Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴   هافینگتن پست نوشت: جو بایدن و دستیاران ارشد سیاست خارجی‌اش وعده داده اند که برای دستیابی به یکی از اهداف اصلی دیپلماتیک خود، یعنی بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با دقت حرکت می‌کنند. توافقی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ به طور یک جانبه از آن خارج شد.
با این حال در این میان افراد جنگ طلب، از جمله تام کاتن مصمم هستند در مسیر برنامه‌های بایدن موانعی را ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
به نظر می‌رسد اولین هدف این روز‌های این افراد، رابرت مالی مقام پیشین کاخ سفید باشد که به عنوان اصلی‌ترین گزینه تصدی مقام نماینده ویژه امور ایران در دولت آمریکا مطرح شده است.

این منتقدان استدلال می‌کنند که رابرت مالی با ایران همدردی می‌کند و اسرائیل، متحد آمریکا که ایران را تهدید اصلی خود می‌داند، تحقیر می‌کند.

در پاسخ به این افراد، گروهی از شخصیت‌های مورد احترام جهانی از جمله تعداد زیادی از سناتور‌ها تا مقامات سابق آمریکا و گروه‌های قدرتمند، ضمن تایید صلاحیت و تخصص مالی، از صلح و امنیت بین الملل حمایت کرده‌اند. در ۲۰ ژانویه، جوئیش اینسایدر گزارش داد که مالی با انتقاد از ترور دانشمند برجسته ایرانی، این اقدام را برای دیپلماسی مضر دانسته است. دیدگاهی که بین کارشناسان سیاست خارجی مشترک است.

با این حال، به تدریج بر همگان آشکار می‌شود که اختلافات چیزی بیش از دیدگاه‌ها و اعتبار شخصِ رابرت مالی است. افراد مخالف مذاکره با ایران نمی‌خواهند فقط جلوی یک انتصاب خاص را بگیرند، بلکه آن‌ها عملا می‌خواهند در رویکردی وسیع‌تر بر دولت بایدن تاثیر بگذارند و فضا را بر او و تیمش تنگ کرده تا نتوانند برجام را احیا کند. بایدن در انتخابات پیروز شد، اما بسیاری از جمهوری خواهان و شرکای آن‌ها وی را تحت فشار قرار می‌دهند تا به سیاست تهاجمی ترامپ در قبال ایران ادامه دهد. در واقع مسئله نه با شخص بایدن و مالی بلکه مخالفت با دیپلماسی است.

جنجال بر سر انتصاب رابرت مالی نشان می‌دهد که تندرو‌ها می‌خواهند ببینند دولت بایدن چگونه در برابر جنجال‌ها واکنش نشان خواهد داد تا بهترین نقشه راه را برای آینده در نظر بگیرند. آن‌ها همچنین می‌توانند متوجه شوند که انتقاد‌های کهنه مثل بحث دیپلماسی و برجام که در چندین سال اخر دوره اوباما متداول بود، تا چه حد در فضای خبری، پخش می‌شود. در هر حال، مالی چه انتخاب شود، چه نشود، بایدن مسیر گفتگو با ایران را ادامه می‌دهد و تندرو‌ها هم همچنان بر نابودی برجام متمرکز خواهند بود.

یک مقام اگاه و نزدیک به دولت بایدن می‌گوید: بحث اینها، رابرت مالی نیست، بلکه بحث مخالفت با دیپلماسی است. بحث این است که بببیند می‌توانند به همین زودی با بایدن وارد درگیری شوند و مجبور به کوتاه آمدنش کنند یا نه.

جی استریت، گروه برجسته یهودی در آمریکا که از گفتگو با تهران حمایت می‌کند، خاطرنشان کرد که حمله به مالی لحن آشنایی داشت. در توئیتر این سازمان آمده است: ما از اینکه مانند گذشته شاهد همان نوع ترور شخصیت‌ها و اتهامات دروغین علیه افرادی هستیم که شغل خود را برای پیشرفت دیپلماسی و صلح صرف کرده اند، نگران هستیم.

گروه‌های ضد جنگ و کارشناسان کنترل تسلیحات می‌گویند که بایدن می‌تواند با لغو برخی تحریم‌های غیر هسته‌ای اعمال شده توسط ترامپ، حسن نیت خود را برای تسریع در مذاکرات هسته‌ای نشان دهد و صریح بگوید که آمریکا مانع همکاری و معامله دیگر بازیگران بین المللی مانند شرکت‌های اروپایی و صندوق بین المللی پول با ایران نخواهد شد.

در واقع، ایجاد یک بنیاد سیاسی قوی در واشنگتن برای دیپلماسی نیز بسیار مهم است. اختلافات بر سر انتصاب رابرت مالی تنها یک امتحان اولیه است.

جی استریت همچنین یادآور شد: راه حل تیم جو بایدن برای مدیریت موفقیت آمیز این نابسامانی، ایستادگی و جلوگیری از واگذاری اهرم فشار به نیرو‌هایی است که احتمالاً هرگونه تلاش دیپلماتیک را مورد انتقاد قرار می‌دهند. بازی هوشمندانه این است؛ تیم خود را بسازید و آنچه در طول مبارزات انتخابی انجام داده اید را دنبال کنید: نادیده گرفتن توئیتر.

یک مقام نزدیک به تیم بایدن معتقد است که حتی اگر تندرو‌ها در خط خوردن رابرت مالی از دولت موفق نشوند، اما اتهام زنی هایشان ممکن است تاثیرات بلندمدتی داشته باشد.

تندرو‌ها می‌خواهند مقامات دولت بایدن را وادار کنند که بگویند نقش مالی محدود است که در نهایت موفق شوند برداشتی که تندرو‌ها مانند الی لیک ارائه می‌دهند، مبنی بر اینکه در تیم جدید اختلافاتی در مورد نحوه رفتار با تهران وجود دارد را تقویت می‌کند. آن‌ها همچنین می‌خواهند مقامات بایدن را مجبور کنند که اظهاراتی بدبینانه نسبت به ایران به زبان آورند، درست همان کاری که در سنا با اوریل هاینز رئیس جدید اطلاعات ملی کردند. این اظهارات بدبینانه در نهایت می‌تواند موجب ایجاد خلق نگرانی در افکار عمومی نسبت به تعامل با ایران شود.

متحدان بایدن امیدوارند که وی بتواند با اعتماد به مقامات خود و یک دولت یکپارچه دموکرات، از افتادن به دام جمهوری خواهان تندرو اجتناب کند.

بن رودز، از دستیاران ارشد اوباما، در توئیتر نوشت: فکر می‌کنم جو بایدن است که باید نماینده خود در امور ایران را انتخاب کند، نه تام کاتن. بدانید که انتخابات‌ها پیامد‌هایی دارد. منبع: انتخاب لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک برچسب ها: رویداد24 ، بایدن ، رابرت مالی سرگرمی

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 بایدن رابرت مالی انتخابات 1400 دولت بایدن رابرت مالی تندرو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۹۸۰۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر خزانه‌داری آمریکا: ایران را تحریم می‌کنیم

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، جانت یلن وزیر خزانه داری دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در سخنانی در واشنگتن دی سی گفت: آمریکا از تحریم‌ها برای مختل کردن فعالیت «خرابکارانه» ایران استفاده خواهد کرد.

وزیر خزانه‌داری آمریکا مدعی شد: حمله ایران به اسرائیل در آخر هفته گذشته و تامین مالی گروه‌های شبه‌نظامی در غزه، لبنان، یمن و عراق، ثبات در خاورمیانه را تهدید می‌کند و می‌تواند باعث تاثیر منفی اقتصادی شود.

او حمله ایران به اسراییل را بی سابقه خواند و گفت که وزارت خزانه داری از اختیارات تحریمی خود استفاده خواهد کرد و با متحدان خود برای "ادامه ایجاد اختلال در فعالیت های بدخواهانه و بی ثبات کننده رژیم ایران" همکاری خواهد کرد.

وزیر خزانه داری آمریکا اعلام کرد که واشنگتن از تحریم های مالی برای منزوی کردن ایران و مختل کردن توانایی این کشور برای تامین مالی گروه های نیابتی و حمایت از جنگ روسیه در اوکراین استفاده می کند.

یلن یادآور شد که وزارت خزانه داری از زمان آغاز به کار دولت بایدن بیش از ۵۰۰ فرد و نهاد مرتبط با تروریسم و تامین مالی تروریسم توسط رژیم ایران و حامیان آن را هدف قرار داده است.

او گفت که این تحریم ها شامل هدف قرار دادن برنامه‌های موشکی و پهپادی ایران و تامین مالی حماس، حوثی‌ها در یمن، حزب‌الله لبنان و گروه‌های شبه‌نظامی عراقی است.

یلن بدون اشاره به جزئیات گفت: «از حمله این هفته تا حملات حوثی‌ها در دریای سرخ، اقدامات ایران ثبات منطقه را تهدید می‌کند و می‌تواند تاثیر منفی بر اقتصاد داشته باشد.»

او که در نشست خبری این هفته صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی که مقامات ارشد مالی را از سرتاسر جهان به واشنگتن می‌آورد، افزود که واشنگتن به استفاده از ابزارهای اقتصادی برای تحت فشار گذاشتن حماس ادامه می دهد، اما گفت که وزارت خزانه داری بر این نکته تاکید دارد که تحریم های این کشور نباید مانع کمک های حیاتی شود.

او خواستار اقدام فوری برای پایان دادن به درد و رنج فلسطینیان در غزه شد و خاطرنشان کرد که کل جمعیت بیش از ۲ میلیون نفری غزه با ناامنی غذایی حاد مواجه است و بیشتر مردم آواره شده اند.

وزیر خزانه داری آمریکا مدعی شد : «همه ما که اینجا در این جلسات هستیم، وظیفه داریم هر کاری که می توانیم برای پایان دادن به این رنج انجام دهیم.»

یلن خاطرنشان کرد که واشنگتن همچنین از تحریم ها برای هدف قرار دادن خشونت شدید شهرک نشینان در کرانه باختری استفاده می کند.

وزیر خزانه‌داری آمریکا اوایل فروردین ماه سال گذشته در نشستی با کنگره آمریکا درباره اینکه آیا تحریم‌ها رفتار ایران را در راستای چیزی که آمریکا می‌خواست، تغییر داده است، گفته بود: بسیار کمتر از چیزی که به طور ایده‌آل می‌خواستیم.

یلن گفته بود که واشنگتن به دنبال راه‌هایی برای تقویت تحریم‌ها علیه ایران است اما اذعان کرد که تحریم‌ها به ایجاد تغییر سیاست و رفتار ایران به گونه‌ای که آمریکا انتظار داشت، منجرنشده است.

روزنامه وال استریت ژورنال سال ۲۰۲۲ در گزارشی نوشته بود که استفاده بیش از حد دولت‌های پیشین آمریکا از ابزار تحریم و بی‌اثر شدن آن‌ها موجب بازبینی در این سیاست شده اما مقامات آمریکایی در وزارت خزانه‌داری پس از یک بررسی ۹ ماهه اعلام کردند تحریم‌ها همچنان یک ابزار مهم در سیاست آمریکا باقی خواهد ماند که باید بهینه شوند.

ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد اما تاکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته به دلایل مختلف کوتاهی کرده است.

دیگر خبرها

  • بیانیه ضد ایرانی جو بایدن
  • آمریکا ۱۶ فرد و دو نهاد ایرانی را تحریم کرد
  • تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه ایران
  • بایدن درباره تحریم نفت ایران تصمیم جدید گرفت؟
  • رویترز: بایدن تحریم‌های نفتی ایران را تشدید نمی‌کند
  • یورونیوز: آمریکا نمی‌تواند تحریم‌های نفتی ایران را تشدید کند
  • آمریکا تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال می‌کند
  • وزیر خزانه‌داری آمریکا: ایران را تحریم می‌کنیم
  • هیچ دولتی در کاخ سفید قادر به بستن شیر نفت ایران نیست
  • بایدن از پس تبعات تحریم نفت ایران برنمی‌آید