Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-16@09:23:50 GMT

طرح سوال از شهردار تهران به کجا رسید؟

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۹۶۶۶۳

طرح سوال از شهردار تهران به کجا رسید؟

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از میزان، محمود میرلوحی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران درباره منتفی شدن استیضاح شهردار تهران گفت: قضیه استیضاح مطرح نبوده بلکه بعضی از همکاران ما از شهردار سوال داشتند که این یک مرحله قبل از استیضاح است و اگر بعد از طرح سوال اعضای شورای شهر از پاسخ شهردار قانع نشدند سوال تبدیل به استیضاح می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مورد هم یک سوال بود که اغلب دوستان سوالشان را پس گرفتند و قضیه حل شد. درواقع با توضیحاتی که ارائه شد و جلسه‌ای که در کمیسیون برگزار شد و دو طرف نظرات و دیدگاه هایشان را مطرح کردند هم سوال کنندگان و هم آقای شهردار و معاونانشان گزارش کار و فعالیت‌ها را دادند و احساس شد که مساله در مسیر حل و فصل قرار گرفته و بنابراین همکاران امضاهایشان را پس گرفتند.

به گفته میرلوحی موضوع سوال از شهردار بحث تاخیر در انتصابات پست‌های مقرر و موظف در شهرداری بوده است.

عضو شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه برخی اعضای شورای شهر ملاحظاتی درباره توان اجرایی و مدیریتی شهردار تهران دارند گفت: این یک مساله نسبی است. ما به جمع بندی رسیدیم که در کشور چه کسانی را داریم که برای اداره شهر تهران مناسب هستند. آقای حناچی و امثال ایشان و نفرات قبل و بعد از ایشان همین طور هستند. بالاخره ما افرادی که در کشور داریم تربیت شدگان سال‌های اخیر هستند که هم دانشگاه رفته اند و تجربه کار در سطوح مدیریتی را دارند و بالاخره داشته‌های ما همین‌ها هستند.

وی ادامه داد: در هر حال ما برای انتخاب شهردار در جدولی که تهیه کردیم به آقای حناچی رسیدیم. البته نقد‌هایی هم به عملکرد ایشان داریم و تلاش می‌کنیم که انشالله از نارسایی‌ها کاسته شود. ایشان هم باید بیشتر از خود تلاش و همت نشان دهند و ما هم باید بیشتر واقعیت‌ها و فضای پیرامونی خودمان را بررسی کنیم. وقتی هم که شرایط تحریم و کرونا و محدودیت‌ها و بدهی‌هایی که مدیریت شهری با آن مواجه هست را می‌بینیم و اینکه شهرداری حجم گسترده‌ای از نیروی انسانی را در خود جا داده بیشتر به محدودیت‌ها وقوف پیدا می‌کنیم.   میرلوحی خاطرنشان کرد: وقتی ما به شورای شهر آمدیم شهرداری شصت و هشت هزار نفر پرسنل داشت. این نشان می‌دهد اداره چنین مجموعه‌ای با پروژه‌های بر زمین مانده فراوان سازوکار خاصی را می‌طلبد. می‌شود گفت که از یک منظر باید مدیران شهری ما بیشتر تلاش کنند و البته ما هم از آن‌ها همین را خواسته ایم و می‌خواهیم و تا روز آخر مطالبه می‌کنیم. اما از طرف دیگر باید خداقوت بگوییم و همین امروز هم من در صحن شورا این نکته را یادآور شدم و گفتم اگر روزی قرار شد اعلام کنیم کرونا را شکست داده ایم یکی از جا‌هایی که می‌تواند بگوید من تلاش کردم و در این شهر پرجمعیت و با این همه پیچیدگی و چالش و بحران در غلبه بر کرونا موفق بودم شهرداری است. جمع این‌ها را که می‌بینیم احساس می‌کنیم می‌توانیم تا آخر دوره کار را با هم ادامه بدهیم. البته نباید فشار روی مردم و گرانی‌ها را انکار کرد. ولی باید آن بحران‌هایی که در کره، ایتالیا و حتی امریکا پیش آمد را باید در نظر داشت و باید با وضعی که ما داریم مقایسه کرد.

عضو شورای شهر تهران درباره یک فوریت طرح واگذاری املاک شهری که امروز در صحن شورای شهر به تصویب رسید گفت: تا پیش از این در تهران بیست هزار میلیارد تومان توافقنامه نوشته و اجرایی می‌شد و شورای شهر هم در جریان قرار نمی‌گرفت. ما آمدیم و ایستادیم و گفتیم درعین حال که نمی‌خواهیم مانع کار و فعالیت آقای شهردار و همکارانشان باشیم باید قانون اجرا شود. اما تاکید کردیم این موارد باید ضابطه‌مند باشد. در حال حاضر هم پروژه‌ها مشخص است و هم سقف اختیارات و اجازه هم داده نمی‌شود که خلاف مقرراتِ بودجه و اسنادی از این دست عمل شود.

وی تصریح کرد: ما بالاخره باید بعضی از پروژه‌ها را تبدیل به احسن کنیم و بدهی هایمان را پرداخت کنیم، چون هر لحظه بدهی‌های ما در بانک‌ها کنتور می‌اندازد و چاره‌ای نداریم، چون شهرداری شصت و نه هزار میلیارد بدهی معوقه دارد و باید این بدهی‌ها پرداخت شود. اگر پرداخت نکنیم تامین اجتماعی حساب‌های ما را خواهد بست. ما اوراق قرضه منتشر کردیم و الان شش ماه است که این پول در حساب بانک رفاه است و ما فقط توانسته ایم چهل درصد این پول را دریافت کنیم. این‌ها واقعیت‌هایی است که وجود دارد.   میرلوحی با بیان اینکه دست و دل بازی‌هایی که بعضی از بانک‌ها قبلا با شهرداری داشتند امروز دیگر وجود ندارد. افزود: بانک شهر قبلا برای شهرداری مثل قلک بود. الان البته ما طالب این خدمات نیستیم، اما اگر ما هم بخواهیم بانک مرکزی اجازه نمی‌دهد که مثلا از بانک شهر مثل سال نود و پنج رقم پنج هزار و سیصد میلیارد تومان استقراض کنیم. امروز آقای حناچی در گزارشی که در صحن شورای شهر داشتند اشاره کردند و ما هم خوشحالیم که بگوییم در پایان این دوره چهار ساله نه تنها هیچ بدهی جدیدی به بدهی‌های مدیریت شهری تهران اضافه نشده بلکه سقف بدهی‌ها پایین‌تر هم خواهد آمد. معنای این مساله این است که ما مرتب بدهی هایمان را می‌پردازیم.   وی اظهار داشت: اگر یک سال هیچ استقراض جدیدی هم نداشته باشیم و فقط سود سال‌های گذشته تجمیع شود مشخص است که چه اتفاقی خواهد افتاد. ما اگر این طور عمل نکنیم هنگامی که شورای شهر را ترک می‌کنیم آن شصت و نه هزار میلیارد بدهی به صد هزار میلیارد خواهد رسید. ما امیدواریم با این رویه وقتی شورای شهر را ترک می‌کنیم بدهی به زیر شصت هزار میلیارد تومان رسیده باشد.

عضو شورای شهر تهران در رابطه با واگذاری املاک شهری گفت: مسوولان شهرداری هفت ملک را می‌خواهند به بانک شهر و تامین اجتماعی در مقابل طلب هایش واگذار کنند و طبیعی است که باید این بدهی‌ها از جایی تامین شود. اینگونه مسائل امروز نظم و نسق پیدا کرده در حالی که تا پیش از این در صحن شورای شهر مطرح نمی‌شد.

پربیننده ترین خسارت ۵هزار میلیاردی عیسی شریفی به شهرداری تهران مقایسه قیمت کالاهای اساسی در بهمن۹۸ و۹۹/ افزایش ۷۸درصدی شکر و ۱۳۲درصدی حبوبات طی یکسال عوارض صدور پروانه مناطق برخوردار تهران افزایش پیدا می‌کند با بودجه‌های فعلی توسعه مترو امکان‌پذیر نیست/ آخرین وضعیت شهرداران بازداشت‌‌شده ارائه اصلاحیه بودجه ۹۹ بعد از تصویب بودجه سال آینده به شورا/ تشریح علت افزایش شدید بودجه ۱۴۰۰

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: محمود میرلوحی حناچی طرح سوال از شهردار تهران هزار میلیارد شهر تهران شورای شهر بدهی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۹۶۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسجد قیطریه آزمونی برای شهردار تهران

منوچهر محمدشمیرانی در هم میهن نوشت: در رسانه‌های گروهی و فضای مجازی، فراوان به این حرکت عجیب شهرداری تهران پرداخته شده است، ولی بد نیست ببینیم این محل، چه ویژگی‌هایی دارد. معروف‌ترین رخداد تپه‌های قیطریه، برگزاری نماز عید فطر شهریور سال ۱۳۵۷، توسط حجت‌الاسلام دکتر محمد مفتح است. البته ۱۰ سال پیش از این تاریخ، یعنی در سال ۱۳۴۷ هم، پارک قیطریه - که بخشی از تپه‌های تاریخی قیطریه را در دل خود جای داده است - بر سر زبان‌ها افتاد.

در آن زمان، یک تیم باستان‌شناسی، یک محوطه باستانی ۳۲۰۰ ساله را بر روی تپه‌هایی که بخشی از پارک قیطریه را تشکیل می‌دهند، کشف کردند و پس از سه سال، بیش از ۳۰۰ گور را پیدا کردند که داخل آن، پر از اشیای قدیمی متعلق به دوره عصر آهن اول و دوم بود. برای ادامه کاوش‌ها می‌بایست تعدادی از درختان پارک را قطع می‌کردند که در آن زمان، با احترام به مردم و رعایت ممنوعیت قطع درختان، عملیات کاوش را متوقف کردند. حتی سرپرست باستان‌شناسان، طی گفت‌وگویی در سال‌های پیش، با خوشحالی گفت: وجود پارک قیطریه و رفت و آمد مردم در آن جا، بهترین پوشش حفاظتی برای این آثار باستانی است و مانع از دستبرد به آن‌ها می‌شود.

از سوی دیگر طبق قوانین موجود هم، می‌بایست انتظار داشت شهرداری تهران براساس وظیفه ذاتی خویش، با احداث فضا‌های سبز بیشتر به دنبال افزایش سرانه فضای سبز شهر آلوده تهران باشد تا شهروندان تهرانی بتوانند نفس راحت‌تری در این هوای آلوده بکشند. نه اینکه در محلی مانند پارک قیطریه - که علاوه بر نمازخانه پارک، مسجد هم در فاصله کمی از آن وجود دارد - پایش را در یک کفش کند و به جای تلاش برای افزایش نمازگزار، به‌جای افزایش سرانه فضای سبز شهر تهران، بخواهد در یک اقدام نمایشی، سرانه مسجد‌های موجود را بالا ببرد.

این کار شهرداری تهران - ساخت مسجد در پارک بدون توجه به قانون وقف و نیت اعلام‌شده واقف و بدون نظرخواهی از مردم - را می‌توان مصداق بسیاری از دیگر کار‌های شهردار تهران دانست که پول دریافتی از مردم شهر تهران را، بدون رضایت آنان و برخلاف قانون شهرداری‌ها در راه غیر، هزینه می‌کند؛ هزینه‌کرد این پول‌ها برای مراسم و تشکل‌های مورد نظر، یا صرف پول و هزینه و نیروی انسانی برای برنامه‌هایی خارج از حوزه استحفاظی شهر تهران، به هر دلیل و مناسبتی، نادرست محسوب می‌شود و به عبارتی، استفاده غیرمعقول از پولی است که با ماموریت و وظیفه مشخص، به امانت در اختیار شهردار تهران قرار گرفته است. بسیاری از مردمی که در این روزها، شاهد تحرکات شهرداری تهران، در بخشی از پارک قیطریه برای ساخت مسجدی در نزدیکی مسجد‌های دیگر این محله هستند، دوست دارند شهردار شهرشان، که انتظار دارد شهروندان تهرانی، انواع و اقسام عوارض خانه و محل کسب و خودرو و... خود را، سر موقع بپردازند چرا در این مدت، سعی نکرده است حرف‌های، ولی نعمتان خود - شهروندان تهرانی - و کارشناسان شهری و میراث فرهنگی را بشنود و تصویر یک مدیر شهری بی‌اعتنا به نظر مردم را از خود به نمایش نگذارد.

مردم می‌گویند شاید همچون بسیاری از موارد دیگر، حرف و نظر مردم و کارشناسان، به چشم‌شان نیاید و بخواهند به هر شکلی که شده است ساز خود را بزنند و راه خود را بروند و به هر قیمتی که شده است بخواهند از حرف خود کوتاه نیایند، ولی باید به ایشان یادآور شد شهر، جای ساختن است و روح دادن به آن، از طریق افزایش فضای سبز و گل و گیاه آن. پس اگر شهردار تهران می‌خواهد در قامت یک مدیر شهری راستین، تهران را شهر بهتری برای زیستن شهروندان تهرانی در ام‌القرای جهان اسلام بنماید، بد نیست بداند اگر هدفش، افزایش آمار مساجد خالی، یا نقبی به گورستان‌های باستانی زدن، یا راضی کردن برخی از این اقدام است، راه درستی را انتخاب نکرده است و پیشنهاد می‌شود با این اقدامات نسنجیده و کارشناسی‌نشده، بیش از این به باور‌های مردم و استاندارد‌های زندگی شهری آسیب نرساند و تلاش نماید با شناسایی نیاز‌های واقعی کلان‌شهر تهران و برطرف کردن نیاز‌ها و نارسایی‌های ابرشهر تهران، خود را به‌عنوان «شهردار خدمتگزار تمامی شهروندان تهرانی» معرفی نماید.

به هر حال، با توجه به روند گزارش‌های پیرامون این اقدام به دور از منافع شهر و شهروندان تهران، این نگرانی وجود دارد همان‌گونه که آن جوان گیج در شهر قیصریه، که دستمالی ابریشمی را به نامزدش داده بود و برای آگاه نشدن صاحب‌کارش، مغازه و بازار و شهر قیصریه را به آتش کشید برخی هم بخواهند به خاطر یک دستمال و ساخت یک مسجد، پارک قیطریه برای مردم و شهر مشکل درست کنند.

 

دیگر خبرها

  • علت عدم حضور وزیر کار در مجلس چه بود؟
  • گزارش دهی معاون شهردار تهران به شورا در جلسه آتی
  • اجرای طرح و برنامه‌های محله دوستدار کودک
  • طرح سئوال از شهردار رودان کلید خورد
  • واکنش شهردار تهران به حمله شب گذشته ایران به رژیم صهیونیستی
  • واکنش شهردار تهران به حمله ایران به رژیم صهیونیستی
  • ابهام در تعداد کودکان کار در تهران/ لزوم ایجاد سرپناه برای افراد آسیب دیده خشونت‌های خانوادگی
  • شهردار تهران پیگیر موضوع واگن‌ها در هیئت دولت است
  • مسجد قیطریه آزمونی برای شهردار تهران
  • این سوال ۶۴۰۰۰ دلاری است!