Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، دانشگاه فرهنگیان از بزرگترین و گسترده‌ترین دانشگاه‌های کشور است که تأمین، تربیت و توانمندسازی منابع انسانی آموزش و پرورش را برعهده دارد.

قدمت دانشگاه فرهنگیان در کشور به بیش از ۱۰۰ سال و در استان قزوین به حدود ۶۰ سال می‌رسد و به عبارتی دانشگاه فرهنگیان قزوین از گذشته تاکنون با عنوان‌های مختلف در طول این سال‌ها وظیفه ثابتی را به عهده داشته و آن تربیت معلم برای تدریس در آموزش و پرورش بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دانشگاه به رغم قدمت خود از سال ۱۳۹۱ با ساختار جدید و به نام دانشگاه فرهنگیان شروع به کار کرد و در حال حاضر در سطح کشور نزدیک به ۱۰۰ هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی،کارشناسی ارشد و مهارت‌آموزی مشغول به تحصیل دارد.

دانشگاه فرهنگیان استان قزوین نیز با ۲ پردیس بنت‌الهدی صدر دختران و شهید رجایی پسران و ۲ هزار دانشجو در هفت رشته تحصیلی در دوره کارشناسی و همچنین دوره مهارت‌آموزی به تربیت‌معلم برای آموزش و پرورش مشغول است.

به گفته مسوولان و کارشناسان فرهنگی، با توجه به عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به این دانشگاه و همچنین سیاست‌های کلان ایشان در حوزه تعلیم و تربیت، رسالت و تکلیف مسوولان دانشگاه فرهنگیان دشوارتر و سنگین‌تر شده است.

خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز قزوین با توجه فعالیت چندین ساله این دانشگاه با حمیدرضا مشهدی رییس دانشگاه فرهنگیان قزوین پیرامون مسائل و مشکلات و برنامه‌های راهبردی آن به گفت‌وگو نشسته است.

ایرنا: در مورد وضعیت فعلی دانشگاه فرهنگیان قزوین توضیح مختصری بفرمایید؟

این دانشگاه با داشتن ۳۳ هزار مترمربع فضای آموزشی و محوطه، چهار خوابگاه دانشجویی با ظرفیت ۸۰۰ نفر، کتابخانه، سالن ورزشی، زمین چمن مصنوعی، سالن بدنسازی و آمفی تئاتر با ظرفیت ۶۵۰ نفر بستر خوبی برای تربیت معلمان ماهر و عالم مهیا کرده اما همچنان نیازمند تأمین تجهیزات و امکانات آموزشی مورد نیاز است تا افراد بیشتری را جذب دانشگاه کند.

سال گذشته ۵۰۰ دانشجو و امسال ۱۶۰ نفر برای تحصیل در دانشگاه فرهنگیان قزوین پذیرفته شدند که در پردیس‌های جداگانه ویژه خواهران و برادران در رشته‌های ادبیات، آموزش ابتدایی، امور تربیتی و مشاوره با دو گرایش، الهیات و کودکان استثنایی تحصیل می‌کنند.

دانشگاه فرهنگیان از جایگاه بسیار ویژه‌ای برخوردار است و رسالت خطیری بر عهده مسوولان آن در این دانشگاه قرار دارد؛ چرا که دانشجویان این دانشگاه، خودشان در آینده باید سکاندار تعلیم و تربیت استان و کشور باشند.

ایرنا: روند جذب دانشجویان را در دانشگاه بفرمایید و آیا تعداد آنها نسبت به یک دهه اخیر افزایش داشته است؟

دانشگاه فرهنگیان دانشجویان ورودی خود را از بین داوطلبان کنکور سراسری پذیرش می‌کند البته داوطلبان هنگام ثبت‌نام در صورتی که علاقه‌مندی خود را به ادامه تحصیل در دانشگاه فرهنگیان اعلام کنند بعد از انتخاب رشته و دانشگاه فرهنگیان در صورت کسب امتیاز لازم با توجه به شرایط سنی و جغرافیایی جهت مصاحبه فراخوان می‌شوند.

علاقه مندان معمولاً ۲ برابر ظرفیت مورد نیاز به مصاحبه دعوت می‌شوند و آن دسته از داوطلبان که موفق شوند امتیاز لازم را در مصاحبه کسب کنند و همچنین رتبه بهتری داشته باشند توسط سازمان سنجش به عنوان پذیرفته شده معرفی می‌شوند.

در سال‌های اخیر با توجه به اینکه شرایط دانشگاه فرهنگیان نسبت به گذشته از نظر کیفیت و کمیت بسیار مطلوب‌تر شده است و از طرفی با توجه به شرایط استخدامی پذیرفته شدگان در این دانشگاه، استقبال زیاد داوطلبان را برای حضور در این دانشگاه شاهد بوده ایم به گونه‌ای که در سال‌های اخیر بسیاری از ورودی‌های دانشگاه از بین نخبگان کنکور سراسری و دارندگان رتبه‌های دورقمی و سه‌رقمی هستند.

اگرچه در طول ۹ سال گذشته جذب دانشجو در دانشگاه با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بوده که یکی از دلایل آن تغییر نیاز به آموزش و پرورش است؛از سویی، جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان ماموریت گرا بوده و متناسب با نیاز آموزش و پرورش صورت می‌گیرد.

با توجه به این موضوع، جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان هم راستا با نیاز آموزش و پرورش و ظرفیت دانشگاه در سال‌های اخیر تغییراتی داشته است اما خوشبختانه در حال حاضر این دانشگاه با تمام ظرفیت به جذب دانشجو پرداخته و خوشبختانه با مصوبه مجلس شورای اسلامی و همکاری دانشگاه فرهنگیان حقوق دانشجویان نیز افزایش یافته است.

در حال حاضر دانشجویان از کمک هزینه‌های تحصیلی مناسبی برخوردار هستند و به ‌رغم استقبال خوب دانشجویان و ایجاد فضای روانی مناسب در جامعه جهت جذب دانشجویان مستعد که در آینده آموزش و پرورش نیز تأثیر گذار خواهند بود به دلیل برخی مشکلات عملاً امکان افزایش ظرفیت دانشگاه وجود ندارد.

ایرنا:آیا برای توسعه فضای فیزیکی، افزایش امکانات و اعضای هیات علمی دانشگاه برنامه‌ای دارید؟

قانون،دانشگاه فرهنگیان را تنها متولی تأمین معلم برای آموزش و پرورش معرفی کرده است بنابراین این دانشگاه در حال حاضر با تمام توان در حال انجام این وظیفه خطیر است و با افزایش ظرفیت فضای فیزیکی در این دانشگاه و همچنین افزایش امکانات و تعداد اعضای هیات علمی به دنبال گسترش ظرفیت دانشگاه برای جذب دانشجو در سال‌های آتی هستیم.

ایرنا: عمده مشکلی که این دانشگاه با آن مواجه است چیست؟

کمبود اعضای هیات علمی در دانشگاه و محدودیت فضای فیزیکی عمده مشکل دانشگاه است چراکه عمر ساختمان‌های دانشگاه فرهنگیان در سطح کشور بیش از ۵۰ سال است و طی این سال‌ها متاسفانه از نوسازی و بهسازی بی‌بهره بوده اند.

به همین منظور در دانشگاه فرهنگیان قزوین، انجمن خیران حامی دانشگاه به همت خیران و حمایت استاندار، امام جمعه قزوین و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دی‌ماه امسال شکل گرفت تا به همت خیران بزرگوار و مشارکت مردم با فرهنگ استان قزوین نسبت به ساخت فضای جدید و همچنین توسعه دانشگاه اقدام کنیم که در این صورت به زودی شاهد افزایش ظرفیت جذب دانشجویان در این دانشگاه خواهیم بود.

ایرنا: با توجه به شرایط کرونا وضعیت آموزشی دانشجویان چگونه است؟

آموزش‌های تحصیلی دانشجویان این دانشگاه در شرایط کرونا با ارائه محتوای درسی در فضای مجازی در حال برگزاری است.

خوشبختانه با همت اساتید و واحد فناوری دانشگاه فرهنگیان و همچنین کمک دانشجویان خوب و خلاق دانشگاه تنها سه روز بعد از تعطیلی مراکز آموزش عالی کشور به علت کرونا در روز ۶ اسفند اولین محتوای مجازی در دانشگاه فرهنگیان قزوین تولید و در اختیار دانشجویان قرار گرفت.

به همین دلیل، دانشگاه فرهنگیان قزوین به عنوان یک واحد پیشتاز در عرضه محتوای مجازی در کشور معرفی و مورد تقدیر وزیر علوم قرار گرفت و در حال حاضر کلیه دروس دانشجویان از طریق سامانه ارائه می‌شود و ارتباط اساتید و دانشجویان از طریق برنامه اختصاصی دانشگاه فرهنگیان صورت می‌گیرد و برای سهولت در ارائه محتوا در ترم جاری سرور اختصاصی توسط دانشگاه فرهنگیان قزوین نصب و راه‌اندازی شده است.

ایرنا: مهم‌ترین اقداماتی که در زمینه پژوهشی و تحقیقات در سال‌های اخیر در دانشگاه انجام‌شده چیست؟چه برنامه‌ریزی برای آینده دارید؟

در حوزه فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی در حال حاضر در سطح کشور از نظر تولید و چاپ مقاله جزو دانشگاه‌های برتر کشور هستیم و با برگزاری نشست‌های علمی و کرسی‌های نقد و نظریه‌پردازی‌های علمی و ترویجی و همچنین همایش‌های استانی و ملی به ارائه خدمات پژوهشی اشتغال داریم که از جمله مهمترین آن می‌توان به برگزاری همایش ملی آموزش و پرورش کودکان با نیازهای ویژه اشاره کرد.

همچنین در ترم جاری اقدامات مناسبی برای راه‌اندازی موزه دانشگاه فرهنگیان صورت گرفته است که به‌زودی قابل استفاده برای همه خواهد بود و همچنین دانشگاه در حال دریافت مجوز مرکز رشد و کارآفرینی با هدف تولید و ارائه محتوای مجازی و ارائه الگوی مناسب آموزش‌های مجازی است.

ایرنا:آیا برای توسعه عمرانی و احداث ساختمان‌های جدید در دانشگاه نیز نیز برنامه‌ای دارید؟

در حوزه فعالیت‌های عمرانی می‌توان فعالیت‌های دانشگاه را به سه بخش برنامه‌های بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت تقسیم کرد.
در برنامه‌های بلندمدت پیگیر در اختیار گرفتن زمین مناسب، تأسیس دانشگاه و ساخت دانشگاه در فضای مناسب با استانداردهای جهانی هستیم و در برنامه‌ریزی میان مدت ساخت فضاهای مورد نیاز در مکان کنونی دانشگاه فرهنگیان را جهت رفع نیاز به افزایش ظرفیت دانشگاه‌ توسط خیران پیگیری می کنیم.
در حوزه کوتاه مدت نیز به همت مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین فضای جدیدی در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار گرفته است که منجر به افزایش جذب دانشجو در سال آینده خواهد شد.

ایرنا: برنامه دانشگاه برای همکاری با دستگاه‌های مختلف استانی و ملی چیست؟

یکی از اهداف دانشگاه، ارتباط با سایر دانشگاه‌های استان قزوین و مراکز علمی و پژوهشی کشور است و به همین منظور تفاهم‌نامه‌ای با اداره کل فنی و حرفه‌ای منعقد شده که بر اساس آن از ظرفیت‌های متقابل هر دو دستگاه استفاده شود و در این طرح با هدف تحقق شعار هر معلم یک مهارت، آموزش کارآفرینی در دستور کار قرار دارد.

به همین منظور امضای تفاهم‌نامه با مرکز جهاد دانشگاهی قزوین با هدف بهره‌گیری از ظرفیت‌های پژوهشی و آموزشی در عرصه‌های علمی و پژوهشی انجام شده است و همچنین از ظرفیت حوزه‌های علمیه در تحقق اهداف علمی و مذهبی در دانشگاه فرهنگیان و همچنین زمینه‌سازی حضور طلاب و روحانیون در دانشگاه و برعکس در دستور کار قرار دارد و در این راستا بهره‌گیری از منابع علمی و کتابخانه‌ای همچنین تبادل استاد بین حوزه‌های علمیه و دانشگاه مدنظر است.

ایرنا: در حال حاضر چند نفر اعضای هیات علمی در این دانشگاه مشغول فعالیت هستند و برنامه دانشگاه برای جذب اعضای هیات علمی نخبه و دارای سطح علمی بالا چیست؟

دانشگاه فرهنگیان قزوین در حال حاضر از ظرفیت ۱۴۰ استاد مدعو که عمدتاً همکاران آموزش و پرورشی و اعضای هیات علمی سایر دانشگاه‌ها هستند بهره می‌برد و همچنین در حال حاضر این دانشگاه دارای ۱۴ نفر عضو هیات علمی است و بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته با همکاری سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان در ترم جاری نیز شاهد افزایش تعداد اعضای هیات علمی خواهیم بود.

جذب هیات علمی در این دانشگاه همانند سایر دانشگاه‌های وزارت علوم از طریق سامانه جذب وزارت علوم و به صورت متمرکز صورت می‌گیرد و ما در حوزه اساتید مدعو همه افرادی که دارای مدرک دکتری هستند پس از طی مراحل مصاحبه و گزینش امکان تدریس در دانشگاه را به صورت مداوم دارند و هر ساله نیازهای دانشگاه در زمینه رشته‌های مورد نیاز جذب اساتید مدعو از طریق سایت دانشگاه اطلاع‌رسانی می‌شود.

برچسب‌ها مدارس ریاست دانشگاه فرهنگیان تعلیم و تربیت کودک دانشگاه فرهنگیان استان قزوین قزوین وزارت آموزش و پرورش فرهنگیان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مدارس ریاست دانشگاه فرهنگیان تعلیم و تربیت کودک مدارس ریاست دانشگاه فرهنگیان تعلیم و تربیت کودک دانشگاه فرهنگیان استان قزوین قزوین وزارت آموزش و پرورش فرهنگیان اخبار کنکور دانشگاه فرهنگیان قزوین دانشگاه فرهنگیان اعضای هیات علمی سال های اخیر ظرفیت دانشگاه جذب دانشجو آموزش و پرورش افزایش ظرفیت استان قزوین حال حاضر دانشگاه ها مورد نیاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۱۳۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازوی رباتیک جایگزین نیروی کار انسانی می‌شود + فیلم

حسین هاشمی‌پور دانشجوی مقطع ارشد مهندسی صنایع و مسئول رباتیک دانشگاه آزاد اسلامی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا در تشریح چگونگی تشکیل شرکت دانش‌بنیان این واحد دانشگاهی اظهار کرد:‌ این شرکت از دانشجویان و محصلان نخبه کرمانی که اکثر آنان در دوران دانش‌آموزی خود در جشنواره خوارزمی یا در مسابقات ملی مهارت فنی و حرفه‌ای رتبه نخست را داشته‌اند، تشکیل شده و هر کدام درباره یکی از اصول رباتیک اطلاعات کاملی دارند.

وی افزود:‌ این شرکت از سال ۱۳۹۳ به‌صورت حرفه‌ای آغاز به ساخت ربات صنعتی یا کارخانه‌ای در سایز کوچک برای شرکت در مسابقات رباتیک زیر نظر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی کرمان کرده و از همان سال تا سال ۱۳۹۸ موفق به کسب ۱۳ عنوان قهرمانی و نایب‌قهرمانی مسابقات آسیایی و اقیانوسیه شده است که این موفقیت‌ها زمینه ساخت بازوی رباتیک فراهم کرد.

طراحی، برنامه‌نویسی و ساخت بازو‌های صنعتی

مسئول رباتیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی کرمان گفت:‌ زمینه فعالیت شرکت دانش‌بنیان «بوتیا صنعت آبی» مستقر در این واحد دانشگاهی، طراحی، برنامه‌نویسی و ساخت بازو‌های صنعتی بوده و محصول تولیدشده بازوی رباتیک پنج درجه آزاد در دو سایز کوچک و بزرگ صنعتی و پلتفرم حرکتی آن است.

هاشمی‌پور عنوان کرد:‌ همه مراحل آزمون، سعی و خطا و ساخت نمونه اولیه بازوی رباتیک پنج درجه آزاد در دانشگاه آزاد اسلامی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی کرمان انجام شده و برای راه‌اندازی خط تولید آن با چند کارخانه خودروسازی و صنایع تولیدی که نیاز شدید به این نوع بازو دارند و با هزینه زیاد از خارج وارد می‌کنند،‌ مذاکراتی صورت گرفته است.

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو

وی مطرح کرد:‌ بازوی رباتیک پنج درجه آزاد قطعاً  سال‌های آینده جایگزین نیروی کار انسانی می‌شود به‌طوری‌که اکنون در خیلی از کارخانه‌ها کار‌های دشوار و سخت یا خطرناک را بازو‌های رباتیک انجام می‌دهند. این محصول باعث افزایش تولید و سرعت کار شده و خطرات و اشتباهات را به حداقل می‌رساند.

نواقص و کمبودها در راه تجاری‌سازی محصولات فناور

مسئول رباتیک دانشگاه آزاد اسلامی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی کرمان، نداشتن اعتماد به شرکت‌های دانش‌بنیان، عدم حمایت از جوانان نخبه و علاقه به جنس خارجی فقط به دلیل گرفتن حق دلالی از شرکت‌های خارجی را ازجمله نواقص و کمبودها در راه تجاری‌سازی محصولات فناور دانست.

هاشمی‌پور بیان کرد:‌ وقتی در فاز تحقیق و ساخت نمونه اولیه بازوی رباتیک پنج درجه آزاد بودیم حمایت خوبی از سوی دانشگاه شد؛ اما زمانی که محصول ساخته شد، دیگر حمایتی نشده است.

وی توضیح داد:‌ در مراکز رشد دانشگاه محصولات خیلی خوبی تولید شده؛ اما فقط در حد نمونه اولیه بوده و دیگر از آنها حمایت نمی‌شود. برای پیشرفت و شکوفایی مراکز رشد باید حمایت مالی بیشتر مالی و معنوی از محصولات در دستور کار مسئولان باشد.

انتهای پیام/

حسین عقابی

دیگر خبرها

  • ارتقای سطح کیفی آموزش به دانشجویان با تبیین اهمیت یادگیری عمیق
  • لزوم توجه ویژه مسوولان مرکزی به خوابگاه دانشجویان متاهل
  • رسالت دانشجویان در راستای اجرای اهداف برنامه‌های زمین پاک
  • قانون متعهدین به خدمت، منشا مشکلات صنفی دانشجومعلمان / دانشگاه شهیدرجایی خوابگاه متاهلی ندارد
  • نظام تعلیم و تربیت در کشور نیازمند کیفیت‌بخشی است
  • بازوی رباتیک جایگزین نیروی کار انسانی می‌شود + فیلم
  • نگرانی از حضور صلواتی دانشجویان در دانشگاه فنی و حرفه‌ای/ دانشگاه علمی کاربردی با دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادغام می شود؟
  • مدارس غیردولتی خود را از جریان آموزش و پرورش جدا ندانند
  • آمار اساتید انتقالی پیام نور به فنی و حرفه ای
  • انعقادتفاهم نامه توانمندسازی منابع انسانی و تربیت نیروی متخصص و ماهر در خوزستان