Web Analytics Made Easy - Statcounter

برخی از کارشناسان اقتصادی از ناتوانی مالی عربستان در راستای اجرای برنامه‌های جاه‌طلبانه ولیعهد سعودی خبر دادند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از عربی 21، کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی اعلام کردند که عربستان سعودی در راستای اجرای برنامه‌های «محمد بن سلمان »، ولیعهد سعودی ، از بحران مالی رنج می‌برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، کارشناسان اقتصادی معتقدند که رئیس  جدید بانک مرکزی عربستان وظیفه مهم و حساس حفظ ذخایر نقدی و حمایت بالقوه از برنامه‌های بلندپروازانه ولیعهد سعودی را برعهده دارد.

«فهد المبارک» رئیس جدید بانک مرکزی عربستان که با حکم سلطنتی روز یکشنبه منصوب شد ، برای دومین بار این سمت را به عهده می‌گیرد که این امر همزمان با برنامه‌ها و طرح‌های بزرگترین کشور صادرکننده نفت جهان برای بهبودی از رکود اقتصادی شدید ناشی از پیامدهای شیوع اپیدمی کرونا است.

عربستان سعودی که سال گذشته کسری بودجه 12 درصدی تولید ناخالص داخلی را ثبت کرد، قصد دارد این کسری را تا سال 2023 با برنامه ریزی برای متنوع سازی اقتصاد که عمدتا توسط صندوق سرمایه گذاری عمومی، صندوق ثروت حاکمیت عربستان پشتیبانی می‌شود، جبران کند.

عربستان بودجه خود را از طریق بدهی و برداشت از ذخایر دولتی نزد بانک مرکزی تأمین می‌کند،که سال گذشته (40 میلیارد دلار) از ذخایر خارجی بانک مرکزی برداشت کرد و به تأمین هزینه‌های صندوق سرمایه‌گذاری اختصاص داد.

آژانس پول عربستان (بانک مرکزی) حدود 450 میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد.

اقتصاددانان می‌گویند ، این ذخایر عظیم مالی ممکن است بیشتر برای حمایت از صندوق سرمایه گذاری عمومی مورد استفاده قرار گیرد ، به ویژه پس از صدور قانون جدید در سال گذشته که دامنه کار بانک مرکزی را گسترش داد تا علاوه بر حفظ پولی و مالی ، از رشد اقتصادی نیز حمایت کند.

ولیعهد سعودی روز یکشنبه گفت که صندوق سرمایه گذاری عمومی ، با دارایی 1.5 تریلیون ریال (400 میلیارد دلار) ، قصد دارد طی 10 سال آینده 3 تریلیون ریال در بخشهای جدید سرمایه گذاری کند. به گفته ولیعهد عربستان بر اساس این طرح سالانه 150 میلیارد ریال سعودی هزینه اقتصاد داخلی خواهد شد و دولت بخش خصوصی را شریکی بسیار مهم در این زمینه می‌بیند.

«ژان میشل سالیبا» ، اقتصاددان خاورمیانه و شمال آفریقا در بانک آمریکا ، گفت: در طرح پنج ساله صندوق سرمایه گذاری محمد بن سلمان بحران مالی وجود دارد و من معتقدم که این خلا و بحران تنها با مجموعه اقداماتی از جمله برداشت پول از آژانس پولی عربستان ممکن خواهد بود.

برکناری رئیس بانک مرکزی عربستان؛ سرآغاز مرحله دشوار آینده مالی سعودی‌هاعربستان|باج بزرگ بن سلمان به بایدن در پرونده خاشقجی

انتقال پول به صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان کاهش کل ثروت دولت را نشان نمی‌دهد ، بلکه کاهش دارایی‌های نقدینگی موجود در بانک مرکزی برای حمایت از ریال را نشان می‌دهد.

فهد المبارک پیش از این بین سال‌‌های 2011 تا 2016 در آژانس پولی عربستان سعودی فعالیت داشت و سمت‌های رئیس و مدیر عامل بانک «مورگان استنلی» درعربستان و همچنین رئیس بورس سهام عربستان را عهده دار بود.

اقتصاددانان می گویند که تجربه بانکی و سرمایه گذاری وی ممکن است سودمند باشد؛ چراکه عربستان به دنبال جذب سرمایه گذاری در پروژه‌های بزرگ است.

پایگاه خبری الخلیج الجدید در گزارشی اعلام کرد که آژانس رتبه بندی اعتبار جهانی «استاندارد اند پورز» پیش بینی می‌کند که فشارها بر عملکرد مالی بانک‌های سعودی در طول سال 2021 با توجه به پیامدهای ویروس کرونا ادامه یابد.

آژانس مذکور در گزارشی روز دوشنبه تاکید کرد که هزینه ریسک‌های اقتصادی عربستان در سال 2021 افزایش خواهد یافت.

عربستان سعودی - بزرگترین اقتصاد منطقه عربی - در مقایسه با سطح آن در اواسط سال 2014 تحت تأثیر کاهش قیمت نفت قرار گرفت. بخش بانکی عربستان شامل 11 بانک داخلی در بورس سهام عربستان است.

سود بانک‌های سعودی تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا و پیامدهای ناشی از آن در این کشور قرار گرفت که باعث متوقف شدن بیشتر فعالیت‌های اقتصادی و تقاضای تأمین مالی شد ، علاوه بر این دولت در پرداخت اقساط وام به شرکت‌ها و اشخاص حقیقی ناتوان شد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بن سلمان اخبار عربستان سعودی بن سلمان اخبار عربستان سعودی صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی ولیعهد سعودی بانک مرکزی بن سلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۰۴۳۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عربستان برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند

عربستان سعودی برای اولین بار در تاریخ این کشور در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت خواهد کرد.

به گزارش یورونیوز فارسی، نماینده عربستان در این مسابقه رومی القحطانی خواهد بود که تا کنون در چند مسابقه دختر شایسته از جمله مسابقه دختر شایسته عربستان سعودی، دختر شایسته صلح عرب و دختر شایسته خاورمیانه برنده شده است.

مسابقه دختر شایسته جهان (Miss Univers) بزرگترین و مهمترین مسابقه دختر شایسته جهان است که هر سال برگزار می‌شود.

رومی القحطانی ۲۷ سال دارد و به عنوان مدل فعالیت می‌کند. او در صفحه اینستاگرام خود که بیش از یک میلیون نفر آن را دنبال می‌کنند خبر حضورش به عنوان نماینده عربستان در مسابقه دختر شایسته جهان را اعلام کرد.

مسابقه دختر شایسته جهان در سال ۲۰۲۴ قرار است ماه سپتامبر در مکزیک برگزار شود.

مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۲۳ عربستان سعودی را در فهرست کشور‌های جهان از نظر شاخص فاصله جنسیتی از بین ۱۴۶ کشور در جایگاه ۱۳۱ قرار داده بود.

دیگر خبرها

  • مذاکرات بانکی ایران و روسیه/ اجرای پروژه‌های مالی سرعت گرفت
  • پیشرفت فرآیند اجرای پروژه‌های بانکی و مالی میان ایران و روسیه
  • عربستان سعودی برای اولین‌بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند
  • عربستان برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند
  • سوئیفت و راه‌اندازی پلتفرم جدید برای ارز دیجیتال بانک‌های مرکزی
  • (عکس) «گوی اژدها»؛ یک شهربازی عجیب در عربستان سعودی!
  • تزریق پول بن‌سلمان به یک خودروساز معروف!
  • تساوی تاریخی تاجیکستان با عربستان در جشن نوروز
  • جزئیات دیدار حکیم با بن‌ سلمان
  • بن‌سلمان با الهام از یک بازی شهربازی می‌سازد/ عکس