Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-23@09:22:04 GMT

عنابستانی «عذرخواهی» کرد؟

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۰۹۹۸۱

عنابستانی «عذرخواهی» کرد؟

کامبیز نوروزی- حقوقدان در یادداشتی که با عنوان «عذری که خواسته نشد» در اختیار ایسنا قرار داده است، نوشت:

«علی اصغر عنابستانی با انتشار یک ویدئو در ۳ دقیقه و ۱۶ ثانیه ظاهراً خواسته عذرخواهی کند اما اظهارات او در این ویدئو عذرخواهی نیست، بلکه عوض کردن صورت مسأله است.

اصل موضوع این است که خودروی آقای عنابستانی بطور غیرمجاز در خط ویژه عبور می‌کرده، سرباز راهور مانع از ادامه مسیر می‌شود، میان سرباز و راننده بحث در می‌گیرد، عنابستانی خودش مداخله می کند، بین سرباز و عنابستانی مجادله می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفتۀ سرباز و عابرانی که در فیلم مشاهده می‌شوند، عنابستانی به آن سرباز سیلی زد. به گفته خود عنابستانی در یک نامه که منتشر شد، او سرباز را هل داد.

اما عنابستانی در ویدئویی که منتشر کرده است چند مشکل مهم دارد:

۱- ایشان اصل تقصیر را بطور ضمنی به گردن سرباز می اندازد. می گوید: «برای شما هم ممکنه اتفاق افتاده که توهین که بشنوید عصبانی بشوید... . ما همه انسانیم و در مقابل توهین ممکنه دچار خطا بشیم با این وجود من به خودم باید بیشتر مسلط می‌بودم ودر همین حد عصبانیت هم اشتباه بود». یعنی آن سرباز با توهین به عنابستانی مسبب عصبانیت و رفتارهای بعدی او شده است.

۲- او در این ویدئو از تک تک مردم عذرخواهی می‌کند که «به هردلیلی» احساسات آنها جریحه‌دار شده است ولی نمی‌گوید و نمی‌خواهد به صراحت بگوید که دلیل ناراحتی مردم و جریحه دار شدن احساسات آن‌ها چیزی نبوده غیر از رفتار آقای عنابستانی در خیابان با مقررات راهنمایی و سپس اقدامش علیه یک سرباز حین انجام وظیفه. این موضوع «هردلیل» نیست. یک اتفاق مهم است که یک نمایندۀ مجلس علیه یک سرباز حین انجام وظیفۀ قانونی آن مأمور قانون شکل داده است.

۳- آقای عنابستانی از سربازی که سیلی خورده، یا به قول خود عنابستانی هل داده شده، عذرخواهی نمی‌کند. حال آن‌که خود این سرباز موضوع اصلی است که مورد حمله (سیلی یا هل دادن –فرقی نمی کند) قرار گرفته است. همۀ حرفی که عنابستانی در مورد این سرباز می زند این است که «از سربازی که قانون را اجرا کرد و مانع از ورود خودروی ما به خط ویژه شد تشکر می کنم». او در حالی که حتی از مردم حوزۀ انتخابیه‌اش هم عذرخواهی می‌کند اما باز اصرار دارد که هیچ کجای این ویدئو از این سرباز پوزش نخواهد.

۴- آقای عنابستانی بطور ضمنی آنچه را که در رسانه‌ها منتشر شده است نادرست و غیر واقعی تلقی کرده ومی گوید «اگر من براساس آن‌چه در رسانه ها آمد عمل کردم همان روز اول قبل از رسیدن به منزل استعفای خودم را داده بودم». این حرف یعنی که آن‌چه رسانه‌ها در مورد برخورد فیزیکی عنابستانی با سرباز راهور گفته‌اند درست نیست، کذب است. یعنی همه، از جمله آن سرباز و عابران و حتی مقام انتظامی حرفشان غلط است و فقط ادعای آقای عنابستانی درست است؟ از همۀ حرف‌های افراد که بگذریم سخن محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران که یک مقام رسمی و مسئول و مرتبط است آشکارا حرف عنابستانی را باطل می‌کند. حمیدی در مصاحبه‌ای گفت: «مستنداتی مبنی بر برخورد فیزیکی نماینده مجلس با سرباز پلیس راهور داریم که کاملاً کفایت می‌کند». مهم نیست که این برخورد فیزیکی به گفتۀ سرباز سیلی بوده، یا به گفتۀ آقای عنابستانی هل دادن بوده. گفتۀ سرباز را چند عابر تأئید کردند ولی کسی گفتۀ عنابستانی را تاحال تأئید نکرده است.

۵- او در پایان این ویدئو، طبق معمول برای رسانه‌های معاند خارجی و «داخلی» خط و نشان می‌کشد که «ما اجازۀ سوءاستفاده به آنها نمی‌دهیم» کدام سوءاستفاده آقا؟ در این ماجرا این رسانه و خصوصاً رسانه‌هایی که عنابستانی با لفظی توهین آمیز «رسانه‌های معاند داخلی» می‌نامد چه کرده‌اند جز انعکاس خبر رفتار آقای عنابستانی با یک سرباز وظیفۀ پلیس راهور تهران و اینکه بخواهند قانون به شکل غیرتبعیض آمیز اجرا شود؟ این خبر در روزهای گذشته از همۀ رسانه‌های داخلی از صدا و سیما تا روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های رسمی منتشر شد. کدامشان معاندند؟

۶- بطور خلاصه اظهارات آقای علی اصغر عنابستانی در این ویدئو صرفاً مقداری کلی‌گویی است که بیشتر درحکم پاک کردن صورت مسأله است تا یک عذرخواهی واقعی. در یک عذرخواهی واقعی اولاً فرد می‌پذیرد که یک عمل معین را انجام داده است. ثانیاً می‌پذیرد که آن عملی که انجام داده، خطا و گناه بوده. ثالثاً به صراحت از کسی که آن عمل علیه او انجام شده است پوزش می‌خواهد. این شرایط عرفی برای آن است که معلوم شود آن فرد واقعاً به خطایش آگاه شده، واقعاً عبرت آموخته و واقعاً درپی جبران آن است و اعتذار و پشیمانی‌اش فقط نمایشی برای گریختن از تنبیه و تقبیح نیست. اما در این ویدئو آقای عنابستانی نمی‌گوید چه کرده است. به صراحت نمی گوید آن عمل خطا بوده، سرباز را مسبب کل ماجرا می‌داند و نهایتاً از همان سرباز هم پوزشی نمی‌خواهد. این که نمی شود عذرخواهی.

*******

یک نکته هم در پایان عرض کنم که طبق مادۀ ۶۰۴ قانون مجازات اسلامی «هرگونه حمله یا مقاومتی که با علم و آگاهی نسبت به مأمورین دولت حین انجام وظیفۀ آنان به عمل آید «تمرّد» محسوب می‌شود. مجازات این جرم وقتی حمله یا مقاومت به هرشکلی بدون استفاده از اسلحه باشد، سه ماه تا یک سال حبس است. از نظر تحلیلی در مفهوم حمله و مقاومت فرقی بین نوع درگیری نیست. مشت، لگد، سیلی و هل دادن همگی از نظر حقوقی حمله و مقاومت محسوب می‌شود».

منبع: فرارو

کلیدواژه: شاخص آلودگی هوا انتخابات 1400 ویروس کرونا مهرداد میناوند عنابستانی عذرخواهی آقای عنابستانی رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۰۹۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به بهانه خداحافظی کاکس؛ از وعده انتقام تا عذرخواهی روی سکو

جی‌دن کاکس قهرمان بزرگی بود که تا پیش از کامران قاسم‌پور بارها مقابل نمایندگان کشورمان به پیروزی رسید، اما به همان میزان به لحاظ اخلاقی جایگاهی ممتاز داشت. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، خداحافظی جی‌دن کاکس در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی کشتی آزاد آمریکا، خیلی‌ها را تحت تأثیر قرار داد، مردی که همیشه تصمیماتش به موقع بوده و در اوج مانده است.

کاکس که مدال برنز المپیک و دو طلا، یک نقره و دو برنز جهان را در کارنامه دارد، پیش از آنکه کامران قاسم‌پور به وزن 92 کیلوگرم بیاید، میثم مصطفی جوکار و علیرضا کریمی از کشورمان را با شکست مواجه کرد. کریمی که یکی از کشتی‌گیران بسیار خوب کشتی ایران بوده، چهار بار مغلوب کاکس شد و هیچ‌گاه نتوانست راه شکست بر کوه عضله آمریکایی را پیدا کند.

خداحافظی کوه عضله آمریکایی پیش از رسیدن به اسنایدر + فیلم

بعد از کریمی، این کامران قاسم‌پور بود که مقابل کشتی‌گیر فوق‌العاده آمریکایی قرار گرفت که سال 2021 در مرحله نیمه‌نهایی جهانی اسلو مغلوب نماینده ایران شد و سال بعدش هم در جهانی 2022 بلگراد در فینال مقابل کامران قاسم‌پور شکست خورد.

این کشتی‌گیر که به کوه عضله معروف است، همانقدر که به لحاظ فنی جایگاهی ویژه در کشتی جهان داشت و همیشه نمایش فوق‌العاده‌ای از خود مقابل رقبا ارائه می‌کرد، به لحاظ اخلاقی نیز اثری ماندگار از خود به جا می‌گذاشت که هیچ حریفی مبارزه با او را فراموش نمی‌کرد. کاکس سال اول که مغلوب کامران قاسم‌پور شد، در وارم‌آرپ (سالن گرم) علاوه بر تبریک قهرمانی، وعده انتقام داد و گفت سال بعد کامران را دوباره خواهد دید!

در سال دوم اما نماینده ایران مطمئن‌تر و جسورتر از سال قبل کاکس را شکست داد و وقتی در کش‌وقوس کشتی، پیشانی‌اش دچار پارگی شد، کاکس بار دیگر ضمن تبریک قهرمانی قاسم‌پور، از او بابت شکستگی ابرویش در حین کشتی عذرخواهی کرد.

همان زمان قهرمان ایرانی که دو بار بر کاکس غلبه کرده بود، در مورد حریف آمریکایی و قدرت فوق‌العاده و اخلاق منحصربه فردش گفته بود که «او بیرون از تشک، بسیار آرام و مهربان بوده و زمین تا آسمان با کشتی‌گیر جسور و جنگنده‌ای که مقابلت مبارزه می‌کند، متفاوت است.»

کاکس مردِ تصمیمات به موقع بود. او بعد از دومین شکستش مقابل کامران قاسم‌پور تصمیم گرفت وقتش را در 92 کیلوگرم تلف نکند و به وزن المپیکی 97 کیلوگرم برود تا برای المپیک و رویارویی با کایل اسنایدر آماده شود، اما دچار بدشانسی شد و سال گذشته حضور در فاینال ایکس را به دلیل مصدومیت از دست داد.

او باوجودی که به لحاظ سنی همچنان می‌توانست کار را ادامه دهد و قهرمانان زیادی در تیم ملی آمریکا هستند که چندین سال از او بزرگترند و همچنان قصد خداحافظی ندارند، اما وقتی 2-2 مغلوب کالین مور شد، کفش‌هایش را درآورد و با در آغوش گرفتن فرزند تازه به دنیا آمده‌اش، این پیام را به همه داد که به خانواده و زندگی شخصی‌اش خواهد رسید. دنیای تازه او، فعلاً بدون کشتی و در کنار خانواده خواهد بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • زلنسکی: برای جنگ مدرن، به سربازان جوان تازه‌نفس نیاز داریم
  • ویدیو | پشیمانی بعد از کتک خوردن؛ عذرخواهی علی هیبتی بعد از لگد زدن به مجری زن مبارزه MMA
  • فوری؛ حزب‌الله عراق از آغاز مجدد حملات به نیروهای آمریکایی خبر داد + اولین تصاویر | حمله با ۵ موشک
  • به بهانه خداحافظی کاکس؛ از وعده انتقام تا عذرخواهی روی سکو
  • عذرخواهی دروازه‌بان معروف از هواداران الاتحاد
  • بیانیه عذرخواهی نساجی از مردم مازندران
  • فیلم/ مسن‌ترین سرباز فراجا
  • (ویدیو) مسن‌ترین مشمول سربازی به پادگان رفت
  • شواین اشتایگر: مورینیو مرا به تیم زیر 16 ساله‌های منچستریونایتد تبعید کرد!
  • واکنش سلحشور، مداح معروف به تذکر دفتر رهبری: سلوک آقا تضعیف سرباز در میدان نیست!