Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-25@14:52:14 GMT

«چاق‌ها» زودتر به سرطان مبتلا می‌شوند

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۱۴۶۶۵

«چاق‌ها» زودتر به سرطان مبتلا می‌شوند

فوق تخصص خون و سرطان گفت: یکی از دلایل شایع سرطان‌ها چاقی است؛ به ویژه چاقی در ایجاد سرطان روده که از شایعترین سرطانها و یکی از علت‌های مهم مرگ و میر در جهان است نقش تاثیرگذاری دارد.

به گزارش ایمنا، حسین کامران زاده، فوق تخصص خون و سرطان در پاسخ به این پرسش که «چه ارتباطی بین چاقی و ابتلاء به سرطان وجود دارد؟»، اظهار کرد: عوامل زیادی در بروز سرطان موثرند اما چاقی یکی از دلایل شایع سرطان‌هاست که در منابع علمی به آن بسیار اشاره شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: یکی از دلایل شایع سرطان‌ها که در منابع علمی به آن بسیار اشاره شده، چاقی است؛ به ویژه چاقی در ایجاد سرطان روده که از شایع‌ترین سرطان‌ها در تمامی جهان و یکی از علت‌های مهم مرگ و میر در جهان است نقش تأثیرگذاری دارد.

فوق تخصص خون و سرطان تصریح کرد: ثابت شده اگر فردی مبتلا به سرطان روده بوده و بهبود پیدا کرده باشد با کاهش وزن می‌تواند از برگشت این بیماری جلوگیری کند. چاقی یکی از علل عمده بروز سرطان سینه در خانم‌ها و سرطان پروستات در آقایان است.

کامران زاده با اشاره علل دیگری که باعث ایجاد سرطان می‌شوند، گفت: سیگار در بروز سرطان‌های دهان، حلق و ریه نقش اساسی دارد؛ ضمن اینکه مصرف الکل هم به ویژه همراه با سیگار می‌تواند باعث ایجاد سرطان دهان، مری، معده شود.

وی افزود: ورزش با بهبود وزن فرد به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند و تغذیه مناسب با مصرف بیشتر میوه‌جات، سبزیجات و کاهش مصرف فست فودها و غذاهای چرب و سرخ کردنی در جلوگیری از ابتلاء انسان به سرطان کمک می‌کند.

فوق تخصص خون و سرطان با اشاره به اینکه آمار سرطان در ایران شبیه نقاط دیگر جهان است، گفت: شایع‌ترین سرطان در جهان سرطان پوست است؛ به این دلیل اینکه سریع تشخیص داده می‌شوند و سریع هم به درمان جواب می‌دهند؛ اهمیت کلینیکی کمتری دارند اما سرطان سینه در خانم‌ها و سرطان پروستات از شایع‌ترین سرطان‌ها در بین ایرانیان است.

کامران زاده با تاکید بر اینکه سرطان معده و روده در ایران بسیار شایع است، افزود: مصرف چای داغ در بروز سرطان مری در ایران بسیار مؤثر است و غذاهای دودی و غذاهایی که سرخ می‌شوند و در معرض مستقیم آتش قرار دارند، بالقوه موثرند؛ اگرچه برخی سرطان‌ها هم ارتباط مستقیم با ژنتیک دارند که نیاز به مطالعه بیشتری در این حوزه حس می‌شود.

فوق تخصص خون و سرطان خود مراقبتی را از عوامل مهم جلوگیری از بروز سرطان دانست و خاطرنشان کرد: ما باید مراقب باشیم که بیمار نشویم، اما توجه به علامت‌های اولیه سرطان‌ها مثل تغییر اجابت مزاج، خونریزی‌های غیر طبیعی در بدن، وجود توده‌ها و بافت‌های غیرطبیعی و تغییر در رنگ پوست بسیار مهم است.

وی افزود: اگر چنین علائمی وجود داشت باید به پزشک مراجعه کرد. از طرف دیگر باید بدانیم بسیاری از سرطان‌ها علاج پذیر بوده و حتی پس از درمان عود نمی‌کنند؛ بنابراین بیماران نباید نگران باشند و همدلی بین پزشک، بیمار و خانواده بیمار می‌تواند در بهبود بیماری بسیار مؤثر باشد.

کامران زاده تصریح کرد: وقتی شخص روحیه خوبی داشته باشد، حتماً درمان هم تأثیر بهتری خواهد داشت و همکاری بیمارانی که روحیه قوی دارند با پزشک بهتر خواهد بود.

منبع: فارس

کد خبر 471155

منبع: ایمنا

کلیدواژه: سرطان چاقی فوق تخصص خون و سرطان مرگ و مير تغذیه ناسالم شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق فوق تخصص خون و سرطان کامران زاده ایجاد سرطان بروز سرطان سرطان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۱۴۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۲ درصد دانش آموزان قزوینی دچار اضافه وزن هستند

عطیه رزازی مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: مشکل اصلی جامعه ما افزایش روند چاقی در گروه سنی کودک و نوجوان است که طبق بررسی‌های به عمل آمده، ۲۰ درصد کودکان و نوجوانان استان دچار چاقی شکمی هستند.

وی با بیان اینکه استان قزوین هم‌پای شاخص‌های کشوری پیش می‌رود، اما جزو استان‌هایی است که چاقی در آن یک زنگ خطر محسوب می‌شود، اضافه کرد: برای این معضل باید مداخلاتی از خانه و توسط والدین شروع شود و کل خانواده باید طبخ مواد غذایی را اصلاح کنند تا به کاهش اضافه وزن، تناسب اندام و شرایط اغذیه سالم برسیم.

رزازی با بیان اینکه دریافت مواد غذایی باید متناسب با شرایط هر انسانی در نظر گرفته شود و تحرک بدنی و فعالیت فیزیکی نیز با توجه به سن وی باید تعریف شود، افزود: دانش آموزان در برنامه ریزی‌های کشوری، باید روزی یک ساعت فعالیت بدنی و میانسالان روزی نیم ساعت تحرک فیزیکی مناسبی داشته باشند.

این مسئول چاقی را تجمع بیش از اندازه چربی در بدن به نسبت قد انسان تعریف کرد و گفت: در یک فرد بزرگسال با ۱۶۰ سانتی متر قد، ۶۰ کیلوگرم وزن طبیعی محسوب می‌شود و اگر این وزن به ۷۰ کیلوگرم برسد، دچار چاقی می‌شود، اما کودک و نوجوان به این دلیل که در سن رشد قرار دارند، تغییرات قد با توجه به سن آنها اتفاق می‌افتد و نمی‌توان یک وزن مشخصی تعیین کرد، بلکه چاقی کودکان و نوجونان با نمودار‌های استاندارد رشد مشخص می‌شود که وزن و قد آن‌ها در چه وضعیتی قرار دارد.

مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: وضعیت اقتصادی در کشور و سواد مردم در مصرف کیک، شیرینی، شکلات و فست فود دست به دست هم داده تا شاهد افزایش اضافه وزن در کودکان و نوجوانان باشیم.

رزازی به عوامل موثر در چاقی و اضافه وزن اشاره کرد و افزود: برخلاف باور عموم که ژنتیک را علت اصلی چاقی می‌دانند، اما تغییر الگوی زندگی از جمله شیوه زندگی ماشینی در عصر شهرنشینی، نوع رژیم غذایی و نداشتن تحرک بدنی از دلایل اصلی افزایش روند چاقی محسوب می‌شوند.

مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: تحقیقات نشان داد که به علت افزایش قیمت مواد غذایی همانند گوشت و میوه و سبزیجات، مردم غذا‌هایی با قیمت ارزان همانند نان، برنج، ماکارانی که دارای کربوهدیرات ها، روغن هستند را مصرف می‌کنند که ارزش سیرکنندگی بیشتری دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد
  • آیا هیپنوتیزم برای درمان بیماران مبتلا به سرطان مفید است؟
  • در اکثر خانواده‌های ایرانی یک مورد ابتلا به سرطان دیده می‌شود | ابتلای مردان به این سرطان بیشتر شده است
  • عجیب ترین سفارش ها برای عمل های زیبایی؛ از گوش برجسته تا بینی زین اسبی
  • ۲۲ درصد دانش آموزان قزوینی دچار اضافه وزن هستند
  • غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد انجام می‌شود
  • نهایت تاثیر گذاری را در اجرای شعار سال خواهیم داشت
  • غربالگری ۳ سرطان شایع در خراسان رضوی
  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد
  • چاق ها، عصرها ورزش کنند