Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام و المسلمین معین شرافتی سخنران و پژوهشگر مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در ابتدا به نقش مهم مادر در تربیت فرزند اشاره کرد و گفت: همه ما از قول پیامبر اسلام (ص) شنیدیم که ایشان فرمودند «بهشت زیر پای مادران است»؛ این سخن نورانی از یک جهت به این معناست که تربیت مادران نقش بسیار به سزایی در سعادتمندی فرزندان و بهشتی شدن و سعادت آن‌ها دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید

حضرت ام البنین (س) در احیای نهضت عاشورا نقش بسیار مهمی داشت

وی ادامه داد: یکی از برجسته‌ترین و صد البته موفق‌ترین مادران هستی حضرت ام البنین (س) است. امیرالمؤمنین (ع) پس از شهادت همسرشان حضرت زهرا (س) بر همین اساس و با توجه به اهمیت نقش تربیت مادر به عقیل برادر خود سفارش کردند که همسری برایش برگزیند که بتواند فرزندانی شجاع و دلیر را تربیت کند؛ او نیز با معرفی ام البنین (س) این مهم را عملی ساخت. حال باید ببینیم که این بانوی بی نظیر چه اصولی را به فرزندانش انتقال داده و بر چه مبنایی آن‌ها را تربیت کرده که در کربلا؛ آن میدان بزرگ الهی همگی پیروزمندانه حضور یافتند و به چنان جایگاه والایی رسیدند که همه عالم به مقام و منزلت آن‌ها غبطه می‌خورند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد:در تربیت حضرت ام البنین (س) به روشنی می‌بینیم که ایشان اولویت را همواره به خاندان وحی و رسالت می‌دادند و از هنگامی که وارد خانه امام علی (ع) شدند خود را در خدمت فرزندان فاطمه (س) قرار دادند و عشق و محبت خود را نثار آنان می‌کردند؛ حتی نقل شده که ورود ایشان به خانه امام علی مصادف با بیماری امام حسن و امام حسین علیهماالسلام بود و ایشان به مانند مادری مهربان در همان روز‌های ابتدایی زندگی مشترک به پرستاری از این دو نوه رسول خدا پرداختند.

حجت الاسلام شرافتی اظهار داشت: مادری کردن در حق یادگاران حضرت زهرا (س) در نظر حضرت ام البنین توفیقی خدادادی شمرده می‌شد که تا آخر عمر همراه ایشان بود. با توجه به تاریخ مشاهده می‌کنیم که بعد از ده سال زندگی مشترک، نخستین فرزند ام البنین یعنی حضرت عباس متولد می‌شود و به همراه دیگر برادرانش لحظه به لحظه شاهد احترام ویژه مادر به اهل بیت رسول خدا (ص) بودند و می‌دانستند که اولویت مادر در زندگی اش، حضرت علی و حسنین و زینبین است، تبلور درک این مطلب را در کنار فرات و آنگاه که حضرت عباس از کنار آب با لب عطشان بازگشت و پیش از برادر حتی جرعه‌ای آب ننوشید می‌توانیم ببینیم.

وی ادامه داد: نگاه حضرت ام البنین به امام علی و حسنین تنها به عنوان شوهر و فرزندان همسر نبود او آن‌ها را حجت خدا در میان مردم می‌دید از این رو علاوه بر تقدیم محبت و ادب به ایشان، خود را تحت ولایت آن‌ها و ملزم به اطاعت از آنان می‌دانست. این مطلب مهم را حتی در لحظه وداع با پسرانش در مدینه باز یادآور شد. وی به فرزندانش سفارش کرد فداکارانه در رکاب اباعبدالله الحسین (ع) باشند و در راه پاسداری او از هیچ چیزی حتی جان خود دریغ نورزند.

این پژوهشگر مذهبی توضیح داد: در جای جای کتب تاریخی ذکر شده که حضرت ام البنین بانویی عالمه و فاضله بود؛ فردی در قله‌های معرفت و بصیرت دینی. البته که این مادر بی نظیر فرزندانش را نیز تحت تربیت دینی خویش قرار می‌داد و باب معرفت خدا و اولیاء الهی را بر روی آن‌ها می‌گشود.

حجت الاسلام شرافتی تصریح کرد: در کنار معرفت افزایی فرزندان، یکی دیگر از اصولی که در تربیت توسط حضرت ام البنین به فرزندان انتقال می‌یافت مسئله شجاعت بود. ایشان که از خانواده‌ای برخاسته بود که معدن شجاعت، رشادت و غیرت به شمار می‌آمد؛ این ویژگی‌ها را به فرزندان خود انتقال داد و آنان را افرادی رشید و شجاع تربیت کرد. از این رو است که می‌بینیم علاوه بر حضرت عباس، عبدالله، جعفر و عثمان نیز چشم در چشم دشمن در کربلا حاضر شده و دلیرانه رجزخوانی و شجاعانه از، ولی خدا دفاع کردند.

وی در پایان گفت: حاصل تربیت ام البنین را باید در کربلا و واقعه عاشورا دید. فرزندانی که هیچکدام کوچکترین ترسی از دشمن به دل خود راه ندادند و اسیر تعداد، تهدید و تحریم آن‌ها نشدند و حتی امان نامه دشمن را نپذیرفتند و تن به ذلت دست کشیدن از مبانی قرآنی و ولایی ندادند و می‌بینیم تا زمانی که این چهار برادر جانی در بدن داشتند؛ حجت خدا در کمال صحت و سلامت بود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مناسبت های مذهبی ام البنین حضرت ام البنین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۱۱۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طهرانچی: معاونت فرهنگی باید نقش هدایت‌گری و جهت‌دهی در تربیت عالم داشته باشد

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه دیدار‌های نوروزی خود، صبح امروز با حضور در معاونت فرهنگی و دانشجویی، با معاون، مدیران و کارکنان این حوزه دیدار و گفت‌وگو کرد.

طهرانچی در این نشست، با اشاره به بازتاب گسترده حمله موشکی و پهپادی کشورمان به سرزمین‌های اشغالی گفت: جمهوری اسلامی ایران در زیر سایه ولایت توانست عزت مؤمنان و مسلمانان و حمایت از مستضعفان را نشان دهد. درک این فرصت، نعمت بزرگی است و جای تبریک دارد. از ۱۳ سال پیش رژیم صهیونیستی تلاش داشت با ترور‌های نقطه‌ای، بر پیکره باصلابت ما خدشه وارد کند، اما نتیجه آن، عملیات «وعده صادق» بود که حتی شورای امنیت که در قواعد رژیم صهیونیستی و آمریکا بازی می‌کند هم نتوانست موضع‌گیری چندانی در حمایت از رژیم صهیونیستی داشته باشد.

وی ادامه داد: امروز نگاه همه دنیا به نسلی است که تحت هدایت امامین انقلاب به جایی رسیده است که هم قدرت دارد و هم از قدرت خود به نیکی و به‌موقع استفاده می‌کند. آنچه در عالم سیاست مهم است، استفاده بجا از قدرت است که منجر به اقتدار می‌شود. اقتدار فعلی جمهوری اسلامی ایران حاصل نصرت الهی و نعمت رهبری عادل، شجاع و خردمند و همچنین وجود سربازان تلاشگر عرصه علم و جهاد است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با جمعی از دانشجویان در ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در این دیدار بر سه موضوع تولید و توسعه علم و فناوری، تربیت عالم و جهت‌دهی به تولید علم تأکید داشتند. بر این اساس؛ ما در دانشگاه آزاد اسلامی به چهار نظام علم، فناوری، تربیت و فرهنگ توجه ویژه داریم که در سخنرانی نوروزی به آنها اشاره کردم.

وی با بیان اینکه یکی از تحریف‌های بزرگ در اقتباس دانشگاه غربی، تقلیل دادن education به آموزش است، گفت: تربیت عالم که مقام معظم رهبری به آن اشاره فرمودند، دارای مقدماتی است که باید در دانشگاه لحاظ شود. از این رو کار فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه یک کار متنی و درهم تنیده است و کاری جدا در کنار آموزش نبوده و در برگیرنده آموزش و پرورش است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه در بحث تربیت، موضوع استادمحوری از اهمیت زیادی برخوردار است، تصریح کرد: موضوع فرهنگ در دانشگاه زینت‌المجالس نیست؛ بلکه ما در متن دانشگاه به فرهنگ و تربیت اعتقاد داریم؛ بنابراین اگر در حوزه تربیتی به مدل نظریه دانشگاه دقت نکرده و چارچوب فکری منسجم نداشته باشیم، دچار روزمرگی و کار‌های سطحی می‌شویم. به همین دلیل باید بدانیم از کجا آمده‌ایم، در کجا هستیم و به سوی کجا می‌رویم. معاونت فرهنگی باید یک کنشگر فعال در تربیت عالم باشد.

وی افزود: معاونت فرهنگی باید در تربیت عالم که مربوط به دانشجویان است، متولی اصلی باشد و عالمانی تربیت کند که دارای هویت بوده و مُتخلق، خلاق، کارآفرین و متخصص باشند. نتیجه تأکید مقام معظم رهبری بر تربیت عالم را در عملیات موشکی و پهپادی اخیر مشاهده کردیم چرا که نتیجه تربیت عالم جهادگر، موشک و پهپادی می‌شود که در سرزمین‌های اشغالی فرود می‌آید، اما نتیجه علم برخی دانشمندان غربی، بمب هسته‌ای و کودک‌کشی است.

 طهرانچی با تأکید بر نقش هدایت‌گری معاونت فرهنگی و دانشجویی در توسعه علم و تربیت عالم گفت: معاونت فرهنگی در نگاه جدید ما، دیگر معاونت ارائه خدمات دانشجویی نیست چرا که این وظیفه صف است و معاونت باید نقش هدایت‌گری و جهت‌دهی مستمر در تربیت عالم را انجام دهد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه مخاطب‌شناسی از ویژگی‌های بارز سازمان آگاه است، گفت: از آنجا که تحولات کنونی انسان‌مدار، پیچیده، چندوجهی، سریع التغییر و مرتبط است، نیاز به فهم دقیق دارد. در کنار درک تحولات نیز باید مخاطبان خود را که از نسل جدید هستند، بشناسیم تا بتوانیم در محیط جامعه سودمند باشیم. دانشگاه نباید خود را صرفاً خروجی‌محور ارزیابی کند؛ بلکه اثرگذاری و سودمندی آن برای جامعه مهم است؛ بنابراین نباید خودرضایتی کامل از کنش‌ها داشته باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازداشت دو پسر و عروس آیت الله طالقانی توسط محمد غرضی
  • طرح ملی سفیران بصیرت در کرمان
  • پورکمالی: عملیات «وعده صادق» تبلور غیرت ملّی و مبیّن پیشرفت‌های فناورانه کشور است
  • واکنش شیخ حسین انصاریان به حمله موشکی ایران به اسرائیل
  • طهرانچی: معاونت فرهنگی باید نقش هدایت‌گری و جهت‌دهی در تربیت عالم داشته باشد
  • از ورزش پهلوانی به‌عنوان یک الگو حمایت می‌کنیم
  • پیام استاد شیخ حسین انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
  • فال انبیا فردا دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
  • چرا از ۱۲۴ هزار پیامبر، حتی یک پیامبر زن نداریم؟
  • کاماوینگا: سطح مسی از هر بازیکنی بالاتر است؛ همه این موضوع را قبول دارند