Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۳۷۹ هزار و ۲۸۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۹۸ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۷ هزار و ۴۸۱ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز دوشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۶ بهمن ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۶ هزار و ۳۰۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۶۸۱ نفر بستری شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۳۷۹ هزار و ۲۸۶ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۱۷۱ هزار و ۷۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴۰۵۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۸ میلیون و ۹۶۰ هزار و ۱۸۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری گفت: بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۸ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی، ۱۵۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۷۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

وی افزود: وضعیت کرونا در کشور به شدت شکننده، حساس و ناپایدار است و با توقف روند کاهشی بستری و مرگ و میر کرونا مواجه هستیم. یادمان باشد هر گونه اهمال و عادی انگاری موجب بازگشت شهرهای زرد و آبی به وضعیت قرمز می شود و کاهش عمل به توصیه های بهداشتی توسط هر کدام از ما موج چهارم کرونا را در کشور فراگیر می کند.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۰۰ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. ایران از نظر تعداد تلفات کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت، نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک،انگلیس، ایتالیا، فرانسه و روسیه بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی وچشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

ششم بهمن‌ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

بسیاری از کارشناسان حوزه بهداشت و درمان بر این باورند که به منظور جلوگیری از انتشار ویروس کرونا و کاهش تلفات در موج چهارم، مقررات سختگیرانه در کشور اجرا و مراکز پرخطر همچنان با رعایت جدی تر پروتکلها فعالیت کنند.

از ورود این بیماری به کشور حدود یک سال می گذرد و طی این مدت فراز و نشیب های زیادی هم در مدیریت این بیماری در کشور شاهد هستیم. در موج اول گسترش بیماری با سیاست های اتخاذ شده در کشور، آمار مرگ و میرهای روزانه به عدد ۳۵ و تعداد مبتلایان به کمتر از هزار نفر رسید. این آمار در طول گذر زمان متغیر بود.

با بازگشایی ها و عادی انگاری که در کشور نسبت به مدیریت بیماری کرونا بعد از تجربه موفق موج اول شکل گرفت، موج های جدید بیماری در کشور شکل گرفت که در موج اخیر، مرگ و میرها به رقم ۴۸۴ و مبتلایان به بالای ۱۲ هزار نفر رسید. روند تصاعدی بیماری در کشور بعد از مهر و آبان ماه، این فکر و دغدغه مشترک را در کشور ایجاد کرد که باید همدلی و هم افزایی ملی در مهار کرونا اتخاذ شود.

 مهمترین تهدیدی که در این روزها می تواند کشور ما را بار دیگر با موج جدیدکرونا مواجه کند سهل انگاری و بی توجهی به خطرات این ویروس است و بنا به گفته مسوولان خطر شیوع ویروس کرونا همچنان جدی است و برای جلوگیری از وخیم شدن اوضاع نظارت ها و محدودیت های جدید کرونایی در نقاط مختلف کشور افزایش یافته و در کنار آن با افرادی که نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی بی‌توجه باشند، برخورد جدی و قانونی می‌شود.

یادآوری خاطرات نه چندان دور ماه های گذشته از افزایش مبتلایان و شمار زیاد افراد بستری در بیمارستان ها و تکاپو و زحمات شبانه روزی کادر درمان و مسولان برای مهار موج سوم کرونا هر عقل سلیمی را وادار به رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی و تلاش برای دور ماندن از ویروس پرخطر کرونا می کند.

هشدار نسبت به موج چهارم کرونا در استانهای جنوبی

مشاور معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به روسا و سرپرستان دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اهواز، بوشهر، هرمزگان، دزفول، آبادان، بهبهان و شوشتر نسبت به اتخاذ تدابیر لازم برای پیشگیری و مهار موج چهارم اپیدمی کووید ۱۹ هشدار داد.

 محمد اسماعیل مطلق در بخشی از این نامه آورده است: با توجه به ارزیابی های میدانی و مذاکرات حضوری در خصوص موج چهارم اپیدمی کووید ۱۹ و لزوم اتخاذ تدابیر لازم برای پیشگیری و مهار این بیماری مهلک، تعیین استراتژی و نقشه راه در این راستا در سال جاری و سال آتی با توجه به ایام و مناسبت های پیش رو (تعطیلات نوروز ۱۴۰۰، ماه مبارک رجب، شعبان، رمضان) مورد تاکید است.

وی همچنین، به تداوم آموزش عمومی در راستای افزایش آگاهی جمعیت تحت پوشش دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی ها در شناخت بیماری و پیشگیری از آن (استفاده از ماسک، شستشوی مرتب دستها، تاکید بر رعایت اصول بهداشت و مراقبت فردی، پرهیز از هرگونه تجمعات، ضرورت تعبیه مناسب تهویه در اماکن و فضاها) با همکاری صدا و سیما، بسیج جامعه پزشکی، روحانیون، بسیج محله ها، مساجد و سفیران سلامت تاکید کرد.

مطلق همچنین بر تدوین پروتکل ویژه برای مهار بیماری با توجه به وضعیت حساس سه استان (خوزستان، بوشهر و هرمزگان) از نظر داشتن سواحل مرزی گسترده، تردد زیاد بین مرزی، وجود مراکز صنعتی نفت و پتروشیمی (پارس جنوبی و عسلویه) تجمع و تردد کارگری از این مناطق به تمام نقاط کشور و کشورهای همسایه نظیر عراق و حوزه خلیج فارس، وجود بازارچه های مرزی و گمرکات و تردد مسافران از اقصی نقط کشور برای خرید و گذران تعطیلات در فصول زمستان و بهار تاکید کرد.

تعداد مراجعان سرپایی کرونا در تهران با خیز ملایمی در حال افزایش است 

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران اعلام کرد: تعداد مراجعان سرپایی کرونا در تهران با خیز بسیار ملایم حدود یک درصد نسبت به هفته گذشته افزایش یافته است.

علیرضا زالی امروز دوشنبه در حاشیه نشست خبری تازه های غذا، تغذیه و کرونا در جمع خبرنگاران افزود: اولین تغییر شاخص که در بیماری کرونا رخ می دهد، تغییر در مراجعان سرپایی است.

وی درباره آمار ۲۴ ساعت گذشته، گفت: در این مدت تعداد کسانی که به بخش های سرپایی مراجعه کردند ۴ هزار و ۱۰۰ نفر بوده است که در مقایسه با هفته های قبل اندکی افزایش داشته است.

زالی بیان داشت: آمار مراجعان عمدتا در بخش های دولتی اعم از مراکز بهداشتی و بیمارستانی است، اما در تهران هم بالای ۸۰ درصد مراجعات در بخش های سرپایی به مطب های خصوصی است، لذا ممکن است در آمارهای ما گنجانده نشوند.

وی ادامه داد: ممکن است آمار ما در این خصوص به مراتب بالاتر از آماری باشد که امروز اعلام شده است. با مسئولان سازمان نظام پزشکی تهران در تلاش هستیم که از طریق سامانه ای، پزشکان افراد مشکوک را به مراکز بهداشتی اعلام کنند.

 

وضعیت کرونا در دیگر استان ها

 شیوع کرونا در استان اردبیل در وضعیت پایدار قرار گرفته و در ادامه این وضعیت طی شبانه‌روز گذشته ۲۷ بیمار جدید در مراکز درمانی استان بستری شدند که ۸۹ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده است.

مجموع آمار بستری همزمان مبتلایان کرونا در استان اردبیل نیز در ادامه روند کاهشی و پایدار به ۱۶۴ نفر رسیده که ۳۳۹ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده است  و مجموع آمار جان باختگان کرونا در استان اردبیل با فوت چهار نفر دیگر در شبانه روز گذشته به یکهزار و ۳۴۶ نفر رسید.

همچنین بر اساس اعلام ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، در شبانه‌روز گذشته مجموع تعداد بیماران بدحال بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان اردبیل نیز با روند نزولی از ۸۳ مورد به ۵۴ نفر کاهش یافته است.

بنا به اعلام دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، ۱۰ شهرستان بیله‌سوار، سرعین، اصلاندوز، کوثر، نیر، نمین، انگوت، گرمی، مشگین‌شهر و اردبیل در وضعیت آبی (وضعیتی بین سفید و زرد) و ۲ شهرستان خلخال و پارس‌آباد در وضعیت زرد قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل گفت: با آبی شدن وضعیت شیوع کرونا، امیدواری برای مهار شیوع بیماری کووید.۱۹ در استان افزایش یافته و با ادامه شرایط پایدار کنونی، ۱۰ شهرستان این استان در وضعیت آبی و ۲ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده با اشاره به فرایند کاهش تدریجی شیوع کرونا در این استان در چند روز اخیر و کاهش تعداد فوتی‌ها در ‌روزهای اخیر اضافه کرد: تاکنون یک‌هزار و ۳۴۶ نفر در این استان به علت ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

در استان سمنان نیز ۳۴ مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا از ظهر شنبه تا ظهر یکشنبه شناسایی شد و مجموع آمار بیماران کووید ۱۹ در این استان از ابتدا تا به امروز به ۲۲ هزار و ۱۴۳ نفر رسید.

 کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت مقابله با کرونا استان سمنان با ارائه آخرین آمار شیوع این ویروس در استان اعلام کرد: هفت بیمار بهبودیافته از کرونا در ۲۴ ساعت اخیر از بیمارستان‌های استان سمنان ترخیص شدند و بر این اساس موارد بهبودی و ترخیص بیماران کووید ۱۹ در استان سمنان به هفت هزار و ۵۸ نفر رسید.

 ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته فوتی نداشت و بر این اساس از ابتدای شیوع کرونا تا ظهر یکشنبه تعداد جانباختگان این بیماری در استان به عدد ۸۸۱ رسید. 

طبق اعلام این کمیته، ۱۱۸ نفر به خاطر ابتلای قطعی به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان سمنان بستری هستند و ۱۵ هزار و ۴۶۶ نفر تاکنون به صورت سرپایی درمان شدند.

همچنین استاندار زنجان اعلام کرد که انجام تست‌های کرونا طی ۱۰ روز گذشته ۱۵ تا ۲۰ درصد در این استان افزایش یافته است و از طرفی افراد دارای پی سی آر مثبت بستری در بیمارستانها نیز بین عدد ۳۵ تا ۴۰ نفر ثابت مانده است.

فتح الله حقیقی افزود: با گذشت ۱۱ ماه از شیوع ویروس کرونا در کشورمان این مهم به اثبات رسیده است که نه تنها ویروس کرونا ضعیف‌تر نشده، بلکه قوی‌تر نیز شده است. 

وی ادامه داد: هر چند تعدادی از شهرهای استان در وضعیت آبی کرونایی قرار گرفته اند اما این وضعیت نباید فریبنده باشد و با عادی انگاری شرایط پروتکل های بهداشتی به فراموشی سپرده شود.

حقیقی اظهار داشت: بی‌توجهی به توصیه‌های بهداشتی، پیک چهارم شیوع ویروس کرونا در ماه‌های پایانی سال را به دنبال خواهد داشت و در این میان هنر اصلی حفظ شرایط خوب کرونایی است در غیر اینصورت وضعیت بدتری را باید متصور بود.

از سوی دیگر سرپرست شبکه بهداشت و درمان اشنویه گفت: تعداد مبتلایان به کرونا طی هفته جاری در این شهرستان به ۴۱ نفر رسید که این افزایش نگران‌کننده ‌است.

حسین زرزا اظهار داشت: بی‌توجهی به هشدارهای کادر درمانی مبنی بر رعایت محدودیت‌ها و پروتکل‌های بهداشتی و افزایش تجمع و مراسم‌ خانوادگی از دلایل افزایش ابتلا به کرونا در این شهرستان است.

وی اضافه کرد: طی روزهای گذشته بررسی‌ها نشان داده که استفاده از ماسک بین شهروندان به شدت کاهش یافته و این عادی انگاری زنگ خطری برای اوج گرفتن دوباره کرونا در شهرستان است.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان اشنویه گفت:  از ابتدای شیوع ویروس کرونا در این شهرستان تاکنون یک‌هزار و ۳۰۹ مورد مبتلا به کووید-۱۹ در این شهرستان شناسایی شده است.

زرزا، با اشاره به شکننده بودن وضعیت کرونا در این شهرستان افزود: تداوم کاهش استفاده شهروندان از ماسک و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی سبب افزایش تعداد مبتلایان می‌شود و بدین ترتیب شهرستان از وضعیت ابی خارج خواهد شد.

از استان لرستان خبر رسیده که سیر نزولی کرونا در این استان متوقف شده و استاندار لرستان گهم تایید کرده که براساس گزارش ستاد ملی مدیریت کرونا، روند نزولی ابتلا به ویروس کرونا در این استان متوقف شده است.

 سیدموسی خادمی  افزود: در هر شرایطی رعایت دستورالعمل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی ضروری است و مردم باید همچنان نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی توجه ویژه داشته باشند.

وی اظهار داشت: با اعلام دانشگاه علوم پزشکی لرستان، نشانه های کوچکی از افزایش تعداد مبتلایان در برخی از نقاط استان مشاهده شده که این موضوع می تواند زنگ خطر احتمال تغییر شرایط باشد.

خادمی تصریح کرد: با توجه به این موضوع، کمیته های ستاد مدیریت کرونا دوباره فعالیت های خود را در راستای دستورالعمل های ستاد آغاز خواهند کرد و شرایط استان به طور منظم رصد می شود.

همچنین رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین گفت: ۳۵ درصد از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در دی ماه سال جاری در این شهرستان، در دورهمی های خانوادگی به این بیماری مبتلا شده‌اند.

دکتر مجتبی دیده‌دار افزود: براساس رنگ‌بندی نرم‌افزار ماسک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وضعیت این شهرستان از لحاظ میزان شیوع ویروس کرونا به حالت آبی درآمده، اما هرگونه عادی‌سازی و سهل انگاری امکان بازگشت به شرایط بسیار پرخطر کرونایی را به دنبال دارد.

وی تاکید کرد: ویروس کرونا از بین نرفته است به همین دلیل  مردم همچنان باید نسبت به اجرای پروتکل‌های بهداشتی حساس باشندچرا که شرایط کرونایی کنونی شهرستان شکننده است و در صورت بی توجهی و غفلت از پروتکل‌های بهداشتی و عادی انگاری شرایط، اوج بیماری را در ماه‌های بهمن و اسفند شاهد خواهیم بود.

دیده‌دار گفت: با گذشت حدود یکسال از شیوع ویروس کرونا تاکنون ۱۱۰ نفر در شهرستان خمین بر اثر ابتلا به بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند و در مجموع تا کنون سه هزار و ۹۸۳ آزمایش تشخیص کرونا به ثبت رسیده است.

خبر دیگر اینکه رئیس شبکه بهداشت و درمان کازرون استان فارس اعلام کرد: از چهارم تا پنجم بهمن شمار مبتلایان شناسایی شده به ویروس کرونا ۲۲ نفر بود که نسبت به هفته گذشته نشانگر افزایش دو برابری است.

بندربرامکی افزود:جمع کل مبتلایان به این ویروس در کازرون از آغاز شیوع تاکنون به  چهار هزار و ۵۳۷ نفر رسید.

وی ادامه داد:  در۲۴ ساعت گذشته تا پنجم بهمن ماه ۲۵ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان بستری هستند که شرایط جسمی هشت نفر مساعد نیست. 

برامکی اضافه کرد: با فوت یک بیمار دیگر جمع فوتی های مبتلا به کرونا در کازرون از زمان شیوع تا امروز به ۱۲۵ نفر رسید.

اما بشنوید از رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین که اعلام کرد: خوشبختانه امروز نیز مانند دیروز موردی از فوت و مرگ بیماران کرونایی در استان ثبت نشد.

دکتر پیمان نامدار اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته تست کرونا ۱۱۱ نفر در استان قزوین مثبت اعلام شد و تعداد بستری بیماران کووید ۱۹ در بیمارستان های استان نیز ۳۴ بوده است.  در حال حاضر ۱۷۷ بیمار مبتلا کووید ۱۹ در بیمارستان های استان قزوین بستری هستند.

از شاهرود نیز خبر رسیده که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گفته است : بررسی‌های کارشناسان بهداشت و درمان براساس تحقیقات میدانی، کاهش ۱۵ درصدی استفاده از ماسک را نشان می دهد که این بسیار خطرناک است.

احسان بینش با بیان اینکه هم زمان با کاهش و رفع برخی از محدودیت های اجتماعی ، موارد ابتلا به ویروس کرونا افزایش یافته است، افزود: در ۷۲ ساعت گذشته در شهرستان های شاهرود و میامی ۸۱ مورد جدید ابتلا شناسایی شد.

وی با اشاره به اینکه در هفته های گذشته شاهد روند نزولی ابتلا، بستری و فوت بودیم، اظهار داشت: با زرد شدن شرایط در زیر مجموعه این دانشگاه و رفع برخی از محدودیت های اجتماعی و از سرگرفتن مجدد بخشی از فعالیت ها ، با افزایش نسبی مبتلایان روبرو هستیم.

در زاهدان رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان و عضو ستاد کرونا سیستان و بلوچستان گفت: با افزوده شدن ۳۰ کرونایی دیگر در استان شمار مبتلایان به این ویروس به۲۷ هزار و ۶۷ نفر رسید.

دکتر محمد هاشمی شهری اظهارداشت: هم‌اینک ‌۹۵ بیمار با علایم تنفسی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان بستری هستند.  همچنین ۲۸ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: با افزوده شدن سه بیمار فوتی جدید شمار درگذشتگان این ویروس در سیستان و بلوچستان به یکهزار و ۱۴۶ نفر رسید. 

خبر دیگر اینکه فرماندار گیلانغرب، وضعیت ابتلا به ویروس کرونا در این شهرستان را شکننده دانست و گفت : وضعیت شهرستان گیلانغرب در خصوص ابتلا به ویروس کرونا هم اکنون زرد و روند ابتلای به بیماری کووید ۱۹ متغیر است. به عنوان نمونه دیروز سه مورد و روز قبل از آن یک مورد مثبت داشته‌ایم.

کوروش محمودیان اظهار داشت: اگر مردم دستورالعمل‌های بهداشتی را جدی نگیرند شاهد موج چهارم و خطرناک ابتلا به ویروس کرونا در شهرستان خواهیم بود از این رو مردم حتما موازین بهداشتی را باید رعایت کنند.

او اضافه کرد: از ابتدای همه گیری ویروس کرونا در گیلانغرب تاکنون یک هزار و ۱۷۵نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۶۲ تن جان خود را از دست داده‌اند و هم اکنون یک فرد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان الزهرا (س) بستری و تحت مراقبت قرار دارد.

در البرز رییس دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه روند ابتلا به کووید ۱۹ در استان ثابت و تا حدودی افزایشی است، اعلام کرد که ۴۲ بیمار کووید ۱۹ بدحال طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان‌های البرز بستری شدند.

 دکتر محمد فتحی گفت:  اکنون ۲۸۷ نفر بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی بستری هستند و مجموع کل  موارد بستری از ابتدای شیوع کرونا تا امروز در استان البرز به ۲۹ هزار و ۹۷۳ نفر  رسیده است.

وی افزود: سه بیمار کووید ۱۹ نیز طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری در استان به ۲ هزارو ۶۴۸ نفر رسید.

 

شمار مبتلایان کرونا در لرستان به۶۳ هزار و ۳۰۳ نفر رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: شمار مبتلایان به کرونا در این استان از ابتدای شیوع این ویروس تا سوم بهمن ماه جاری به ۶۳ هزار و ۳۰۳ نفر رسید.

"مریم کوشکی" روز دوشنبه به رسانه های اعلام کرد: تاکنون ۱۷۹ هزار و ۸۲۴ نمونه مشکوک تست مخاطی کرونا به آزمایشگاه های تشخیص استان ارسال و از این تعداد پاسخ ۱۷۹ هزار و ۴۴۱ مورد اعلام شده است.

وی بیان کرد: از این تعداد نمونه ارسالی به آزمایشگاه های مرجع استان ۱۱۶ هزار و ۱۳۷ مورد منفی بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار داشت: تاکنون یک هزار و ۳۱۸ نفر از مردم این استان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تایید ستاد استانی مدیریت کرونا، شهرستان های  خرم آباد، ازنا، الیگودرز، دلفان و سلسله در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

همچنین شهرستان های بروجرد، کوهدشت، دورود، پلدختر، رومشکان و چگنی در وضعیت آبی شیوع ویروس کرونا هستند.

 

۱۰۳ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های قم بستری هستند

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: درحال حاضر، ۱۰۳ فرد مبتلا به علائم کرونا در بیمارستان‌های این استان بستری هستند.

محمدرضا قدیر با اشاره به آخرین وضعیت مبتلایان به کووید۱۹ در قم، افزود: در ۲۴ ساعت منتهی به ششم بهمن‌ماه ۹۹، ۲۴ بیمار با علائم ابتلا به ویروس کرونا پذیرش شدند.

وی اضافه کرد: از این تعداد، ۲۰ نفر در بیمارستان بستری و چهار نفر پس از دریافت دستور پزشک مرخص شدند.

به گفته وی، در ۲۴ ساعت گذشته از تعداد کل بیماران بستری در بیمارستان، ۱۵ نفر مرخص شدند.

قدیر خاطرنشان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته، هیچ فرد کرونا مثبت در قم فوت نکرده‌است.

وی گفت: در حال حاضر، ۱۰۳ فرد مبتلا به علائم کرونا در بیمارستان‌های این استان بستری هستند که هفت نفرشان بدحال می‌باشند.

قم از بیستم دی ماه در وضعیت آبی کرونایی قرار گرفته است.

 

کرونا جان ۲ کرمانشاهی دیگر را گرفت

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه این استان در ۲۴ ساعت گذشته ۲ فوتی ناشی از بیماری کووید ۱۹ در شهرستان‌های کرمانشاه و سرپل‌ذهاب داشته است، گفت: تعداد جانباختگان کرونا در استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون هزار و ۴۴۸ نفر بوده است.

«مهدی محمدی» روز یکشنبه افزود: در شبانه روز گذشته ۱۳ مورد بیمار مثبت بستری و ۳۲ بیمار مثبت سرپایی در سطح استان کرمانشاه شناسایی شدند.

وی افزود: در همین بازه زمانی ۳۹ بیمار جدید با علایم بیماری کووید ۱۹ بستری و ۵۸ نفر هم از بیمارستان پس از بهبودی ترخیص شدند.

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در پایان گفت: هم اکنون ۱۵۹ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند.

تعداد بستری های بیماران کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان کرمانشاه در آبان ماه به هزار و ۲۶۰ نفر رسید و در ۲۴ آبان ۲۴ فوتی داشتیم که بیشترین آمار در یک روز از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون بوده است.

 

استاندار کرمانشاه: افزایش تعداد بستری‌ها نگران کننده است

استاندار کرمانشاه گفت: بعد از پیک سوم شاهد سیر نزولی آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا بودیم، اما افزایش تعداد بستری‌ها در هفته گذشته بسیار نگران کننده است و احتمال دارد وارد پیک چهارم بیماری کووید ۱۹ شویم که بسیار خطرناک است.

«هوشنگ بازوند» در حاشیه نشست ستاد ملی کرونا به ریاست دکتر روحانی و به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، به روند افزایشی تعداد بستری های استان اشاره کرد و تأکید کرد: متأسفانه آمار بستری ها از ۱۳۰ نفر به ۱۷۰ نفر رسیده است و در اگر توصیه های بهداشتی رعایت نشود خسارات زیادی ایجاد می شود و علاوه بر جان مردم، متاسفانه مشکلات معیشتی هم ایجاد می شود.

وی افزود: در هفته های گذشته بارها هشدار دادیم و از مردم خواهش کردیم و تقاضا داشتیم که توصیه های بهداشتی را رعایت کنند زیرا عملاً سیر نزولی متوقف شده و تعداد مبتلایان و بستری ها رو به افزایش است.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه گزارش های ستاد ملی کرونا احتمال ابتلای کودکان و نوجوانان را در برخی استان ها پیش بینی کرده است، خاطرنشان ساخت: این روند جدید در رده های سنی پایین علایم داشته و بیمار بستری می شود و ساده انگاری شرایط علاوه بر ورود به پیک چهارم سبب افزایش مرگ و میرها مانند کشورهای اروپایی می شود.

بازوند در ادامه بر لزوم مشارکت بیشتر و همدلی و همراهی گسترده تر برای مبارزه با کرونا تأکید کرد و گفت: راه حل اصلی مبارزه با بیماری کرونا در تغییر رفتار مردم و رعایت توصیه های بهداشتی است و اگر رعایت نشود مطمئن باشید کلیه محدودیت ها و ممنوعیت های کرونایی شامل ترددها و تعطیلی مشاغل را اجرا خواهیم کرد.

 

کرونا جان یک نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت که با فوت یک نفر دیگر از مبتلایان قطعی کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، شمار متوفیان کرونا در استان به یک هزار و ۴۶۱ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز دوشنبه اظهار داشت: همچنین با شناسایی ۱۵ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان همدان به ۱۰ هزار و ۹۷ نفر رسید.

وی افزود: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان همدان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲۷۱ مورد بوده که از این تعداد ۴۴ نفر در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: ۱۳بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند که وضعیت جسمی ۳۳ بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۳۶۵، بهار ۵۷۹، تویسرکان ۶۳۰، رزن ۴۱۷، درگزین ۱۸۴، فامنین ۱۷۶ و کبودراهنگ ۶۴۵ نفر بوده است.

وی افزود: همچنین یک هزار و ۸۷۵ نفر در ملایر، یک هزار و ۱۲۰نفر در نهاوند و سه هزار و ۸۳۶  نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، ۴ شهرستان همدان، فامنین، اسدآباد و بهار در وضعیت آبی و مابقی در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 

استاندار اردبیل: موج جدید کرونا را باید مدیریت کنیم

استاندار اردبیل گفت: احتمال خودنمایی موج جدیدی از کرونا در فصل سرما وجود دارد و باید این موج را با رعایت کامل پروتکل بهداشتی مدیریت کنیم.

اکبر بهنامجو روز دوشنبه در جلسه کارگروه تبلیغات مدیریت کرونا اظهارکرد: نباید کرونا را تمام شده تلقی کنیم بلکه با توجه به روابط اجتماعی، کاهش دور همی‌ها، رعایت فواصل اجتماعی و استفاده از ماسک در همه شرایط زمان را برای تولید انبوه واکسن مدیریت کنیم.

وی بیان کرد: امیدواریم با رعایت اصول بهداشتی و جدی گرفتن موج جدید، وضعیت شکنده فعلی را حفظ کرده و بتوانیم تا آخر تابستان از شر این ویروس خلاص شویم.

او با اشاره به ضرورت شناسایی  افراد مبتلا به کرونا اضافه کرد: به محض تست مثبت نمونه جدید کرونا در بیمارستان، باید اطرافیان و خانواده‌های فرد در همان روز مورد آزمایش قرار گیرد و جواب تست در اختیار کادر درمان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه با تشخیص کادر درمان افراد باید در بیمارستان یا منزل قرنطینه شود، افزود: باید با آموزش‌های لازم از شیوع پیک جدید کرونا پیشگیری کنیم تا زمان فصل سرما سپری شود.

استاندار اردبیل ادامه داد: اگر همه مردم و مسوولان با وحدت رویه و رعایت اصول بهداشتی آموزش‌های کمیته تبلیغات را مورد توجه قرار دهند خسارات وارده در پیک‌های گذشته را تجربه نخواهیم کرد.

بهنامجو با بیان اینکه مردم باید پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند، تاکیدکرد: اگر شهروندان این مهم را در اماکن عمومی، مراکز خرید، تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها رعایت کنند دیگر مجبور به اعمال محدودیت‌های شدید نخواهیم بود.

وی گفت: تبلیغات محیطی از سوی کارگروه تبلیغات به شیوه‌های مختلف انجام می‌شود و مردم و مسئولان در محل زندگی، محل کار و مراکز عمومی با رعایت این آموزش‌ها و تبلیغات می‌توانند کادر درمان و عوامل ستاد کرونا را کمک کنند تا شاهد عواقب ناخوشایند این وضعیت نشویم.

آمار جان‌باختگان کرونا در استان اردبیل با فوت چهار نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته به یک‌هزار و ۳۴۶ نفر رسید.

شیوع کرونا در استان اردبیل در وضعیت پایدار قرار گرفته و در ادامه این وضعیت طی شبانه‌روز گذشته ۲۷ بیمار جدید در مراکز درمانی استان بستری شدند که ۸۹ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده است.

آمار بستری همزمان مبتلایان کرونا در استان اردبیل نیز در ادامه روند کاهشی و پایدار به ۱۶۴ نفر رسیده که ۳۳۹ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده است.

همچنین بر اساس اعلام ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، در شبانه‌روز گذشته مجموع تعداد بیماران بدحال بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان اردبیل نیز با روند نزولی از ۸۳ مورد به ۵۴ نفر کاهش یافته است.

بنا به اعلام دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، ۱۰ شهرستان بیله‌سوار، سرعین، اصلاندوز، کوثر، نیر، نمین، انگوت، گرمی، مشگین‌شهر و اردبیل در وضعیت آبی (وضعیتی بین سفید و زرد) و ۲ شهرستان خلخال و پارس‌آباد در وضعیت زرد قرار دارند.

 

۷۵ درصد از مبتلایان به کرونا در گچساران بهبود یافتند

فرماندار گچساران گفت: تاکنون ۷۵درصد از مبتلایان به ویروس کرونا معادل سه هزار نفر در این شهرستان بهبود یافته اند.

علیرضا اتابک روز دوشنبه در ستاد مقابله با ویروس کرونا در گچساران افزود: از اسفند سال گذشته تاکنون۱۱هزارو ۱۹۰مورد تست کرونا در گچساران از افراد با علائم مشکوک گرفته شده که پاسخ آزمایش پزشکی چهار هزار و ۲۶ نفر از این تعداد مثبت بوده است.

فرماندار گچساران اظهار داشت: ۵۶ درصد از مبتلایان ویروس کرونا در این شهرستان مرد و ۴۴درصد نیز بانوان بوده اند.

وی ابراز داشت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون گچساران ۲ بار در ماه های تیر و آبان امسال پیک کرونا را تجربه کرده است.

اتابک ابراز داشت: ۸۹ درصد از مبتلایان به ویروس کرونا در این شهرستان شهری و ۱۱درصد در روستاها سکونت دارند.

وی بیان کرد: هم اکنون ۱۹ نفر بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان شهید رجایی و صنعت نفت این شهرستان بستری هستند.

 اتابک تصریح کرد: دورهمی‌های خانوادگی و تجمع‌های غیر ضروری، مراسم ختم، تشییع جنازه و شادی مهمترین عامل انتقال ویروس کرونا در این شهرستان است.

وی افزود: با وجود تاکید بر فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برپایی دورهمی و مهمانی از سوی برخی افراد همچنان ادامه دارد که این مهم عاملی برای انتشار ویروس کروناست

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گچساران نیز در این نشست گفت: از ابتدای انتشار ویروس کرونا تاکنون ۸۳۴ مورد گشت مشترک در این شهرستان انجام شده است.

رضا شریفی اضافه کرد: در این مدت ۱۷ هزار و ۸۹۷ مورد بازرسی از صنوف مختلف در بازار گچساران صورت گرفته است که از این تعداد ۴۴۲ مورد واحد صتفی پلمپ و ۳۰۷ مورد تخلف به تعزیرات حکومتی گچساران معرفی شده است.

شهرستان ۱۲۶ هزاری نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

 

هشدار نسبت به شروع موج چهارم کرونا در خوزستان

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی اهواز،دزفول، آبادان، بهبهان و شوشتر نسبت به اتخاذ تدابیر لازم برای پیشگیری و مهار موج چهارم اپیدمی کووید ۱۹ هشدار داد.

محمد اسماعیل مطلق بیان کرد: با توجه به ارزیابی میدانی و مذاکرات حضوری در خصوص موج چهارم اپیدمی کووید۱۹ و لزوم اتخاذ تدابیر لازم برای پیشگیری و مهار این بیماری مهلک، تعیین استراتژی و نقشه راه در این راستا در امسال و سال آتی با توجه به ایام و مناسبت‌های پیش رو (تعطیلات نوروز ۱۴۰۰، ماه مبارک رجب، شعبان، رمضان) مورد تاکید است.

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت همچنین بر تداوم آموزش عمومی در راستای افزایش آگاهی جمعیت زیرپوشش دانشگاه و دانشکده‌های علوم پزشکی در شناخت بیماری و پیشگیری از آن (استفاده از ماسک، شست‌وشوی مرتب دست‌ها، تاکید بر رعایت اصول بهداشت و مراقبت فردی، پرهیز از هرگونه تجمعات، ضرورت تعبیه مناسب تهویه در اماکن و فضاها) با همکاری صدا و سیما، بسیج جامعه پزشکی، روحانیان، بسیج محله‌ها، مساجد و سفیران سلامت تاکید کرد.

اجرا و پیاده‌سازی طرح شهید سلیمانی و انطباق آن با اصول PHC در نظام شبکه، استفاده از معتمدان دارای نفوذ و پایگاه اجتماعی، روحانیان، شوراهای اسلامی شهر وروستا، بسیج محله‌ها و ادارات برای مهار بیشتر همه گیری، ضرورت هماهنگی با معاونت بهداشت و درمان وزارت متبوع در اجرای پروتکل‌های درمانی واحد برای بیماران سرپایی و بستری با توجه به علایم بیماری، فعال کردن اقامتگاه‌ها در مدت قرنطینه بیماران نیز از دیگر مواردی است که مشاور معاون وزیر بهداشت در این نامه بر اجرای آن تاکید کرده است.

وی همچنین بر تدوین پروتکل‌های ویژه برای مهار بیماری با توجه به وضعیت حساس سه استان (خوزستان، بوشهر و هرمزگان) از نظر داشتن سواحل مرزی گسترده، تردد زیاد بین مرزی، وجود مراکز صنعتی نفت و پتروشیمی (پارس جنوبی و عسلویه) تجمع و تردد کارگری از این مناطق به تمام نقاط کشور و کشورهای همسایه نظیر عراق و حوزه خلیج فارس، وجود بازارچه‌های مرزی و گمرکات و تردد مسافران از سایر نقاط کشور برای خرید و گذران تعطیلات در فصول زمستان و بهار تاکید کرده است.

 

کرونا از مناطق جنوب و گرمسیری فارس می‌آید

مسوولان بهداشت و درمان استان فارس نسبت به افزایش شمار مبتلایان به کرونا در جنوب و مناطق گرمسیری این استان هشدار دادند و اظهار داشتند: در روزهای گذشته، شمار مبتلایان به کرونا در مناطق جنوبی به طور محسوسی افزایش یافته است.

موضوع افزایش آمار بستری مبتلایان به کروناویروس در بیمارستان‌های مناطق جنوبی و گرمسیری فارس، دوشنبه در دویست و پنجاه و دومین نشست ستاد مدیریت دانشگاهی بیماری کووید ۱۹ در شیراز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در این نشست، فزونی یافتن آمار بستری مبتلایان به کروناویروس در بیمارستان‌های مناطق جنوبی و گرمسیری فارس را زنگ خطر افزایش همه‌گیری این بیماری و آغاز موج چهارم آن دانست. 

دکتر عبدالرسول همتی، با تاکید بر اینکه انتظار مسوولان مجموعه سلامت از مردم، پایبندی به محدودیت‌ها و رعایت اصول بهداشتی است، گفت: استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و پرهیز از حضور در دورهمی‌های خانوادگی باعث کاهش آمار ابتلا به بیماری کووید۱۹ و دوری از وضعیت بحرانی استان می‌شود.

وی، با بیان اینکه اولویت مسوولان مجموعه سلامت، تامین سلامتی مردم است، از شهروندان خواست تا همگام با مجموعه سلامت در برابر موج جدید کرونا ایستادگی کنند و از ترددهای غیر ضرور به ویژه مسافرت به مناطق جنوبی و گرمسیری این استان خودداری کنند.

همتی ،با اشاره به اجرای طرح شهید حاج "قاسم سلیمانی"در فارس، افزود: این طرح با هدف مدیریت و کنترل همه‌گیری کووید ۱۹، با همکاری مردم، هماهنگی بین بخشی و با مشارکت داوطلبان سلامت و کمک نیروهای بسیج در استان فارس همزمان با سراسر کشور آغاز شد و توانست در شناسایی و مراقبت از افراد مبتلا به این بیماری تاثیر بسیاری داشته باشد.

انجام بیش از ۵۸۳ هزار تست تشخیصی کروناویروس در فارس 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز همچنین به موضوع انجام تست‌های تشخیصی کروناویروس در استان فارس به ۲ روش PCR و تست سریع پرداخت و گفت: با توجه به هماهنگی آمارها با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بر اساس تصمیم ستاد دانشگاهی مدیریت کروناویروس، از این پس تنها آمار مربوط به نمونه‌گیری به روش PCR اعلام می‌شود و اختلاف آماری در این زمینه به علت حذف آمار تست‌های سریع است.

همتی، اضافه کرد: از ابتدای شیوع کروناویروس تاکنون، بیش از ۵۸۳ هزار نمونه آزمایشگاهی به روش PCR، از افراد بیمار و علامت‌ دار تهیه شده است که با بررسی این نمونه‌ها، ۱۶۶ هزار و ۴۷۰ مورد مثبت قطعی شناسایی شده است.

سازمان‌های بهداشت جهانی و مرکز کنترل بیماری‌های عفونی تست PCR را به‌عنوان دقیق‌ترین روش تشخیص ویروس کووید۱۹ اعلام کرده‌اند. در این روش با کمک سوآپ از حلق و یا بینی بیمار نمونه گرفته می‌شود.

وی افزود: هم اکنون ۳۹۰ بیمار مثبت و یا مشکوک دارای علایم کروناویروس در بیمارستان‌های این استان بستری هستند و ۱۰۲ بیمار نیز به دلیل وخامت وضعیت جسمی در بخش‌های مراقبت‌های ویژه (ICU) تحت مراقبت قرار دارند. 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، همچنین شمار بهبودیافتگان بیماری کووید۱۹ را که از ابتدای شیوع تاکنون از بیمارستان‌های فارس ترخیص شده یا از ایزوله خانگی خارج شده‌اند، ۱۶۲ هزار و ۲۵ نفر اعلام کرد.

همتی گفت: متاسفانه با جان باختن پنج نفر از مبتلایان به کرونا ویروس در استان فارس در روز گذشته (پنجم بهمن ماه ۹۹) شمار جانباختگان این بیماری از ابتدای شیوع کرونا تا کنون در فارس به سه هزار و ۱۱۶ نفر رسیده است.

او از همگان به ویژه ساکنان مناطق جنوبی استان فارس خواست با رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی، در کاهش آمار مبتلایان و جان باختگان این بیماری سهیم شوند.

 

عادی انگاری موج چهارم کرونا را در پلدختر تشدید می کند

رییس شبکه بهداشت و درمان پلدختر گفت: وضعیت شهرستان همچنان شکننده است و عادی انگاری و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی توسط شهروندان موج چهارم کرونا را در پلدختر تشدید می کند.

علی صفدر سیاوشی روز دوشنبه در پلدختر اظهار داشت: هم اکنون شهرستان پلدختر از نظر شیوع ویروس کرونا در وضعیت آبی " کم خطر " قرار دارد اما این دلیل بر عادی انگاری نیست چرا که وضعیت کنونی مرهون همکاری و مشارکت مردم و تلاش مسوولان است و در صورت بی توجهی آمار مبتلایان به شدت افزایش یافته و وضعیت به حالت قبل باز خواهد گشت.

وی افزود: با نگاهی به آمار مشخص می شود وضعیت شیوع ویروس کرونا در شهرستان شکننده است و هر لحظه امکان افزایش مبتلایان و تغییر وضعیت آبی به زرد و قرمز وجود دارد.

رییس شبکه بهداشت و درمان پلدختر بیان کرد: اگر چه تعداد بیماران بستری و مرگ و میر نسبت به گذشته کاهش یافته اما آمارها نشان می دهد در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و عادی انگاری کرونا اوج می گیرد.

سیاوشی اضافه کرد: تغییرات در وضعیت شیوع ویروس کرونا مستلزم رفتارهای مردم است که اگر همچنان نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی پایبند باشیم به وضعیت سفید نزدیک می شویم اما درصورت بی توجهی و عادی انگاری و غفلت از دستورالعمل های بهداشتی کرونا اوج می گیرد.

وی ادامه داد: همچنان رعایت پروتکل های بهداشتی مهم ترین سلاح مبارزه با کرونا و بسیار حائز اهمیت است و تجربه نشان داده که هیچ وقت این ویروس منحوس به خودی خود از بین نمی رود بلکه کاهش آمار مبتلایان و مرگ و میر به چگونگی رفتار مردم بستگی دارد.

رییس شبکه بهداشت و درمان پلدختر با بیان این که غفلت و ساده انگاری شهروندان نسبت به مسایل بهداشتی پیامدهای ناگواری به دنبال دارد، یادآور شد: دورهمی ها همچنان در شیوع ویروس کرونا تاثیر گذار است به همین منظور توصیه می شود شهروندان از تجمع خودداری ضوابط بهداشتی را رعایت و استفاده از ماسک و شست‌ و شوی مکرر دست‌ها با آب و صابون  را به جدی مورد توجه قرار دهند.

سیاوشی گفت: رعایت پروتکل های بهداشتی، دوری از تجمع و دورهمی، استفاده از ماسک و حفظ فاصله فیزیکی به طور قطع به کنترل شرایط موجود و نزدیک شدن به قطع زنجیره انتقال کمک می کند. 

از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا سوم بهمن ماه ۶۳ هزار و ۳۰۳ نفر از شهروندان این استان به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

 

بستری شدگان کرونایی در آذربایجان‌‎غربی به ۳۳۳ نفر کاهش یافت

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: طبق آخرین آمار، ۳۳۳ بیمار با تشخیص سندرم حاد تنفسی در مراکز درمانی استان بستری بوده و اقدامات درمانی بر روی آنان در حال انجام است.

دکتر جواد آقازاده روز دوشنبه افزود: از این تعداد، ۱۹۹ نفر مشکوک به کرونا و ۱۳۴ نفر نیز مبتلای قطعی به بیماری کووید ۱۹ هستند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر همچنین ۱۰۶ نفر در مراکز درمانی تحت مراقبت های ویژه و ۲۷ نفر نیز متصل به دستگاه ونتیلاتور هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی ادامه داد: طی ۲۴ ساعت گذشته شاهد ابتلای ۱۹۸ نفر به بیماری کووید ۱۹ در استان بودیم که از این تعداد حدود ۵۷ نفر بستری شده و پنج مورد فوتی بر اثر ابتلا به این بیماری گزارش شده است.

آقازاده اظهار کرد: تاکنون سه هزار و ۴۹۹ نفر بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در آذربایجان غربی جان خود را از دست داده و ۱۰۳ هزار و ۷۵۲ نفر نیز به این بیماری مبتلا شده اند.

وی گفت: برای ایجاد روند کاهشی مستمر و کاهش بستری شدگان، مبتلایان و فوت شدگان بر اثر ابتلا به کووید ۱۹، رعایت مستمر موارد بهداشتی و خودداری از دورهمی های خانوادگی یک ضرورت اساسی به شمار می رود.

حدود ۷.۵ درصد مبتلایان و نزدیک به ۶ درصد فوت شدگان بر اثر ابتلا به کرونا در کشور مربوط به آذربایجان غربی است.

 

زالی: شرایط زرد کرونا تهران شکننده است

فرمانده ستاد مقابله با کرونا کلانشهر تهران اعلام کرد: هر چند میزان ابتلاها به ویروس کرونا در دی ماه نسبت به آذر ماه کاهشی بوده اما مراجعان سرپایی به مراکز درمانی در دی ماه افزایش یافته است.

علیرضا زالی روز دوشنبه در حاشیه برگزاری جلسه ستاد کرونا استان تهران که در محل استانداری برگزار شد به خبرنگاران گفت: تست‌های سریعی که در تهران انجام می‌شود میزان مثبت بودن آن حدود ۹ درصد و تست‌های pcr حدود ۱۸ تا ۲۰ درصد است، در حالی که در آبان ماه نتیجه تست پی سی آر  گاهی تا ۴۰ درصد مثبت بود و تست‌های سریع ما در اوایل طرح شهید سلیمانی گاهی تا ۲۰ و ۲۵ درصد مثبت بودند، بنابراین نشان می‌دهد که گردش ویروس در تهران کاهش یافته ولی ویروس ضعیف نشده است.

وی افزود: امروز تعداد کسانی که در بخش‌های سرپایی به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند چهار هزار و ۱۰۰ نفر بوده‌ است که اگر با هفته‌های قبل مقایسه کنیم با خیز خیلی ملایم یعنی حدود یک درصد، آمار مراجعان سرپایی نسبت به هفته گذشته افزایش پیدا کرده است.

زالی با بیان اینکه اولین تغییر شاخص در بیماری کرونا تغییر در آمار مراجعین سرپایی است، تاکید کرد: البته در تهران در ماه‌های اخیر با یک چالش رو به رو بوده‌ایم، معمولا آمار سرپایی مراجعان که اعلام می‌شود بطور عمده در بخش‌های دولتی، مراکز بهداشتی و مراکز بیمارستانی است و از آنجا که در تهران بالای ۸۰ درصد بیماران سرپایی به مطب‌های خصوصی مراجعه می کنند، بنابر این ممکن است در آمار ما گنجانده نشوند و آمار ما در رابطه با مراجعان سرپایی به مراتب بالاتر از عددی باشد که اعلام می‌شود.

به گفته وی، البته آمار مطب ها به صورت پراکنده جمع آوری می شود و در نشستی با مسئولین نظام پزشکی مقرر شد از مطب‌های خصوصی آمار جمع آوری شود تا بتوان در فرآیند کانتکت تریسینگ و ردیابی محله محور محاسبه شوند.

زالی با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته میزان بستری در تهران از مرز یک هزار و ۹۰۰ نفر عبور کرده تاکید کرد: در طول هفته گذشته میزان بستری بین ۱۶۰۰ تا ۱۸۰۰ نفر در نوسان بود ولی دیروز مجموعه بستری استان تهران یکهزار و ۹۳۶ نفر بوده و همچنین طی روز گذشته تعداد کسانی که به عنوان مریض جدید کرونایی مراجعه کردند حدود ۲۶۰ مورد بوده که نسبت به ۲۴ ساعت گذشته رشد ۱.۴ دهم درصدی و  نسبت به ۲۴ ساعت ماقبل آن  رشد ۳.۶ درصدی را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه آرام‌آرام میزان مراجعان جدید در بخش‌های بستری در حال افزایش است گفت: تعداد بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نسبت به هفته قبل بین نیم تا یک درصد افزایش پیدا کرده است.

فرمانده ستاد کرونای استان تهران ادامه داد: شاخص مرگ و میر و میزان عمومی بستری با موج بلندی تغییر نکرده و طبیعتا ممکن است این تغییر آمارها گذرا و یا بالعکس شروع یک خیز جدید باشد، البته باید در نظر داشته باشیم که تغییر شاخص مرگ و میر بین ۳۰ تا ۴۰ روز بعد از تغییر سایر شاخص‌ها خود را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: افزایش میزان همکاری مردم، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پوشش ماسک و همچنین افزایش سطح دانش عمومی و بهداشتی مردم در این مساله اثرگذار است، نکته بعدی اینکه ترددهای شبانه کاهش پیدا کرده و مقدار زیادی الگوی زیست شبانه در تهران تغییر پیدا کرده که همین مساله در آمار مرگ و میرها موثر است.

زالی با اشاره به موفقیت بالای طرح محله محور شهید سلیمانی، گفت: در این طرح علاوه بر اینکه میزان بستری کاهش پیدا کرده، مرگ و میر هم کمتر شده که اساساً در دی ماه نسبت به آبان و آذر ۷۳ درصد مرگ و میر و ۵۶ درصد میزان بستری بیمارستانی و ۴۷ درصد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه کاهش یافته است،  بنابراین اگر شرایط دی ماه را نسبت به آبان و آذر  مقایسه کنیم، آمارها به دنبال اجرای طرح شهید سلیمانی توفیقات زیادی داشته که بخش زیادی از این دستاوردها  منجر به کاهش گردش ویروس و کاهش میزان مرگ و میر شده است.

وی با اشاره به تجربه حاصل شده از پیک قبلی کرونا، تاکید کرد: در هر موج کرونا بالاخره درصدی از مردم مبتلا می‌شوند، این افراد با ابتلا به یک مصونیت نسبی می‌رسند و  در بدنشان آنتی بادی تولید می‌شود، همچنین قبل از آغاز موج بعدی میزان این آنتی بادی و مصونیت کاهش پیدا می‌کند و متاسفانه درباره بیماری کرونا تا الان ثابت شده که مصونیت دائمی ایجاد نمی‌کند و بعد از چند ماه آنتی بادی ها در بدن افت پیدا کرده و  سیستم دفاعی سلولی فروکش می‌کند. بنابراین همانگونه که در حمله سوم ویروس در تهران شاهد آن بودیم، آرام آرام به سمت تغییر آمار پیش می‌رویم.

زالی با تاکید بر اینکه ویروس کرونا ضعیف نشده بلکه گردش ویروس کمتر شده تاکید کرد: تاکنون هیچ مستندی در دنیا ثابت نکرده است که ویروس کرونا ضعیف‌تر شده و متاسفانه این یک رفتار غیرمتعارف است که ویروس کرونا برخلاف مرس، سارس و ابولا از خود نشان داده است، تمام ویروس هایی که تاکنون داشته‌ایم، برای دوام بیشتر به سمت جهش برای کم‌خطر شدن حرکت کرده‌اند ولی در مورد کرونا تاکنون هیچ مقاله جهانی معتبر نشان از ضعیف شدن ویروس نداشته است.

فرمانده ستاد کرونای استان تهران همچنین در رابطه با سخنان یکی از مسئولین پایتخت در مورد آبی شدن تهران و رفع محدودیت‌های ترددی، نیز گفت: بر اساس شاخص‌های تعیین شده از طرف وزارت بهداشت و وزارت کشور نتایج ارزیابی و شاخص‌ها برای تغییر وضعیت کرونایی شهرها به آخر هفته‌ها موکول شده است، درباره تهران نیز از هفته گذشته تغییر چشمگیری نداشته است بنابراین شرایط تهران بر همین اساس ادامه پیدا خواهد کرد و  فعلا تهران را کماکان زرد تلقی می‌کنیم؛ مگر اینکه ستاد ملی تا آخر هفته تغییرات جدید را اعلام کند.

به گفته وی، نگه داشتن این شرایط بسیار سخت و پیچیده است و باید همه دستگاه های اجرایی از جمله دولت و مردم در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

زالی با اشاره به افزایش شلوغی و ازدحام در حمل و نقل عمومی و مراکز خرید نیز گفت: این شلوغی ها بسیار خطرناک و یک هشدار برای پایتخت است و ضروری است که بار تردد در خیابان های تهران کاهش یابد.

 

استاندار تهران: دورکاری کارمندان همچنان پابرجاست

استاندار تهران با اشاره به تداوم دورکاری کارمندان ادارات اظهار داشت: دورکاری کارمندان دولتی هیچ گاه لغو نشده و تنها شرایط دورکاری از یک سوم به دو سوم تبدیل شده است.

انوشیروان محسنی بندپی عصر دوشنبه در حاشیه جلسه ستاد کرونای استان تهران درباره لغو دورکاری توسط برخی دستگاه های اجرایی نیز گفت: لغو دورکاری غیرقانونی است و همچنان دورکاری از سوی دستگاه ها و ادارات باید لحاظ شود.

استاندار تهران با بیان اینکه در روزهای اخیر شاهد افزایش تردد در خیابان ها و مراکز عمومی و همچنین تردد شهروندان از حمل و نقل عمومی بودیم گفت: باید در راستای خلوت شدن خیابان ها به ویژه در مترو و اتوبوس اقداماتی انجام شود.

وی با تاکید بر این که وضعیت فعلی تهران زرد متمایل به نارنجی است از پیشنهاد ستاد مقابله با کرونای استان تهران به ستاد ملی برای اعمال محدودیت های تردد به استان‌های شمالی در تعطیلات پیش رو خبر داد.

استاندار تهران ادامه داد: روزانه در شرایطی حدود ۱۲۰ تا ۹۹ فوتی قطعی داشتیم اما امروز و ظرف هفته های اخیر به زیر ۲۰ نفر رسیده است و این اقدامی ارزشمند است که پیشانی این اقدامات سربازان نظام سلامت بوده اند و در تحقق آن همه دستگاهها کمک و همکاری کردند.

به وی،  بر اساس گزارشات کشوری  و استانی روند رو به افزایش کم کم مشاهده می شود به شکلی که امروز بیش از ۶ هزار و ۳۰۰ ابتلا و ۹۸ فوتی در کشور داشته ایم، به این ترتیب اگر پروتکل ها و نظارت ها ساده و عادی تلقی شوند با مشکلات بسیاری مواجه می شویم،  پرهیز از عادی سازی در همه موارد باید مورد توجه قرار گیرد و شعار ستاد در تهران پرهیز از عادی سازی در همه موارد بوده و نباید به گونه ای عمل کنیم که عقب ماندگی غیر قابل جبران اتفاق بیافتد.

استاندار تهران تاکید کرد: نباید این موضوع را صنفی قلمداد کنیم و فردی تصور کند که اگر برای دستگاه خود مجوزی دریافت کند این یک موفقیت است،  قطعا این گونه نیست متاسفانه رعایت فاصله گذاری اجتماعی در ۱۰ روز گذشته ۷۸ درصد بوده و امروز به ۷۴ و ۹ دهم درصد رسیده است این یعنی شیب مراجعان سرپایی و بستری افزایش پیدا می کند.

وی تاکیدکرد: شهرداری تهران مکلف است همانند روزهای اوج بیماری رعایت فاصله گذاری اجتماعی را در دستور کار خود قرار دهد و از سوار شدن افراد بدون ماسک جلوگیری کند،  همچنین در مورد نانوایی ها باید نظارت بر رعایت کامل پروتکل ها اعمال شود،  بی تردید جرایم ناقضین قانون یکی از عوامل موفقیت در کاهش آمار بود که با برخوردهای منطقی که گزارشات آن ارائه شده، محقق شده است،  همچنین باید به اتحادیه های نانوایی تذکرات لازم داده شود.

استاندار تهران در خصوص برگزاری جشنواره فیلم فجر نیز گفت: اگر با همین وضعیت موجود پیش برویم ترجیح این است که جشنواره به صورت مجازی برگزار شود، اما در صورت عدم تحقق این موضوع باید با حداقل حضور افراد تداوم پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: سرعت بخشی به طرح شهید سلیمانی باید مورد توجه قرار گیرد تا اهداف طرح اجرایی شود.  شناسایی و رهگیری، قرنطینه و حمایت اجتماعی که آغاز شده و خوب پیش رفته باید در ادامه نیز مورد توجه قرار گیرد.

استاندار تهران یادآور شد: ما در ابتدا با ستاد ملی کرونا در خصوص رنگ بندی شهرها موافق نبودیم و تهران به دلیل تراکم جمعیت، شلوغی حمل و نقل عمومی، همیشه باید یک رنگ بالاتر اعلام شود،  قطعا در حال حاضر تهران آبی نیست و  زرد متمایل به نارنجی است به همین منظور پیشنهاد ما به ستاد ملی مقابله با کرونا این است که در ۲۲ بهمن و تعطیلات پیش رو برای جلوگیری از ایجاد مشکل برای استانهای شمالی و در برگشت مسافران برای تهران محدودیت های تردد در این تعطیلات اعمال شود.

وی تاکید کرد: باید تقویت طرح شهید سلیمانی با تدبیر در حوزه منابع مالی و نیروی انسانی با همکاری سازمان برنامه و بودجه برای تامین اعتبارات لازم در کل کشور و من جمله استان تهران به گونه ای باشد که این طرح تقویت شود.

بندپی یادآور شد: بر اساس آمار منتشر شده پلیس نظارت خود را اعمال می کند، به گونه ای که دو میلیون و ۲۰۰ هزار جریمه ۲۰۰ هزار تومانی و ۵۵۰ هزار جریمه در شهرهای قرمز و نارنجی تاکنون صادر شده اما برخی از نقاط سیستم دوربین در آنها فعال نیست که فرمانداری ها در شهرستانها به کمک شهرداری ها نسبت به نصب دوربین ها اقدام کردند و این روند ادامه خواهد داشت و از سوی دیگر برخی از افراد که الزام فعالیت در شیفت شب را دارند، مستثنی شدند، اما بی تردید اعمال نظارت و جریمه برای افراد متخلف انجام می شود.

به گفته وی، نقاط بحرانی همچون نانوایی ها و پلیس های + ۱۰ و دفاتر پیشخوان که شناسایی شدند مورد توجه نظارتهای ویژه قرار گرفتند و با آنها بر اساس مصوبات ستاد ملی کرونا برخورد قانونی خواهد شد.

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 علیرضا زالی انوشیروان محسنی بندپی آمار کرونا در ایران سیما سادات لاری رنگ بندی شهرها وضعیت کرونا در استان های ایران آمار کرونا در ایران امروز رنگ بندی استان ها سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بستری در بخش مراقبت های ویژه مراکز درمانی استان بستری ابتدای شیوع ویروس کرونا ویروس کرونا در این شهرستان جان خود را از دست داده اند رعایت پروتکل های بهداشتی رییس دانشگاه علوم پزشکی دستورالعمل های بهداشتی کرونا در استان اردبیل ابتلا به ویروس کرونا ابتدای شیوع کرونا مبتلایان به کرونا پروتکل های بهداشتی فاصله گذاری اجتماعی بیمارستان های استان دورهمی های خانوادگی بیماران کووید ۱۹ شیوع ویروس کرونا شیوع ویروس کرونا درمان و آموزش پزشکی شبکه بهداشت و درمان کرونای استان تهران ویروس کرونا تاکنون کرونا در بیمارستان باختگان این بیماری شبانه روز گذشته بیماری کووید ۱۹ کرونا در این استان بیماری کووید ۱۹ رعایت اصول بهداشت سیستان و بلوچستان ستاد مدیریت کرونا توصیه های بهداشتی استان بستری هستند ویروس کرونا کووید ۱۹ در استان مبتلا به کرونا شمار مبتلایان درصد از مبتلایان استان اردبیل نیز طرح شهید سلیمانی باختگان کرونا افزایش یافته تاکنون یک هزار ۲۴ ساعت گذشته کرونا در ۲۴ ساعت آمار مبتلایان اردبیل در وضعیت رعایت پروتکل ها استفاده از ماسک موج چهارم کرونا مقابله با ک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۹۷۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دوره تغذیه و مدیریت بیماری‌های قارچی نخیلات در تنگستان برگزار شد

اسلام رضایی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: دوره آموزشی اصول تغذیه و مدیریت بیماری‌های قارچی نخیلات در حومه شهر اهرم شهرستان تنگستان امروز، چهارشنبه، با حضور مدیر حفظ نباتات استان بوشهر برگزار شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تنگستان عنوان کرد: با توجه به مشاهده نوعی عارضه با وجه مشخص به صورت خشکیدگی برگ‌های قسمت پایینی درخت طی هفته‌های اخیر در سطح نخیلات شهرستان تنگستان این دوره آموزشی بمنظور آشنایی باغداران منطقه با علت این عارضه و نحوه پیشگیری برگزار شد که با استقبال باغداران همراه بود.

وی گفت: مدیر حفظ نباتات استان بوشهر تمامی اصول صحیح تغذیه و باغداری در شرایط آب و هوایی منطقه را برای باغداران شرح و به سوالات تک تک باغداران با صبر و حوصله پاسخ داد.

کد خبر 6081334

دیگر خبرها

  • همه‌چیز در مورد یک ویروس بهاری؛ بیشتر مراقب کودکان خود باشید
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • وضعیت هوای ۳ شهر بر مدار نارنجی ثبت شد / پاک‌ترین هوا سهم زاهدان است
  • مبارزه با بیماری‌های گندم در مزارع بهشهر
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • دوره تغذیه و مدیریت بیماری‌های قارچی نخیلات در تنگستان برگزار شد
  • لغو پرواز درسیستان وبلوچستان،بدلیل وضعیت جوی
  • آخرین وضعیت مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس بندرعباس - تهران / ترخیص ۱۰ مصدوم حادثه + اسامی
  • آخرین وضعیت مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس بندرعباس _ تهران
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد