Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: بیکاری دختران سه تا چهار برابر پسران است که امیدواریم بتوانیم با اجرای طرح‌های مفید درصد این بیکاری را کاهش دهیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معصومه ابتکار عصر امروز (سه شنبه) در دیدار با زنان کارآفرین استان اصفهان، اظهار کرد: بانوان کارآفرین استان اصفهان در عرصه‌های مختلف بازرگانی، صنعت، کشاورزی و گردشگری بسیار فعال بوده و به رغم تحریم‌ها و دشواری‌های بسیار همچنان در حال تلاش هستند؛ تلاش این بانوان یادآور تلاش‌های حضرت خدیجه (س) در جزیره‌العرب است، زیرا در زمانی که زن را زنده به گور می‌کردند آن حضرت بنیان تجارت حلال را گذاشت آن هم قبل از اسلام که احکام حلال و حرام وجود نداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این بانو در شرایطی دشوار پیامبر (ص) را شناخت و خلاف گفته‌ها ازدواج با پیامبر اسلام (ص)، نخستین ازدواج این بانوی گرانقدر بود؛ او جزو اولین کسانی بود که اسلام آورد و مسئولیت اجتماعی خود را شناخت و در راه این مسئولیت اجتماعی همه زندگی و ثروت خود را گذاشت؛ با ثروت این زن بنیان‌های اسلام محکم شد.

مشارکت اقتصادی از مهمترین محورهای عدالت جنسیتی

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده تصریح کرد: در دولت دوازدهم برای ارتقای جایگاه زنان و خانواده با طراحی یک سند و مبتنی بر برنامه حرکت کردیم، همچنین از سال ۹۶ شاخص‌هایی را بر اساس برنامه توسعه کشور تحت عنوان شاخص‌های عدالت جنسیتی با ۸ محور مطرح کردیم که در کنار ورزش، بهداشت و آموزش، مشارکت اقتصادی هم در این شاخص‌ها دیده شده که از اهمیت بسیار برخوردار است، لذا برای دستیابی به این هدف با همه استانداران کشور قراردادی به منظور ارتقای جایگاه و بهبود وضعیت زنان منعقد شد.

وی با بیان اینکه سند ارتقای زنان و خانواده برنامه‌ای نتیجه محور است، اظهار کرد: این برنامه بر اساس مقتضیات استان‌ها مطرح شد و استان اصفهان هم در حال حاضر دارای سندی است که می‌تواند به بسیاری از مسائل زنان پاسخ دهد، البته این استان می‌تواند به عنوان پیشگام و الگویی برای سایر استان‌ها باشد.

ابتکار با بیان اینکه موضوع توان افزایی زنان برای کار و اشتغال از آموزش تا مهارت‌های تخصصی و دستیابی به اشتغال پایدار مطرح است، گفت: مجموعه جهاد دانشگاهی اصفهان برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در مشاغل خانگی فعالیت می‌کند، چراکه انجام ۸۰ درصد مشاغل خانگی برعهده زنان است، این در حالی است که این مشاغل به سمت دانش بنیان شدن، پیشرو و آینده‌نگر بودن حرکت کرده و معاونت زنان ریاست جمهوری هم از آنها حمایت می‌کند.

وی با بیان اینکه در حوزه مشاغل خانگی دو فعالیت مهم انجام شده است، خاطرنشان کرد: در گذشته مشاغل خانگی استانداردی خاصی نداشت، اما با هماهنگی سازمان استاندارد، استانداردهایی برای این مشاغل در نظر گرفته شد، از سوی دیگر در مشاغل خرد هم از زنان سرپرست خانواری که نیاز مبرم به اشتغال داشتند از طریق سازمان‌های مردم نهاد و واگذاری تسهیلات قرض‌الحسنه حمایت شد.

۲۳۰۰ زن در استان اصفهان از تسهیلات قرض‌الحسنه بهره‌مند شدند

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه یکی از مشکلات زنان عدم دسترسی به منابع مالی و عدم امکان وثیقه گذاری است، تصریح کرد: در استان اصفهان تاکنون دو هزار و ۳۰۰ زن سرپرست خانوار از تسهیلات قرض‌الحسنه استفاده کردند تا کار خود را توسعه دهند، همچنین برای حمایت از مشاغل خرد با بانک مرکزی هماهنگی شد و مقرر شد برای واگذاری وام‌های با مبالغ اندک و قرض‌الحسنه، اوراق سهام عدالت این زنان به عنوان وثیقه استفاده شود که این فرصت خوبی برای فعالان مشاغل خرد بود.

ابتکار اظهار کرد: دیگر خواسته زنان کارآفرین فراهم کردن فرصت مناسب برای رقابت با دیگران و عرضه کالاهای تولیدی آنان بود، لذا از دو سال گذشته امکان رقابت زنان کارآفرین در عرصه ملی با رأی گیری مردمی و ایجاد یک درگاه ایجاد شد و بانوان کارآفرین عرصه‌های فعالیت خود را در قالب کلیپ‌های مختلف معرفی می‌کنند و مردم هم به آنها رأی می‌دهند، در پایان هر دوره ۱۰ بانوی شهری و ۱۰ بانوی روستایی دارای بالاترین آرا انتخاب می‌شوند که از استان اصفهان هم در این دوره‌ها زنان فعالی شرکت داشتند.

کمپین "زنان نسل تحریم" فعال است

وی در خصوص دیگر فعالیت زنان کارآفرین گفت: از ایجاد "کمپین زنان نسل تحریم" هم ۲ سال می‌گذرد، این کمپین در شبکه‌های اجتماعی ایجاد شده است تا به حال ۲۵۰ بانوی فعال اقتصادی تولیدات خود را از طریق آن با ساخت کلیپ‌های مخصوص معرفی کرده‌اند، همچنین طرح کمند را برای فعالیت‌های دانش بنیان دانشجویان اجرا کردیم که شامل برگزاری یک دوره مهارتی برای دختران دانشجو است.

برگزاری استارتاپ‌های تخصصی دختران

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده خاطرنشان کرد: در زمینه ایجاد استارتاپ‌های تخصصی برای دختران هم اگر اتاق بازرگانی اصفهان پیشنهاد بدهد می‌توانیم یک دوره استارتاپ تخصصی برای دختران استان برگزار کنیم، البته با استفاده از امکانات مجازی قطعاً تعداد بیشتری از این رویداد استارتاپی بهره‌مند می‌شوند و پس از آن هم امکان برگزاری دوره‌های عملی وجود دارد.

وی با بیان اینکه آمار دختران فارغ‌التحصیل در ایران رو به افزایش است، گفت: بیکاری دختران سه تا چهار برابر پسران است و دختران بیش از پسران با بیکاری مواجه هستند که امیدواریم بتوانیم با طرح‌های مفید درصد این بیکاری را کاهش دهیم.

کد خبر 471098

منبع: ایمنا

کلیدواژه: معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری بیکاری دختران زنان کار آفرین فعالیت اقتصادی سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق امور زنان و خانواده زنان کارآفرین استان اصفهان مشاغل خانگی قرض الحسنه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۱۱۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار برای تغییر تعادل جنسیتی دانشگاه‌ها

  موضوع نگران کننده‌ای که با چالش‌های متعددی همراه است.پسرانی که دیگر به تحصیلات آکادمیک تمایلی ندارند وترجیح‌ می‌دهند به سرعت وارد بازار کار شوند تا ادامه تحصیل بدهند.چند سالی است که حضوردختران در کنکور ورودی دانشگاه‌های کشور رشد چشمگیری داشته که این موضوع حاکی از تصاحب سهم زیادی ازدختران دربرابر پسران است. معضلی که با تغییر توازن جنسیتی در بین داوطلبان و پذیرفته ‌شدگان کنکورهمراه است. پسرانی که فکر می‌کنند مدرک دیپلم برای آنان کفایت می‌کند و خیلی مدرک دانشگاهی به کارشان نمی‌آید اما همین آمار بالای حضور دختران در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها منجربه این می‌شود که آنان تقاضای بیشتری برای ورود به مشاغل داشته باشند. ازسوی دیگر تأثیرات بسزایی هم در بحث شکاف تحصیلی و فاصله اجتماعی می‌گذارد. با نگاهی به آمار متوجه می‌شویم بعضا دختران تحصیلکرده به دنبال همسری در حدوتراز خود هستند و بی‌رغبتی پسران هم برای کسب مدارج علمی بالاتر هم به این موضوع بیشتر دامن می‌زند. 
   
رغبت نداشتن پسران به تحصیلات آکادمیک
اولین بارآزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها درایران درسال۱۳۷۷بودکه تعداد داوطلبان دخترازداوطلبان پسر پیشی گرفت. رکورد تازه‌ای که احتمالابه حساب استثنا گذاشته شدامااستثنا نبودوهمچنان این روند ادامه پیدا کرد.محمد فلاحی، کارشناس آموزش‌وپرورش با اشاره به این‌که کم رغبتی پسران در این سال‌ها نمود بیشتری پیدا کرده به جام‌جم می‌گوید: «شرایط کلی جامعه به‌گونه‌ای شده که نقش و جایگاهی که تحصیلات از گذشته در رشد اقتصادی و اجتماعی داشته،اهمیت خود راازدست داده است. از طرفی دانشگاه‌های دولتی هم در انحصار اقشاربالاتر جامعه قرارگرفته‌اند.به نحوی که بقیه رشته‌های متوسط و پایین‌ترهم  عموما پولی هستند. شاید نیازی نباشد که افراد در کنکورشرکت کنند.» وی براین باوراست که شاید یکی ازدلایل بی‌رغبتی پسران این باشد که پس ازاتمام دوره تحصیلی‌شان در دانشگاه، موقعیت اجتماعی بهتری در انتظارآنان نیست و این شرایط جایگاه اقتصادی آنان را تغییر نمی‌دهد.  در جامعه ما همه از مردان انتظار سرپرستی خانواده وتأمین معیشت دارند.درشرایط سخت اقتصادی فعلی هم برای پسران مشخص نیست پس از گذشت چهارسال از دوره تحصیلی‌شان می‌‌توانند درهمان رشته کار کنند یا خیر؟ به نظر می‌رسد این مهم‌ترین دلیلی است که باعث تغییر مسیر آنان از همان ابتدا می‌شود. 
   
عدم توزیع مناسب داوطلبان کنکور در رشته‌ها
رشته تجربی، یکی از رشته‌هایی است که طی این سال‌ها در میان داوطلبان کنکور از محبوبیت زیادی برخوردار است. موضوعی که محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم را هم نگران کرده و این موضوع را رشد کاریکاتوری شخصیت علمی کشور برشمرده و با اعلام زنگ خطر برای آموزش عالی، اعلام کرده  توزیع داوطلبان در گروه‌های آموزشی باید نرمال باشد.  به هر حال عدم توجه به رشته‌های پایه از سوی داوطلبان هم برای نظام آموزشی کشور، موضوعی نگران کننده است. داوطلبان رشته تجربی معمولا براساس علایق شخصی، رشته‌های این گروه را انتخاب می‌کنند اما فلاحی نیز معتقد است بسیاری از جوانانی که به‌دنبال تحصیل در دانشگاه می‌روند، مدرک برای‌شان مهم‌تر از تحصیل درآن رشته است.وی می‌افزاید:«این موضوع که شما با آن رشته تحصیلی چه عنوانی را کسب می‌کنید برای افراد مهم‌تر ازسایر دلایل دیگراست.شاید خیلی ازجوانان هم درآن رشته و به آن شغل مربوط‌شان ورود پیدا نکنند و فقط عنوان آن مدرک، آنان را به این رشته‌ها جلب می‌کند.»این درحالی است که ما بسیاری از مشاغل پزشکی همچون پرستاری با کمبود شدید نیرو مواجه هستیم.

چرا زنان بیشتر در کنکور شرکت می‌کنند؟
شاید حضور بیشتر زنان درکنکور وبه دنبال آن ورود بیشتر آنان به دانشگاه‌ها با تهدیدهایی نیزهمراه باشد اما از سوی دیگر افزایش تعداد دانشجویان دختر باعث ایجاد تخصص‏‌های بیشتر و اشتغال درحوزه‏های گوناگون از سوی زنان می‌شود. البته نظر فلاحی چیز دیگری است و اوتوضیح می‌دهد:«حضور بیشتر خانم‌ها دردانشگاه‌ها به این علت است که آنان بر این باورند جایگاه اجتماعی‌شان خدشه‌دار شده و با این حضور حداکثری سعی دربازکردن راه‌های پیش‌رو ی بیشتری به روی خودهستند.»پذیرش بالای دختران بدون برنامه‌ریزی درحالی به‌اوج خودنزدیک شده‌که‌درمقابل علاقه پسران‌به رهاکردن درس وواردشدن به بازار کار، روزبه‌روز بیشترمی‌شودکه این تفاوت می‌تواند بستربسیاری ازتغییرات ساختاری درمسائل اجتماعی،فرهنگی،اقتصادی و...باشد. ازسوی دیگر رشدتحصیلات عالیه دربین دختران درصورت فراهم نبودن زمینه اشتغال موجب سرخوردگی آنان می‌‌شود. 

دیگر خبرها

  • برگزاری مرحله استانی دومین جشنواره سرود فجر بسیج
  • نقش مؤثر مراکز مشاوره در اشتغال‌پذیری دانشجویان و فارغ‌التحصیلان
  • بررسی نقش مراکز مشاوره و سبک زندگی در اشتغال‌پذیری دانشجویان و فارغ التحصیلان
  • هشدار برای تغییر تعادل جنسیتی دانشگاه‌ها
  • جدال ۸ کشور در رقابت‌های تنیس کمتر از ۱۲سال
  • جدال ۸ کشور در رقابت‌های تنیس کمتر از ۱۲سال غرب آسیا
  • اشتغالزایی در آذربایجان شرقی ۱.۳۱ برابر بیشتر از تعهد انجام شد
  • یکی از مسائل جدی کشور فارغ التحصیلان فاقد دانش است
  • حمایت دانشگاه تهران از فارغ التحصیلان و دانشجویان جویای کار
  • کاهش تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در آمریکا برای دومین سال متوالی