Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-03-28@19:48:35 GMT

معرفی مسجد ولیعصر یا مسجد ملا زنجان

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۱۵۲۳۲

معرفی مسجد ولیعصر یا مسجد ملا زنجان

مسجد ولیعصر یا مسجد ملا زنجان در راسته صندوق سازان در بافت تاریخی و قدیم بازار شهر زنجان (بازار بالا) واقع شده است . این مسجد و مدرسه از جمله آثار ارزشمند تاریخی و مذهبی می باشد که از زمان قدیم تا کنون بر جای مانده است.

بر اساس متون تاریخی از جمله کتاب مرآه البدان تألیف محمد حسن خان ( اعتماد السلطنه ) که در صفحه ۲۰۱۲ در باب مساجد جامع شهر زنجان چنین می نویسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ازجمله مساجدی که صدق جامع بر آن می شود مسجدی است که در سال ۱۱۷۳ هجری قمری توسط حاجی پیر ولی نامی بنا شده و چون ملا محمد علی حجت زنجانی معروف به بابی آن را تعمیر کرده اکنون به مسجد ملا محمد علی مشهور است .

قدمت مسجد ولیعصر (عج) بیش از دو قرن می باشد که بنای اولیه و نخستین آن به عصر زندیه باز میگردد. در عهد ناصری (ناصر الدین شاه قاجار) این مسجد مدرسه در اختیار ملا محمد علی حجت زنجانی قرار گرفت از این رو این مسجد در میان عامه مردم به مسجد بابیها یا مسجد ملا معروف می باشد.

تنها کتیبه بر جای مانده از این اثر که بعنوان سند مکتوب واجد ارزش فراوانی است کتیبه ای است از سنگ مرمر سفید که به خط نسخ در قالب شعر نام بانی و تاریخی ساخت بنا را چنین بیان میکند .
حاجی ابن علی بوقت شباب                         ساخت این مسجد از برای ثواب
سال تاریخش از خرد جستن                          الف سبعین ثلاث داد جواب

سنگ نوشته فوق در قدیمی ترین و نخستین صحن ستوندار مسجد در قسمت محراب بدست آمده ، مسجد و مدرسه ولیعصر ( عج ) از جمله مساجدی به سبک چهلستونی یا بومی یا عباسی می باشد و دارای میانسرای مستطیل شکل است .این مسجد از جمله مساجد منحصر بفردی است که در طول تاریخ خود به فرا خور نیاز زمان توسعه و گسترش یافته و از این رو ما شاهد وجود شبستانهای متعددی بعنوان صحن مسجد در جوار هم هستیم. این بنا در مجموعه ثبتی بازار زنجان قرار دارد.

مسجد ولیعصر زنجان (مسجد ملا) درگذر زمان
مسجد ولیعصر زنجان (مسجد ملا) ازجمله مساجد منحصربه‌فردی است که در طول تاریخ خود به فراخور نیاز زمان توسعه و گسترش‌یافته و ازاین‌رو ما شاهد وجود شبستان‌های متعددی به‌عنوان صحن مسجد در جوار هم هستیم. این بنا در مجموعه ثبتی بازار زنجان قرار دارد.

مسجد و مدرسه ولیعصر (عج الله تعالی فرجه) (مسجد ملا – چوقور مچید) که توسط ملامحمدعلی معروف به باب ساخته‌شده و پایگاه بابیان در وقایع دوران ناصرالدین‌شاه بوده است. مسجد ولیعصر (عج) در راسته صندوق سازان (یوخاری بازار) و در بافت قدیمی شهر زنجان واقع‌شده است. این مسجد توسط حاجی پیر ولی ساخته‌شده و فردی به نام ملا محمدعلی حجت زنجانی معروف به بایی آن را تعمیر کرده و پیش‌نماز آنجا بوده است. بنای اولیه این مسجد در دوره زندیه ساخته‌شده و در دوره ناصرالدین‌شاه قاجار این مسجد در اختیار ملا محمدعلی حجت زنجانی قرارگرفته است و به همین علت این مسجد در میان مردم به مسجد بابی‌ها معروف است.

نوع معماری مسجد ولیعصر زنجان (مسجد ملا)
مسجد ولیعصر زنجان (مسجد ملا) ازجمله مساجدی به سبک چهل‌ستونی یا بومی یا عباسی می‌باشد.و دارای میان سرای مستطیل شکل است.حجره‌های آن در دوطبقه با معماری خاصی ساخته‌شده است و کف مسجد آن بسیار پایین‌تر از حیاط مدرسه است.این مسجد که به سال ۱۳۴۷ هجری شمسی توسط حاج ابوالفضل زنجانی تعمیر و مرمت گشته بود، مجدداً بعد از انقلاب اسلامی و در سال‌های اخیر موردبازسازی قرارگرفته است.

نحوه دسترسی به مسجد ولیعصر
برای بازدید از مسجد ولیعصر زنجان (مسجد ملا) می‌بایست از چهارراه انقلاب زنجان به سمت سبزه‌میدان برویم. تقریباً ۵۰۰ متر پایین‌تر از چهارراه انقلاب به سمت سبزه‌میدان نرسیده به کوچه سید فتح‌الله کوچه‌ای بانام (کوچه باشگاه) در سمت چپ ما قرار دارد. وارد کوچه باشگاه می‌شویم. پایین‌دست کوچه وارد بازار می‌شویم در سمت راست ما مسجد ولیعصر زنجان (مسجد ملا) قراردارد. این مسجد در نزدیکی بازار زنجان و نزدیک مسجد سید فتح‌الله و مسجد جامع زنجان قرار دارد./ سیری در ایران

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: مسجد ولیعصر زنجان ساخته شده مسجد ملا ملا محمد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۱۵۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عطر‌های خوشبو برای سال ۱۴۰۳ معرفی شدند

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، عطر های خوشبو برای سال 1403 معرفی شدند ، همزمان با آغاز سال جدید 1403 خوشبو ترین و جذاب ترین عطر هایی که در سال 1402 بیشترین فروش و محبوبیت در بازار داشتند برای آغاز سال 1403 نیز این عطر های پر فروش جای خود را در بازار گرفته و علاقمندان و عطر باز های زیادی را به خود جذب خواهند کرد . آغاز سال جدید با عطرهای خوشبو  و جذاب یکی از روایح شگفت‌ انگیزی است که می‌تواند این زمان را برای شما به یادماندنی‌ تر کند . از این رو، آغاز سال جدید 1403 با استفاده از یکی از عطر های خاص می‌تواند به عنوان نمادی از تازگی، شروعی جدید و حتی امید و آرزوهایی برای آینده دیده شود . به همین دلیل با بررسی های صورت گرفته و بر اساس تحلیل های سال 1402 این عطر ها بیشترین فروش و رضایت را در میان عطر ها در بازار داشته اند به همین دلیل در این خبر عطر های خوشبو برای سال 1403 معرفی شدند را به شما عاشقان عطر ادکلن گرد آوری شده است . 

عطر ادکلن اسد لطافه 

خرید عطر ادکلن اسد لطافه یکی از محصولات جدید و محبوب در دنیای عطر و ادکلن است . این عطر توسط برند لطافه در امارات ساخته شده است و یکی از نسخه‌های معروف و محبوب مجموعه عطرهای خوشبو در جهان توسط این برند محسوب می‌شود . این عطر اغلب به عنوان یک عطر مردانه شناخته می‌شود ولی به دلیل خوشبویی و جذابیتی که داشته خانم های جوان نیز از این عطر جذاب استفاده می کنند . 

عطر اسد لطافه بسته بندی زیبا و رایحه خاص خود توجه بسیاری از علاقمندان به عطرها را به خود جلب کرده است . رایحه‌های اصلی این عطر شامل ترکیبات ملایم و تلخ هستند که ترکیبی از نت‌ های گیاهی، مرکبات، چوب و ادویه‌های خاص می‌باشند . 

نوع رایحه : ملایم و تلخ

نت آغازی : دارچین، جوز هندی، هل، گریپ فروت

رایحه میانی : اسطوخودوس

نت پایانی : چوب صندل، شیرین بیان، کهربه، نعناع هندی، وتیور هائیتی 

عطر ادکلن آکوا پورا مگاماره فرگرانس

عطر ادکلن آکوا پورا مگاماره فراگرنس یک عطر زنانه مردانه خوشبو و دوست داشتنی می باشد . که هر زن و مردی با هر سلیقه ای عاشق بوی آن خواهد شد . رایحه ی عطر آکوا پورا فراگرنس تلخ و آروماتیک آبزی است . این عطر در سال 2019 به بازار عطر و ادکلن پیوست . در این عطر از غنا و اصالت نت های دریایی به کار برده است . به همین دلیل این عطر یکی از بهترین  عطرهای  اقیانوسی و دریایی می باشد .

ماندگاری این عطر آکوا پورا مگاماره فراگرنس بسیار بالا  می باشد .  و با زدن آن میتوانید ساعت ها در اعماق اقیانوس بمانید و لذت ببرید . با اورتو پاریسی مگاماره فراگرنس، بدون شک قربانی روایح خواهید شد . همچون مخدری که نمی توان آن را هرگز کنار بگذارید . 

نوع رایحه : تلخ و آبزی

نت آغازی   : بنفشه، فلفل ، آب دریا ، آب و رایحه  پرتقال

رایحه میانی :  اسطوخودوس ، ترکیبات سبز ، چای ، آب دریا ، جلبک دریایی ، نمک

نت پایانی : خزه درخت بلوط ، چوب صندل سفید ، عنبر و مشک 

عطر ادکلن حیاتی لطافه 

عطر ادکلن حیاتی لطافه عطری زنانه و مردانه با رایحه خنک ، تلخ و کمی شیرین است . این ادکلن به صورت مشترک زنانه و مردانه مورد استفاده قرار می گیرد . عطر ادکلن حیاتی لطافه زنانه مردانه با قیمت خرید ارزان و عمده در نمایندگی شرکت لطافه در دسترس شماست . عطر ادکلن زنانه مردانه حیاتی عربی لطافه با رایحه ی بی نظیری که دارد در دسته پر فروش ترین ادکلن ها عربی بازار می باشد . 

عطر ادکلن حیاتی لطافه یکی از محبوب‌ترین عطرهایی است که در بازار عطر و ادکلن دیده می‌شود . این عطر با توجه به نام خود، ایده‌آل برای کسانی است که به دنبال بویی زنده، انرژی‌ بخش و لطیف هستند . این عطر تلاش دارد که احساس حیات و زندگی را با استفاده از نت‌های میوه‌ای، گل‌ها و عناصر خنک‌کننده ایجاد کنند . 

نوع رایحه : خنک ، تلخ و کمی شیرین 

روایج آغازی : پوست گریپ فروت، شکلات، برگ بو

نت میانی : روایح چوبی، میو ه ای، ماده معطر لادن 

رایحه پایانی : بخور خوشبو، نعناع هندی، چوب عود آگارد 

عطر ادکلن خمره لطافه 

عطر ادکلن خمره لطافه یکی از عطرهای محبوب و معروف است که توسط شرکت خمره ساخته شده است . رایحه عطر ادکلن خمره لطافه با داشتن رایحه‌ای گرم و شیرین، برای بسیاری از افراد جذاب است . معمولاً این عطر شامل ترکیباتی از میوه‌های شیرین مانند وانیل، مشک، و آمبر را داراست . عطر خمره لطافه با داشتن پخش بوی قوی و ماندگاری معتدل، می‌تواند برای مدت زمان طولانی در طول روز باقی بماند و حضور شما را به یادماندنی کند . عطر ادکلن خمره لطافه با ترکیبات خود، برای استفاده در فصل‌های سرد سال و همچنین در شب‌ها بسیار مناسب است . به طور کلی، عطر خمره لطافه با ترکیبات شیرین و ملایم خود، می‌تواند برای هر کسی که دنبال یک عطر دلنشین و جذاب است، جذاب و الهام‌ بخش باشد . 

نوع رایحه : گرم و شیرین

نت ابتدایی : شامل دارچین، جوز هندی و ترنج 

رایحه میانی : پرالین، خرما، گل سرخ و  ماهونیال 

نت پایانی : از وانیل، دانه تونکا، مر، بنزوئین، آکیگالاوود و عنبروود 

عطر ادکلن یارا صورتی 

عطر ادکلن یارا صورتی زنانه از شرکت لطافه یکی از محبوب‌ترین و مورد توجه‌ ترین عطرهای مخصوص زنانه در بازار عطر و ادکلن است . این عطر با ترکیبات خاص و منحصر به فرد خود توانسته است جای خود را در دل مصرف‌کنندگان پیدا کند . ترکیبات این عطر شامل ترکیبات گلی، میوه‌ای و چوبی می‌باشد که باعث ایجاد یک ترکیب متعادل و جذاب می‌شود . عطر ادکلن یارا صورتی با شکوه و شیرینی خاص خود، مخصوص موقعیت‌هایی مانند مهمانی‌ها، مراسمات رسمی یا هنگامی که می‌خواهید ظاهر خود را با یک بوی ماندگار و جذاب تکمیل کنید، مناسب است .

نوع رایحه : گرم و شیرین 

رایحه آغازی : هلیوتروپ  ، ارکیده ، نارنگی

نت میانی : گورمند آکورد و میوه های گرمسیری

رایحه پایانی : وانیل ، چوب صندل ، مشک 

عطر ادکلن اونیرو 

عطر ادکلن اونیرو یکی از محصولات معروف و محبوب در عرصه عطر و ادکلن است . عطر اونیرو دارای رایحه‌ای خنک ، تند و خوراکی می‌باشد که ترکیبی از نت‌های مختلفی از جمله پرتقال ، گل یاسمین ، عنبر، گریپ فروت می‌باشد . شیشه این عطر با طراحی منحصر به فرد و جذابیت بالا شناخته می‌شود . این عطر با پخش بوی قوی و ماندگاری طولانی مدت مورد توجه قرار می‌گیرد که این ویژگی‌ها مهمترین عواملی هستند که مصرف‌کنندگان در انتخاب عطر خود مد نظر قرار می‌دهند . عطر ادکلن اونیرو به عنوان یک عطر شب مناسب و یا برای مجالس و مهمانی‌های خاص توصیه می‌شود، به طور کلی، اونیرو یک عطر معتبر و محبوب است که با ویژگی‌های متمایز خود توانسته است جایگاه خود را در بازار عطر و ادکلن برجسته کند . 

نوع رایحه : خنک ، تند و خوراکی 

رایحه آغازی : گریپ فروت ، آب دریا، پرتقال ماندراین

نت میانی : گل یاس ، برگ بو

رایحه پایانی : عنبر ، پاتچولی، خزه بلوط ، چوب درخت گایاک 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره عطر ها به سایت هادی پرفیوم به آدرس زیر مراجعه کنید . 

www.hadiperfume.com/shop

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هلال احمر واکسیناسیون حجاج زنجانی را آغاز کرد
  • عطر‌های خوشبو برای سال ۱۴۰۳ معرفی شدند
  • زنجانی‌ها منتظر شرایط جوی ناپایدار باشند
  • تشدید برخورد با سارقان، قاچاقچیان کالا و موادمخدر در سال ۱۴۰۳
  • معرفی دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان/از رمز و راز حمام «شیخ بهایی» تا معرفی مقبره ناشناخته شاعر معروف
  • رزمندگان زنجانی با غیرت و سخت‌کوش بودند
  • تجمع دانشجویان زنجانی در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی+فیلم
  • زنجان، شهری به یادگار مانده از دل تاریخ
  • نوزاد عجول زنجانی در آمبولانس متولد شد 
  • کتابچه آموزشی بین مسافران زنجانی توزیع شد