Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-16@22:43:17 GMT

وعده‌های خودرویی در اجلاس داووس

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۱۵۱۹۱

وعده‌های خودرویی در اجلاس داووس

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ هر‌چند در نشست امسال نمایندگان کشورمان حضور ندارند، اما پیش‌تر ایران سابقه حضور در این نشست را داشته است. اما آنچه دست‌اندرکاران صنعت خودرو از اجلاس داووس به‌خاطر دارند به سال ۲۰۱۴ برمی‌گردد؛ سالی که حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران همزمان با لغو تحریم‌های اولیه با حضور در این نشست برای فروش سهام خودروسازان داخلی به خارجی‌ها اعلام آمادگی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اجلاس ۲۰۱۴ داووس، روحانی در شرایطی وعده فروش سهام دو خودروساز بزرگ کشور را حتی در حد ۱۰۰‌درصد، به خارجی‌ها داد که مقدمه خصوصی‌سازی این شرکت‌ها کلید خورده بود.

 بدون‌شک یکی از مهم‌ترین وعده‌های دولت یازدهم در خودرو، خصوصی‌سازی این صنعت به‌شمار می‌رود، وعده‌ای که بنا بود خود را در قالب سهام‌فروش به خارجی‌ها نیز نشان دهد. خیلی‌ها امیدوار بودند پس از اظهارات رئیس‌جمهوری در اجلاس داووس ۲۰۱۴، پروژه بزرگ واگذاری تمام یا بخشی از سهام خودروسازان بزرگ داخلی به سرمایه‌گذاران خارجی‌ آغاز شود، با این حال و با وجود برخی اقدامات نسبی دولت در این ماجرا، پروژه موردنظر با گذشت هفت سال از دولت روحانی هنوز کلید نخورده است. آنچه مشخص است حسن روحانی برخلاف روسای‌جمهور گذشته با تابو‌شکنی، در شرایطی وعده واگذاری سهام خودروسازان داخلی را به خارجی‌ها داد که وی در دو دوره حضور در ساختمان ریاست‌جمهوری بارها از لزوم خروج دولت از صنعت خودرو صحبت به میان آورده و تاکید کرده «دولت» بنگاهدار خوبی نیست. به اعتقاد وی، این «خروج» نه‌تنها می‌تواند در قالب سهام‌فروشی به داخلی‌ها انجام شود؛ بلکه امکان اجرای آن از ناحیه واگذاری سهام به بخش خصوصی خارجی نیز وجود دارد.

در واقع از نظر رئیس‌جمهوری، خروج از بنگاهداری در صنعت خودرو، یکی از اصلی‌ترین برنامه‌ها و پروژه‌های ناتمام در این صنعت به‌شمار می‌رود که اگر توسط دولت دوازدهم به سرانجام برسد، نقشی مهم در توسعه خودروسازی کشور خواهد داشت. به این ترتیب هر‌چند برخی شرکت‌های خارجی تمایل به حضور در صنعت خودرو ایران نشان ندادند اما آنها نیز که قصد جدی خود را برای فعالیت در این صنعت اعلام کردند با سنگ‌اندازی‌های زیادی از سوی خودروساز و حتی سیاست‌گذار خودرو روبه‌رو بودند. با این حال در ادامه اتفاقاتی رخ داد که نشان داد دولت در این وعده خود جدی است. وعده واگذاری سایت بن‌رو (یکی از سایت‌های شهرستانی سایپا) به رنو فرانسه و همچنین فروش ۵۰ درصد از سهام سایپای‌کاشان به سیتروئن، در واقع دو اقدام مهم برای عملی‌شدن پروژه دولت مبنی‌بر سهامداری خارجی‌ها در صنعت خودرو ایران به‌شمار می‌روند.

آنچه مشخص است شرکت فرانسوی رنو که سال‌ها در ایران حضوری گسترده داشت و حتی در تحریم‌های اولیه نیز حاضر به ترک خودروسازی‌ کشورمان نشد، بنا بر وعده روحانی در اجلاس داووس خواستار حضوری متفاوت و مستقل در ایران بود. این در شرایطی است که سنگ‌اندازی‌ها و فضای مخربی که در حواشی فعالیت این شرکت در ایران رخ داد، نه‌تنها مانع از سرمایه‌گذاری رنو شد، بلکه به‌واسطه تحریم‌های ثانویه حاضر به ترک ایران شد. سرنوشت خصوصی‌سازی و واگذاری سهام خودروسازان که از ابتدای دولت یازدهم وعده داده شد نیز مشخص است، به‌طوریکه دولت نه‌تنها سهام خود را در دو شرکت بزرگ خودروسازی واگذار نکرد بلکه به بهانه تحریم دخالت خود را در این صنعت بیشتر هم کرد. باز‌هم به سال ۲۰۱۴ در اجلاس داووس برمی‌گردیم؛ سالی که واگذاری سهام خودروسازان به شرکت‌های خارجی وعده داده شد. این وعده بنا بر بی‌میلی خودروسازان خارجی و همچنین سد بزرگ خودروسازی کشور که سال‌هاست انحصار بازار خودرو را در دست دارد، محقق نشد و انتظار می‌رود که تا پایان دولت دوازدهم نیز عملی نشود.

پربیننده ترین آغاز پیش فروش فردا SX5 +عکس دنا معمولی چند؟ +جدول قیمت پراید امروز ۹۹/۱۱/۷ جدیدترین قیمت جک +جدول کوییک در پایتخت چند معامله شد؟ +جدول

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۱۵۱۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقلال بدون مشتری روی دست دولت!

۱۰ روز تا پایان زمان تعیین شده از سوی ای‌اف‌سی برای تعیین تکلیف مالکیت و موضوعات مالیاتی دو تیم استقلال و پرسپولیس بیشتر باقی نمانده اما هنوز هیچ اقدام عملیاتی در راستای واگذاری این دو باشگاه به بخش خصوصی انجام نشده است. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، 10 روز تا پایان زمان تعیین شده از سوی ای‌اف‌سی برای تعیین تکلیف مالکیت و موضوعات مالیاتی دو تیم استقلال و پرسپولیس بیشتر باقی نمانده اما هنوز هیچ اقدام عملیاتی در راستای واگذاری این دو باشگاه به بخش خصوصی انجام نشده است. البته به گفته یک مقام آگاه، هیچ خطری سرنوشت دو تیم را تهدید نمی‌کند؛ چون در هفته آتی سهام عمده باشگاه پرسپولیس به یک بانک و مابقی سهام این باشگاه به یک کنسرسیوم بانکی واگذار خواهد شد تا عملاً این باشگاه از ید اختیار دولت خارج شود و رسماً به یک باشگاه خصوصی تبدیل شود که دیگر هیچ‌گونه دخالتی از سوی دولت در امور اداری و مدیریتی آن انجام نخواهد شد.

اما در این میان گفته می‌شود باشگاه استقلال همچنان زیر نظر دولت اداره خواهد شد تا فرایند واگذاری آن انجام شود، از آنجا که یک بانک متقاضی مالکیت استقلال از خرید بخش عمده سهام باشگاه استقلال صرف‌نظر کرد و برخی از هواداران استقلال با هشتک انتقادی در شبکه‌های اجتماعی رسماً مخالفت خود را با این واگذاری نشان دادند، بانک مذکور قید خرید سهام باشگاه استقلال را زد و به این شکل استقلال بدون مشتری ماند.

حالا این پرسش برای اهالی فوتبال و هواداران استقلال به وجود می‌آید که دولتی باقی ماندن استقلال لطمه‌ای به منافع این تیم از جمله حضور در لیگ نخبگان ای‌اف‌سی می‌زند یا خیر؟ در این ارتباط گفته می‌شود اگر مالکیت پرسپولیس در هفته آتی واگذار شود، استقلال تنها تیمی است که مالکیت آن در اختیار وزارت ورزش و جوانان است، به همین منظور خطری سرنوشت استقلال را تهدید نمی‌کند و مدیران این باشگاه می‌توانند مدارک این باشگاه را بدون مشکل بارگذاری کنند.

البته مالکیت وزارت ورزش و جوانان مدت زمان زیادی طول نخواهد کشید؛ چون کیومرث هاشمی علاقه‌ای به حفظ مالکیت استقلال ندارد و به نزدیکان خود اعلام کرده منفک شدن استقلال و پرسپولیس از بدنه دولت یکی از ضرورت‌های اصلی وزارتخانه است.

اما بخش نگران‌کننده این اتفاق اینجاست که بسیاری از کارشناسان مدعی بودند کنفدراسیون فوتبال آسیا اصرار دارد تیمی دولتی نباشد، از این رو ممکن است مشکلاتی برای استقلال برای حضور در لیگ نخبگان کنفدراسیون فوتبال آسیا به وجود بیاید، اما یک فرد آگاه در وزارت ورزش و جوانان به خبرنگار ما گفت: بعید است مشکلی برای ورود استقلال به لیگ نخبگان آسیا به وجود بیاید؛ چون کنفدراسیون فوتبال آسیا با مالکیت مشترک مشکل داشت که با واگذاری سهام پرسپولیس این اتفاق عملاً برطرف خواهد شد.

اما اگر همچنان مالکیت استقلال در اختیار وزارت باشد همچنان همان سیاست سابق در قبال آن‌ها اتخاذ خواهد شد و باردیگر هیئت مدیره باشگاه استقلال بایستی همه امور مدیریتی را در دست داشته باشد و کمکی از جانب وزارت ورزش و جوانان به این مجموعه نخواهد شد. حتی برخی پیش‌بینی می‌کردند وزارت ورزش و جوانان برای پایان دادن به چالش‌هایی که میان خطیر و نکونام است وارد عمل شود و در این خصوص تصمیم‌گیری کند، اما براساس اخبار بدست آمده هیچ تغییری در سازوکار مدیریتی باشگاه استقلال رقم نخواهد خورد؛ چون وزیر ورزش و جوانان اعتقاد دارد مالک جدید استقلال باید در این رابطه تصمیم‌گیری کند.

منبع: قدس

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خریداران احتمالی استقلال و پرسپولیس
  • جزئیات جلسه خودرویی وزیر صمت با شورای رقابت
  • ژست سوئیسی استاندارد خودرو قیمت‌ها را افزایش می‌دهد؟
  • چرا صنعت نفت برای سرمایه گذاری خارجی با وجود تحریم ها جذاب بود؟
  • ‌بیستمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی کشاورزی در شیراز برگزار می‌شود
  • انتخاب پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی در بخش جایزه اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی
  • راهپیمایی خودرویی مردم قم در حمایت از عملیات وعده الصادق + فیلم
  • راهپیمایی خودرویی در قم در حمایت از عملیات وعده صادق
  • استقلال بدون مشتری روی دست دولت!
  • برقی شدن پایتخت فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند