Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-03-29@06:54:55 GMT

پیدا و پنهان افزایش قیمت شکر

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۰۷۸۴۳

پیدا و پنهان افزایش قیمت شکر

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، بازار شکر روزهای ناآرام و ملتهبی را می‌گذراند. قیمت این محصول در خرده فروشی‌ها افزایش یافته و دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی نیز از افزایش ۴۵ درصدی قیمت شکر در عمده فروشی‌ها طی یک‌ماه گذشته خبر داده است. گفته می‌شود گرانی‌های اخیر ریشه در شایعه افزایش دوباره نرخ مصوب شکر دارد درحالی‌که به‌گفته مسئولان صنفی، نه چنین درخواستی از سوی تولیدکنندگان مطرح شده و نه چنین تصمیمی از سوی سیاستگذاران گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیر انجمن صنایع قندوشکر کمتر از یک‌ماه پیش در واکنش به این شایعه با یادآوری اینکه بهره‌برداری و تولید شکر چغندری در سال‌جاری به اتمام رسیده، گفت: کل شکر تولیدی داخلی در ۴ ماهه گذشته به بازار عرضه شده و تغییر نرخ هیچ سودی برای تولیدکنندگان ندارد که به‌دنبال افزایش آن باشند. بهمن دانایی با تأکید بر اینکه صنایع درخواستی برای افزایش قیمت ارائه نداده‌اند هرگونه تغییر نرخ مصوب برای سال 1400را منوط به تعیین نرخ تضمینی چغندر و دستمزد اعلام کرد و شایعه‌سازی درباره تغییر نرخ‌های مصوب را تنها «برای سوءاستفاده از شرایط موجود» و ناشی از «ضعف در نظارت و کنترل بازار» دانست.

نیاز سالانه کشور به شکر

نیاز سالانه بازار ایران به شکر ۲ میلیون و ۱۰۰ تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن است که از این میزان 1.5میلیون تن در داخل کشور تولید می‌شود. میزان تولید داخلی شکر در سال 96به 2میلیون تن هم رسید اما این موفقیت در سال‌های بعد از آن به دلایلی تکرار نشد و وابستگی کشور به واردات همچنان به قوت خود باقی است. پیش‌بینی تولید شکر برای امسال یک میلیون و 700هزار تن و پیش‌بینی واردات درنهایت 500هزار تن بوده است؛ این آماری است که فروردین امسال پیمان حصادی، مشاور وزیر جهادکشاورزی و مجری طرح چغندرقند وزارت جهادکشاورزی اعلام کرد. اما آمارهای مسئولان وزارت جهادکشاورزی کمی متفاوت از پیش‌بینی‌هاست. آمارها نشان می‌دهد امسال 750هزارتن شکر از چغندرقند و 660هزارتن شکر از نیشکر تولید و تامین شده که مجموع این تولیدات رقم یک میلیون و 430هزارتن را نشان می‌دهد. مابقی نیاز کشور نیز از طریق واردات تامین شده که امسال میزان واردات شکر به کشور تاکنون ۹۸۵ هزارتن بوده است. جمع این ارقام نشان می‌دهد که تاکنون 2میلیون و 400هزار تن شکر در بازار توزیع شده که در مقایسه با میانگین نیاز سالانه 200هزار تن بیشتر هم هست؛ عرضه بیش از تقاضا طبیعتا باید قیمت را در بازار کاهش دهد درحالی‌که اکنون با شرایط عکس مواجه هستیم.

قیمت‌گذاری شکر

حذف ارز دولتی واردات شکر که از ماه‌های پایانی سال 98در دستور کار قرار گرفته بود، از ابتدای امسال اجرایی شد. این تصمیم گرچه بیشتر با هدف صرفه‌جویی در منابع ارزی انجام شد اما سیاستی بود که حمایت و استقبال تولیدکنندگان داخلی را نیز پشت‌سرخود داشت. تولیدکنندگانی که رکورد 2میلیون تنی تولید در سال 96را به نام خود زده و معتقد بودند رقابت نابرابر تولید(با ارز نیمایی یا آزاد) و واردات(با ارز ترجیحی) انگیزه تولید را کاهش داده و ادامه این سیاست به نفع تولید نیست. با حذف ارز دولتی، هزینه واردات شکر افزایش یافت و با توجه به کاهش تولید داخلی بازار شکر با افزایش قیمت مواجه شد. از سوی دیگر از آبان‌ماه سال‌جاری براساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار ابلاغی مورخ 10آبان مسئولیت قیمت‌گذاری شکر تولید داخل با رعایت ضوابط قیمت‌گذاری کالاهای تولید داخل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به انجمن صنفی کارخانجات قندوشکر واگذار شده است. با این حال آخرین نرخ مصوب شکر که در خرداد امسال تعیین شد هنوز به قوت خود باقی است. بر این اساس قیمت هر بسته یک کیلوگرمی شکر برای مصرف‌کننده 8.700تومان و قیمت هر کیلوگرم شکر فله‌ای 7.300تومان تعیین شد اما قیمت‌ها در بازار چیز دیگری را نشان می‌دهد.

قیمت بالای شکر در نبود نظارت

آمارها و مشاهدات حاکی از آن است که تقاضا برای کالاهای اساسی در سال‌جاری کاهش محسوسی داشته و قندوشکر نیز از آن مستثنی نبوده به‌طوری که میانگین مصرف قندوشکر در سال 98نسبت به سال 95کاهش 4درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی است که ارقام ارائه شده برای توزیع نیز سطحی بیش از میانگین تقاضا را نشان می‌دهد. با این حال با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال،  قیمت‌ها در بازار افزایش داشته است. هم‌اکنون قیمت هر کیلوگرم قند شکسته بین 13تا 19هزار تومان و قیمت شکر بین 8تا 12هزار تومان است. افزایش دست‌کم 15درصدی قیمت قندوشکر در حالی است که هرگونه تغییر قیمت این اقلام از بالا از سوی مسئولان تکذیب و گرانی‌های اخیر صرفا به گرانفروشی نسبت داده می‌شود. در چنین شرایطی مسئولان باید به این پرسش پاسخ دهند که نظارت و کنترل بازار آن هم درحالی‌که به پایان سال و شب عید نزدیک می‌شویم و مردم بیش از پیش نگران تهیه مایحتاج خود هستند، وظیفه کیست و چرا تاکنون مغفول مانده است؟

پربیننده ترین کاهش قیمت مرغ تا ۲۴ساعت آینده دلیل اصلی گرانی میوه چیست؟ مقایسه قیمت کالاهای اساسی در بهمن۹۸ و۹۹/ افزایش ۷۸درصدی شکر و ۱۳۲درصدی حبوبات طی یکسال علل افزایش دوباره قیمت گوشت قرمز شکر یک ماهه ۴۵درصد گران شد

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: قیمت شکر نشان می دهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۰۷۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش قیمت طلا و سکه در بازار غیررسمی

تین نیوز

با افزایش انس جهانی به بالای ۲۲۰۰ دلار قیمت طلا و سکه نیز در بازار صعودی شد به طوری که هر قطعه سکه تمام امروز به ۳۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۳ میلیون و ۲۸۱ هزار تومان شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از اقتصاد آنلاین، محمد کشتی آرای، فعال بازار طلا و نایب رییس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت وگو با اقتصاد آنلاین درباره وضعیت بازار طلا در هفته اول فروردین ماه اظهار داشت: تعطیلات بازار تا پایان سیزدهم فروردین ماه است بنابراین در چند روز گذشته معاملات اصلی بازار تعطیل بود.

کشتی آرای افزود: معاملاتی که در چند روز گذشته انجام شده بر اساس داده های موجود بوده است به این ترتیب که قیمت انس جهانی مجددا سیر صعودی داشت و تا محدوده ۲۲۰۰ دلار صعود پیدا کرد قیمت ارز نیز در کانال های تلگرامی افزایش یافت بنابراین این دو عامل باعث شد در تعطیلات معاملات که به صورت غیر رسمی بود قیمت ها افزایش داشته باشد. 
وی با بیان اینکه که بازار اصلی تهران تعطیل است، گفت: قیمت سکه تا ۳۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش داشت قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز تا ۳ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافت. تعیین قیمت توسط عوامل بازار نبوده به نظر می رسد بر اساس داده های موجود محاسبه می شده است. 
این فعال بازار طلا افزود: در چند روز آینده نیز بازار تعطیل و معاملات غیر رسمی است بعد از تعطیلات قیمت ها و جهت آن مشخص خواهد شد. 
وی در پیش بینی از آینده بازار طلا نیز اظهار داشت: به نظر می رسد پس از پایان تعطیلات بازار مقداری به تعادل برسد چون قیمت ها و داد و ستدها هیجانی بود. 
کشتی آرای در پایان گفت: امسال متغیرهای بازار زیاد بود؛ همزمانی عید و ماه مبارک رمضان، تقاضای کاذب، افزایش حباب عواملی بود که نمی شد با آنها قیمت را محاسبه کرد بنابراین باید صبر کنیم تا از چهاردهم سمت و سوی بازار مشخص شود.
بر اساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر تهران قیمت هر گم طلای ۱۸ عیار به ۳ میلیون و ۲۸۱ هزار تومان رسید. قیمت هر قطعه سکه طرح جدید ۳۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۳۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۲۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی نیز ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان شد. قیمت انس جهانی طلا نیز به ۲۲۱۱ دلار رسید.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • افزایش ۱۰ درصدی محصولات زراعی در لرستان
  • افزایش قیمت طلا و سکه در بازار غیررسمی
  • طرح‌های کشاورزی در انتظار ابلاغ اعتبار/ تولیدات باغی افزایش یافت
  • ۱۷۰۰ هکتار به سطح زیر کشت گیاهان دارویی لرستان اضافه شده است
  • ۷۰ درصد کار مجلس دوازدهم باید نظارت بر اجرای قوانین باشد
  • پیدا و پنهان اقتصاد در سالی که گذشت!
  • حکایت معنادار افزایش قیمت کارخانه ای و ناترازی در بازار ۱۴۰۲ خودرو
  • حکایت معنادار افزایش قیمت کارخانه و ناترازی در بازار ۱۴۰۲ خودرو
  • تاثیر قیمت جدید دلار بر بازار مصالح ساختمانی 1403
  • پنج تصویر فراموش‌نشدنی از بازار خودرو در سال ۱۴۰۲