Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع دیپلماتیک روز دوشنبه گفتند که ترکیه و یونان پس از ماه‌ها تنش در شرق مدیترانه، گفت‌وگوها با هدف رفع اختلاف‌های طولانی مدت را از روز دوشنبه از سرگرفته‌اند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» هر دو کشور قبل از گفت‌وگوها نسبت به مفید بودن نشست روز دوشنبه  ابراز خوشبینی کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دو کشور همسایه که هر دو عضو ناتو هستند، در 60 دور مذاکرات از سال 2002 تا 2016 پیشرفت کمی داشتند.

بر اساس این گزارش، آنکارا و آتن در این ماه توافق کردند که مذاکرات را در «استانبول » از سربگیرند. «کریاکوس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان هفته گذشته گفت یونان با خوش بینی اما نه «ساده لوحی» به مذاکرات نزدیک می‌شود. «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز ابراز امیدواری کرده که از سرگیری مذاکرات نوید دوره جدیدی را بدهد.

با وجود توافق برای ازسرگیری مذاکرات، آتن روز شنبه گفت فقط در مورد تعیین مرزهای مناطق انحصاری اقتصادی و فلات قاره در شرق مدیترانه و نه در مورد «حاکمیت ملی» گفت‌وگو خواهد کرد اما آنکارا خواستار گفت‌و‌گو  درباره غیرنظامی شدن جزایر در دریای اژه و اختلاف نظرها درباره حریم هوایی منطقه است.

رویترز در خاتمه نوشت که دستور کار گفت‌وگوهای روز دوشنبه بین ترکیه و یونان هنوز مشخص نشده است.

«حلوصی آکار»، وزیر دفاع ترکیه چندی قبل گفت این کشور در دریای اژه حقوق و منافعی دارد و آنکارا مواضع خود را در این بخش از جغرافیا تغییر نخواهد داد. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: ترکیه یونان مذاکرات ناتو شرق مدیترانه از سرگیری مذاکرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۹۶۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طوفان نارنجی آتن را بلعید + عکس

آتن توسط مه نارنجی ناشی از طوفان گرد و غبار صحرای بزرگ آفریقا بلعیده شد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، مقامات یونان هشدار می‌دهند که غلظت گرد و غبار ناشی از طوفان صحرای بزرگ آفریقا می‌تواند نور خورشید و دید را کاهش دهد، در حالی که افزایش سطح ذرات ریز آلودگی خطرات سلامتی را به همراه دارد. به گفته مسئولان شهری، ابرهای گرد و غباری که از صحرای بزرگ آفریقا به داخل یونان وارد شدند، یکی از بدترین حوادثی است که از سال ۲۰۱۸ این کشور شاهد بوده است.

مه زرد مایل به نارنجی پس از چند روز وزش بادهای شدید از سمت جنوب، دید کلی را محدود کرده است و مقامات مسئول در مورد خطرات تنفسی هشدار دادند.

کوستاس لاگوواردوس، مدیر تحقیقات آب و هوا در رصدخانه آتن، در این رابطه گفت: «این رویداد یکی از جدی‌ترین اپیزودهای غلظت گرد و غبار و شن از صحرای بزرگ آفریقا از ۲۲ مارس ۲۰۱۸ است؛ زمانی که ابرها به طور خاص به جزیره کرت را بلعیدند.»

یونان در اواخر ماه مارس و اوایل آوریل توسط ابرهای گرد و غبار صحرای بزرگ آفریقا تحت تأثیر قرار گرفته است و حتی این ریزگردها به بخش‌هایی از سوئیس و جنوب فرانسه نیز وارد شده است.

مقامات هشدار دادند که غلظت گرد و غبار می‌تواند نور خورشید و دید را کاهش دهد و در عین حال میزان ذرات ریز آلودگی را افزایش دهد و خطراتی را برای افراد مبتلا به مشکلات زمینه‌ای ایجاد کند.

صحرای بزرگ آفریقا سالانه مسئول انتشار ۶۰ تا ۲۰۰ میلیون تن گرد و غبار معدنی است. در حالی که بزرگترین ذرات این صحرا به سرعت به زمین باز می‌گردند، کوچک‌ترین آنها می‌تواند هزاران کیلومتر را طی کند و به طور بالقوه تمام اروپا را تحت تأثیر قرار دهد. وزش بادهای شدید جنوبی در چند روز گذشته به وقوع آتش‌سوزی‌های زودهنگام غیر فصلی در جنوب این کشور دامن زده است.

سازمان آتش‌نشانی یونان شامگاه سه شنبه اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته در مجموع ۲۵ مورد آتش‌سوزی در سراسر کشور رخ داده است.

کد خبر 747390

دیگر خبرها

  • انتقاد کاربران عراقی از توییت اردوغان درباره بغداد
  • سفر وزیر خارجه آمریکا به چین در بحبوحه اختلافات عمیق
  • (تصاویر) اعتراض مردم ترکیه به سفر رئیس جمهور آلمان به آنکارا
  • میلان و از سرگیری مذاکرات برای جذب سرو گیراسی
  • اولین نتایج سفر اردوغان به عراق/ تشکیل ستاد عملیات مشترک بین آنکارا و بغداد
  • طوفان نارنجی آتن را بلعید + عکس
  • مذاکرات بغداد و اربیل برای از سرگیری صادرات نفت شمال
  • خیز بغداد و آنکارا برای توسعه همه جانبه رابطه / در سفر کم سابقه اردوغان به عراق چه می گذرد؟ / نفت، آب و تروریسم مهم ترین پرونده های روز میز مذاکرات دوجانبه
  • رئیسی در پاکستان : رژیم صهیونیستی از اختلافات میان کشورهای اسلامی سوءاستفاده می‌کند
  • واکنش آنکارا به خبر رهگیری موشک های ایران توسط ترکیه/ هدف قرار دادن ۲ پایگاه نظامی آمریکا در شرق سوریه/  رایزنی شورای اروپا برای تشدید تحریم‌ ها علیه ایران‌/ افزایش بی‌سابقه هزینه‌های نظامی در جهان