وظیفه مسئولان در حکومت اسلامی
تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۱۰۴۰۴
زمانی مسئولین میتوانند وظیفه خود را در قبال دین و مردم درست عمل کنند که مردم کمک و همراهی کنند. مسئولین بخشی از مسئولیتها را بر عهده دارند و مردم نیز که خود از اراده و شعور و آگاهی برخوردارند، مسئولیت و تکلیف دارند. خبرگزاری میزان - حجتالاسلاموالمسلمین علی شیرازی نماینده ولی فقیه در قرارگاه ثارالله طی یادداشتی نوشت: خداوند عزیز و حکیم برای مردم و مسئولین، حقوقی قرار داده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
خدای سبحان و مهربان، رعایت حقوق مسئولین و مردم را در جامعه سبب الفت، هماهنگی و پیوستگی بین آنان و باعث عزت و استواری پایههای دین، پایداری نشانههای عدل، اجرای سنت اولیای الهی، بقاء و دوام حکومت دینی و ناامیدی دشمنان و مستکبرین جهانی قرار میدهد.
در سایه حقوقی که خداوند بزرگ برای مسئولین و مردم قرار داده است، معنویت جامعه رشد میکند و در پرتو رشد معنوی مردم، دین بر سراسر زندگی آنان و بر تمامی ارکان حاکمیت سایه میگستراند؛ و به همه حرکتها و فعالیتهای فردی و اجتماعی مردم جهت میدهد و برکات الهی را بر زندگی انسانها سرازیر میکند و دنیای آنان و آخرت همگان را همراه با سعادت میسازد و قلم سرخ بر ستمگریها و فسادها و تجاوزها و ظلمها میکشد و مردم را به کمال مطلوب خود میرساند.
به خوبی و به زیبایی روشن است که رشد معنوی مردم، بدون همراهی مسئولین توفیق چندانی نخواهد یافت. مسئولین در حکومت دینی، باید منش و رفتار معنوی داشته باشند و زمینه را برای رواج و رشد معنوی و الهی مردم فراهم کنند.
مسئولان در حکومت اسلامی، باید در بعد قانونگذاری، علاوه بر رعایت مصالح مادی و دنیوی مردم، رعایت مصالح معنوی و اخروی آنان را نیز مورد نظر قرار دهند و با اولویت قرار دادن مصالح معنوی، قوانین را براساس احکام ثابت اسلام ناب محمدی (ص) و در چارچوب آن وضع نمایند؛ و در بعد اجرایی هم به دنبال اجرای دقیق و درست احکام و قوانین اسلامی باشند و اولویت اول خود را ترویج و اجرای شعائر اسلامی و احکام وقوانین اسلام و پیامبر (ص) و اهلبیت (ع) بدانند.
زمانی مسئولین میتوانند وظیفه خود را در قبال دین و مردم درست عمل کنند که مردم کمک و همراهی کنند. مسئولین بخشی از مسئولیتها را بر عهده دارند و مردم نیز که خود از اراده و شعور و آگاهی برخوردارند، مسئولیت و تکلیف دارند.
هدف از تشکیل حکومت دینی، اجرای احکام مترقی اسلام در زندگی فردی و اجتماعی است. مردم بایستی در تحقق محتوای آن به جمیع ابعاد و در راه ایجاد مقتضیات بقاء آن و رفع موانع و مشکلات آن بکوشند و بدانند که حفظ حکومت دینی در رأس تمام واجبات و اقامه آن از والاترین عبادات است.
برای حفظ حکومت دینی و رشد ارزشها و معنویت در جامعه، مردم باید مسئولین باایمان، باتقوا، شایسته، صادق، خداترس، دشمنشناس، دشمنستیز، سادهزیست، دنیاگریز، مخلص، متعبد، ولایت محور و ولایتمدار انتخاب کنند. مسئولی که بر مدار حق حرکت کند، زمینه اجرای احکام الهی را در جامعه فراهم نماید، به دنبال تحقق عدالت اجتماعی باشد، مردم را امیدوار و دشمنان را ناامید و مأیوس کند. به فکر رشد معنوی خود و ملت باشد؛ و در مقابل دشمنان دین خدا و در برابر فرعونها، نمرودها و یزیدیان زمان بایستد. مسئولی که به دنبال دینداری مردم باشد و باور کند که سامان بخشیدن به زندگی و رفاه و آسایش و آرامش مردم جز با رشد معنوی و عمل به تکالیف الهی مقدور و ممکن نیست.
اگر مردم و مسئولین به تکلیف الهی و قانونی خود عمل کنند، مصالح جامعه به خوبی تأمین میشود و جامعه در آسایش و رفاه و امنیت و آرامش قرار میگیرد و دنیا و آخرت مردم سامان مییابد. اگر یکی از این دو بعد به وظایفش عمل نکند، هیچ ضمانتی برای سامان یافتن آن امعه نیست. امیر سخن حضرت علی (ع) میفرمایند: «فَلَیْسَتْ تَصْلُحُ الرَّعِیَّةُ إِلَّا بِصَلَاحِ الْوُلَاةِ – کار مردم جز با شایستگی و درستکاری مسئولین سامان نمییابد». در ادامه نیز میفرمایند: «وَلَا تَصْلُحُ الْوُلاَةُ إِلَّا بِاسْتِقَامَةِ الرَّعِیةِ – و دستگاه حکومت صالح نمیماند، مگر با پایداری مردم».
استقامت و پایداری، مشکلتر از اصلاح اولیه است. پایبندی مردم به ارزشها باید استمرار و تداوم داشته باشد. استمرار ایمان و تقوای جامعه نیز بدون همراهی مسئولین، توفیق چندانی نخواهد داشت. صلاحیت مسئولین و مردم به هم متکی است. هم باید مسئولین صالح باشند و هم مردم در راه راست و در مسیر ارزشها و دینداری استوار باشند.
وقتی مردم و مسئولین حقوق یکدیگر را رعایت کردند و در مسیر دینداری یکدیگر گام برداشتند و معنویت در جامعه رشد کرد، برکات الهی از زمین آسمان بر این جامعه سرازیر میشود. خداوند عزیز و حکیم میفرماید: «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَیْهِمْ بَرَکَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ - و اگر مردم آبادیها ایمان آورده و تقوا پیشه کرده بودند، برکاتی از آسمان و زمین به رویشان گشوده بودیم».
عمل کردن مردم و مسئولین به تکلیف دینی و انجام دستورات الهی در زندگی آنان برکات آسمانی و زمینی را بر جامعه سرازیر میکند. حق در میان مردم عزیز میشود، گرایش به باطل ضعیف میگردد، نشانههای عدالت اجتماعی ظهور مییابد، سنتهای الهی در مجاری جامعه جریان پیدا میکند، حکومت دینی پایدار میشود، طمع مستکبرین نسبت به حکومت و متولیان آن قطع میگردد، جامعه عزیز و عزتمند میشود، مشکلات مردم و کشور حل میگردد، رفاه مردم و آسایش آنان رشد میکند، امنیت در جامعه حاکم میشود، مردم به آرامش میرسند و حکومت دینی در جهان سکه رایج میگردد.
فلسفه حکومت دینی، هدایت انسانها به سمت خلیفهالله شدن و فراهم کردن مقدمات سیر و سلوک و تعالی آنان و زمینهسازی تبدیل کشور اسلامی به مدینه فاضله است. به یقین، مدینه فاضله را انسان کامل تأسیس و تامین میکند. از این رو امروز در راس حکومت دینی، ولی فقیهی قرار دارد که آگاهترین مردم به اسلام ناب محمدی است و تقوای او نیز بیش از همه است و مصالح جامعه و مردم را نیز بهتر از هر کس میداند.
مسئولین و مردم باید تابع مبانی، ولی فقیه باشند و به حرف او عمل کنند تا سیر حرکت الیالله در جامعه سرعت بگیرد و مسیر ریزش برکات الهی در جامعه هموار شود. مسئولین و مردم با ولایت محوری ولایتمداری، شرایط اجتماعی را به گونهای رقم میزنند که زمینه اجرای احکام دین فراهم میشود و پایههای وحدت ملی مستحکم میگردد. وحدت جامعه عامل استمرار نظام دینی و حکومت اسلامی میشود و ارزشها در جامعه سکه رایج میگردد.
وقتی ارزشها بر جامعه حاکم شد، مردم به آن ارزشها پایبند میشوند و دستگاه حکومت صالح میماند و مسئولین شایستگی حکومت پیدا میکنند و برای رشد معنوی مردم همت مینمایند. اگر این قاعده را رعایت کردیم، رفتار مسئولین الهی میشود و زمینه برای رشد و کمال مردم فراهم میگردد و مردم و مسئولین دیندار، حکومت دینی را پاسداری و به نسل آینده میرسانند.
حکومت دینی، با خون بزرگان و شهدای عزیز و گرانقدری به دست ما سپرده شده است و همه باید خود را موظف به حفظ آن بدانیم. اگر خدای ناکرده به علت غفلت مردم یا مدیریت مسئولین، به این نظام اسلامی ضرر و خللی وارد شود، مرتکب گناهی بزرگ و کبیر شدهایم و عذاب الهی دامنگیرمان میشود.
اگر هم چشممان را باز کردیم و مسئولین دیندار، خدا محور، خداترس، حقخواه، ولایتمدار، استکبارستیز، بصیر، کاردان و کارآمد، راستگو و با تقوا برگزیدیم، آنان نیز جامعه را به سمت و سوی دینداری و اخلاص و خداخواهی سوق میدهند و حیات طیبه، کام انسانها را شیرین میکند و به آن آرامش و آسایش میدهد و اخلاق و معنویت در جامعه شکوفا میشود و عزت ملی بر سراسر زندگی انسانها سایه میاندازد. بیشتر بخوانید: «شاخص های مکتب شهید سلیمانی» روایتی از همرزمان شهید سپهبد قاسم سلیمانی انتهای پیام/ برچسب ها: علی شیرازی قرارگاه ثارالله
منبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: علی شیرازی قرارگاه ثارالله مسئولین و مردم مردم و مسئولین حکومت دینی رشد معنوی انسان ها عمل کنند ارزش ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۱۰۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نقش روحیات زنانه بر میزان گرایش به معنویت
تحقیقات بسیاری نشان میدهد که روحیات زنان نسبت به مردان در بر پا داشتن عبادت، فعالیتهای مذهبی و اعتقادات دینی مؤثر است. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نقش دین در بهبود کیفیت زندگی و انس با قرآن و آموزههای اهل بیت علیهم السلام نکتهای است که بارها از سوی دانشمندان جهان مورد بررسی قرار گرفته است و در مجموع این نتیجه کلی به دست آمده که دین اثر بسیار مهمی در ارتقای سبک زندگی و نظمدهی به برنامهها دارد.
فاطمه مدیری، محقق دینی و استاد دانشگاه، طی یادداشتی به بررسی نقش دین در زندگی و ارتباط میان معنویت و جنسیت زنانه پرداخته است.
پایبندی به ارزشهای اخلاقی در افراد دیندار بیشتر است
نقش دین و آثار مهم آن در حوزههای مختلف زندگی مورد توجه بسیاری از صاحبنظران قرار گرفته است و این موضوع را در تحقیقات مختلف ایرانی و خارجی میتوان مشاهده کرد. افرادی مانند همیلتون، سراج زاده و ابراهیمی مشخص کردهاند که ارزشها و باورهای دینی همراه با افزایش نظم و کاهش بزهکاری همراه است.
همچنین هومر و راگرس عنوان کردهاند که در افراد با دینداری بیشتر با افسردگی و میزان مرگ و میر زودرس کمتری مشاهده میشوند. هانلر و گنچوز (2005)، ماهونی (2005) و سولیوان (2001) نشان دادهاند که کیفیت روابط زناشویی در افراد دیندار بالاتر از سایرین است. هانی (1978)، جلن (1984)، کلی و گراف (1997) و آزاد ارمکی (1390) به این نتیجه رسیدهاند که پایبندی به ارزشهای اخلاقی در افراد دیندار بیشتر است.
اذعان دانشمندان غربی به نقش کلیدی قرآن در هدایتهای علمیرابطه تفاوتهای جنسیتی در دینداری
هر یک از این پژوهشگران تلاش کردهاند به نوعی آثار گرایش به معنویت بر جوانب مختلف زندگی انسانها را به تصویر بکشند. اما در بین تحقیقات مشخص شده است که رابطه میان تفاوتهای جنسیتی در دینداری و تبیین علل آن و عوامل مؤثر بر آن معمولاً مغفول مانده و گاهی یافتههای متناقض هم در تحقیقات انجامشده به چشم میخورد.
هرچند در بیان تفاوتهای جنسیتی همگونی بیشتری دیده میشود، اما در بیان علل این تفاوتها و عقاید متفاوت و بعضاً متناقضی وجود دارد.
به طور کلی در تحقیقات علل تفاوتهای جنسیتی در امور معنوی در سه رویکرد فیزیولوژی متفاوت زنان و مردان ساختار اجتماعی و جامعه پذیری متفاوت افراد نشان داده شده است.
در این زمینه پرسشهای اساسی مطرح میشود. از جمله اینکه آیا در جامعه ما گرایشهای معنوی در میان زنان و مردان به طور یکسان است یا در این زمینه تفاوتهایی وجود دارد؟ آیا بررسی میان مذاهب و ادیان، تفاوتهای جنسیتی در امور معنوی را نشان میدهد؟ آیا ساختار قدرت در خانواده میتواند گرایشهای معنوی بیشتر زنان نسبت به مردان را تبیین کند؟
تأثیر روحیات زنانه بر میزان گرایش به معنویت
علیرغم تحقیقات بسیاری که نشاندهنده مؤثر بودن روحیات زنان نسبت به مردان در بر پا داشتن عبادات و فعالیتهای مذهبی و اعتقادات دینی است (آرگیل و بیت هالامی 1975؛ مک کارتنی 2002) لوونتال اعتقاد دارد که این تفاوتها بسته به فرهنگ و سنت هر دین است.
او معتقد است سنتهای مذهبی در هر دین یا مذهب در بین زنان و مردان در تعهدات و وظایف دینی مانند نماز خواندن تفاوتهایی ایجاد میکند. به طوری که به عنوان مثال اسلام و یهود در بعضی از جنبهها تعهدات دینی کمتری برای زنان نسبت به مردان قائل است؛ مثلاً یهود بر نماز خواندن زنان به صورت جماعت تأکید ندارد و زنان مسلمان در دوران عادت ماهانه خود نمیتوانند وارد مسجد شوند. بنابراین انتظار میرود زنان در این ادیان به مکان عبادت خود توجه کمتری داشته باشند و در بعضی فعالیتهای مذهبی زنان مسلمان و یهود ممکن است کمتر از مردان ظاهر شوند.
لوونتال نتیجه میگیرد هرچند به طور کلی زنان از مردان گرایش معنوی بیشتری دارند، اما فعالیتهای دینی کمتری نسبت به مردان دارند. درنهایت در میان مسیحیان، زنان از مردان دیندارتر هستند اما در جمع مسلمانان و یهودیان، امور معنوی در مردان قویتر از زنان است. (لوونتال 2001)
کارکردها، ضرورتها و سطح کیفی روضههای خانگی
بررسی جنسیتی گرایشهای معنوی در میان زنان ایرانی
در تحقیقات داخلی بررسی جنسیتی گرایشهای معنوی در حوزه جامعهشناسی دین مغفول مانده و عمدتاً در تحقیقات عنوان نشده است. توسلی در مقالهای به بررسی گرایشهای دینی پرداخته و نوشته است: جنسیت بر متغیر دینداری اثرگذار است، به طوری که باور دینی و پایبندی به اعمال فردی در میان دانشجویان دختر بیشتر از پسر است. در تکثرگرایی در دین تفاوتی بین جوانان دختر و پسر وجود ندارد، اما گرایش دختران به امور معنوی خصوصی و برخورد گزینشی با دین در بین آنها کمتر از پسران است. (توسلی 1385)
همچنین محمود نجفی در مقالهای با عنوان بررسی رابطه کارایی خانواده و دینداری با بحران هویت، تفاوت جنسیتی در امور معنوی را اینطور گزارش کرده که: دختران نسبت به پسران اعتقادات مذهبی قویتری دارند. (نجفی 1385) در عین حال سراج زاده در تحقیق خود با عنوان دین و نظم اجتماعی، به توصیف دینداری بیشتر زنان نسبت به مردان پرداخته است.
بر اساس دستهبندی آموزههای گرایشهای معنوی در میان مسلمانان ایرانی، میتوان به این نتیجه رسید که در دینداری ایرانیها تفاوت جنسیتی وجود دارد و این تفاوت، به نفع زنان است. درواقع گرایشهای دینی در زنان بیشتر از مردان است.
تنها استثنا در مورد شرکت کردن در آیینهای دینی است که با مختصر تفاوتی به نفع مردان است و آن هم در سطح معناداری قابل قبول نیست؛ چرا که بسیاری از زنان در خانهها و مجالس زنانه خصوصی شرکت میکنند در حالی که هیئتها و مجالس دینی مردانه بعد اجتماعی قویتری دارد.
خانوادههای پدرسالار و گرایش معنوی دختران
کالت معتقد است تفاوتهای جنسیتی با توجه به ساختار قدرت در خانواده باید تبیین شود و ابراز عقیده میکند: «دخترانی که در خانوادههای پدرسالار بزرگ شدهاند بیشتر به دین روی میآورند.» این در حالی است که تحقیقات در داخل کشور نشان میدهد چنین فرضیهای در مورد دینداری دختران ایرانی قابل قبول نیست. در واقع توجیه دینداری زنان بر اساس تیپ خانواده پدرسالارانه رد میشود.
از سوی دیگر کالت مدعی بود: «زنانی که در خانوادهها با نفوذ پدر هستند، دینداری بیشتری دارند.» اما این اساس در کشور ما قابل قبول نیست. این یافته در جامعه شناسی میتواند یافته مهمی تلقی شود، چرا که در دوران معاصر در قالب جوامع عمدتاً ساختار قدرت به سمت برابرطلبی جلو میرود و چنین وضعیتی در ایران هم گزارش شده است (آزاد ارمکی؛ 1389) انواع تیپهای خانوادگی میتواند پذیرش ساختارهای جدید در خانواده و امکان حفظ تمایلات اعتقادی را نشان دهد اما الزاماً پذیرش موقعیتهای برابرطلبانه در خانواده با کاهش سطح گرایشهای معنوی همراه نخواهد بود.
انتهای پیام/