Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-25@22:14:22 GMT

خبر سردار شکارچی از تدوین سند اعتلای بسیج

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۱۰۵۶۸

خبر سردار شکارچی از تدوین سند اعتلای بسیج

خبرگزاری تسنیم:به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، نشست هم‌اندیشی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد کل نیروهای مسلح با هدف اجرایی‌سازی مفاد توافقنامه فیمابین برگزار شد.

سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به تشکیل یک کمیته برای پیگیری و اجرایی‌سازی توافقنامه فی‌مابین دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد کل نیروهای مسلح، گفت: گاهی اوقات توافقنامه‌ها عملاً در حد یک کاغذ باقی می‌ماند و پیگیری و اجرایی نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: ضرورت دارد زیرساخت‌های لازم برای اجرایی شدن توافقنامه مذکور به منظور استمرار کار، قوی‌تر شود.

**شورایعالی انقلاب فرهنگی از هیچ کمکی برای حوزه فرهنگ دفاعی دریغ نمی‌کند

عاملی با تأکید بر لزوم حمایت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی از حوزه فرهنگ دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح، افزود: خوشبختانه حوزه دفاعی کشور از انسجام بسیار خوبی برخوردار است و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز از هیچ کمکی برای حوزه فرهنگ دفاعی دریغ نمی‌کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: برای اجرایی‌سازی توافقنامه فی‌مابین دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد کل نیروهای مسلح با یک سازوکار ساده می‌تواند هم ابعاد کارشناسی و هم امکان نهایی‌سازی مصوبات را تأمین کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: نمونه کارهای پیچیده و موازی تصویب انواع پیوست‌نگاری‌ها در طرح‌های بزرگ و متوسط است که پیوست گردشگری، پیوست محیط زیست، پیوست اجتماعی و پیوست فرهنگی نمونه آنهاست. البته در نظر است شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به ادغام پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی اقدام کند.

عاملی در ادامه گفت: با وجود ستاد هماهنگی مهندسی فرهنگی کشور و ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور باید از ایجاد شوراهای موازی و موازی‌کاری با این ستادها پرهیز کرد، البته عرصه دفاع فرهنگی، ابعاد خاص و قابل تأکید دارد.

اصغر عبداللهی، مشاور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در امور مجلس و فراسازمانی با بیان اینکه توافقنامه فی‌مابین دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد کل نیروهای مسلح اتفاق بسیار مهمی برای هر دو نهاد است، ابراز امیدواری کرد: این توافقنامه موجب موجب علو درجات شهدا به خصوص شهید سردار سلیمانی شود.

وی در ادامه با اشاره به دستور جلسه که به بررسی بند 9، 10 و 11 ماده 2 توافقنامه اختصاص داشت، گفت: در این بندها طرح تشکیل شورای تخصصی فرهنگ دفاعی و تشکیل شورای جنگ نرم پیشنهاد شده است.

در ادامه مهدی رضاییان، عضو کمیسیون تخصصی ستاد هماهنگی و راهبردی اجرای نقشه مهندسی فرهنگی گفت: طی جلسات مشترک دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با ستاد کل نیروهای مسلح سه طرح برای حوزه فرهنگی و دفاعی و جنگ نرم تهیه شده و هر سه موضوع کار اولیه و کار کارشناسی انجام شده است.

وی افزود: طرح تشکیل شوراهای تخصصی فرهنگ دفاعی، امنیتی و اجتماعی و جنگ شناختی و ترکیبی توسط معاونت فرهنگی نیروهای مسلح تهیه شده و همین طور طرح تشکیل شورای جنگ نرم توسط معاونت خط مشی‌گذاری ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه شده است.

رضاییان در مورد بررسی حیطه اختیارات ستاد کل در امر گسترش آموزش عالی نیروهای مسلح گفت: این موضوع نیز طی جلسات مشترک دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد کل نیروهای مسلح بررسی شده و طرح آن آماده ارائه است.

همچنین امیر سرتیپ باقری، معاون آموزشی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: در ستاد کل کارگروه تخصصی برای اجرای‌سازی توافقنامه فی ما بین دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و نیروهای مسلح تشکیل و تقسیم کار انجام شده است.

وی ادامه داد: معاونت فرهنگی و معاونت علم و فناوری ستاد کل نیروهای مسلح بیشترین وظایف را برای پیگیری اجرایی‌سازی توافقنامه مذکور را بر عهده دارند.

**امکان عضویت رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در شورایعالی انقلاب فرهنگی فراهم شود

معاون آموزشی ستاد کل نیروهای مسلح افزود: امکان عضویت رییس ستاد کل نیروهای مسلح در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز فراهم و تسهیل شود.

در ادامه سردار ابوالفضل شکارچی، معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح، ابراز امیدواری کرد: توافقنامه فیمابین دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد کل نیروهای مسلح موجبات تحول در حوزه فرهنگ دفاعی و حوزه جنگ نرم را ایجاد کند.

وی ادامه داد: ما پیشنهاد داریم شوراهای تخصصی فرهنگ دفاعی و شورای جنگ نرم در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل و در ذیل آن اسناد مهم این حوزه تدوین و تهیه شود.

سردار شکارچی با بیان اینکه برخی از ظرفیت‌ها در کشور نهفته است، افزود: از ظرفیت بسیج که در کل دستگاه‌های کشور عضویت دارد برای تقویت حوزه فرهنگی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه به نظر بنده از ظرفیت بسیج 5 درصد هم استفاده نمی‌شود، گفت: 22 قشر فعال کشور در بسیج عضویت دارند، به عنوان مثال 90 هزار طلبه بسیجی در بسیج فعال هستند.

معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح تأکید کرد: زیرساخت امنیت ملی کشور با حوزه فرهنگی پیوند دارد و می‌توان گفت امنیت ملی با فرهنگ تقویت خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: حدود 50 هزار استاد بسیجی در کشور داریم که از این ظرفیت نیز می‌توان برای مقابله با جنگ نرم و تحول فرهنگی استفاده کرد. همچنین 5 نهاد علمی در بسیج فعال است لذا بسیج می‌تواند برای رسیدن به قله فناوری به عنوان یکی از اهداف نظام نیز کمک کند.

سردار شکارچی از تدوین سند اعتلای بسیج خبر داد و گفت: در این سند دورنمای چهل‌ساله دوم فعالیت بسیج پیش‌بینی شده و امید است با همکاری بسیج و سایر نهادها در اجرایی سازی این سند بسیاری از مشکلات حوزه فرهنگی برطرف شود.

وی در پایان افزود: با هم‌افزایی مؤلفه‌های قدرت نرم و با همکاری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد کل نیروهای مسلح مسئله جنگ نرم بررسی و تدبیر برای آن اندیشیده شود.

محمود حاجیلویی معاون خط مشی‌گذاری ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در فرمایشاتشان بر لزوم توجه به تهاجم جنگ نرم توسط دشمنان نظام، گفت: مسئله جنگ نرم مسئله اساسی و جدی است.

وی خاطرنشان کرد: در راهبرد کلان 13 نقشه مهندسی فرهنگی و در بسیاری از بخش‌های سند مهندسی فرهنگی به طور مشخص به مسئله قدرت نرم و جنگ نرم تأکید شده است.

حاجیلویی با اشاره به جلسه برگزار شده پیرامون «سند ملی و راهبردی دفاع، مقاومت، جهاد، ایثار و شهادت» گفت: خوشبختانه هم افزایی و همکاری بسیار خوبی برای اجرایی‌سازی این سند با همکاری دستگاه‌های مربوطه در حال اجراست و می‌توان از این بستر برای ترویج فرهنگ دفاعی کشور استفاده کرد.

عاملی در جمع بندی این جلسه با بیان اینکه وظایف و اعضای شورای تخصصی فرهنگ دفاعی پیشنهاد و تهیه شود، گفت: تصمیمات این شورا صرفاً محدود به حوزه ستاد کل نیروهای مسلح نباشد و ٢6 نهاد فرهنگی را نیز شامل شود.

وی تأکید کرد: وظایف شورای تخصصی فرهنگ دفاعی بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب تهیه شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر لزوم آگاه‌سازی جامعه درمورد جنگ نرم نیز گفت: جنگ نرم نیز ذیل شورای تخصصی فرهنگ دفاعی لحاظ شود چرا که این حوزه‌ها با هم مرتبط هستند.

عاملی در پایان وظیفه صیانت از فرهنگ و تأمین سلامت اجتماعی و دانش افزایی در حوزه مخاطرات فرهنگی را یک وظیفه جدی نظام حکمرانی کشور دانست.

منبع: فردا

کلیدواژه: شورایعالی انقلاب فرهنگی فرهنگ دفاعی بسیج دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی حوزه فرهنگ دفاعی سازی توافقنامه مهندسی فرهنگی اجرایی سازی حوزه فرهنگی جنگ نرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۱۰۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سند هوش مصنوعی به زودی تصویب می شود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه موضوع کوانتوم یکی از اولویت‌های ماست، گفت: سند هوش مصنوعی به زودی در این شورا تصویب می‌شود. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم به نقل از مرکز خبر شورایعالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه در دیدار با دانشگاهیان استان زنجان با تبریک اقتدار علمی و تمدنانه «وعده صادق» که به دست رزمندگان اسلام تحقق پیدا کرد، اظهار کرد: معمولا بعد نظامی این عملیات مورد توجه قرار می‌گیرد، در حالی که بعد علمی این عملیات نیز باید مورد توجه باشد چراکه این عملیات ناشی از اقدامات علمی دانشمندان و محققان در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها بوده است.

وی با بیان اینکه استان زنجان حکمت بنیان، فضیلت محور و معنویت پایه است، بیان کرد: اگر علما و حکمای بزرگی مثل شیخ اشراق در این استان پرورش پیدا کرده‌اند، اگر شور و شعور حسینی نماد معنویت این استان است، اگر ظرفیت عظیم میراث فرهنگی در این استان شکل گرفته و غواصان دریادل جهادگر مخلص در این استان تربیت شده‌اند، زاییده همین حکمت و فضیلت و معنویت استان زنجان است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر کارکردها و موفقیت‌های این شورا ادامه داد: بنده تا قبل از اینکه دبیر شورای عالی شوم هیچگاه عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نبودم بنابراین اگر از عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی دفاع می‌کنم، نمی‌توان اینگونه تفسیر کرد که به خاطر حضورم در شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است، شورای عالی انقلاب فرهنگی در موضوعات مختلف اقدامات مؤثری داشته است.

وی با اشاره به سالروز تأسیس ستاد انقلاب فرهنگی، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدامات متعددی در حوزه علم و فناوری در کشور انجام داده است و درصد بالایی از زیرساخت‌های آموزش عالی کشور توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شده است، تأسیس دانشگاه تربیت مدرس، تدوین آیین‌نامه مدیریت دانشگاه‌ها، ایجاد دانشگاه علامه طباطبایی به‌عنوان مرکز علوم انسانی در کشور، تنظیم جذب ساز و کار جذب هیئت علمی، تشکیل مرکز هیئت عالی جذب، آیین‌نامه فعالیت تشکل‌های اساتید و دانشجویان، هیئت امنای دانشگاه‌ها تنها بخشی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه علمی و دانشگاهی است.

استاد خسروپناه تأکید کرد: هم اکنون 100 هزار عضو هیئت علمی در کشور داریم در حالی که اوایل انقلاب 5 تا 6 هزار عضو هیئت علمی داشتیم، توسعه آموزش عالی و توسعه منابع انسانی باعث شده که در شاخص‌های علمی جز سرآمدان باشیم و این دستاوردها مرهون شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: سند هوافضا در تحول و رشد اقدامات موشکی و ماهواره‌ای کشور بسیار مؤثر بوده است، سند فناوری نانو، سند زیست فناوری، سند علوم شناختی، سند توسعه فناوری نرم، سند گیاهان دارویی، سند سلول های بنیادین، صندوق توسعه علم و فناوری، جایزه علمی مصطفی(ع) جزء مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است، این اسناد شورا را نخبگان کشور نوشتند و شورا حکمرانی اسناد را برعهده داشته است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر سند صنایع دستی در حال تدوین است و 1400 ذی‌نفع در نوشتن آن نقش دارند، سند موسیقی که بعد 40 سال با مشارکت اساتید و شخصیت‌های موسیقی تدوین و ابلاغ شد. در حال به روزرسانی نقشه جامع علمی هستیم و فرهنگستان های علوم و علوم پزشکی در حال انجام آن هستند.

خسروپناه افزود: یکی از مهمترین موضوعات در حوزه علم و فناوری بحث تقویت دانش‌بنیان‌هاست، آیین‌نامه ارتقاء ناظر به توسعه علمی، دیپلماسی علمی تا تولید علم بین‌المللی را در دستور کار داریم. باید ارتباطات علمی بین المللی داشته باشیم و آنها را توسعه دهیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: تدوین سند هوش مصنوعی تمام شده در آینده نزدیک مصوب می‌کنیم، موضوع کوانتوم یکی از اولویت‌های ماست چراکه یک پارادایم علمی جدید است، دانشگاه آزاد درباره کامپیوتر کوانتومی و دانشگاه شهید بهشتی در زمینه سلول اتمی کوانتومی کار می‌کنند. در یکسال بیش از 200 دانش‌بنیان را از نزدیک دیدیم و در جریان مشکلاتشان قرار گرفتین و برایشان میز تشکیل دادیم.

وی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی یک قرارگاه علم و فناوری است، گفت: در حوزه فرهنگ نیز کارهای زیادی انجام شده البته تا قبل از این 70 درصد مصوبات علم و فناوری بوده و 20 درصد فرهنگی و 10 درصد مشترک بوده است، الان 50 درصد علمی و 50 درصد فرهنگی است. مصوبات شورا هم مصوباتی روی کاغذ نیست وزرا درباره مصوبات گزارش می‌دهند.

استاد خسروپناه با بیان اینکه اتاق وضعیت علم و فرهنگ تشکیل داده‌ایم، ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان با مشکلات زیاد روبه‌رو بود اما هم اکنون رونق پیدا کرده و وزارت آموزش و پرورش برای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که تعطیل بود، نقشه راه نوشته که به زودی مصوب می‌شود. قانون جهش دانش بنیان یکی از اولویت‌هاست، معتقدیم حلقه میانی دانشگاه و صنعت، دانش‌بنیان‌هاست. همچنین باید در هم تنیدگی علوم مورد توجه باشد، امروز دیگر رشته پزشکی فقط علوم پایه و بیمارستان نیست بلکه پیوند وثیقی با رشته‌های دیگر پیدا کرده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید نسبت به مسئله تربیت دانشجویان دغدغه داشته باشیم، بسیاری از کارهای فرهنگی اراده میخواهد نه بودجه، مخالف بودجه نیستم اما الزاما با بودجه مشکل حل نمی‌شود. موضوع دیگر آمایش رشته‌ها یعنی حذف و جذب رشته مطرح است، باید رشته‌ها تغییر کنند برخی هم باید حذف شوند و برخی اضافه شود، ریاضیاتی که با کوانتوم ارتباط دارد کاربرد دارد.

وی با اشاره به موضوع عفاف و حجاب بیان کرد: در حجاب و عفاف به سیاست جدیدی نیاز نداریم، صداوسیما کارهای خوب انجام داده است، دستگاه‌ها در حال تدوین برنامه هستند اما نباید این نکته را از نظر دور داشت که جریان پست مدرن و نهلیسیتی از قرن 19 شروع شده است. زیست جهان پست مدرن، مانند سیل و سونامی دنیا را گرفته است، کتاب‌های زیادی نوشته است، اخیرا کتابی از نویسنده آلمانی به نام «چگونه غرب خدا را واقعا از دست داد؟» ترجمه شده است که نویسنده می‌گوید که غرب اول خانواده را از دست داد و بعدا خدا را از دست داد، کتابهایی که غربی‌ها درباره خانواده نوشته‌اند از ما بیشتر است، آنها هم دغدغه دارند، نباید فکر کنیم نیروی انتظامی میتواند موضوع حجاب را حل کند البته آنها مسئولیتی دارند اما مسئله اصلی در جایگاه تبیینی و شناختی است. حجاب در ایران قدمت دیرینه دارد.

وی گفت: در مسیر جلوگیری از مهاجرت نخبگان باید موانع قانونی را بر داریم، این قانون در حال اصلاح است چراکه علم نباید امنیتی شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برای اینکه در شورا حکمرانی علم و فناوری درست باشد هیئت اندیشه‌ورز استان‌ها را به راه انداختیم در تدوین آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی، اصول حاکم بر آن و به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور از نظر اساتید استفاده می کنیم، بنابراین اساتید در هیئت های اندیشه ورز نظرات خود درباره مسائل ارائه دهند. وزارت علوم بهداشت فرهنگستان علوم به جد درگیر موضوعات شورا شده اند، دانشگاه‌ها ارتباط خوبی با شورا دارد و این دقیقا حکمرانی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • درخواست رستمی برای تدوین بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر
  • گزارش تصویری | تقدیر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سریال رستگاری
  • بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر با مشارکت ذینفعان تدوین شود/ ضرورت یکپارچه‌­سازی سامانه­‌های فرهنگی آموزش عالی کشور
  • بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر با مشارکت ذینفعان تدوین شود
  • استفاده از نیروهای وظیفه در پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی
  • شورای عالی انقلاب فرهنگی جایگاه قانون‌گذاری ندارد!
  • شرایط منطقه بعد از حمله سپاه به اسرائیل به روایت رئیس ستاد کل نیروهای مسلح 
  • حمایت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی از طرح‌های فرهنگی
  • حمایت شورای عالی انقلاب فرهنگی از طرح‌های فرهنگی در کشور
  • سند هوش مصنوعی به زودی تصویب می شود