Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، گِردخون نام روستایی است که از مرکز شهر شیراز فقط ٢٠ کیلومتر فاصله دارد و بخش قابل توجه‌ای از این فاصله نیز درون این کلانشهر است با این حال این روستای الحاقی هنوز رنگ و بوی پیشرفت را به خود ندیده است.

برای رسیدن به گردخون نیاز نیست راه دشواری را سپری کنید  کافی است به نقاط جنوب شرقی شیراز رفته و با مشکلاتی مواجه شوید که تاکنون در هیچ جایی با آن مواجه نشده‌اید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کوچه‌های خاکی و پر از آب، فاضلاب‌های رها شده در محیط، زباله‌های انباشته شده در سطح عمومی محله و جاری شدن آب‌های سطحی بخشی از مشکلات مردمی است که در گِردخون، خون به لب شده است.

این روستا که اکنون به واسطه نزدیکی به شیراز جزئی از این کلانشهر شیراز تنها یک خیابان آسفالته دارد و تمامی کوچه‌هایی که در این روستا وجود دارد همگی خاکی و بدون داشتن امکانات لازم برای زندگی اولیه است.

با توجه به نوع اشتغال اهالی این روستا نباید انتظار داشت که خانه‌های این افراد نیز خانه‌های بزرگ با نماهای جذاب شهری باشد این در حالی است که طراحی غالب خانه‌هایی که در این منطقه وجود دارند آجری بوده و افراد در منازل کوچک مقیاس که کمتر از ١٠٠ متر مربع وسعت دارد گذران روزگار می‌کنند.

مردم گِردخون دیگر توان تحمل مشکلات را ندارند

علی کاظمی یکی از اهالی روستای گردخون است و به گفته خود نزدیک به سه دهه است که در گِردخون در حال زندگی است، در خصوص مشکلات این روستا گفت: گِردخون دارای مشکل است و هیچ جای امیدواری برای بهبود شرایط تاکنون وجود نداشته است.

وی افزود: بسیاری از افراد با خرید زمین در این روستا به ساخت مسکن اقدام کرده‌اند و دهیار سابق این روستا نیز ضمن تأیید ضمنی اجازه ساخت مسکن را داده اما پس از تغییر دهیار گفته شده بسیاری از خانه‌های ساخته شده در این منطقه جزو طرح هادی روستایی نیستند.

او یادآور شد: نبود مسکن‌های ساخته شده یا در حال ساخت در طرح هادی در کنار رها شدن فاضلاب در سطح جامعه دو مشکلی است که همه مردم با آن مواجه شده‌اند و هیچ فردی نیز پاسخگوی مردم نیست.

کاظمی اضافه کرد: نبود مراکز درمانی نیز در این روستا مشکل دیگری است که مردم محلی با آن مواجه بوده و برای دریافت خدمات اورژانسی باید نزدیک به چهار کیلومتر حرکت کرده تا به اولین مرکز درمانی در در دوم پایگاه نیروهایی شیراز برسند.

محمد جعفری نیز یکی دیگر از اهالی این روستا گفت: بالابردن سطح آب زیر زمینی این منطقه موجب شده تا کوچه‌های این روستا همواره به باتلاقی تبدیل شوند که زندگی را از بین برده و سیاهی و تباهی به ارمغان آورده است.

وی افزود: در بسیاری از کوچه‌ها شاهد مغازه و خانه‌هایی هستیم که به علت بالا بودن میزان آب زیر زمینی، تبدیل به چشمه‌های جوشان شده و آب از زمین مغازه و پی ساختمان به بیرون فوران می‌کند.

جعفری ادامه داد: نبود خودروهای جمع کننده زباله و رها شدن فاضلاب شیراز در این منطقه باعث شده تا در فصول گرم سال شاهد وجود پشه سالک در این روستا باشیم و خانواده‌های بسیاری نیز به علت این مشکل نیازمند دریافت خدمات بهداشتی می‌شوند.

او ادامه داد: یکی دیگر از مشکلاتی که در این منطقه وجود دارد جاده دسترسی به این منطقه بوده که تنها یک مسیر یک بانده برای رفت و آمد مورد استفاده قرار می‌گیرد و روزانه شاهد تصادفات رانندگی در این مسیر نیز هستیم.

کارها در حال انجام است

دهیار روستای گِردخون گفت: با هماهنگی‌های انجام شده با فرمانداری شیراز اقدامات در حال انجام است و به زودی عملیات اجرایی برخی از فعالیت‌ها آغاز خواهد شد.

زارع زاده بیان کرد: عملیات اجرایی آماده سازی زیرساخت بهسازی کوچه‌های روستای گِردخون در حال انجام است و به زودی نسبت به آسفالت کردن خیابان‌های این منطقه اقدام خواهد شد.

وی که عمر مدیریت خود را در این منطقه کمتر از شش ماه عنوان کرد، یادآور شد: مشکلات روستای گردخون بسیار زیاد است و در دوره‌های قبل نیز مشکلات به قدری زیاد بود که دهیار عزل شد البته مشکلاتی نیز در این موضوع وجود داشت که عاملی برای این امر شد.

زارع زاده خاطرنشان کرد: یکی از درخواست‌های مردم محلی این است که روستای گردخون تحت مدیریت فرمانداری شیراز باشد تا بتوان نسبت به تحقق اعتبارات لازم برای فعالیت‌های عمرانی امیدوار بود زیرا مردم ساکن در روستای گردخون که نزدیک به ۵۵ تا ٧٠ هزار نفر هستند با مشکلات متعددی درگیر هستند.

دهیار این منطقه یادآور شد: با همکاری با اداره کل راه و شهرسازی مقرر شده تا عملیات اجرایی ساخت مسیر مواصلاتی به این روستا نیز بهبود یابد تا شاهد کاهش تصادف موجود در این منطقه باشیم.

کد خبر 581507 برچسب‌ها استان‌ فارس روستا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان فارس روستا روستای گردخون روستای گ گ ردخون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۱۴۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مطالبات اهالی منطقه ۱۲ از شهردار اصفهان چه بود؟

شهردار اصفهان در برنامه بی‌واسطه با مردم و دیدار چهره به چهره با شهروندان، تحت عنوان «مردم سلام» با شهروندان منطقه ۱۲ این کلان‌شهر دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، هفدهمین برنامه «مردم سلام» به‌منظور دیدار با شهروندان منطقه ۱۲ شهرداری، چهارم اردیبهشت سال جاری پس از نماز مغرب و عشا در مسجد قبا واقع در ملک‌شهر، خیابان ۱۷ شهریور برگزار شد.

جهانگیری نخستین فردی بود که پشت تریبون رفت و مشکلات محله خود را اینگونه مطرح کرد

-خواستار تعیین تکلیف ۵_۶ پلاک بلاتکلیف در خیابان ناصر خسرو و صدور مجوزهای لازم برای ساخت‌وساز هستیم.

احمدیان از معتمدان محله ملک‌شهر مشکلات این منطقه را اینگونه بیان کرد:

- تعیین تکلیف زمین‌های بنیاد مستضعفان حدفاصل میدان شهید علیخانی تا خیابان مفتح ضروری است، زیرا با وزش باد، برای خانه‌ها تولید گرد و خاک می‌کند.

خلیلی از اهالی محله عاشق‌آباد در بیان بخشی از مشکلات این محله گفت:

-مسدود شدن مسیر رفت و آمد مردم این محله به خیابان امام خمینی (ره) موجب ایجاد ترافیک و افزایش طول مسیر شهروندان در منطقه شده است و باید برای خروجی محله عاشق آباد قبل از احداث متروی اصفهان-شاهین شهر فکری شود، زیرا در غیر این صورت پس از آن مشکلات بسیاری به‌وجود می‌آورد.

- به‌تازگی از کشاورزان منطقه برای فنس‌کشی زمین‌هایشان به ازای هر متر مربع مبلغ ۱۰۰ هزار تومان وجه دریافت می‌شود که این مبالغ در حد توان کشاورزان نیست.

-با توجه به نقش محله عاشق آباد در عصر صفویه، لازم است برای انتشار کتاب «عاشق‌آباد در عصر صفویه» حمایت لازم صورت گیرد.

امیرخانیان از شهرک کوثر نیز به گره‌های ترافیکی در منطقه ۱۲ اشاره کرد و از مشکلات محله خود چنین گفت:

-بازشدن انتهای محله عاشق‌آباد به سمت آزادگان از جمله راهکارها برای رفع مشکل ترافیکی در این محله است.

داوری از ایثارگران و فرهنگیان منطقه ۱۲ از مطالبات اهالی محله چنین گفت:

-حمایت شهرداری از مسابقات و برنامه‌های فرهنگی در سطح مدارس، افزایش ناوگان شهری با توجه به مهاجرپذیر بودن این منطقه و چاره‌اندیشی برای فاضلاب از جمله برنامه‌های ضروری در این منطقه است.

بختیاری یکی از نمازگزاران مسجد صاحب الزمان (عج) درخواست‌های خود را اینگونه مطرح کرد:

ضمن قدردانی برایحمایت‌های صورت گرفته از برنامه‌های فرهنگی و مردمی، لازم است جلسات با معتمدان محلی ادامه پیدا کند.

شیرانی عضو هیئت امنای شهرک امیر کبیر خواستار موقوفه‌ای برای مسجد شهرک امیر کبیر شد.

یکی از اعضای بازارچه زنان بی‌سرپرست با اشاره به کمک‌های روحانیت منطقه در دایر شدن بازارچه برای زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست و بیماران اوتیسم درخواست‌های خود را اینگونه مطرح کرد:

- این بازارچه‌ها موقتی است، بنابراین ضرورت دارد زمینی برای برقراری نمایشگاه دائمی فروش محصولات آن‌ها و تمهیداتی برای افزایش همکاری اصناف با غرفه‌داران این بازارچه‌ها در نظر گرفته شود.

حسن‌پور از اهالی خیابان رباط سوم خواستار اصلاح روکش آسفالت کوچه‌های ۵۲ و ۵۳ شد.

همچنین تعدادی از حاضران از محله امیرالمومنین (ع) با اشاره به مشکلات عبور و مرور در این منطقه، تاکید داشتند که از ۲۵ سال پیش تاکنون قرار است خیابان ناصر خسرو تعریض شود، اما همچنان اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است؛ اگر اتفاقی برای منازل پیش آید خودروهای آتش‌نشانی و آمبولانس امکان حضور در این کوچه‌ها و خیابان‌ها را ندارند و لازم است تعریض خیابان ناصر خسرو به صورت جدی دنبال شود.

موضوع دیگر مورد تاکید آن‌ها ضرورت جمع‌آوری سگ‌های ولگرد بود.

سلطانی از فعالان فرهنگی منطقه ۱۲ نیز پیشنهاد احداث تقاطع غیر همسطح شرق به غرب در میدان شهید علیخانی را مطرح کرد.

به گزارش ایمنا، دیدار اهالی منطقه ۱۲ با شهردار اصفهان در مسجد قبای ملک شهر حدود سه ساعت به طول انجامید و پس از مطرح شدن خواسته شهروندان و پاسخ دلگرم‌کننده مدیران شهری، نخستین دور از برنامه «مردم سلام» با حضور پرشور شهروندان و مدیران شهری در این منطقه به پایان رسید.

کد خبر 747355

دیگر خبرها

  • اسکان مردم روستای سیل زده نوده در روستای آبیز / تکلیف داوطلبین کنکور روستای نوده چه می‌شود؟
  • پیگیری ،مشکلات تردد اهالی روستای رباط قره بیل
  • گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت
  • لزوم ارتقاء مرکز جامع سلامت اشترینان به بیمارستان
  • آبرسانی به ۶ روستای گرمی خرداد ماه بهره‌برداری می‌شود
  • ‌اجرای طرح تأمین امنیت بوستان‌ها در محلات کم برخوردار شیراز
  • رمزگشایی از ماجرای مرموز روستایی که یک شبه ناپدید شد!
  • مطالبات اهالی منطقه ۱۲ از شهردار اصفهان چه بود؟
  • وعده سازمان بازرسی منطقه ۳ برای رفع مشکلات تولیدکنندگان
  • تلاش خود را برای رفع مشکلات تولیدکنندگان به کار می‌گیریم