Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-19@00:09:43 GMT

در دیدار ظریف با لاوروف چه گذشت؟

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۱۰۰۹۲

در دیدار ظریف با لاوروف چه گذشت؟

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در دومین مقصد سفرش به منطقه بعد از جمهوری آذربایجان وارد مسکو شد، با حضور در محل وزارت امور خارجه روسیه با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود دیدار و به گفتگو نشست.

به گزارش فارس، سرگئی لاوروف در دیدار با همتای ایرانی خود نجات برجام را یکی از مسائل فوری خواند و گفت: هم ما و هم ایران به شدت علاقه‌مند به بازگشت کامل کشور‌های امضاکننده (برجام) به اجرای تعهداتشان طبق توافق هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای این نشست لاوروف با اشاره به روابط خوب تهران و مسکو گفت: در نشست امروز به موضوعات کلیدی از جمله وضعیت منطقه قره باغ، برجام، حل و فصل مسئله سوریه، افغانستان و اوضاع منطقه خلیج فارس و سایر مسائل خواهیم پرداخت.

ظریف نیز ضمن تشکر از ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به دلیل برقراری صلح قره باغ گفت: بحران قره باغ نگرانی مشترک تهران و مسکو بود که با میانجیگری روسیه حل شده و اکنون به یک فرصت برای صلح و دوستی در منطقه تبدیل شده است.
وی همچنین گفت: بررسی مسائل منطقه‌ای، موضوع برجام که آمریکا به طور یکجانبه از آن خارج شد و گسترش روابط دوجانبه را در جلسه امروز بررسی خواهیم کرد.

ظریف امروز در بدو ورود به مسکو در جمع خبرنگاران گفت: روابط ایران و روسیه اقتضا می‌کند تماس‌ها به صورت مرتب و مستمر ادامه داشته باشد و همه گیری کرونا هم باعث نمی‌شود این تماس‌ها را متوقف کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی در تشریح اهداف این سفر بیان کرد: یکی از این اهداف این سفر روابط دوجانبه است. روابط ما با روسیه راهبردی است و نیاز است به آن بپردازیم و نقاطی که در روابط هست را حل و فصل کنیم.

ظریف هدف دیگر این سفر را گفتگو درباره اوضاع منطقه خواند و افزود: بعد از بحران قره باغ و جنگی که در منطقه و همسایگی و در کنار مرز‌های ما اتفاق افتاد، با تلاش فدراسیون روسیه و آقای پوتین این جنگ ختم شده و توافق‌هایی انجام شده که به نظر ما اجرای این توافق‌ها برای ایجاد منافع مشترک بین کشور‌های منطقه به خصوص در حوزه ترانزیت و مشارکت و همکاری برای پیشرفت مهم است.

وی گفت: در این زمینه گفتگو‌های خوبی با آقای علی اف و دیگر دوستان در جمهوری آذربایجان داشتیم و ان‌شاءالله در مسکو ادامه می‌دهیم و بعد در بخش‌های بعدی سفر به کشور‌های دیگر قفقاز ارمنستان و گرجستان و بعد هم به ترکیه سفر می‌کنیم و پیشنهاد‌هایی که در این زمینه برای همکاری ۶ جانبه در منطقه مطرح است را پیگیری می‌کنیم.

وزیر امور خارجه بیان کرد: شرایط بین‌المللی، بحث برجام و ضرورت اجرای تعهدات همه طرف‌ها، موضع مشترک ما با روسیه است و درباره آن هم بحث می‌کنیم. شرایط دیگر منطقه مثل افغانستان، سوریه و یمن و بحث‌های دیگر منطقه همیشه در دستورکار مذاکرات ماست و امیدواریم امروز فرصت کنیم درباره همه این موضوعات صحبت کنیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برخی کارشناسان عنوان می‌کنند به رغم سفر‌های متعدد شما به روسیه این سفر متفاوت خواهد بود؟ عنوان کرد: همیشه در شرایط مختلف ما بحث‌های مهمی با دوستان روس داریم.

ظریف گفت: این سفر به خاطر اینکه بحث قره باغ و بحث همکاری شش جانبه یا پنج جانبه بحث مهمی خواهد بود یک ویژگی جدیدی دارد که منطقه قفقاز را در این سفر به صورت مشخص پیگیری می‌کنیم و شرایط بین‌المللی هم با رفتن ترامپ شرایط ویژه‌ای است که نیاز است با روسیه مواضع خود را در این خصوص هماهنگ کنیم.

منبع: فرارو

کلیدواژه: شاخص آلودگی هوا انتخابات 1400 ویروس کرونا مهرداد میناوند محمد جواد ظریف سرگئی لاوروف امور خارجه قره باغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۱۰۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری با ایران اولویت سیاست خارجه روسیه است

سرکنسول روسیه در اصفهان با بیان اینکه همکاری با ایران اولویت سیاست خارجه روسیه است، گفت: توسعه روابط اقتصادی ایران و روسیه را دنبال می‌کنیم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، آندری ژیلتسوف سرکنسول روسیه در اصفهان صبح امروز در دیدار با رحمان جلالی، معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمان با بیان اینکه از حضور در استان کرمان بسیار خوشحالم هستم و امیدوارم که باعث تحکیم و توسعه روابط بین کشور روسیه و استان کرمان شوم، اظهار داشت: همکاری ما با کشور ایران اولویت سیاست خارجه روسیه است.

وی با بیان اینکه همکاری روسیه و ایران رو به افزایش است و نشان دهنده آن این موضوع است که در نظر داریم در سال جاری تفاهم‌نامه همکاری‌های چند جانبه را امضا کنیم، ادامه داد: ایران و روسیه کشورهایی هستند که سیاست مستقلی را دنبال می‌کنند و هر دو با هم با استکبار جهانی مقابله می‌کنیم.

سرکنسول روسیه در اصفهان با اشاره به اینکه توسعه روابط اقتصادی دو کشور را دنبال می‌کنیم، بیان کرد: استان کرمان از نظر تبادل کالا با کشور روسیه در صدر است و حجم کالای خوبی مبادله می‌شود.

وی ادامه داد: هدف اصلی از سفر امروز من به استان کرمان این است که می‌خواستم مسیرهای احتمالی کم کاری‌ها فعالان اقتصادی را بفهمم و ببینم که این کم‌کاری‌ها کجا است تا این مشکلات را برطرف کنیم.

آندری ژیلتسوف با بیان اینکه متاسفانه شهروندان ایرانی و روسیه درباره یکدیگر آشنایی کمی دارند و در واقع این اتفاق یکی از موانع افزایش همکاری‌ها است، گفت: ذهن مردم از اطلاعاتی که در رسانه‌ها است و تبلیغات منفی که وجود دارد باعث شده همدیگر را خوب نشناسیم و باید این ذهنیت منفی را برطرف کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید مشکلات و موانع توسعه روابط بین ایران و روسیه برطرف شود، افزود: ایران دارای ظرفیت‌های گردشگری بی‌نظیری است و متاسفانه فقط ده هزار مسافر روسی وارد ایران می‌شوند در حالیکه بیش از شش میلیون مسافر از روسیه وارد ترکیه می‌شوند و این درحالی‌است که پتانسیل گردشگری ایران خیلی بی‌نظیر است.

سرکنسول روسیه در اصفهان با بیان اینکه امنیت استان کرمان بسیار خوب است و باید تبلیغات منفی را برطرف کرد تا از ظرفیت‌های موجود گردشگری کرمان هم بهره‌گیری کرد، گفت: در بخش معدن و انرژی نیز آماده همکاری هستیم و اعتقاد داریم کرمان ظرفیت‌های خوبی در بخش کشاورزی دارد.

وی با اشاره به اینکه در بحث مبارزه با خشکسالی و فرونشست زمین در کرمان آماده همکاری هستیم، بیان کرد: بیشترین محصول پسته کرمان به روسیه صادر می‌شود و این صادرات در سایر محصولات کشاورزی نیز باید افزایش پیدا کند.

آندری ژیلتسوف با بیان اینکه به کرمان آمدم تا مشکلات و موانع را شناسایی کنیم و از این به بعد همکاری‌ها در حوزه‌های اقتصادی و گردشگری افزایش پیدا کند، گفت: از چند مکان تاریخی در کرمان بازدید کردم که خیلی خوب بود و می‌توان این مکان‌ها را به گردشگران روسیه معرفی کرد.

سرکنسول روسیه در اصفهان با اشاره به اینکه از استقبال گرم مسئولان کرمانی تشکر می‌کنم، افزود: آمده‌ام تا با ظرفیت‌های استان کرمان آشنا شوم و در توسعه روابط دو کشور نقش‌آفرینی کنم.

وی با بیان اینکه این آمادگی وجود دارد و خواهشمندیم که خواهرخواندگی کرمان با یکی از استان‌های روسیه انجام شود، ادامه داد: این موضوع باعث توسعه روابط فرهنگی خواهد شد و تجربه خوبی در این ارتباط وجود دارد.

آندری ژیلتسوف با اشاره به اینکه دوست داریم با نهاد‌های قانونگذاری دو کشور نیز همکاری کنیم و تجربیات منتقل و تبادل نظر انجام شود، گفت: ارتباط بین دانشگاه‌ها بسیار اهمیت دارد و در این زمینه نیز استقبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه تکنولوژی‌های روز دنیا به ویژه در حوزه معدن در دانشگاهی در روسیه تدریس می‌شود، افزود: از آنجا که کرمان یک استان معدنی است می‌توان از این دانشگاه برای توسعه معادن کرمان بهره‌گیری کرد.

انتهای پیام/511/

دیگر خبرها

  • روابط دوستانه ایران و روسیه زمینه ساز تقویت مناسبات است
  • روابط دوستانه ۲ کشور زمینه ساز تقویت مناسبات است
  • مشاور وزیر کشور: معلوم نبود اگر حسن روحانی یا ظریف بودند چه بلایی سرمان می آمد!
  • نشست فعالان اقتصادی استان کرمان با سرکنسول روسیه + تصاویر
  • بازدید مقام آمریکایی از مرز بین دو کره و یک پیام برای چین و روسیه
  • رایزنی لاوروف و امیرعبداللهیان درمورد خدمه روس کشتی توقیف شده توسط ایران
  • پیگیری توسعه روابط اقتصادی و گردشگری ایران و روسیه
  • رایزنی لاوروف و امیرعبداللهیان درباره خدمه روس کشتی توقیف شده توسط ایران
  • زمینه همکاری و توسعه روابط بین کرمان و روسیه وجود دارد
  • همکاری با ایران اولویت سیاست خارجه روسیه است