Web Analytics Made Easy - Statcounter

اول باید توجه داشت که حوزه بررسی موضوع عزل یک فرد از سمت نمایندگی پارلمانی، بحث حقوقی است و نه سیاسی، یعنی باید ساز و کار مسئله را از دیدگاه حقوقی مشاهده کرد نه از دیدگاه سیاسی. عده ای از حقوقدانان از جمله آقای سیدمحمد هاشمی و آقای قاضی شریعت پناهی معتقدند امکان عزل نماینده مجلس اساسا وجود ندارد ولی باید توجه داشت زمانی این حقوقدانان بزرگ عنوان کرده اند امکان عزل نماینده مجلس به هیچ عنوان وجود ندارد که قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس مصوب ۱۳۹۱ به تصویب نرسیده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند باید گفت در قانون مزبور، حکم واضحی درباره مجازات نماینده از طریق برکناری او وجود ندارد. در مرحله اول تصویب قانون مزبور در مجلس، تصویب شد که لغو اعتبارنامه نماینده که منجر به برکناری او می شود، با تصویب اکثریت مطلق مجلس مقدور باشد که شورای نگهبان با این ماده مخالفت کرد.

هر چند در ماده ۹۰ قانون آیین نامه داخلی مجلس، مسئله از دست دادن سمت نمایندگی مورد بحث قرار گرفته که منظور از آن عدم حضور در جلسات مجلس، ناتوانی جسمی و روانی از انجام وظایف نمایندگی یا بیماری است که به مسئله برکناری از طریق توهین به سرباز پلیس راهور ارتباطی ندارد.

ثانیا توجه شود برخی از حقوقدانان از جمله آقای محمد مومن معتقدند نه تنها یک نماینده بلکه طبق شرایطی کل نمایندگان مجلس را می توان عزل و حتی مجلس را منحل سازد. برخی دیگر از حقوقدانان از جمله آقای علی بهادری جهرمی، معتقدند در راستای رسیدن به هدف قانون اساسی که طبق مقدمه، «حکومت صالحان» در جمهوری اسلامی است، شورای نگهبان می تواند با ساز و کار بررسی صلاحیت حتی در دوره پس از انتخابات و تایید اعتبارنامه نمایندگان، «صلاحیت» نماینده را بررسی و در صورتی که او را فاقد صلاحیت از ابتدا یا اکنون تشخیص دهد، رای بر عزل او دهد. این رویه تاکنون سابقه هم داشته است و شورای نگهبان چنین عزلی را پس از برنده شدن یک فرد در انتخابات و حتی با وجود تایید صحت انتخابات، به استناد به «نداشتن صلاحیت» نامزد مزبور، انجام داده است. هر چند عده ای از حقوقدانان از جمله دکتر هاشمی استاد دانشگاه شیخ مفید قم معتقدند این ابزار ممکن است تبدیل به تسویه حسابهای سیاسی شود.

ثالثا از سوی دیگر باید در نظر داشت در نظام حقوقی ایران، سیاستهای کلی دارای ارزش و اعتبار بسیار است و در مقامی همردیف قانون اساسی و از دیدگاه برخی، بالاتر از قانون اساسی قرار می گیرد. در بند ۱۳ سیاستهای کلی انتخابات بر «سازو کار لازم برای حسن اجرای وظایف نمایندگی، رعایت قسم نامه، جلوگیری از سواستفاده مالی، اقتصادی و اخلاقی» تاکید شده است و همچنین عباراتی عنوان شده که می توان این عبارات را دلیلی برای امکان عزل نماینده دانست: «انجام اقدامات لازم در صورت زوال یا کشف فقدان شرایط نمایندگی مجلس در منتخبان»

همین عبارت به لحاظ حقوقی به تنهایی کافی است تا دست شورای نگهبان برای رد صلاحیت نماینده مجلس، باز باشد و نماینده هتاک را به دلیل کشف فقدان شرایط نمایندگی مجلس، رد صلاحیت نماید. البته باید در نظر داشت شورای نگهبان در سال ۱۳۸۰ نیز در بحث مصونیت نمایندگان به صراحت اعلام نظر درباره تفسیر رسمی قانون اساسی داشته و عنوان کرده بود مصونیت نمایندگی درباره اجرای وظایف نمایندگی است نه سایر موضوعات از جمله ارتکاب جرم.

طبق این تفسیر، وقتی نماینده را بتوان به خاطر ارتکاب جرم تحت تعقیب قرار دارد، می توان او را در صورت صدور حکم قطعی به زندان انداخت و طبق قانون چنین فردی صلاحیت نمایندگی ندارد. در نتیجه به اجبار، نماینده ای که برای تحمل مجازات در زندان به سر می برد از نمایندگی مجلس خلع و برکنار می شود. هر چند باید توجه داشت در مواد ۲۳ تا ۲۶ قانون مجازات اسلامی که به مجازاتهای تبعی و محرومیت از حقوق اجتماعی اختصاص دارد، تنها «نامزد شدن» در انتخابات مجلس را به عنوان مجازات در نظر گرفته است نه «برکناری از عضویت در مجلس».

 با این توضیحات، می توان گفت امکان عزل نماینده هتاک به لحاظ حقوقی وجود دارد ولی دارای تشریفاتی است که اختیار اجرای آن در دست شورای نگهبان و دلیل آن هم فقدان شرایط نمایندگی است. همچنین قاضی محکمه نیز می تواند در صورتی که نماینده ای را در مقام مجازات، به حبس طولانی مدت محکوم کند، عملا شرایط برکناری او از سمت نمایندگی را فراهم آورد.(۱)

*حقوقدان

(۱) در این یادداشت از مقاله ارزشمند آقای دکتر سید احمد حبیب نژاد و خانم زهرا عامری به نام «امکان سنجی عزل نمایندگان مجلس در نظام حقوق اساسی ایران» استفاده شده است.

۴۷۲۳۱

کد خبر 1478426

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی سیلی زدن سرباز قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حقوقدانان از جمله شورای نگهبان قانون اساسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۰۱۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقدعلی، نماینده مجلس: نیروی انتظامی پیش‌دستی کرد؛ قدردان شماییم

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی از نیروی انتظامی برای اجرای طرح «نور» قدردانی کرد و گفت: ان‌شاءالله نیروی انتظامی با تدبیر و ظرافت خاص مساله جلوگیری از کشف حجاب را با قدرت و قوت دنبال کند.

به گزارش ایسنا، محمدتقی نقدعلی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در تذکری، با قدردانی از تلاش‌های نیروی انتظامی در اجرای طرح «نور» و برخورد با هنجارشکنی‌ها گفت: نمایندگان در مدت عمر باقی مانده مجلس نسبت به معیشت این عزیزان اقدام کنند که هر روز شهدایی را تقدیم می‌کنند.

وی ادامه داد: نیروی انتظامی قبل از آنکه لایحه عفاف و حجاب به سرمنزل مقصود برسد، پیشدستی کرد. از زحمات سرادار رادان و زیر مجموعه‌اش تقدیر می‌کنیم و ان شاءالله با تدبیر و ظرافت خاص مساله جلوگیری از کشف حجاب را با قدرت و قوت دنبال کند.

نقدعلی گفت: همچنین رییس مجلس گزارش کمیسیون درباره رفع ایرادات شورای نگهبان به لایحه حجاب را امضا کند تا شورای نگهبان مرحله نهایی را برای ابلاغ طی کند و این لایحه کمک کار نیروی انتظامی نهاد‌های امنیتی و بسیج و مردم شود.

وی در تذکر دیگری بیان کرد: مشکلات ارزی و معیشتی به مردم فشار وارد می‌کند. مردم فکر می‌کنند ما در مجلس اطلاعی از وضعیت معیشتی آن‌ها نداریم. انتظار می‌رود جلسه ویژه‌ای به بررسی این مشکلات تشکیل شود تا مردم بدانند ما در مورد موضوع معیشت و مباحث ارزی دغدغه داریم.

دیگر خبرها

  • ۲۴۵ نماینده در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی راهی خانه ملت می‌شوند
  • نقدعلی، نماینده مجلس: نیروی انتظامی پیش‌دستی کرد؛ قدردان شماییم
  • تلاش ناکام تندروهای مجلس برای بررسی محرمانه یک طرح دیگر
  • افشای ۸۵ای کردن طرح دیگر در مجلس انقلابی | تندروها دنبال بررسی محرمانه چه چیزی بودند؟
  • تلاش ناکام نمایندگان تندرو مجلس برای بررسی محرمانه یک طرح دیگر /۱۳۷ رای مخالف در مقابل ۴۷ رای موافق!
  • انتقادات تند ذوالنوری از قالیباف در صحن مجلس /قدرت باید به نمایندگان برگردد
  • مجلس باید «نماینده‌محور» باشد نه رییس‎‌محور
  • مهلت اجرای قانون اساسنامه «شرکت ملی پست» به مدت دو سال تمدید شد
  • مخالفت با بررسی طرح نظام قانونگذاری بر اساس اصل ۸۵
  • هفته آینده گزارش جمع‌بندی جلسه ارزی مجلس و دولت در صحن ارائه می‌شود