Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک مقام فرانسوی اعلام کرد برای اینکه آمریکا به برجام بازگردد، ابتدا باید ایران تعهدات هسته‌ای خود را رعایت کند؛ این در حالی است که تحریم‌های آمریکا و کوتاهی اروپایی‌ها در اجرای تعهدات برجامی خود باعث واکنش متقابل ایران در قالب کاهش تعهدات شده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، یک مقام نهاد ریاست جمهوری فرانسه روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که دولت ایران باید تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام را رعایت و برنامه هسته‌ای خود را محدود کند تا آمریکا به برجام بازگردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

این مقام فرانسوی که خبرگزاری فرانسه از افشای نامش خودداری کرده، در خصوص آینده برجام و احتمال بازگشت آمریکا به این توافق گفت: «اگر آنها [ایرانی‌ها] درباره مذاکرات جدی هستند و می‌خواهند به تعهدات جدیدی از سوی همه طرف‌های برجام دست یابند، ابتدا آنها باید از اقدامات تحرک‌آمیز دست بردارند و در وهله دوم باید به چیزی که دیگر به آن احترام نمی گذارند، یعنی تعهداتشان، احترام بگذارند.

اعضای اروپایی برجام در حالی طی ماه‌های اخیر با انتشار بیانیه‌های متوالی از ایران خواسته‌اند به تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام پایبند باشد که خودشان تاکنون کوچکترین تلاشی برای انجام تعهداتشان صورت نداده‌اند. آنها از زمان خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت‌ماه 1398 تاکنون بارها به ایران وعده داده‌اند که خسارات خروج آمریکا از برجام را جبران خواهند کرد؛ اما تاکنون هیچ‌یکی از وعده‌های آنها از جمله راه‌اندازی یک سازوکار مالی برای تسهیل تجارت با ایران عملی نشده و یا صرفاً در حد اقدامات نمایشی باقی مانده است.

کوتاهی‌های مکرر طرف‌های اروپایی برجام در عمل به تعهدات برجامی خود در نهایت باعث شد که ایران نیز درست یک سال پس از خروج آمریکا از برجام تصمیمات تازه‌ای را برای ایجاد توازن در برجام اتخاذ کند.

شورای‌عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه 18 اردیبهشت 1398‌ در واکنش به کوتاهی کشورهای اروپایی در اجرای این وعده‌ها و تعهدات، در بیانیه‌ای اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی و حقوق تصریح‌شده خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، برخی اقدامات خود ذیل برجام را متوقف خواهد کرد.

بیانیه مهم شورای عالی امنیت ملی خطاب به غربی‌ها درباره توقف برخی اقدامات ایران در برجام

در ادامه ایران طی پنج مرحله با فواصل 60روزه اقدام به کاهش تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام کرد و بین این مراحل به طرف‌های اروپایی اعلام کرد که اگر آنها به تعهدات خود ذیل برجام عمل کنند، ایران آمادگی دارد که برای بازگشت به تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام با آنها مذاکره کند.

در پی تداوم بی‌اعتنایی طرف‌های اروپایی برجام به تعهدات خود ذیل این توافق چندجانبه، جمهوری اسلامی ایران شامگاه یکشنبه 15 دی‌ماه 1398 در بیانیه‌ای اعلام کرد که در گام پنجم کاهش تعهدات خود، آخرین مورد کلیدی از محدودیت‌های عملیاتی خود در برجام، یعنی «محدودیت در تعداد سانتریفیوژها» را کنار می‌گذارد، بدین ترتیب برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست و من‌بعد برنامه هسته‌ای ایران صرفاً بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت.

در این بیانیه نیز تأکید شد که همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچون گذشته ادامه خواهد یافت و در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.

عراقچی: با برداشتن گام پنجم به تعادلی در برجام رسیده‌ایمجدیدترین جزئیات گام پنجم کاهش تعهدات هسته‌ای؛ دیگر ‌محدودیتی ‌پیش‌روی فعالیت هسته‌ای ‌نیستتأثیر گام پنجم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران بر سناریوهای ضدبرجامی آمریکا و اروپا

اما این پایان کار نبود و مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه 11 آذرماه در واکنش به ترور ناجوانمردانه شهید دکتر محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای برجسته ایرانی و سکوت کشورهای غربی در قبال این اقدام تروریستی، کلیات طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» که از چند ماه قبل تحت بررسی و تدوین بود را به تصویب رساند.

بر اساس ماده ششم طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها»، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است بر اساس بندهای 36 و 37 برجام، ظرف مدت 2 ماه از تصویب این قانون، دسترسی های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی بر اساس برجام را متوقف کند.

همچنین ماده هفتم این طرح، دولت جمهوری اسلامی ایران را موظف می‌کند که پس از 3 ماه از تصویب نهایی آن، گزارش دقیق اقدامات انجام شده از جانب طرف های برجامی در زمینه بازگشت به اجرای کامل تعهداتشان وفق برجام و رفع تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند. چنانچه تا آن تاریخ روابط بانکی ایران در اروپا و و میزان خرید نفت آنها از ایران به شرایط عادی و رضایت بخش بازنگشته باشد، دولت مکلف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف نماید.

به گفته مهدی محمدی مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی، طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران یکی از دوران‌سازترین قوانین کشور است که مجلس با افتخار، بیش از 4 ماه برای تدوین و به سرانجام رساندن آن تلاش و رایزنی کرده است.

مشاور رئیس‌ مجلس شورای اسلامی در یادداشتی درباره ارتباط طرح راهبردی مجلس با ترور ناجوانمردانه شهید فخری زاده دانشمند هسته‌ای کشورمان تصریح کرد: شهادت شهید فخری زاده زمان بندی این طرح را جلو انداخت. البته این طرح فقط یک گوشه ای بسته جامعی است که برای پاسخ به روند فشارهای غرب در دو سال گذشته تهیه شده و بقیه اجزاء این بسته نیز منطق و زمان بندی خاص خود را دارد.

یادداشت مشاور قالیباف درباره طرح اقدام راهبردی مجلس در حوزه هسته‌ای؛ شهادت فخری‌زاده زمانبندی طرح را جلو انداختواکنش مدیرکل آژانس اتمی به طرح راهبردی مجلس درباره محدود شدن بازرسی‌هاپامپئو طرح راهبردی مجلس شورای اسلامی برای رفع تحریم‌ها را «خطرناک» خواند

انتهای پیام/.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تعهدات هسته ای خود ذیل برجام جمهوری اسلامی ایران مجلس شورای اسلامی اقدام راهبردی راهبردی مجلس کاهش تعهدات فخری زاده گام پنجم تحریم ها بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۱۰۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروسی به ایران سفر خواهد کرد

اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: گزارشاتی که گروسی یا مدیر کل آژانس شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل اعلام می‌کند دو بخش دارد یک بخش برجام است و یک بخش پادمان است.

وی گفت: در بخش پادمان روابط برقرار است و دوربین‌های آژانس نصب است و آنها نظارت دائمی دارند و دانش اطلاعاتی آنها نسبت به عملکرد ما همیشه به روز است.

اسلامی افزود: درحال حاضر ۱۲۰ بازرس تائید شده وجود دارد که یا در ایران مستقر هستند یا در حال رفت و آمد به ایران هستند.

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: ایران هرگونه فعالیت هسته‌ای که تعامل بین ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را خدشه دار کند، نمی‌پذیرد.

وی ادامه داد: گزارشی که آژانس به شورای حکام می‌دهد سه ماه یک بار است و شش ماه یک بار به شورای امنیت سازمان ملل ارائه می‌کند در آن انطباق یا عدم انطباق با برجام را گزارش می‌دهد.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: اگر آن‌ها به تعهدات خودشان عمل کنند ماهم به تعهدات برجامی خود عمل می‌کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • هیچ رفتاری را که سبب خدشه به تعامل ما با آژانس شود نمی‌پذیریم/ مدیرکل بین برجام و پامان تفکیک قائل شود
  • بازدید منظم آژانس از تاسیسات هسته‌ای ادامه دارد
  • اسلامی: اگر آژانس به تعهدات برجامی خود عمل کند ما هم متعهدیم
  • اسلامی: بازدید منظم آژانس از تأسیسات هسته‌ای/ نظارت ۱۲۰ بازرس
  • گروسی به ایران سفر خواهد کرد
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران
  • فرشاد مومنی: دولت از انجام تعهدات خود طفره می‌رود
  • فرشاد مومنی: دولت از انجام تعهدات خود طفره می رود
  • تهدید آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان توسط سخنگوی نیروهای مسلح ایران
  • توصیه سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح به سران آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان