Web Analytics Made Easy - Statcounter

انقلاب سفید یا انقلاب شاه و مردم تغییراتی شامل اصلاحات ارضی و پنج برنامه دیگر بود که در ششم بهمن ‌ماه ۱۳۴۱ به همه پرسی گذاشته شد؛ در این انتخابات برای نخستین بار در تاریخ ایران زنان نیز به پای صندوق‌های رای رفتند.

به گزارش ایمنا، انقلاب سفید یا انقلاب شاه و مردم نام یک سلسله تغییرات اقتصادی و اجتماعی شامل اصول نوزده‌گانه است که در دوره طاغوت توسط محمدرضا پهلوی به همه پرسی گذاشته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبر این اصلاحات ابتدا در کنگره ملی کشاورزان تهران در تاریخ ۲۱ دی ۱۳۴۱ گفته شد و سپس در تاریخ ۶ بهمن ۱۳۴۱ برای عموم مردم به همه‌پرسی گذاشته شد.

انقلاب سفید چیست؟

«انقلاب سفید» که بعدها به «انقلاب شاه و ملت» مشهور شد، مجموعه‌ای از برنامه‌های اصلاحی اجتماعی و اقتصادی محمدرضا پهلوی در اوایل دهه ۱۳۴۰ بود؛ اصلاحاتی شامل اصلاحات ارضی و پنج برنامه دیگر که در ششم بهمن‌ماه ۱۳۴۱، به رفراندوم گذاشته شد و به گفته دستگاه تبلیغات رژیم وقت، ۹ .۹۹ درصد از واجدین شرایط به آن رأی مثبت دادند.

شاه این اصلاحات را انقلاب سفید نامید؛ زیرا آن را انقلابی مسالمت‌آمیز می‌دانست.

ماهیت انقلاب سفید

جان، اف کندی با پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا فصل جدیدی را در مناسبات این کشور با کشورهای تحت نفوذ خود آغاز کرد که در نهایت به انجام اصلاحاتی در این کشورها منجر شد، تا از بروز حرکت‌های مردمی در کشور خود جلوگیری کند.

در این میان محمدرضا شاه نیز که آمریکا را به عنوان پشتیبان خود برگزیده بود، برای آنکه از گزند حملات احتمالی ایالات متحده به ساختار حکومتش مصون بماند، سلسله اقداماتی را تحت عنوان فضای باز سیاسی، اصلاحات ارضی، لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی و در پایان انقلاب سفید شاه و مردم در دستور کار قرار داد.

اصول اساسی انقلاب سفید

طرح انقلاب سفید که بعدها به انقلاب شاه و ملت مشهور شد، ۶ اصل داشت:

اصلاحات ارضی و الغای رژیم ارباب و رعیتی ملی کردن جنگل‌ها و مراتع در سراسر کشور تبدیل کارخانه‌های دولتی به شرکت‌های سهامی و فروش سهام آنها جهت تضمین اصلاحات ارضی مشارکت کارگران در منافع کارگاه‌های تولیدی و صنعتی بازنگری اساسی در قانون انتخاب برای اعطای حقوق کامل و برابر سیاسی به زنان ایجاد سپاه دانش برای سوادآموزی و گسترش فرهنگ در روستاها

محمدرضا شاه کم کم ۱۳ اصل دیگر به شش اصل انقلاب سفید اضافه کرد که عبارت بودند از:

سپاه بهداشت سپاه ترویج و آبادانی خانه‌های انصاف در روستاها ملی کردن تمام منابع آب‌های زیرزمینی کشور نوسازی شهرها و روستاها انقلاب اداری و آموزشی تأمین امکان فروش سهام واحدهای بزرگ صنعتی به کارگران مبارزه با تورم و گران‌فروشی آموزش رایگان و اجباری در ۸ سال اول تحصیل تغذیه رایگان برای کودکان خردسال در مدارس تعمیم بیمه‌های اجتماعی به همه ایرانیان مبارزه با معاملات سوداگرانه اراضی و اموال غیرمنقول مبارزه با فساد

اصول انقلاب سفید در ظاهر اصول خوبی به نظر می‌رسید، اما منتقدان معتقد بودند، اصول انقلاب سفید توسط آمریکا طراحی و به سران کشورهای وابسته به غرب و جهان سوم توصیه شده و بدون در نظر گرفتن شرایط خاص سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران برنامه‌ریزی شده بود.

همه‌پرسی انقلاب سفید

در تاریخ ۶ بهمن ۱۳۴۱ همه‌پرسی در ایران انجام شد و برای نخستین بار در تاریخ کشور، زنان نیز به پای صندوق‌های رأی رفتند؛ به گفته دولت وقت ۵ میلیون و ۵۹۸ هزار و ۷۱۱ نفر برای انقلاب سفید و ۵۲۱ هزار و ۱۰۸ نفر علیه انقلاب سفید، آرای خود را به صندوق‌ها ریختند.

علت مخالفت امام (ره) با انقلاب سفید

امام خمینی (ره) پس از اعلام انقلاب سفید، مخالفت شدید خود را با آن و همچنین با رفراندوم اعلام کرد؛ از جمله دلایل مخالفت امام (ره) با این طرح را در پاسخ به استفتای جمعی از متدینان تهران که از تصویب ملی سوال کرده بودند، می‌توان فهمید: «به نظر این‌جانب، این رفراندوم که به لحاظ رفع برخی از اشکالات به اسم تصویب ملی خوانده شده، مخالف رأی جامعه، روحانیت اسلام و اکثریت قاطع ملت است.»

ایشان در ادامه ایرادات خود فرمودند:

در قوانین ایران رفراندوم پیش بینی نشده است معلوم نیست چه مقامی صلاحیت دارد رفراندوم کندو این امری است که باید قانون معین کند لوایح شش‌گانه مبهم‌اند و فاصله اعلان آن‌ها تا زمان برگزاری رفراندوم اندک است و مردم مهلت اندیشیدن درباره آن‌ها را ندارند اکثریت جامعه ایران قوه تشخیص فهم این اصول را ندارند رأی دادن باید در محیط آزاد باشد و این در ایران عملی نیست به نظر می‌رسد این رفراندوم اجباری مقدمه برای از میان بردن مواد مربوط به مذهب است

در پی موضع‌گیری امام خمینی (ره)، محمدرضا پهلوی تصمیم به شدت عمل گرفت و نیروهای گارد جاویدان به فرماندهی سرلشکر غلامعلی اویسی در دوم فروردین ۱۳۴۲ خورشیدی به طلابی که در مدرسه فیضیه برای برگزاری بزرگداشت شهادت امام صادق (ع) جمع شده بودند، حمله کردند. از دوم فروردین تا ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ خورشیدی اوضاع به شدت بر ضد رژیم چرخید و منجر به قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ شد.

کد خبر 470636

منبع: ایمنا

کلیدواژه: چه روزی امام خمینی ره انقلاب سفید انقلاب سفید چیست انقلاب اسلامی محمدرضا پهلوی انقلاب سفید pdf تاریخ انقلاب سفید همه پرسی انقلاب سفید اصلاحات ارضی انقلاب شاه و ملت جان اف کندی آمریکا قوانین انقلاب سفید اصلاحات انقلاب سفید شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق اصلاحات ارضی انقلاب شاه انقلاب سفید گذاشته شد همه پرسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۰۱۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام خمینی (ره) روح تازه‌ای به کالبد ارتش دمید

استاندار همدان گفت: امام خمینی (ره) با دم مسیحایی خود روح تازه‌ای به کالبد ارتش دمید و فتنه‌ها و نقشه‌های شوم دشمنان انقلاب را خاموش کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از همدان، علیرضا قاسمی‌فرزاد امروز _چهارشنبه بیست و نهم فروردین_ در برنامه رژه نیروهای مسلح به مناسبت روز ارتش، اظهار کرد: تصمیم بزرگ امام برآمده از بصیرت بالای ایشان برای خنثی کردن نقشه‌های توطئه آمیز دشمنان است، ایشان جلوی یک توطئه بزرگ را با انتخاب این روز به عنوان روز ارتش گرفتند.

وی افزود: امام روح الله (ره) با دم مسیحایی خود و نامگذاری روز ۲۹ فروردین به نام مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران، روح تازه‌ای به کالبد ارتش دادند و توطئه‌های دشمنان را خنثی کردند.

استاندار همدان خاطرنشان کرد: فرزندان مکتبی ایران در عرصه‌ها و صحنه‌های مختلف، دلبستگی خود به ارزش‌ها، مردم و سرزمین را نشان دادند و اوایل انقلاب با منافقانی که قصد برهم زدن یکپارچگی کشور را داشتند جنگیدند.

قاسمی فرزاد اضافه کرد: همینطور در طول هشت سال جنگ تحمیلی در کنار بسیجیان و سپاهیان با دشمن جنگیدند و آن‌ها را از خاک کشور بیرون راندند و امروزه ما به حضور این عزیزان افتخار می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه امروز در هیچ عرصه‌ای در زمین و دریا و هوا به دشمن اجازه کوچک‌ترین حرکتی را نخواهیم داد، ادامه داد: نیروهای امنیتی، نظم و امنیت را هم در داخل کشور و هم در مرزها حفظ و تأمین کرده‌اند.

استاندار همدان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچگاه قصد حمله یا اقدام غیرقانونی علیه دیگران نداشته است، اما با اقتدار تمام در مقابل دشمنان خواهد ایستاد.

قاسمی فرزاد با اشاره به اینکه به دلیل قدرت و اقتدار ارتش و نیروهای مسلح ایران، امروزه هیچ دشمنی فکر حمله به ایران را به خود نمی‌دهد، ادامه داد: این امر به واسطه خون شهدا و فرزندان راستین این کشور هست و تلاش‌ها و زحمات نیروهای مسلح در مرزها و داخل کشور را فراموش نمی‌کنیم.

کد خبر 745516

دیگر خبرها

  • امام خمینی (ره) روح تازه‌ای به کالبد ارتش دمید
  • ۲۹ فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی گرامی باد
  • جزئیات گفتگوی تلفنی رئیس جبهه اصلاحات با مهدی کروبی
  • روایت رهبر انقلاب از حضور در اولین مراسم ۲۹ فروردین تا برشماری ویژگی‌های ارتش | ماجرای اجرای مراسم روز ارتش مقابل بیمارستان محل بستری امام خمینی(ره)
  • ۲۹ فروردین تاریخی ماندگار برای ارتش جمهوری اسلامی ایران
  • اعلام آمادگی پایگاه پدافندی ارتش در آبدانان
  • ضرورت معرفی خدمات انقلاب اسلامی درعرصه عمل وخدمت
  • مبانی ما در کار؛ اسلام، اصول انقلاب و فرهنگ اهل بیت (ع) باشد
  • کار شجاعانه ایران برگرفته از آموخته‌های امام خمینی بود
  • تجدید میثاق کارکنان ارتش با آرمان‌های امام خمینی (ره)