاطانه از این موضوع پرهیز می‌شود، ناسیونالیست‌های روس متوجه استعمار خزنده در شرق کوهستان اورال شده‌اند. اگر پکن این مسئله را از کتاب بازی مسکو یاد بگیرد و به «افراد نیازمند محافظت» در سیبری پاسپورت چینی بدهد، روسیه دقیقاًقربانی سیاستی خواهد شد که خودش در اوکراین انجام می‌دهد.

در شرایط کنونی، شاید همکاری پکن و مسکو منطقی باشد. اما در بلند مدت، اتحاد میان این دو قدرت روز به روز دشوارتر خواهد شد.

خود چین از اتحاد با روسیه کمتر سود می‌برد تا از نزاعی بلند مدت بین پوتین و غرب، چیزی که حتی پوتین هم باید در جایی متوجه‌اش شود. تا زمانی که روسیه برای چین مفید است، حمایت ادامه پیدا خواهد کرد، چون حزب کمونیست چین به خوبی می‌داند که تغییر قدرت به سودش است.

در تمام این‌ها فرصت بالقوه‌ای برای سیاست خارجی اروپا وجود دارد: روسیه نمی‌تواند از پس هزینه‌های درگیری در شرق و غرب بربیاید و شرقِ سرشار از منابع از لحاظ استراتژیک بسیار مهم‌تر از شرق اوکراین است.

به‌علاوه، استراتژیست‌های مسکو باید بدانند که حتی با گسترش اتحادیۀ اروپا و ناتو به سمت شرق، خطر سیاست خارجی تخاصمی چین بسیار بالاتر از تخاصم بالقوۀ بروکسل یا واشنگتن است. برای تلاش برای حل درگیری اوکراین در پرتو مشکلات استراتژیک روسیه، می‌توانند پوتین را مجبور کنند پای میز مذاکره بنشیند.

پروپاگاندای مسکو می‌تواند به تحریک علیه غرب ادامه دهد، اما آیندۀ روسیه در جبهۀ اقتصاد و جمعیت‌شناختی مشخص می‌شود نه در دونباس. اتحادیۀ اروپا در موقعیت خوبی قرار خواهد داشت تا این نقاط ضعف را برجسته کند و در عین کاویدن شیوه‌های پرداختن به آنها، خواهان سازش در اوکراین شود.

دیگر خبرها

  • حمله تروریستی در بریانسک روسیه خنثی شد
  • پرواز گسترده جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بر فراز شمال و مرکز غزه
  • هواپیما‌های ائتلاف آمریکایی ۱۴ بار در روز حریم هوایی سوریه را نقض کردند
  • لاوروف: غرب در آستانه یک درگیری هسته‌ای است
  • سخنگوی وزارت خارجه: مقامات ذی‌ربط احضار سفیر سوئیس به سپاه را تکذیب کردند | تبادل پیام با آمریکا
  • چرا جنگ آینده می‌تواند میان روسیه و چین باشد؟
  • نزدیک شدن جنگنده‌های چینی به ۷۰ کیلومتری تایوان
  • ادامه پرواز پهپادهای ناشناس بر فراز آسمان افغانستان
  • پکن میزبان مقامات ارشد دریایی ۳۰ کشور
  • اسرائیل چند سفیر را احضار کرد