Web Analytics Made Easy - Statcounter

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون تلفیق مجلس، پلکان‌های مالیاتی ۲۰، ۲۵, ۳۰ و ۳۵ درصدی را در نظر گرفت تا به نحوی تعدیل کننده بی عدالتی نظام توزیع درآمدی باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، سید احسان خاندوزی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: کمیسیون تلفیق مجلس، پلکان‌های مالیاتی ۲۰، ۲۵, ۳۰ و ۳۵ درصدی را در نظر گرفت تا به نحوی تعدیل کننده بی عدالتی نظام توزیع درآمدی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تصمیم مالیاتی کمیسیون تلفیق درباره مالیات حقوق و دستمزد تا حدی از تصمیم نحوه افزایش حقوق و دستمزد کارکنان دولت در سال ۱۴۰۰ متاثر بود به جهت اینکه از تجارب سال‌های گذشته نیاموخته بودیم و متاسفانه لایحه دولت، افزایش یکپارچه ۲۵ درصدی را برای حقوق و دستمزد کارکنان در نظر گرفت.

 

وی ادامه داد: قبلاً تجربه پلکانی را که به عدالت نزدیک‌تر بود داشتیم، اما به جهت این رویکرد لایحه و اینکه مجلس هم بنای مخالفت با این رویکرد را نداشت و برای جبران این بی عدالتی که برای حقوق همه پایه ها، ۲۵ درصد در سال آینده اضافه شد، مجلس تلاش کرد پلکان مالیاتی را تا حدی به عنوان مکمل و جبران کننده آن سیاست در نظر بگیرد.

 

خاندوزی با بیان اینکه مالیات حقوق‌های کمتر از چهار میلیون تومان با نرخ صفر محاسبه می‌شود، افزود: بالاترین پلکان مالیاتی در لایحه دولت با حقوق‌های حدود ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان، حداکثر ۲۵ درصد بود، اما این پلکان در مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس به ۳۵ درصد افزایش یافت.

 

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: متاسفانه به جهت بی عدالتی تاریخی در نظام مالیاتی و هم به جهت نبود اشراف اطلاعاتی در خصوص درآمد و ثروت افراد و مقاومت‌هایی که در مرحله قانونگذاری و سیاستگذاری انجام می‌گرفت با مسئله بی عدالتی و فرار مالیاتی مواجه بودیم.


خاندوزی با اشاره به اینکه برای رفع این مشکل از سال ۹۴ تاکنون احکام خوبی برای کسب اطلاعات درآمد‌ها تدوین شده است، افزود: سازمان امور مالیاتی به لحاظ قانونی این امکان را دارد که حتی از طریق شناسایی درآمد‌های اتفاقی سراغ کسانی برود که از رانت‌های ویژه استفاده می‌کنند.


وی اضافه کرد: متاسفانه در این بخش به اندازه داده‌ها و اطلاعات و اختیارات قانونی سازمان امور مالیاتی، خروجی نگرفته ایم به همین علت همچنان در بازار‌های مختلف، رانت‌های ارز، فولاد و ... توزیع می‌شود و از فرصت مالیات بر درآمد‌های اتفاقی استفاده نشده است.


خاندوزی گفت: منکر تلاش‌های سازمان امور مالیاتی نیستیم، اما به رغم مجموعه اطلاعات جدید مالیاتی، در سال آینده فقط ۲۰۰ میلیارد تومان درآمد مالیاتی از محل مالیات بر خانه‌های خالی در لایحه بودجه در نظر گرفته شده است و این نشان می‌دهد که عزم جدی وجود ندارد.


نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: امسال نسبت مالیات به کل تولید ناخالص داخلی کشور، کمتر از پارسال است و نسبت مالیات به کل بودجه دولت در سال ۱۴۰۰، کمتر از سال ۹۹ است.


وی ادامه داد: این موضوعات نشان می‌دهد با آن سرعتی که اقتصاد در حال بزرگتر شدن است پایه‌های مالیاتی، جلو نرفته است.


خاندوزی افزود: بر اساس برآوردها، در سال آینده حدود هفت و نیم هزار هزار میلیارد تومان خرید‌های مردم از طریق سیستم شاپرک خواهد بود، اگر ۳۰ تا ۴۰ درصد این خرید‌ها اساساً در موضوعاتی انجام شود که مصرف نهایی مردم نیست بنابراین هفت و نیم هزار هزار میلیارد تومان به ۵ و دو دهم هزار هزار میلیارد تومان می‌رسد و اگر فرض کنیم ۳۰ تا ۴۰ درصد این رقم هم کالا‌هایی باشد که از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند بنابراین ۳ و شش دهم هزار هزار میلیارد تومان باقی می‌ماند و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده این رقم برای سال آینده, ۳۳۰ هزار میلیارد تومان می‌شود در حالی که کل درآمد‌های مالیاتی پیش بینی شده دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، دویست و بیست و پنج هزار میلیارد تومان است.


وی ادامه داد: همه این مسائل ناشی از این است که هیچ اراده جدی در مورد مالیات ستانی عادلانه وجود ندارد.

 

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه این برنامه گفت: اراده‌ای برای اصلاحات اساسی در اقتصاد وجود ندارد.


وی افزود: مسیر مبارزه برای اصلاح اقتصاد؛ مسیر پر فراز و نشیبی است. ما جایی که امیدواریم دولت به عنوان بزرگترین ذینفع اصلاحات کمک کند، اما کندی صورت می‌گیرد.


او با بیان این که وصول مالیاتی امسال صد درصد عملیاتی شده است، گفت: در بخش کاهش هزینه و افزایش درآمد به نظر می‌رسد یک اقتصاد سیاسی سختی پشت سر بعضی از اصلاحات وجود دارد که در سازمان امور مالیاتی تلاش می‌کنند، ولی در دولت اجازه داده نمی‌شود که این طرح به یک لایحه رسمی تبدیل و به مجلس ارائه شود.


نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره صندوق‌های مکانیزه فروش هم گفت: با جلساتی که با سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی داشتیم، متأسفانه برای این که به زمان بندی قانون برسیم خوش بین نیستم.


خاندوزی درباره مالیات بر خانه‌های خالی افزود: گرچه نگاه قانون گذار؛ تنظیم گری است نه کسب درآمد از این محل؛ ولی تغییر رفتار مهم است و تا یک بار، اجرای جدی آن را جامعه نبیند هیچ وقت رفتار خود را اصلاح نمی‌کند و ما اگر در سال‌های اول و دوم، اجرای سخت نداشته باشیم حتماً جامعه جدی نخواهد گرفت و عرضه مسکن افزایش پیدا نخواهد کرد و هیچ اتفاقی در احتکار مسکن رخ نخواهد داد.

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی نماینده مجلس مجلس رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هزار هزار میلیارد تومان سازمان امور مالیاتی کمیسیون تلفیق مجلس نظر گرفت بی عدالتی سال آینده درآمد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۰۰۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش مالیات در کنار مشوق های مالیاتی باعث رقابت‌پذیری تولید و افزایش سرمایه گذاری خواهد شد

عبدالله ایزدپناه عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با خبرنگا قدس  در رابطه با لایحه« اصلاح مالیات‌های مستقیم» بیان داشت: به نظر من در چند سال گذشته اشتباهاتی در بحث مالیات ها صورت گرفت که عملا فشارها را بر روی مردم مضاعف کرد؛ لذا می طلبد دولت و مجلس در این زمینه تجدید نظر کنند. البته بحث مالیات در همه دنیا قانون است و در کشور ما هم باید جدی باشد. ولی نباید به این سبک باشد که مالیات را برای اقشار آسیب پذیر افزایش بدهیم.

وی با بیان اینکه لازم است که دولت و مجلس در جهت تصویب کاهش مالیات بر تولید و اخذ مالیات از فراریان مالیاتی به سمت تحقق نظام مالیاتی حمایت‌کننده از تولید حرکت کنیم؛ گفت: باید به سمت حمایت از تولید به کمک اصلاح نظام مالیاتی برویم. باید علاوه بر کاهش مالیات تولید و اعطای مشوق های جدید به تولید در لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم باید پایه های مالیاتی جدید نیز جهت اخذ مالیات از فراریان مالیاتی نیز بگیریم. راهکارهای مناسبی برای شناسایی پایه های مالیاتی و یا جلوگیری از فرار مالیاتی مطرح کردیم که همه این موارد در جهت تحقق شعار سال و همچنین باعث رقابت‌پذیری در تولید و افزایش سرمایه گذاری خواهد شد

این نماینده مجلس افزود: اگر دولت و مجلس با هم حرکت کنند و در کنار تصویب لایحه حمایتی فوق، پایه های مالیاتی جدید که هنوز شناسایی نشده‌اند را، شناسایی کنند؛ فشار را از عموم مردم برمی‌دارد

ایزدپناه نماینده مردم ایذ و باغملک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به جای اینکه مالیات کارمندان را افزایش بدهیم یا مالیات مغازه داران سبُک را زیاد کنیم، باید از فرار مالیاتی جلوگیری کنیم و پایه های مالیاتی مغفول مانده را شناسایی کنیم آن وقت می توانیم ادعا کنیم که در اخذ مالیات راه ما درست بوده است.

وی خاطرنشان کرد: به نظر من انجام مشوق های مالیاتی باعث می‌شود سرمایه گذاران با رقبت بیشتری مالیات را پرداخت کنند و به دنبال حذف و فرار نخواهند بود.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • باید فرهنگ پرداخت مالیات در جامعه ترویج پیدا کند
  • توازن و عدالت در اخذ مالیات باید لحاظ شود
  • کاهش مالیات در کنار مشوق های مالیاتی باعث رقابت‌پذیری تولید و افزایش سرمایه گذاری خواهد شد
  • گزارش بخش دوم بودجه تا پایان هفته آینده به صحن مجلس ارائه می‌شود
  • اظهارنامه پیش فرض؛گامی تازه در جهت هوشمندسازی نظام مالیاتی
  • تهیه اظهارنامه پیش فرض، گامی مهم در جهت هوشمندسازی نظام مالیاتی
  • پورابراهیمی: ضرورت تشکیل جلسه فوق‌العاده برای بررسی مسائل ارزی/ قالیباف: این جلسه هفته آینده برگزار می‌شود
  • تذکر رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره تلاطمات بازار ارز
  • نهایی شدن بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ امروز در کمیسیون تلفیق
  • منابع و مصارف بودجه تبدیل به قانون شده است