Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@07:10:18 GMT

دل خون مردم از «گِردخون»/ خانه هایی که روی آب است

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۱۳۵۹۵

دل خون مردم از «گِردخون»/ خانه هایی که روی آب است

خبرگزای مهر - گروه استان‌ها: «گِردخون» نام روستایی است که از مرکز شهر شیراز تنها ٢٠ کیلومتر فاصله دارد و بخش قابل توجه‌ای از این فاصله نیز درون این کلانشهر است با این حال این روستای الحاقی هنوز رنگ و بوی پیشرفت را به خود ندیده است.

برای رسیدن به گردخون نیاز نیست راه دشواری را سپری کنید تنها کافی است به نقاط جنوب شرقی شیراز رفته و با مشکلاتی مواجه شوید که تاکنون در هیچ جایی با آن مواجه نشده‌اید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کوچه‌های خاکی و پر از آب، فاضلاب‌های رها شده در محیط، زباله‌های انباشته شده در سطح عمومی محله و جاری شدن آب‌های سطحی تنها بخشی از مشکلات مردمی است که در گِردخون، خون به لب شده است.

این روستا که اکنون به واسطه نزدیکی به شیراز جزئی از این کلانشهر شیراز تنها یک خیابان آسفالته دارد و تمامی کوچه‌هایی که در این روستا وجود دارد همگی خاکی و بدون داشتن امکانات لازم برای زندگی اولیه است.

با توجه به نوع اشتغال اهالی این روستا نباید انتظار داشت که خانه‌های این افراد نیز خانه‌های بزرگ با نماهای جذاب شهری باشد این در حالی است که طراحی غالب خانه‌هایی که در این منطقه وجود دارند آجری بوده و افراد در منازل کوچک مقیاس که کمتر از ١٠٠ متر مربع وسعت دارد گذران روزگار می‌کنند.


مردم گِردخون دیگر توان تحمل مشکلات را ندارند

علی کاظمی یکی از اهالی روستای گردخون است و به گفته خود نزدیک به سه دهه است که در گِردخون در حال زندگی است، او به خبرنگار مهر در خصوص مشکلات این روستا گفت: گِردخون تماماً دارای مشکل است و هیچ جای امیدواری برای بهبود شرایط تاکنون وجود نداشته است.

وی افزود: بسیاری از افراد با خرید زمین در این روستا اقدام به ساخت مسکن کرده‌اند و دهیار سابق این روستا نیز ضمن تأیید ضمنی اجازه ساخت مسکن را داده اما پس از تغییر دهیار گفته شده بسیاری از خانه‌های ساخته شده در این منطقه جز طرح هادی روستایی نیستند.

او در ادامه یادآور شد: نبود مسکن‌های ساخته شده یا در حال ساخت در طرح هادی در کنار رها شدن فاضلاب در سطح جامعه دو مشکلی است که همه مردم با آن مواجه شده‌اند و هیچ فردی نیز پاسخگوی مردم نیست.

کاظمی اضافه کرد: نبود مراکز درمانی نیز در این روستا مشکل دیگری است که مردم محلی با آن مواجه بوده و برای دریافت خدمات اورژانسی باید نزدیک به چهار کیلومتر حرکت کرده تا به اولین مرکز درمانی در درب دوم پایگاه نیروهایی شیراز برسند.

محمد جعفری نیز یکی دیگر از اهالی این روستا به خبرنگار مهر گفت: بالابردن سطح آب زیر زمینی این منطقه موجب شده تا کوچه‌های این روستا همواره به باطلاقی تبدیل شوند که زندگی را از بین برده و سیاهی و تباهی به ارمغان آورده است.

وی افزود: در بسیاری از کوچه‌ها شاهد مغازه و خانه‌هایی هستیم که به علت بالا بودن میزان آب زیر زمینی، تبدیل به چشمه‌های جوشان شده و آب از زمین مغازه و پی ساختمان به بیرون فوران می‌کند.

جعفری ادامه داد: نبود خودروهای جمع کننده زباله و رها شدن فاضلاب شیراز در این منطقه باعث شده تا در فصول گرم سال شاهد وجود پشه سالک در این روستا باشیم و خانواده‌های بسیاری نیز به علت این مشکل نیازمند دریافت خدمات بهداشتی می‌شوند.

او ادامه داد: یکی دیگر از مشکلاتی که در این منطقه وجود دارد جاده دسترسی به این منطقه بوده که تنها یک مسیر یک بانده برای رفت و آمد مورد استفاده قرار می‌گیرد و روزانه شاهد تصادفات رانندگی در این مسیر نیز هستیم.

در مشاهدات میدانی خبرنگار مهر شاهد بودیم که چشمه‌های آب از برخی از خانه‌ها و مغازه‌های موجود در این روستا وجود داشته و مردم با وجود اینکه آب از منازل آنان در حال جوشش است به علت فقر و تنگدستی مجبور به گذران زندگی در این مناطق اند.

اقدامات در حال انجام است

دهیار روستای گِردخون در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: با هماهنگی‌های انجام شده با فرمانداری شیراز اقدامات در حال انجام است و به زودی عملیات اجرایی برخی از فعالیت‌ها آغاز خواهد شد.

زارع زاده بیان کرد: عملیات اجرایی آماده سازی زیرساخت بهسازی کوچه‌های روستای گِردخون در حال انجام است و به زودی نسبت به آسفالت کردن خیابان‌های این منطقه اقدام خواهد شد.

وی که عمر مدیریت خود را در این منطقه کمتر از شش ماه عنوان کرد، در ادامه یادآور شد: مشکلات روستای گردخون بسیار زیاد است و در دوره‌های قبل نیز مشکلات به قدری زیاد بود که دهیار عزل شد البته مشکلاتی نیز در این موضوع وجود داشت که عاملی برای این امر شد.

زارع زاده در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از درخواست‌های مردم محلی این است که روستای گردخون تحت مدیریت فرمانداری شیراز باشد تا بتوان نسبت به تحقق اعتبارات لازم برای فعالیت‌های عمرانی امیدوار بود زیرا مردم ساکن در روستای گردخون که نزدیک به ۵۵ تا ٧٠ هزار نفر هستند با مشکلات متعددی درگیر هستند.

دهیار این منطقه یادآور شد: با همکاری با اداره کل راه و شهرسازی مقرر شده تا عملیات اجرایی ساخت مسیر مواصلاتی به این روستا نیز بهبود یابد تا شاهد کاهش تصادفات موجود در این منطقه باشیم.

روستای گِردخون با وجود اینکه به لحاظ نقشه‌های جغرافیایی گرد نیست اما خون به دل مردمانی کرده است که با هزاران امید در پی کار و اشتغال اند تا شرایط حداقلی زندگی را داشته باشند.

اما هرچه که هست گِردخون، دیگر روستا سال‌های قبل نیست و بخشی از شهری شده که پنجمین کلانشهر بزرگ در کشور از نظر وسعت توصیف می‌شود با این حال این روستا تنها رشد قابل توجه‌ای که داشته در مشکلات و مسائل است.

این روزها مردم گرد خون دل خونی از مشکلات حل نشده روستایشان دارند، روستایی که با مرکز شیراز فاصله‌ای ندارد اما انگار از چشم مسئولان امر کیلومترها دور است.

کد خبر 5130933

منبع: مهر

کلیدواژه: شیراز فرمانداری شیراز مشکلات روستاها مناطق محروم ویروس کرونا دهه فجر آمار کرونا خطبه های نماز جمعه گرگان بوشهر کرمانشاه شهرکرد شیراز شهرستان کرج شیوع کرونا آلودگی هوا مشهد اردبیل روستای گردخون خبرنگار مهر روستای گ خانه ها کوچه ها گ ردخون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۱۳۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح باغ ایرانی فرصت جدید گردشگری در شیراز است

مصطفی کیانی رحیمی اظهارکرد: با توجه به تقاضای شهروندان ساکن در آن محل مبنی بر ایجاد فضای باز عمومی، با در نظر گرفتن نیاز ساکنین منطقه تصمیم بر تملک و احداث باغ ایرانی گرفته شد که پس از طراحی و تصویب طرح در اداره مطالعات و طراحی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری پروژه وارد فاز عملیاتی شد.

او یادآور شد: باغ ایرانی که در بولوار امیرکبیر و در محدوده شهرداری منطقه چهار شیراز واقع شده از دهه ۴۰ شمسی به صورت باغ مشجر بوده و اقدامات نوسازی ضلع شرقی و جنوبی آن در سال‌های گذشته منجر به افزایش تراکم جمعیت منطقه شده است. 

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا بیان کرد: این باغ با وسعت ۱۰هکتار یک گنجینه فاخر کهن و مهم اکولوژیکی به‌واسطه درختان کهن‌سال از ۲ گونه مثمر و زینتی است که مدیریت شهری وظیفه صیانت از این میراث کهن را دارد. 

او از پیشرفت این پروژه در زمان کوتاهی خبر داد و اظهار کرد: این پروژه تجمیعی از سنت و تجدد بوده و در آن آیین‌ها و چهارباغ‌های ایرانی اسلامی با استفاده از عناصر جدید معماری و شهرسازی پیاده‌سازی شده است.

 این عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه این پروژه به دلیل بخشی از نیازمندی‌ها مدتی متوقف مانده بود، تصریح کرد: با توجه ویژه شهردار مبنی بر اختصاص منابع، پروژه فعال‌تر از قبل خواهد شد.

کیانی رحیمی با بیان اینکه این پروژه در درگاه غربی و جنوب غربی شیراز، میزبان زوار سومین حرم اهل‌بیت (ع) و مهمانان جنوب کشور قرار دارد، خاطرنشان کرد: با تخصیص منابع می‌توان ظرفیت‌های بالقوه این پهنه عظیم گردشگری را به فعل تبدیل و با فراهم سازی بستر کامل گردشگری، تصویر زیبایی در این جغرافیای شهری ترسیم کرد. 

او در پایان اظهار امیدواری کرد این پروژه در راستای افزایش سرانه فضای سبز و حراست از باغات شهری با پوشش درختان مثمر در مساحت ۱۰ هکتار و با بودجه‌ای بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان طی سال جاری به بهره برداری برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • روسیه کنترل یک روستا دیگر در دونتسک را به دست گرفت
  • منطقه یک شیراز، منطقه هزینه‌بردار در تملک
  • آتش نشانان تهرانی در حال تخلیه آب از خانه سیل زدگان بلوچ | نجات یک بیمارستان مهم در کنارک
  • قدیمی‌ترین نقشه بازترسیم شده بافت تاریخی شیراز رونمایی شد
  • احداث یک باغ ایرانی جدید در شیراز تا پایان سال جاری
  • افتتاح باغ ایرانی فرصت جدید گردشگری در شیراز است
  • وضعیت سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان؛ مدیریت بحران کجاست؟
  • ارمنستان با بازگرداندن ۴ روستا به جمهوری آذربایجان موافقت کرد
  • هم‌نوازی دف‌نوازان در پالنگان کردستان + فیلم
  • طنین نوای هزار دف در پالنگان + تصاویر