Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «رشید مرداف» وزیر خارجه ترکمنستان و «ولادیمیر ماکی» وزیر خارجه بلاروس به صورت ویدئو کنفرانس در مورد موضوعات مهم همکاری‌های دو جانبه در زمینه سیاسی و دیپلماتیک، تجاری، اقتصادی و فرهنگی بحث و تبادل نظر کردند.

طرفین خاطر نشان کردند: ارتباطات رهبران دو کشور بر تقویت روابط بین دو کشور کمک می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزرای خارجه دو کشور از نتایج تعامل در ساختارهای منطقه‌ای و بین المللی، سازمان ملل، سازمان امنیت و همکاری اروپا و کشورهای مستقل مشترک المنافع ابراز خرسندی کردند.

طرفین بر تعامل و همکاری در سازمان کشورهای مستقل مشترک المنافع که یک بستر موثر برای همکاری در طیف گسترده‌ای است، تاکید کردند.

در این دیدار اهمیت رویدادهای برنامه ریزی شده برای سال 2021 بیان و اعلام شد که سال جاری سال معماری و برنامه ریزی شهری در کشورهای  همسود است که به ابتکار رئیس جمهور ترکمنستان نامگذاری شده است.

مقامات ارشد ترکمنستان و بلاروس هم چنین ضمن تاکید بر تأثیر تعامل بین دو وزارتخانه عنوان کردند که جلسات مدیران و روسای دپارتمان وزارتخانه‌های دو کشور، به طور منظم و از طریق کنفرانس ویدیویی برگزار می‌شود.

طرفین نیز در مورد سطح روابط تجاری و اقتصادی که یکی از مولفه‌های اصلی دستور کار دوجانبه است، گفت‌وگو کردند.

مرداف و ماکی هم چنین بر اهمیت کمیسیون بین دولتی ترکمنستان و بلاروس در زمینه همکاری اقتصادی، توسعه تجارت، سرمایه گذاری و همکاری‌های صنعتی که جایگاه اساسی دارد، تأکید کردند.

در این زمینه، نقش اتاق‌های بازرگانی دو کشور که فعالیت آن بر افزایش و گسترش دامنه صدور کالاهای ترکمنستان و بلاروس در بازارهای دو کشور موثر است، برجسته شد.

 وزرای خارجه در این نشست توجه ویژه‌ای به همکاری‌های فرهنگی و انسانی داشتند که مولفه اصلی آن آموزش است که تحصیل دانشجویان ترکمن در موسسات عالی و دانشگاه‌های بلاروس گواه آن است.

طرفین با در نظر گرفتن شرایط فعلی، امکانات گسترش همکاری و تبادل تجربه در زمینه بهداشت و پزشکی را مورد بررسی قرار دادند.

پس از مذاکرات ، وزرا «برنامه همکاری بین وزارت امور خارجه ترکمنستان و وزارت امور خارجه جمهوری بلاروس برای 2021-2022» را امضا کردند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: سازمان ملل وزارت خارجه ترکمنستان بلاروس دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۱۵۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به ترکمنستان سفر کرده است، با سردار بردی محمدف رئیس جمهور این کشور دیدار کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسین امیرعبداللهیان،  وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به ترکمنستان سفر کرده است، با سردار بردی محمدف رئیس جمهور این کشور دیدار و گفتگو  کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با تاکید بر اهمیت و اولویت توسعه روابط با همسایگان بویژه ترکمنستان در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، با ارزیابی مثبت از روند رو به رشد روابط دوجانبه، به اقدامات صورت گرفته از سوی مراجع ذیربط ایرانی برای اجرای توافقات صورت گرفته بین دو کشور از جمله در حوزه های اقتصادی تاکید کرد. 

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان، با اشاره به برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصادی، کمیسیون همکاری های کنسولی و مرزی و توافقات صورت گرفته برای توسعه همکاری های اقتصادی دو کشور در زمینه گاز، برق، مدیریت آب، حمل و نقل و ترانزیت، اجرای طرح های زیربنایی و افزایش مبادلات بازرگانی، توسعه همکاری‌های دو کشور در موضوعات منطقه ای و بین المللی را مورد تاکید قرار داد. 

رئیس جمهور ترکمنستان نیز در این ملاقات با اظهار رضایت از سطح عالی تعاملات دوستانه و برادرانه دو کشور،  از این همکاری ها به عنوان نمادی از روابط دوستانه در منطقه یاد کرد.

بردی محمدف با اشاره به  تجارب مثبت اجرای طرح های زیربنایی توسط شرکت های ایرانی در ترکمنستان، از شرکت های ایرانی برای فعالیت بیشتر در کشورش اعلام آمادگی کرد.  

در این دیدار همچنین در خصوص برخی مسائل منطقه ای از جمله مبارزه با تروریسم،  برقراری صلح و ثبات در افغانستان و همچنین دریای خزر تبادل نظر شد.

نشست هیئت‌های ایران و ترکمنستان به ریاست وزرای خارجهدیدار امیرعبداللهیان با همتای ترکمنستانیامیرعبداللهیان: عازم ترکمنستان هستم

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دیدار امیرعبداللهیان با وزیرخارجه و رئیس جمهور ترکمنستان
  • حجم تبادل تجاری ایران و ترکمنستان در حال افزایش است/رئیس جمهور به عشق آباد سفر می‌کند
  • توافق ایران و ترکمنستان برای سفر رئیسی به عشق آباد
  • سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان
  • دیدار امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان
  • دیدار وزیر خارجه با رئیس جمهور ترکمنستان
  • احضار معاون سفیر آمریکا به وزارت خارجه هند
  • برخی وزرا مانند وزیر کشور و اطلاعات و امور خارجه با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند؛ در دولت دوازدهم به دلایلی رئیس سازمان برنامه و بودجه هم با ایشان هماهنگ شد
  • امیرعبداللهیان عازم عشق‌آباد شد
  • امضای تفاهمنامه همکاری وزارت مهاجرین طالبان با موسسات خصوصی