Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-19@08:49:21 GMT

سلاحی مقابل کبد چرب

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۱۲۹۵۰

سلاحی مقابل کبد چرب

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، کبد چرب یکی از دلایل مهم بیماری مزمن کبدی در انسان به‌حساب می‌آید. درحقیقت کبد چرب غیرالکلی یک بیماری است که دامنه گسترده‌ای از علائم بالینی را دربر می‌گیرد که در صورت عدم درمان، می‌تواند نهایتاً به نابودی سلول‌های کبدی و مرگ منجر شود.

کبد چرب غیرالکلی که در فقدان مصرف الکل ایجاد می‌شود، به‌عنوان یک مشکل عمده مرتبط با سلامت شناخته شده است و با توجه به شیوع گسترده آن در جهان، این بیماری را باید به‌عنوان یک پدیده زاییده زندگی پیشرفته ماشینی، جدی گرفت و برنامه درمانی مناسب و آموزش‌های گسترده برای پیشگیری از افزایش شیوع آن تدارک دید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنا بر نقطه نظرات محققان، بیماری کبدچرب همراه با چاقی، مقاومت به انسولین و حتی در مواردی بدون ابتلا به دیابت دیده می‌شود. ابتلا به این بیماری در مطالعات مختلف بین 10 تا 24 درصد در افراد سالم و 58 تا 74 درصد در افراد چاق و بیماران مبتلابه دیابت نوع دو گزارش شده است و ارتباط قابل توجه آن با مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی و مغزی همواره در کانون توجه بوده است.

خوشبختانه اکثر موارد بیماری کبد چرب با آزمایش‌های ساده کبدی در نمونه خون افراد و یا با انجام روش‌های تصویربرداری ساده مانند سونوگرافی کبد و MRI قابل تشخیص است. اما برای درمان آن بایستی علاوه بر درمان‌های دارویی معمول، استفاده از روش‌های مکمل را نیز مد نظر قرار داد.

در همین خصوص، محققانی از سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج همدان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی این شهر تحقیقی را انجام داده‌اند که در آن از گیاه دارویی آرتیشو برای غلبه بر شاخص‌های کبد چرب استفاده شده است.

محققان برای انجام این مطالعه از مشارکت 70 بیمار در سنین 25 تا 63 سال استفاده کردند. آن‌ها برگ گیاه آرتیشو را روزانه در دو نوبت دم کرده و به مدت 45 روز به مصرف بیماران رساندند. پس از طی دوره آزمایش، سطوح اکوژن پارانشیمال کبد همراه با شاخص‌های کبدی AST و ALT این بیماران بررسی و تجزیه و تحلیل شد.

نتایج این مطالعه نشان داد که می‌توان از گیاه فوق برای بهبود علائم آزمایشگاهی کبد چرب استفاده کرد و آن را به عنوان دارویی طبیعی برای این عارضه به کار برد.

محسن رجبی، محقق سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج همدان و سه همکار دیگرش در این تحقیق می گویند: «گیاه آرتیشو که به کنگر فرنگی و ارده شاهی نیز معروف است، گیاهی از خانواده کاسنی است. این گیاه حمایت کننده کبد، ضدمیکروب، پایین آورنده کلسترول و چربی خون و بهبوددهنده سلول‌های اندوتلیال در آترواسکلروز است».

به گفته آن‌ها، «نتایج آزمایش‌های ما نشان داد که به نظر می‌رسد بتوان از گیاه آرتیشو در بهبود علائم آزمایشگاهی کبد چرب استفاده کرد و این گیاه می‌تواند به‌عنوان یک مکمل دارویی گیاهی، بدون اثر جانبی قابل ملاحظه در کاهش عوارض این بیماری در نظر گرفته شود».

طبق این یافته‌ها، این گیاه در کاهش لیپیدها و لیپوپروتئین‌ها از طریق دخالت در مسیر بیوسنتز کلسترول و همچنین اثر بر تولید و ترشح صفرا در کبد عمل می‌کند و به نظر می‌رسد وجود ترکیبات خاص موجود در این گیاه پاسخگوی تأثیرات آن بر موارد ذکرشده و به‌خصوص بهبود عملکرد کبد باشد.

این یافته‌ها را فصل نامه «طب مکمل» متعلق به دانشگاه علوم پزشکی اراک منتشر کرده است.

پربیننده ترین علائم هشداردهنده سرطان روده بزرگ کدامند؟ کواکس؛ اولین محموله وارداتی واکسن کرونا نشانه‌های جدید از خیز کرونا در تهران ویروس کرونا بعد از بهبودی بیمار در مغز باقی می‌ماند آخرین آمار کرونا در ایران (۹۹/۱۱/۷)

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: چاقی چاقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۱۲۹۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برج یاقوت کبود بعد از 20 سال گل داد! (+عکس)

گاهی اوقات در طبیعت اتفاقاتی هستند که باید منتظر وقوع آن‌ها باشیم. یکی از این اتفاقات در بِرمینگام، انگلستان افتاده، جایی که گیاه‌شناسان با هیجان و اشتیاق منتظر گل دادن گیاهی به نام برج یاقوت کبود (Sapphire Tower) بودند. 

به گزارش فرادید، گل دادن گیاه برج یاقوت کبود (Puya alpestri) از رشته‌کوه‌های آند شیلی ممکن است ۱۰ سال طول بکشد. این گیاه یکی از اعضای خانواده بروملیاد یا آناناسیان است. این گیاه که معمولاً در ارتفاعات بالای ۲۲۰۰ متری در کوهستان‌ها یافت می‌شود، برای گرده‌افشانی گل‌هایش به مرغ مگس‌خوار متکی است. 

اما در گلخانه باغ‌های گیاه‌شناسی برمینگام، گیاه‌شناسان از قلم‌مو برای گرده‌افشانی استفاده می‌کنند. گل‌های این گیاه رنگ فیروزه‌ای متالیک خیره‌کننده با بساک‌های نارنجی دارند و بین برگ‌ها و خارهای سبز تیره قرار دارند. 

هر گل فقط چند روز دوام می‌آورد. در غیاب گرده‌افشان‌های طبیعی، ما به جای مرغ مگس‌خوار با دست اقدام به گرده‌افشانی می‌کنیم. 

این گیاه ۲۰ سال در این مجموعه بوده و تصور می‌شود فقط بین ۱۰ روز تا دو هفته گل می‌دهد و در این مدت کوتاه، ما فرصت داریم از منظره نادر و تماشایی گل‌های این گیاه لذت ببریم. 

این گیاه رشد بسیار کندی دارد، بنابراین مشاهده گل دادن آن، اتفاقی نادر و هیجان‌انگیز است. 

متأسفانه این گیاه مونوکارپیک است؛ به این معنا که پس از گلدهی می‌میرد. 

امیدواریم گرده‌افشانی گل‌های این گیاه با قلم‌مو برای به دست آوردن بذرها به ما اجازه دهد حضور این گونه شگفت‌انگیز در مجموعه را برای نسل‌های آینده تضمین کنیم.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ببینید | خواص گیاه رازیانه
  • برج یاقوت کبود بعد از 20 سال گل داد! (+عکس)
  • کاهش ۵۰ درصدی بیماری‌های ریشه گیاهان با استفاده از کود بیولوژیک
  • خواص گیاه رازیانه + فیلم
  • پیگیری مطالبات جامعه آزمایشگاهیان کشور
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • ارتش ۸ شهید مدافع حرم را تقدیم انقلاب کرده‌ است
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد
  • برگزاری نشست فصلی ترجمان دانش در دانشگاه علوم پزشکی اهواز