Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان رئیس دانشگاه پیام نور واحد اردستان گفت: همایش ملی نقش اردستان در تاریخ فرهنگ و ادب ایران در فروردین ماه ۱۴۰۰ برگزار می شود.

محمد ایرج پور در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه استان اصفهان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است، اظهار کرد: قامت و تاریخ اصفهان به قدری بلند است که شهرها و شهرستان های اطراف آن کمتر دیده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با بررسی مطالعه دقیق متوجه می شویم که اطراف اصفهان شهرهای بزرگی وجود دارد که از نظر تاریخی و تمدن ذخائر فرهنگی و علمی بسیار عظیمی را در دل خود مانند اردستان  قرار داده است.

رئیس دانشگاه پیام نور اردستان تصریح کرد: شهرستان اردستان در قسمت شمالی شهر اصفهان قرار دارد و دارای سابقه بسیار کهنی است و همین طور که از نام این شهر و شهرهای دیگر شهرستان مانند زواره و مهاباد و روستاها و محلات این شهر بر می آید ریشه کهن و تاریخی دارد.

ایرج پور با اشاره به ریشه کلمه اردستان، گفت: کلمه اردستان هجده بار در سنگ نوشته های تخت جمشید با خط میخی نوشته شده است که به معنی دریچه و نور و روشنایی بوده و به این شهرستان منتقل شده است.

وی گفت: حدود ۹ وزیر نامدار از جمله مجیرالملک در طول تاریخ از این شهرستان برخاستند. همچنین در دوران معاصر چهره های نامداری مثل شهید آیت الله مدرس، مرحوم ابوالحسن جلوه و حتی در دوران کنونی آیت الله طباطبایی نژاد از این خاک برخاستند که نشان دهنده عمق فرهنگی این منطقه است.

رئیس دانشگاه پیام نور اردستان با بیان اینکه نیاز بود که این سابقه تاریخی و فرهنگی بازبینی مجدد شود، گفت: با همراهی مسئولان شهرستان همایش ملی نقش اردستان در تاریخ فرهنگ و ادب ایران در فروردین ماه ۱۴۰۰ برگزار می شود و تاکنون مقدمات ابتدایی آن انجام شده و کمیته علمی توانمندی برای این همایش در نظر گرفته شده است.

ایرج پور با بیان اینکه بنای همایش ملی نقش اردستان در تاریخ فرهنگ و ادب ایران با هدف معرفی و بازشناسی شهرستان اردستان است، گفت: شش کمیته فرهنگی در حال فعالیت هستند که شامل بخش های گویش اردستان، معرفی شخصیت ها و مشاهیر، سنت ها و باورها و آداب و رسوم، وجه تسمیه و همچنین بخش مثل ها و واژگان و تاریخ شهرستان هستند.

وی اضافه کرد: تا کنون ۲۰ بسته فرهنگی تهیه شده و در اختیار خبرگزاری های محلی قرار گرفته است که در ارتقای فرهنگی اهالی منطقه موثر بوده است.

رئیس دانشگاه پیام نور اردستان گفت: با رایزنی که با شهرداری های اردستان، زواره و مهاباد انجام شده، مدیریت شهری قبول کرده که نامگذاری خیابان، کوچه و المان های هر شهر را به نام بزرگان و مشاهیر شهرستان نامگذاری کند که در فرهنگی کردن چهره شهرستان موثر خواهد بود.

ایرج پور با بیان اینکه در راستای همین همایش ملی قرار است گویش اردستانی که یک گویش خاص و باقیمانده از زبان پهلوی است به ثبت ملی برسد، افزود: همچنین ۱۰ کتاب علمی با محوریت اردستان چاپ می شود و در زمان همایش رونمایی شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها اردستان رئیس دانشگاه پیام نور ایرج پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۰۰۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی شهرستان گلوگاه جهت برگزاری همایش صبح و نشاط

روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان مازندران اعلام کرد: جلسه شورای ورزش و تربیت بدنی شهرستان گلوگاه با حضور داودی فرماندار، پهلوان معاون توسعه ورزش همگانی اداره کل، ابوطالبی رییس هیات ورزش همگانی استان، خلیلی رییس ورزش و جوانان گلوگاه و مسئولین شهرستانی با محوریت همایش بزرگ پیاده روی خانوادگی صبح و نشاط در محل فرمانداری برگزار شد.

مهدی داودی فرماندار گلوگاه در این جلسه با بیان نقش و اهمیت ورزش در ایجاد شور و نشاط اجتماعی و نیز از آمادگی کامل شهرستان برای برگزاری همایش پیاده روی خانوادگی صبح و نشاط، گفت: همه مسئولان این شهرستان با بسیج تمامی ظرفیت‌ها و امکانات در جهت برگزار این رویداد مهم پای کار هستند.

معاون توسعه ورزش همگانی اداره کل ورزش و جوانان استان نیز از استقبال اداره کل و هیات همگانی استان از این رویداد خبر داد و افزود: همایش پیاده روی بمناسبت گرامیداشت سالروز آزاد اسازی خرمشهر با نام دومین کنگره ۱۰۴۰۰ شهید والا مقام استان و ۳۵۰ شهید شهرستان گلوگاه برگزار خواهد شد.

اسماعیل پهلوان سپس ادامه داد: برابر هماهنگی انجام شده همایش روز جمعه ۴ خرداد در روستای ریحان آباد برگزار و شرکت کنندگان مسیر سالن ورزشی تا زمین فوتبال را بمسافت ۳ کیلومتر طی خواهند نمود.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • برگزاری دومین همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس
  • ثبت و ضبط تاریخ شفاهی یزد قدیم در اولویت مرکز اسناد
  • نشست تخصصی تاریخ معماری و هویت فرهنگی استان اردبیل
  • میدان امام (ره) اصفهان جمعه میزبان همایش بزرگ «پهلوان ایرانی»
  • ثبت تاریخ شفاهی یزد قدیم، از اولویت های مرکز اسناد و کتابخانه ملي استان يزد
  • همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس برگزار می‌شود
  • تداوم فرهنگی ایران از دیدگاه اسلامی ندوشن
  • همایش بین‌المللی شعر عربی رضوی در هویزه برگزار می‌شود
  • آمادگی شهرستان گلوگاه جهت برگزاری همایش صبح و نشاط
  • تنها راه نجات جامعه توسعه فرهنگ همگرایی است