Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@23:23:21 GMT

فضای مجازی مفید برای سالمندان

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۱۴۵۹۶

فضای مجازی مفید برای سالمندان

ایسنا/مازندران یک روانشناس گفت: در وضعیت کرونایی و قرار گرفتن سالمندان در انزوا اگر فضای مجازی به درستی توسط این اقشار استفاده شود می تواند پیامدهای مثبتی در آن ها ایجاد کند.

ام البنین باقرنژاد در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه شبکه اجتماعی یک الگوی ارتباطی است که می تواند شامل ارتباطات شخصی ، خانوادگی، دوستی ، همشهری و هم استانی باشد، اظهار کرد: شبکه اجتماعی به عنوان یک الگوی ارتباطی می تواند شامل شبکه متنوعی از خویشاوندان، دوستان و خوانده باشد و در این میان شبکه خانواده شامل فرزندان و نوه ها و اقوام درجه یک برای سالمندان در اولویت قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در خصوص تاثیر شبکه های اجتماعی در زندگی سالمندان گفت: ارتقای کیفیت زندگی و افزایش امید به زندگی منجر به این شده است که انسانها عمر با کیفیت تر و طولانی تری داشته باشند و تحقیقات نیز نشان داده  افرادی که از  ۵۰ سالگی به بالا به جستجو در  اینترنت و  موضوعات مختلف آن می پردازند،فعالیتهای مغزی بهتری دارند  و این امر مانع از مبتلا شدن به آلزایمر شده است.
این متخصص روان شناسی با تاکید بر اینکه مدت زمان سپری کردن در فضای مجازی باید کنترل شده باشد تا ارتباطات کلامی و چهره به چهره حفظ شود، افزود: سالمندان در استفاده از شبکه‌های اجتماعی باید نکاتی را مدنظر قرار دهند تا به مشکل جدی برخورد نکنند .
باقرنژاد بر یادآوری برخی قوانین در حوزه شبکه های اجتماعی به سالمندان تاکید کرد و ادامه داد: این قوانین برای آن است تا سالمندان در تماس با آدم های مختلف آسیب کمتری ببینند، همچنین خطرات احتمالی نیز به آنها گوشزد شود تا پیچیدگی  شبکه مجازی و اجتماعی موجب کنار گذاشتن آن نشود.
وی روابط اجتماعی را برای سلامت روان هر شخصی بسیار مهم برشمرد و تصریح کرد: هرچه ارتباطات بین فردی در جامعه بیشتر باشد سلامت روان  بهتر خواهد بود، در واقع سالمندان با توجه به شرایط فیزیکی که دارند امکان بیرون رفتن از خانه را کمتر داشته بنابراین با انسانهای کمتری در ارتباط هستند و به نظر می رسد شبکه های اجتماعی با تاثیرات مثبت خود و باخبر شدن از حال نزدیکان  می تواند دلتنگی ها و افسردگی را اندکی کاهش دهد.
این روانشناس با بیان اینکه  سالمندانی که تنها زندگی می کنند، بیشتر وقت خود را به فکر کردن در مورد بچه هایی که از آنها دور هستند و یا در مورد  می گذارنند، خاطرنشان کرد:  سالمندان اوقات فراغت بسیار زیادتری نسبت به بقیه افراد دارند و نداشتن برنامه منظم باعث می شود که اوقات فراغت آنها به بطالت بگذرد که در نهایت منجر به افسردگی و بیماری های جسمانی می شود و  خانواده‌ این افراد می‌توانند بک برنامه مفید و سرگرم کننده  حال آنها بهبود ببخشند.
باقرنژاد استفاده درست از شبکه های اجتماعی را برای سالمندان راهکار مناسبی جهت کم کردن اضطراب و نگرانی سالمندان برشمرد و گفت: سالمندان با یادگیری شبکه های اجتماعی وارد دنیای جدید می شوند که قبلاً تجربه نکرده بودند و یادگیری این شبکه ها در سلامت روان آنها تاثیر گذار است و با شرکت در شبکه‌های اجتماعی می‌توانند دوستان جدید و هم گروه های مورد علاقه خود را پیدا کنند.
وی در ادامه درباره ارتباط استفاده از فضای مجازی در زمان کرونا ابراز کرد: در حال حاضر به دلیل شیوع گسترده کرونا، دیدار اقوام و نزدیکان کاهش یافته است و دیدارهای تصویری از طریق شبکه های اجتماعی می تواند امید بخش و خوشحال کننده باشد و این موضوع می تواند به سلامت روان سالمندان کمک کند.
این روانشناس با تاکید براینکه در صورتی که سالمندان به نحو درستی  از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی استفاده کنند  این فضا برای آن ها بسیار مفید است، یادآور شد: از آنجایی که سالمندان بیشتر از سنین دیگر در معرض ابتلا به کرونا هستند و بدن آنها ضعیف تر بوده بنابراین بهتر است در معرض این بیماری قرار نگیرند و بهترین راه حل، استفاده از فضای مجازی است.
باقرنژاد با اشاره به اینکه دیدن حال خوب اقوام از طریق شبکه های اجتماعی روحیه مضاعفی را به سالمندان می دهد، عنوان کرد: در این شرایط بهتر است سالمندان در منزل بمانند و به آنها پروتکل های بهداشتی آموزش داده شود.
وی با بیان اینکه سالمندان به خاطر  فاصله اجتماعی بیشتر از بقیه در معرض تنهایی و انزوا قرار می گیرند و همین موضوع روی سلامت روان سالمندان تاثیر می گذارد، متذکر شد: این موضوع می تواند  آنها را مستعد افسردگی و اختلالات روانی می کند و اضطراب آنها را افزایش دهد، اما استفاده از شبکه های اجتماعی تا حدی می تواند این اضطراب را کاهش دهد و از تنهایی در آورد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی سالمندان فضای مجازی شبکه های اجتماعی فضای مجازی سلامت روان شبکه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۱۴۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دروغ‌پردازی اسرائیلی‌ها سوژه کاربران فضای مجازی شد

دریافت 5 MB کد خبر 6082258

دیگر خبرها

  • ضرورت هوشیاری در خرید‌ از فضای مجازی
  • دروغ‌پردازی با عکس ۷ سال پیش پارک دانشجو
  • دروغ‌پردازی اسرائیلی‌ها سوژه کاربران فضای مجازی شد
  • آموزش: توصیه‌هایی برای مقابله یا جلوگیری از استرس در فضای مجازی
  • نقش سلبریتی‌ها و فضای مجازی در موج گرایش به جراحی‌ها و خدمات زیبایی
  • آمار ۱.۵ میلیاردی بازدید برنامه‌های نوروزی و رمضانی رسانه ملی در فضای مجازی
  • فضای‌ مجازی در سیطره برنامه‌های رسانه‌ ملی
  • فضای‌مجازی در سیطره برنامه‌های رسانه‌ملی
  • توصیه‌هایی برای مقابله یا جلوگیری از استرس در فضای مجازی
  • از آموزش و اقتصاد تا فرهنگ و سبک زندگی با پدیده‌ بلاگری