Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، محمد حسن آصفری نایب رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس، در وبینار اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در ایرنا گفت: طبق این اصلاحیه، بانوان هم می‌توانند کاندیدای ریاست جمهوری بشوند و اگر تاکنون خانم‌ها نمی‌توانستند دراین زمینه ثبت نام کنند، اما اکنون می‌توانند.

محمدحسن آصفری در وبینار اداره کل پژوهش و بررسی‌های خبری ایرنا که با حضور وی  و قاسم میرزایی نکو، نماینده مجلس دهم برگزار شد، در واکنش به ایرادات ۵ گانه کمیته نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بر اصلاحیه قانون انتخابات ریاست جمهوری گفت: اطلاعی درباره این که چه مواردی نقد شده ندارم، اما تاکنون سه جلسه در این زمینه در کمیته نظارت مجمع گذاشته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این که در این جلسات نظرات مشورتی بیان می شود، افزود: الان این قانون از مرحله تصویب مجلس گذشته و اعضای مجمع باید نظرات مشورتی خود را به شورای نگهبان منتقل کنند تا اگر مواردی را خلاف شرع یا قانون اساسی تشخیص می دهند، رد کنند یا خواستار اصلاحش شوند.

علت تعجیل در اصلاحیه قانون انتخابات ریاست جمهوری

نماینده اراک در واکنش به نماینده مجلس دهم که رسیدگی به این قانون را شتاب‌زده خواند، اظهار کرد که برای این قانون کار کارشناسی شده و مرکز پژوهش های مجلس با پژوهشکده شورای نگهبان و نمایندگان مجالس قبل روی آن کار کردند، اما علت تعجیل در بررسی اصلاحیه این بود که به انتخابات ۱۴۰۰ برسد.

نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، در بیان امتیازات این اصلاحیه گفت: در گذشته خانم‌ها می‌گفتند بالاخره ما می‌توانیم کاندیدای ریاست جمهوری بشویم یا نه؟ ما الان در اصلاحیه قانون انتخابات ریاست جمهوری گفته‌ایم رجل سیاسی یعنی کسی که این مسئولیت‌ها را داشته و مثلا وزیر یا نماینده مجلس بوده است. خانم‌هایی بوده‌اند که وزیر، معاون رئیس جمهور یا استاندار بوده‌اند و مسئولیت‌های مختلفی داشته‌اند. بالطبع در اصلاحیه گفته شده است که خانم‌ها هم می‌توانند نامزد ریاست جمهوری بشوند.

خبرنگار ایرنا از آصفری پرسید: «با این تفسیر شما خانم وحید دستجردی که وزیر بهداشت بوده، از منظر این قانون رجل سیاسی محسوب می‌شوند؟ » که نماینده اراک پاسخ داد: من روی فردی نظر ندارم. ایشان می‎تواند نامزد شود، اما تشخیص صلاحیت و مدیر بودن ایشان به شورای نگهبان مربوط است که قاعدتا دوران مسئولیت و وزارت ایشان را بررسی می‎کند، اما اگر تاکنون خانم‌ها نمی‌توانستند ثبت نام کنند، اکنون می‌توانند در این زمینه اقدام کنند. البته این اصلاحیه باید به تائید شورای نگهبان برسد.

 

 

مجلس خودش را سپر بلای شورای نگهبان کرد

نماینده اراک در پاسخ به سوال ایرنا در مورد اینکه آیا مجلس با این اصلاحیه به وظایف شورای نگهبان ورود نکرده است؟ گفت: جلسات زیادی با حقوقدانان و اعضای پژوهشکده شورای نگهبان برگزار شد و ما سعی کردیم پا در کفش شورای نگهبان نکنیم. در عین حال قضاوت نهایی با شورای نگهبان است و باید منتظر نظر آنها ماند.

وی تاکید کرد: ما نه تنها دست شورای نگهبان را نبسته‌ایم، بلکه دست این نهاد را باز کرده‌ایم و جلوی تیر و ترکش‌هایی که می‌خواهد به دلیل رد صلاحیت افراد به این شورا اصابت کند، گرفته‌ایم. در این قضیه مجلس کمک شورای نگهبان آمده و خودش را سپر بلای شورا کرده است. ما اختیارات شورای نگهبان را کم نکرده‌ایم و شورا هم می‌تواند ایراداتی که به نظرش می‌رسد مطرح کند تا در مجلس برطرف شود.

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 اصلاح قانون انتخابات شورای نگهبان مرضیه وحید دستجردی قانون انتخابات قاسم میرزایی نکو محمد حسن آصفری کاندیدای زن در انتخابات 1400 کاندیدای زن کاندیدای زن برای انتخابات 1400 کاندیدای زن برای انتخابات کاندیدای زن انتخابات 1400 سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 قانون انتخابات ریاست جمهوری شورای نگهبان نماینده مجلس خانم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۹۷۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه کرمانشاه تمام الکترونیک برگزار می‌شود

رئیس ستاد انتخابات استان کرمانشاه گفت: دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه شهرستان کرمانشاه به صورت کاملا الکترونیک برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، علی شعبانی امروز_ پنجشنبه سی‌ام فروردین_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در دور نخست انتخابات در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ تکلیف ۵ حوزه انتخابیه استان و یک کرسی از سه کرسی حوزه انتخابیه مرکز استان روشن شد و رقابت ۴ نامزد برای کسب ۲ کرسی باقی‌مانده کرمانشاه به دور دوم کشیده شده که به صورت تمام الکترونیکی برگزار می‌شود.

وی افزود: بر اساس اختیارات قانونی در دور دوم می‌توانیم ۳۰ درصد صندوق کمتر داشته باشیم، اما در دور دوم انتخابات هم همانند دور اول، ۶۵۴ شعبه اخذ رأی در حوزه انتخابیه کرمانشاه در نظر گرفته شده است.

رئیس انتخابات استان کرمانشاه تصریح کرد: دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه شهرستان کرمانشاه به صورت کاملاً الکترونیک برگزار می‌شود.

شعبانی اضافه کرد: آموزش‌های لازم در این راستا به مردم و عوامل اجرایی از طریق رسانه ملی و فضای مجازی و همچنین در جمع‌های حقیقی ارائه می‌شود.

وی گفت: انتخابات دور دوم دوازدهمین مجلس شورای اسلامی در روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

کد خبر 745675

دیگر خبرها

  • آمادگی استان اردبیل برای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه کرمانشاه تمام الکترونیک برگزار می‌شود
  • رییس کمیسیون حقوقی مجلس: ایرادات لایحه حجاب را برطرف کردیم، ببینیم شورای نگهبان چه کار می‌کند/ طرح نور نیروی انتظامی جدا از قانون مجلس است
  • درخواست از بیت رهبری درپی تکرار یک ادعای عجیب درباره ریاست مجلس آینده
  • اسامی منتخبان زن مجلس دوازدهم/ رقابت ۷ خانم در دور دوم
  • تغییرات دولت در بخش اول لایحه بودجه اصلاح شد/گزارش بخش دوم بودجه تا پایان هفته آینده به صحن مجلس ارائه می شود
  • رقابت ۲+۱ برای بالانشینی در بهارستان
  • سرنوشت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری چه شد؟
  • جنگ لیست‌ها در مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم
  • رقابت ۲+۱ برای بالانشینی در بهارستان | رقابت این ۴ نقر به قالیباف