Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-24@00:39:02 GMT

مصرف زیاد گاز و برق و رابطه آن با خاموشی

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۹۶۹۵۲

مصرف زیاد گاز و برق و رابطه آن با خاموشی

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، به گفته متولیان برق هرچقدر میزان مصرف گاز در بخش خانگی بیشتر شود، امکان عرضه گاز به نیروگاه ها برای تامین برق کمتر شده و همین موضوع از مهمترین علت هایی است که بروز خاموشی ها را دامن خواهد زد.

مصرف گاز ایران در بخش خانگی و تجاری در۱۰ روز نخست دی ماه امسال میانگین ۶۰۲ میلیون متر مکعب در روز بوده که در مقایسه با سال گذشته که این عدد روزانه ۴۹۱ میلیون متر مکعب برآورد شده، ‌ نشان‌دهنده رشد مصرفی ۲۲.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ درصدی است.

براساس تازه ترین گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران مصرف برق کشور در ساعت ۱۸ و۴۳ دقیقه روز پنجم بهمن ماه در حالی به عدد ۴۰ هزار و ۳۰۳ مگاوات رسید که پارسال و در همین بازه زمانی میزان مصرف ۳۸ هزار و ۳۵۹ مگاوات بود.

این امر نشان از رشد مصرف برق به میزان یک هزار و ۹۴۴ مگاواتی دارد که از نظر متخصصان صنعت برق برای مصرف زمستانی میزان قابل قبولی نیست و باید کاهش یابد.

مدیرعامل توانیر در این باره در روزهای اخیر گفته بود: این روند نقش مشترکان خانگی و تجاری را در چرخه انرژی مصرفی کشور به خوبی نشان می دهد.

محمد حسن متولی زاده خاطرنشان کرد: چنانچه هر یک از هموطنان دمای منزل و یا مرکز تجاری را یک درجه کاهش و یک لامپ اضافی نیز خاموش کنند، همه مشکل کشور در زمینه تامین سوخت گاز نیروگاه ها حل خواهد شد.

آمارهای منتشره از سوی صنعت برق نشان می‌دهد که شدت مصرف انرژی الکترونیکی در کشور دو تا پنج برابر میانگین جهانی مصرف انرژی است که در مقایسه با کشور ژاپن این رقم ۱۰ برابر می‌شود.

 ایران در بخش خانگی سه برابر متوسط جهانی انرژی مصرف می‌شود، در حالی که آمار متوسط جهانی ۹۰۰ کیلووات ساعت در سال است، این رقم در کشور ما دو هزار و ۷۰۰ کیلووات ساعت در سال ثبت شده است.

 آمارهای رسمی منتشر شده گویای آن است که سرمایه‌گذاری برای احداث نیروگاه به ازای تولید هر مگاوات برق ۶۰۰ هزار یورو است، به عبارتی برای احداث ظرفیت هزار مگاواتی تولید برق نیازمند ۶۰۰ میلیون یورو است.

همچنین شدت مصرف انرژی(گاز) در بخش خانگی بسیار زیاد است و بگونه ای که مصرف روزانه این انرژی از ۸۲۵ میلیون متر مکعب عبور کرده که این رقم نگران کننده است.

پربیننده ترین چه کسانی به جای سهمیه بنزین، پول می‌گیرند؟ نفتکش ایرانی توسط اندونزی توقیف شد خانوارهای بدون خودرو یارانه بنزین می‌گیرند اقتصاد ایران در گذار از بحران (قسمت یازدهم)/ بازار متشکل انرژی جایگزین یارانه ظالمانه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی تحریم‌ها را بی‌اثر کرد/ افزایش ۴برابری صادرات فرآورده‌های نفتی

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: قطع برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۹۶۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

سخنگوی صنعت برق در خصوص اقدامات تشویقی برای بهینه سازی مصرف گفت: در زمینه برنامه‌های تشویقی مدیریت مصرف، پاداش صرفه جویی مطابق سال قبل است و مشترکان می‌توانند با کاهش مصرف پاداش تا ۲هزار تومان به ازای هر کیلووات پاداش بگیرند. ۴۷ میلیون جایزه نظیر خودرو و لوازم خانگی هم جزو جوایزی است که برای هموطنانی که صرفه جویی میکنند در نظر گرفته ایم. در همین رابطه پویش با انرژی در هفته‌های آینده رونمایی خواهد شد.

مصطفی رجبی مشهدی گفت: ۱۸۰ برنامه عملیاتی در ۶ محور تدوین شده که یکی از آنها توسعه ظرفیت نیروگاهی است. از ابتدای دولت ۸۵۶۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های برق کشور افزوده شده که شامل احداث واحد‌های جدید و ارتقای واحد‌های موجود است. همچنین حدود ۱۷۰۰ مگاوات ظرفیتی است که از طرف صنایع ایجاد شده و تا پایان تابستان به ۱۸۷۱ مگاوات خواهد رسید. امیدواریم این میزان تا پایان سال به ۱۰ هزار مگاوات برسد و برق صنایع با پایداری تأمین شود.

او افزود: صنایعی که تاکنون اقدامی برای احداث نیروگاه نکرده اند، در اولویت برنامه‌های مدیریت مصرف قرار خواهند گرفت و صنایعی که نیروگاه ساختند معاف هستند. در بخش کشاورزی بر اساس مصوبه هیئت وزیران چاه‌های کشاورزی که ۵ ساعت مشارکت در مدیریت مصرف داشته باشند، در ۱۹ ساعت باقی مانده برق آنها رایگان است. اگر میزان مشارکت بیشتر از ۵ ساعت باشد، پاداش نقدی شامل آنها خواهد شد.

او در خصوص مراکز غیرمجاز رمز ارز گفت: در حال حاضر ۸ هزار مرکز غیرمجاز رمزارز شناسایی شده و ۸۰۰ مگاوات معادل مصرف این ماینر‌ها بوده که برای تامین آن باید ۱۱۰۰ مگاوات نیروگاه را ایجاد می‌کردیم. بر اساس قانون جدید دستگاه‌های ضبط شده امحا میشود و معادل ۱۰۰ برابر تعرفه‌های برق جریمه می‌شوند. موارد مجاز رمزارز نیز بر اساس ضوابط می‌توانند در ساعات غیر پیک و از ۱۲ شب تا ۷ صبح از ماینر‌ها استفاده کنند و اگر از تابلو برق سبز خرید کنند محدودیتی ندارند.

او در خصوص تغییر ساعت کار ادارات گفت: بر اساس ماده ۴ مصوبه هیات وزیران در همین رابطه، امسال نیز تغییر ساعت کاری را خواهیم داشت و اگر تغییری در این زمینه اتفاق بیفتد اطلاع رسانی خواهد شد. یقیناً از ۱۵ خرداد تغییر ساعت کاری را خواهیم داشت .

سخنگوی برق در پاسخ به سوالی در مورد بدهی صنعت برق گفت: اواخر سال گذشته ۳۰ هزار میلیارد تومان اسناد خزانه را بین پیمانکاران و تولیدکندگان عرضه کردیم و در حال حاضر ۱۰۰ همت بدهی داریم. بر اساس قانون مانع زدایی به دنبال راهکار‌هایی هستیم که این بدهکاری‌ها طی سه سال تسویه شود و پرداخت ۴۰ هزار میلیارد تومان برای امسال پیش بینی می‌کنیم. 

او در خصوص صادرات و واردات برق گفت: برنامه ما این است که بخش خصوصی در صادرات و ترانزیت برق مشارکت کند. در گام اول به افغانستان، پاکستان و ترکیه و عراق با ظرفیت ۳۰۰ مگاوات امکان صادرات وجود دارد. قطعا این به توسعه سرمایه‌گذاری تجدیدپذیر‌ها کمک خواهد کرد و بر این اساس تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر می‌توانند ۸ ماه برق خود را صادر کنند و ۴ ماه دیگر برق را در تابلو برق عرضه کنند.

او افزود: سال گذشته ۶۰۰ مگاوات تبادل برق را با ترکیه داشتیم. برنامه ریزی کردیم برای نهایی کردن بخش تجاری خرید و فروش برق با بازار منطقه‌ای در کشور ترکیه معرفی شده که اگر نهایی شود امکان تجارت با کشور ترکیه فراهم است. پیش‌بینی می‌کنیم ۵۰۰ مگاوات واردات برق از کشوره‌ای ترکمنستان و ارمنستان داشته باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • گران‌ترین پاداش صرفه جویی در مصرف برق مشخص شد | ۴۷ میلیون جایزه برای مشترکان خانگی
  • مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد
  • کم مصرفان برق خانگی، خودرو جایزه می‌گیرند!
  • جایزه خودرو برای صرفه‌جویی کنندگان در مصرف برق خانگی
  • سهم ۱۷ درصدی تهران از صادرات کشور/ ۲۰۰ واحد راکد احیا شد
  • توصیه نماینده ولی فقیه در هرمزگان در رابطه با مدیریت مصرف
  • رابطه مصرف استامینوفن و حفظ سلامت کبد
  • ۵۰ درصد برق کشور در واحدهای صنعتی مصرف می‌شود
  • اجرای طرح پاداش مدیریت مصرف برق گسترده‌تر از ۲ سال گذشته
  • نیمی از برق کشور در بخش تولید مصرف می‌شود