Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-18@13:47:27 GMT

ابر چالش‌های جنوبی ترین منطقه شهر تهران

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۱۰۵۵۵

ابر چالش‌های جنوبی ترین منطقه شهر تهران

جلسه امروز (سه شنبه) شورای شهر تهران با گزارش مشکلات شهرداری منطقه ۲۰ آغاز شد، این منطقه جنوبی ترین بخش شهرداری تهران محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امان الهی درچه ای، رابط شورایاری منطقه ۲۰ تهران در این گزارش گفت: منطقه ۲۰ جنوبی‌ترین منطقه شهری شهرداری تهران است و سابقه و قدمت ۶۰۰۰ ساله شهرری و وجود اماکن و عناصر با ارزش تاریخی و همچنین زوار حرم حضرت عبدالعظیم (ع) ویژگی‌های بسیار بارز و خاص تاریخی- مذهبی به این منطقه بخشیده و آن را نسبت به سایر مناطق تهران مجزا و متفاوت ساخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان اینکه وجود بقعه حضرت عبدالعظیم حسنی از ویژگی‌ها و شاخصه‌های این منطقه است افزود: این محدوده دارای فرمانداری ویژه است و باید در حوزه مدیریت شهری نیز مجزا باشد و شهرداری مستقل داشته باشد. از طرفی اکنون شهرری با سرکلانتری اداره می‌شود و می‌طلبد همانند فرمانداری ویژه، فرماندهی انتظامی مستقل نیز داشته باشیم.

امان الهی با اشاره به وجود پهنه‌های گردشگری تاریخی، گردشگری مذهبی، پهنه صنعتی شمال و حریم در سطح ری گفت: در منطقه چالش‌های مهمی همچون گسل‌های فعال، عدم توزیع متوازن جمعیت، تداخل مدیریتی حریم تهران و شهرستان ری، عبور خطوط فشار قوی برق از بافت مسکونی، اسکان غیررسمی و آسیب‌های اجتماعی و مشکلات ناشی از نابسامانی بافت صنعتی شمال منطقه و همچنین آلایندگی منطقه به دلیل وجود صنایع و کاهش ارزش فضا وجود دارد اما ابرمشکل منطقه را می‌توان مشکل محیط زیست و آلودگی صنعتی ناشی از وجود کارخانه سیمان ری در این منطقه عنوان کرد.

او با اشاره به آمار تردد بسیار بالا در این منطقه گفت: به دلیل وجود اماکن مقدس و بهشت زهرا، روزانه صدها هزار تردد به این منطقه و شهر ری انجام می‌شودو این منطقه دارای چند ایستگاه مترو است که از کمیسیون عمران شورای شهر درخواست داریم اعتبارات لازم برای راه‌اندازی چهار ایستگاه دیگر را تأمین کنند.

رابط شورایاری منطقه ۲۰ در تشریح مشکلات موجود در منطقه به معضلات محله شیخ صدوق اشاره کرد و گفت: طولانی شدن فعالیت‌های عمرانی فرهنگسرا در این منطقه مشکلاتی را برای محدوده برج طغرل ایجاد کرده است از سوی دیگر احداث پارک زکریای رازی در محله اقدسیه نیز با تجمع اراذل و اوباش مشکلات و معضلاتی را فراهم کرده است.

امان الهی در پایان به مشکلات بین شورایاری و مدیریت شهری این منطقه اشاره کرد و گفت: می‌خواستیم از حضور در این جلسه صرف نظر کنیم تا شاید بتوانیم صدای اعتراض خود را به گوش برسانیم و نامه‌ای را به دفتر آقای هاشمی ارسال کردیم اما پس از یک روز از گذشت این ماجرا، بیانیه‌ای از سوی شهرداری منطقه منتشر گردید که مطالب غیرواقع و اهانت‌آمیزی در آن وجود داشت.

او ادامه داد: در کمال تأسف شهردار منطقه ۲۰ بنده را تهدید به پیگیری حقوقی کرده است تا به شورای شهر نامه نزنم و همچنین در تماس با منزل پدری بنده، موجبات ناراحتی آنان را فراهم کرد. حال از محسن هاشمیمی‌خواهم درباره این مشکل در زمان باقی مانده از شورا چاره‌ای اتخاذ کنند.
ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران، پس از استماع گزارش رابط شورایاری منطقه ۲۰ گفت: منطقه‌ای که فرمانداری مستقل دارد باید شورا و شهرداری مستقل نیز داشته باشد تا از همه ظرفیت‌های موجود در محدوده بتوانند استفاده کنند و تحقق این موضوع به نفع شهر تهران نیز خواهد بود.

او افزود: آنچه که باعث شده شهرری با تمام ظرفیت‌هایی که دارد نتواند از نعمت‌های موجود استفاده کند این است که خلاقیت و نوآوری در اداره منطقه کم است. لذا نیاز است که شورا و شهرداری مستقل در شهرری تشکیل شود.

احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران پس از استماع گزارش شورایاران منطقه ۲۰ تهران با اشاره به اینکه پروژه‌های کوچک مقیاس مشکل همه مناطق است، گفت: شهردار تهران در جلسه گذشته اعلام کردند که اولویت شهرداری فعالیت‌های اجتماعی کوچک مقیاس است، اما با این حال وقتی نوبت پروژه‌های کوچک مقیاس می‌شود آخرین اعتبارات به آن تعلق می‌گیرد.اگر اولویت شهرداری این موضوع است پس باید به این موضوع توجه کند. این فقط خواست منطقه ری نیست. شهرداری در حرف می‌گوید اولویت ما این کار است اما در عمل هیچ اتفاقی نمی‌افتد.
مسجد جامعی با اشاره به آلودگی ری افزود: مساله آلودگی ری خیلی مهم است چراکه آلوده‌ترین منطقه شهر تهران است. این آلودگی در شرایطی است که اطراف ری مزرعه‌های بسیاری وجود دارد و هیچ برج بلندی ندارد. ری مهمترین مقصد گردشگری مذهبی کلانشهر تهران است ولی ساخت و سازهایی که در این منطقه انجام می‌شود اکثراً شرایط میراثی را رعایت نمی‌کنند این نکته مهمی است و خواهش من این است که دوستان شورایاری به این موضوع توجه کنند.

محمد سالاری، دیگر عضو شورا در واکنش به انتقادات نماینده شورایاران منطقه ۲۰ از شورای شهر و شهرداری تهران گفت: محله نفرآباد به وسعت ۱۳ هکتار در مجاورت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی بعد از ۲۰ سال در این دوره با پیگیری‌ها و جلسات متعددی که با شهردار تهران و مشاور طرح داشتیم در کمیسیون ماده ۵، این محله که قرار بود تبدیل به گورباغ شود، تعیین تکلیف شد. متأسفانه در طرح تفصیلی در حق برخی محدوده‌ها و محلات منطقه ۲۰ اجحاف شده بود، علیرغم اینکه رویکرد ما جلوگیری از شهر فروشی و الزام به رعایت ضوابط طرح تفصیلی است اما باز هم شورا و شهرداری منطقه پیگیری کردند و مشکل آنها در یک جلسه کمیسیون ماده ۵ با رویکرد تحقق عدالت اجتماعی حل شد و این اقدامات بشدت برای شهروندان رضایتمندی ایجاد کرده است.

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران پس از استماع گزارش رابط شورایاری منطقه ۲۰ شهرداری تهران با اشاره به اینکه شورایاری‌ها علاوه بر رصد مشکلات به اولویت بندی این چالش‌ها برای حل آن می‌پردازند، گفت: شورایاران ناظران بیداری هستند که بدون توقع و چشمداشت دلسوزانه برای معضلات شهری حرکت می‌کنند که بایستی قدر دانسته شوند.

او افزود: باید ارتباط دوستانه و محترمانه میان مدیریت منطقه و شورایاران وجود داشته باشد تا در مسیر تحقق انتظارات شورایاران به عنوان نخبگان محلات گام برداشت. متأسفانه در سطح بسیاری از مناطق پروژه‌های کوچک مقیاس تعریف شده ارتباطی با چالش‌ها و معضلات محلات ندارد.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: در برخی مناطق دیده شده اجرای وظایف ذاتی شهرداری به عنوان پروژه‌های کوچک مقیاس در سطح محلات تعریف می‌شود که خواهش من این است که در سال ۱۴۰۰ شهرداران مناطق توجه ویژه به حل چالشهای تعریف شده برای هر محله کنند.

او ادامه داد: در منطقه ۲۰ مجموعاً ۱۹ محله داریم که فهرست پروژه‌های کوچک مقیاس محلی تعریف شده با چالش‌های تعریف شده شورایاران انطباق حداقلی دارند. از سوی دیگر توقع می‌رود شورایاران عزیز کمک کار مدیریت شهری باشند. حل برخی از چالش‌ها باید از طریق جذب سرمایه گذار و برخی نیز از طریق فعال کردن مسئولیت اجتماعی CSR حل شود. شورایاران خود را بازوی همکار مدیریت شهری بدانندو در این مسیر به مدیران کمک کنند

فراهانی در پایان تصریح کرد: در خصوص ابر مسئله منطق ۲۰ هم عرض کنم که آلایندگی سیمان ری نقش عمده‌ای در آلودگی هوا دارد و در حال حاضر که هوای تهران برای گروه‌های حساس ناسالم است در منطقه ۲۰ برای همه گروه‌ها ناسالم گزارش شده است و روزهای گذشته که هوا سالم بود نیز هوای شهر ری همچنان ناسالم بود که سهم عمده آن به فعالیت صنایع آلاینده‌ای مانند پالایشگاه و سیمان ری باز می‌گردد و انتظار آن است که مسؤولین ذیربط اقدام اساسی و جدی در این خصوص انجام دهند.

کد خبر 471078

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهر ری جنوب تهران شورای محلی شوراي شهر تهران حمل و نقل عمومي شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق پروژه های کوچک مقیاس شورای شهر تهران شهرداری تهران مدیریت شهری تعریف شده چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۱۰۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفت چالش مهم مرکز استان گلستان از زبان رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر گرگان

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان حجت مقسم در دویست و دومین جلسه شورای اسلامی شهر گرگان با حضور نادری فرماندار بیان کرد: در شهر گرگان با 7 چالش عمده شهری مواجه هستیم که باید برای رفع آن اقدامات فوری انجام داد.

مقسم افزود: «ترافیک» اولین معضل شهر گرگان است، از این رو بازگشایی محور طبیعت و محور کمربندی – سرخنکلاته ضروری است که باید سایر دستگاه ها در این زمینه با شهرداری همکاری داشته باشند.

وی از «پرشدن ظرفیت آرامستان فعلی» و نیز «جذب سرمایه گذار» برای پروژه های عمرانی را به عنوان دیگر چالش های مدیریت شهری برشمرد.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر گرگان به موضوع احداث «تله کابین» اشاره کرد و گفت: باوجود آنکه تمامی مجوزهای تله کابین اخذ شده و استاندار نیز کاملاً حمایت کرده، هنوز تکلیف احداث تله کابین در شهر گرگان مشخص نیست که جای سوال دارد.

مقسم از تیمداری «بسکتبال» به عنوان یکی دیگر از چالش های شهری نام برد و بیان کرد: تیمداری بسکتبال حدود 80 میلیارد تومان هزینه در بردارد که تامین آن از توان شهرداری خارج و نیاز است سایر ارگان ها در این بخش کمک رسانی کنند.

وی در خصوص سایر چالش های شهری اظهار کرد: «انتظارات فزاینده سایر دستگاه ها» و انداختن تکالیف محوله خود بر دوش شهرداری گرگان موجب شده چالش بعدی که همان «دور شدن شهرداری از وظایف اصلی خود» است به وجود بیاید.

مقسم با بیان اینکه شهروندان خواستار رفع این چالش های شهری هستند، تصریح کرد: انتظار داریم سایر دستگاه ها با ما همکاری و همراهی نزدیک داشته باشند و بر ظرفیت مدیریت شهری گرگان اضافه کنند.

وی در پایان از شورای ششم به عنوان شورای «فسادستیز» یاد و تاکید کرد هیچ یک از اعضای شورای انقلابی در پرونده های فساد دخیل نبوده اند.

دیگر خبرها

  • سرپرست شهرداری منطقه ۱۴ منصوب شد
  • سرپرست جدید شهرداری منطقه ۱۴ تهران منصوب شد
  • سرپرست جدید شهرداری منطقه ۱۴ منصوب شد
  • برخورد قاطع با پیمانکاران متخلف
  • ۴۷کیلومتر راه‌سازی در منطقه ۲۲ | ۹۳ درصد بودجه شهرداری منطقه به طرح‌های عمرانی اختصاص یافت
  • برخورد با پیمانکاران متخلف و عوامل غیرقانونی زباله‌گردی 
  • طرح ویژه جمع‌آوری معتادان متجاهر در یک شب
  • بازارچه دست‌فروشان تهرانسر، توسعه می‌یابد
  • هفت چالش مهم مرکز استان گلستان از زبان رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر گرگان
  • علی آرزومندی: مهرام چالش سختی در نیمه نهایی لیگ بسکتبال دارد