روایت یک «فراگیری» بیخودوبیجهت!/ «شیوع» زبان جهانی دارد
تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۰۰۶۲۰
میثم مرادی کارگردان فیلم کوتاه «شیوع» که در بخش داستانی سیوهفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران حضور داشت، درباره نام فیلم و ارتباطش با شیوع کرونا و شباهت این نام با فیلم سینمایی شیوع به خبرنگار مهر گفت: تنها شباهت فیلم من با آن فیلم، در نام است و اتفاقاً این نام را قبل از آغاز کرونا و قبل از اینکه نام فیلم شیوع سر زبانها بیفتد، انتخاب کردم و البته فیلم شیوع خیلی دیده نشده بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در کاراکترهای این فیلم بیان کرد: «شیوع» یک کاراکتر اصلی و فرعی دارد و چندین کاراکتری که همگی از بازیگران تئاتری هستند و همین تئاتری بودنشان سبب شد در این فیلم بدون دیالوگ، اکت خوبی داشته باشند. حضور آنها از سر لطف به من بوده است هرچند من خودم به عنوان بازیگر چنین نقشهایی را قبول نمیکنم.
مرادی درباره حضور این فیلم در بخش داستانی با وجود اینکه بیشتر ظرفیتهای حضور در بخش تجربی جشنواره را داشت، گفت: ما در بخش داستانی جشنواره شرکت کردیم و خیلی ریسک بود که در این بخش مورد قبول قرار نگیرد و با توجه به فضایی نیمه سوررئال فیلم شاید اگر در بخش تجربی شرکت میکردیم کارمان به نسبت راحتتر بود.
وی با بیان اینکه فیلم «شیوع» فضایی بین رئال و سوررئال دارد، درباره گونه کارش اظهار کرد: عمدتاً خودم را درگیر سبک نمیکنم و آن چیزی که در ذهنم میآید به آن شکلی که میخواهم، میسازم. البته «شیوع» اولین فیلمم است و پیشتر در تئاتر مشغول بودم که در تئاتر هم چنین روشی دارم؛ یعنی شده در جشنوارهای شرکت کردم که ارتباطی به سبک کاری من نداشته است اما شرکت کردم.
کارگردان جوان فیلم کوتاه «شیوع» که فیلمنامه این کار را نیز نوشته است، درباره توجه به مخاطب جهانی در زمان نگارش فیلمنامهاش با توجه به اینکه دیالوگی نیز در فیلم وجود ندارد، توضیح داد: قطعاً همینطور بوده است. اگر مخاطبان فیلم من را ببینند کاملاً متوجه میشود که دغدغهای جهانی با زبانی جهانی روایت شده است و هیچکسی نمیتواند فیلم من را به ایران، آمریکا یا هر کشور دیگری ربط دهد، چراکه برای کل جهان صدق میکند. این فیلم نوعی فراگیری بیخود و جهت را به نمایش میگذارد؛ برای مثال فضای مجازی اینستاگرام میآید و ناگهان همه اقشار جامعه را درگیر میکند و من قصدم این بود که درباره نوعی فراگیری صحبت کردم که به دولت و کشوری خاص ارتباط پیدا نمیکند بلکه اتفاقی است که باید از سوی یکسری آدم خاص برای انسانها رقم بخورد.
وی درباره برگزاری آنلاین جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: قطعاً برای مخاطبان اتفاق خوبی را رقم زده است اما من چون به پخش جهانی کارم فکر میکنم نخواستم که آنلاین اکران شود. من به نوعی فیلمم را دغدغهمند کار کردم که اتفاقاً مخاطب مردمی برایم مهم است، همچنان که در تئاتر نیز ادعا میکنم مخاطبانی را برای تئاتر ساختهام یعنی آدمهایی را به واسطه نمایش کارهایم، به سالن تئاتر کشاندم که تا پیش از آن، پایشان را در سالن نگذاشته بودند. در فیلم کوتاه نیز قطعاً چنین کاری را انجام میدهم.
مرادی در پایان بیان کرد: سیاوش چراغیپور مشاورم در «شیوع» بود و زمانی که برای نمایش فیلم به سالن رفتیم، متوجه شدیم که فیلم با دیگر فیلمهای باکس خیلی متفاوت است و باید در جای دیگری اکران میشد، البته قصدم از بیان این مطلب این بود که میتوان دغدغهای را در جایی بیان کرد که اتفاقاً مخاطبان با آن همراه شوند.
«شیوع» اولین فیلم میثم مرادی در مقام کارگردان به حساب میآید. وی به عنوان بازیگر و دستیار در فیلمهای متعددی حضور داشته است. وی همچنین به عنوان بازیگر نقش اصلی فیلم سینمایی «شاه ماهی» به کارگردانی نادر مقدس در سیونهمین جشنواره فیلم فجر نیز حضور دارد. کد خبر 5130201
منبع: مهر
کلیدواژه: فیلم کوتاه سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران نادر مقدس سی و نهمین جشنواره فیلم فجر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر تئاتر ایران درگذشت چهره ها فیلم کوتاه سی و نهمین جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم کوتاه تهران موسیقی ایرانی برنامه تلویزیونی تئاتر شهر فیلم سینمایی برنامه زاویه رادیو نمایش شبکه پنج سیما فیلم کوتاه فیلم من
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۰۰۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فوتسال ایران راهی جام جهانی شد | جشنواره گل شاگردان شمسایی و صعود به جام جهانی
به گزارش همشهری آنلاین تیم ملی فوتسال ایران در یک چهارم نهایی جام ملتهای فوتسال آسیا به دیدار قرقیزستان رفت و با نتیجه ۶ بر یک به برتری رسید و جواز حضور در جام جهانی را به دست آورد.
ابتدا بهروز عظیمی برای ایران گلزنی کرد ولی قرقیزها خیلی زود به بازی برگشتند و با شوت آمانبائف دونیربک به گل تساوی دست یافتند. سالار آقاپور و سعید احمدعباسی در ادامه توانستند دو بار دیگر برای ایران گلزنی کنند.
در ادامه ایران دو گل دیگر به ثمر رساند و موقعیت سنجی مهدی کریمی باعث شد تا ایران گل چهارم را نیز وارد دروازه قرقیزستان کند و خیال ملیپوشان را بابت پیروزی راحت کند. او در ادامه زننده گل پنجم ایران نیز بود و توانست با ظرافت توپ را به گوشه دروازه قرقیزستان برساند. دفاع قرقیزستان که شیرازهاش پاشیده شده بود در ادامه یک پنالتی داد که حسنزاده به زیبایی آن را به گل تبدیل کرد تا ایران ۶ بر یک این دیدار را برنده شود.
ایران در نیمه نهایی با برنده دیدار ازبکستان و ویتنام روبرو خواهد شد و با توجه به حذف زودهنگام ژاپنیها شانس بسیار بالایی برای قهرمانی در قاره کهن را دارد.
چهار تیم راهیافته به دور نیمهنهایی، نماینده آسیا در جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ خواهند بود. ازبکستان قبلا به عنوان میزبان جواز حضور در جام جهانی را کسب کرده و تاجیکستان نیز با برتری برابر افغانستان به جام جهانی رسید و علاوه بر این دو تیم، ۳ تیم دیگر از آسیا به جام جهانی راه خواهند یافت.
تیم ملی فوتسال ایران در دوره قبل این رقابتها به دیدار نهایی راه یافته بود ولی با شکست برابر ژاپن در رده دوم قرار گرفت.
کد خبر 846975 برچسبها ویژه ورزشی فوتسال و فوتبال ساحلی