Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، با حضور معاون و جانشین وزیر در طرح هدایت، مشاورین وزیر آموزش و پرورش، نمایندگانی از معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی نشست هماهنگی شورای هماهنگی بهبود و ارتقای شاخص‌های آموزش و پرورش مناطق محروم و کمتر توسعه یافته ریاست جمهوری با محوریت طرح هدایت در محل سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سید جواد حسینی در این نشست به تشریح طرح هدایت پرداخت و اظهار کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سراسری مدارس کشور، حضور دانش آموزان در مدارس با تعطیلی مواجه شد اما جریان آموزش و پرورش دانش آموزان با طراحی اطلس یادگیری استمرار یافت.

وی افزود: در این راستا راهبردهای ده گانه پوشش حداکثری، نظارت حداکثری، ارتباط حداکثری، مسئولیت پذیری حداکثری، پاسخگویی حداکثری، انعطاف پذیری حداکثری، مشارکت حداکثری، هوشیاری حداکثری، هماهنگی حداکثری و مدیریت زمان حداکثری توسط وزیر محترم آموزش و پرورش اعلام و برآن اساس جریان تعلیم و تربیت استمرار یافت.

جانشین وزیر آموزش و پرورش در طرح هدایت با بیان اینکه استمرار آموزش و پوشش حداکثری راهبرد مهمی بود که مورد نظر قرار گرفت اظهار کرد: در این راستا بلافاصله بعد از تعطیلی مدارس، صدا و سیمای جمهوری اسلامی در این عرصه حاضر شد و در چندین شبکه کلاس های تلویزیونی برقرار گردید.

وی گفت: با توجه به راهبرد انعطاف حداکثری علاوه بر آموزش های تلویزیونی آموزش از طریق بسته های یادگیری و درسنامه، استفاده از ظرفیت خانواده ها و بستگان، استفاده از روش های خودآموز، در برخی شرایط حضور معلمان در منازل و خصوصاً آموزش در بستر فضای مجازی با طراحی شبکه شاد به منظور تداوم و پوشش حداکثری استمرار یافت.

حسینی با اشاره به حضور و استفاده بیش از ۷۰ درصد از دانش آموزان از شبکه شاد گفت: شبکه دانش آموزی شاد، شبکه ای آموزشی است که منعطف، مستقل، عادلانه و در دسترس است و بهترین جایگزین آموزش های حضوری در عصر کرونا است.

جانشین وزیر در طرح هدایت با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در آخرین اجلاس روسای آموزش و پرورش گفت: مقام‌معظم رهبری اطلسی از مسائل آموزش و پرورش را به صورت کارشناسانه بیان کردند و مهمترین بحث معظم له عدالت آموزشی بود که شامل عدالت منطقه‌ای، عدالت مدرسه‌ای و عدالت دیجیتالی و مجازی است.

حسینی با بیان کارکردهای وسایل هوشمند آموزشی در عصر کرونا اظهار کرد: ایجاد فرصتی برای عدالت آموزشی و تداوم آموزش در شرایط کرونا از جمله کارکردهای وسایل هوشمند آموزشی است.

وی افزود: وجود این تجهیزات "رنج و درد کودکانه" نداشتن وسایل هوشمند را می زداید و این تجهیزات ارتباطی هوشمند نه تنها در حکم مدرسه و کلاس درس عمل می کنند بلکه در حکم ساخت آزمایشگاه، کتابخانه و سایر موقعیت های بی بدیل یادگیری نیز ایفای نقش می کنند. وجود وسایل هوشمند آموزشی از ترک تحصیل دانش آموزان محروم روستایی و دختران نیز میتواند جلوگیری کند.

معاون وزیر با بیان اینکه به منظور بهره گیری عادلانه همه دانش آموزان از فضای آموزشی خصوصاٌ در بستر شبکه شاد و آموزش های الکترونیکی در وزارت آموزش و پرورش طرح"هدایت" (هر دانش آموز یک تبلت، هر تبلت یک مدرسه - یک کلاس) تدوین شد اظهار کرد: چه کسانی از این امکانات بی بهره اند، این دانش آموزان از چه نوع امکاناتی بی بهره اند، این دانش آموزان در کدام قلمرو جغرافیایی کشور و کدام استانها، مناطق و مدارس تحصیل می کنند، چگونه می توان با بسیج امکانات وزارتخانه، بخش دولتی، عمومی و مردمی با مشارکت همگانی این امکانات را تهیه کرد، این تجهیزات و امکانات را از کجاها می توان تهیه نمود ومکانیزم تسهیل تهیه این امکانات و نیز توزیع مناسب آن چگونه باید باشد، شش محور اصلی طرح هدایت است.

حسینی با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار از مجموع ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دانش آموزی که در سناد ثبت نام شده اند، ۳ میلیون دانش آموزان به هیچ وسیله ارتباطی برای اتصال به شاد دسترسی ندارند، افزود: حرکت اهدای تبلت و وسایل هوشمند به دانش آموزان نیازمند با آغاز طرح هدایت شتاب گرفته است و در عرض سه هفته گذشته میزان تبلت و وسایل هوشمند اهدا شده از ۷۰ هزار عدد به ۱۶۵ هزار عدد افزایش یافته است.

جانشین وزیر در طرح هدایت با ارائه آماری از استان های پیشرو در تامین و اهدای تجهیزات هوشمند ارتباطی اظهار کرد: استان خوزستان با اهدای ۳۲ هزار و ۵۰۰ تبلت استان پیشرو می باشد و استان مازندران با اهدای ۲۲ هزارتبلت دیگر استان پیشرو در این زمینه می باشد.

وی افزود: از منظر نسبت تبلت مورد نیاز به تبلت های اهدا شده نیز در استان هرمزگان ۱۰۰ درصد تبلت های مورد نیاز تامین و اهدا شده است. استان های یزد با ۶۹ درصد، مازندران با ۵۵ درصد، قزوین ۴۸ درصد، شهر تهران با ۴۶ درصد، همدان و مرکزی ۴۱ درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.

حسینی با اعلام استان های دارای بیشترین میزان نیاز به تجهیزات هوشمند اظهار کرد: در استان های سیستان و بلوچستان، لرستان، خراسان رضوی کهگیلویه و بویراحمد هنور ۹۹ درصد وسایل مورد نیاز برای دانش آموزان نیازمند تامین نشده است. این رقم برای استان خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری، گلستان و گیلان نیز ۹۸ درصد است.

جانشین وزیر در طرح هدایت با بیان اینکه به منظور مدیریت یکپارچه نهضت ملی هدایت، سامانه‌ای تحت وب طراحی شده است گفت: امکان دسترسی خیرین، افراد حقیقی و حقوقی و شرکت های دولتی و غیر دولتی و مؤسسات و نهادهایی که قصد مشارکت در برنامه را دارند، اطلاعات کلاس، مدرسه، منطقه آموزش و پرورش، شهرستان، استان به منظور ایجاد امکان انتخاب مشارکت کنندگان و همچنین ارائه اطلاعات بر خط و لحظه‌ای از میزان نیاز به صورت دسترسی نقطه‌ای در سراسر کشور از جمله ویژگی های این سامانه است.

حسینی با بیان اینکه شناسایی منابع تامین تجهیزات هوشمند از سه محور، منابع دولتی، عمومی و مردمی در حال پیگیری است گفت: استفاده از سرانه های رفاهی آموزش و پرورش استثنایی به میزان ۵۰ میلیارد تومان، اعتبارات سازمان نوسازی و تجهیزات مدارس به میزان ۷۰۰ میلیارد تومان، اعتبارات هوشمند سازی و اعتبارات فصل ۵ آموزش و پرورش به میزان ۵۰۰ میلیارد تومان از جمله منابع آموزش و پرورش برای طرح هدایت است.

وی با اشاره به مشارکت بخش دولتی در طرح هدایت گفت: استفاده از طرح باندلینگ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اهدای ۱۵ هزار تبلت توسط مرکز آمار ایران، اهدای وسایل هوشمند اضافی در دستگاه ها، تفاهم نامه با استانداری ها برای تامین ۵۰ درصد منابع طرح و استفاده از ظرفیت شوراهای آموزش و پرورش برای تهیه ۴۰ هزار وسیله هوشمند ارتباطی، برخی از منابع دولتی برای تامین تجهیزات در طرح هدایت است.

معاون وزیر با اشاره به اینکه کمیسیون تلفیق مجلس ۱,۰۰۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه سال آینده برای خرید تجهیزات هوشمند آموزشی مصوب کرده است اظهار کرد: در خصوص استفاده از منابع صندوق توسعه ملی نامه‌ای توسط وزیر آموزش و پرورش به مقام معظم رهبری نوشته شده است.

جانشین وزیر با اشاره به مشارکت بخش عمومی در تامین تجهیزات هوشمند آموزشی گفت: مشارکت کمیته حضرت امام (ره) جهت تامین ۵۰ هزار تبلت و پیش بینی تامین ۵۰۰ هزار تبلت دیگر، مشارکت بنیاد برکت جهت تامین ۱۲ هزار تبلت، مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام جهت تامین ۱۰ هزار تبلت، مشارکت اتاق های بازرگای سراسر کشور و مشارکت شوراهای شهری و روستایی بخشی از مشارکت بخش های عمومی در طرح هدایت است.

وی با بیان اینکه تاکنون پویش های مردمی نیز در این خصوص راه اندازی شده است گفت: راه اندازی پویش نذر هوشمند توسط بسیج دانش آموزی و جمع آوری ۴۵ میلیارد تومان تاکنون، تامین ۳۹ هزار تبلت توسط انجمن های اسلامی مدارس، اهدای ۴ هزار لپ تاپ و تبلت توسط موسسه خیریه عترت بوتراب، استفاده از ظرفیت بیش از ۱۰۰ هزار انجمن اولیاء و مربیان مدارس از طریق طرح اولیا خردمند، فرزندان هوشمند، راه اندازی پویش من حاضرم توسط سازمان دانش آموزی و اهدای ۳ هزار تبلت توسط انجمن خیریه مردم بخشی از مشارکتهای مردمی در طرح هدایت تاکنون است.

حسینی با بیان اینکه شناسایی منابع خرید و تهیه تبلت در طرح هدایت به شرکت صنایع آموزشی ایران وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان واگذار شده است گفت: پس از تهیه تجهیزات هوشمند بر اساس معیارهای اعلامی، این تجهیزات در قالب اموال مدرسه و سپس واگذاری به دانش آموزان و یا واگذاری کامل به دانش آموزان بین دانش آموزان نیازمند توزیع خواهد شد.

معاون وزیر در پایان گفت: شورای هماهنگی بهبود و ارتقای شاخص های آموزش و پرورش مناطق محروم و کمتر توسعه یافته ریاست جمهوری به عنوان محور اصلی در طرح هدایت می تواند کمک شایانی به پیشرفت این طرح داشته باشد.

کد خبر 5132159 آزاده سهرابی

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری مقام معظم رهبری سید جواد حسینی وزارت آموزش و پرورش گوشی هوشمند آموزش مجازی شهرداری تهران شورای شهر تهران شورای شهر وزارت آموزش و پرورش شهر تهران اعتیاد وضعیت معابر تهران ویروس کرونا شهرداری سازمان تامین اجتماعی امداد رسانی محسن هاشمی پلیس راهور تجهیزات هوشمند طرح هدایت هوشمند آموزشی میلیارد تومان طرح هدایت آموزش و پرورش وسایل هوشمند دانش آموزان دانش آموزی تبلت توسط هزار تبلت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۱۶۰۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات سخت شناور‌کردن تقویم آموزشی

  تعطیلات غیررسمی و بدون برنامه مدارس در چند سال اخیر و تلاش برای جبران عقب‌ماندگی دانش‌آموزان از محتوای آموزشی تدریس نشده، نشان می‌‌دهد که سازوکار و مقررات کنونی پاسخگوی اقتضائات و نیازهای مدارس نیست. از طرفی چهار فصل بودن کشور و وجود اقلیم‌های متفاوت در شهرهای ایران، وزارت آموزش‌و‌پرورش و شورای‌عالی آموزش و پرورش را برآن داشته تا چنین طرحی را به مجلس پیشنهاد دهند.تغییر تقویم آموزشی مدارس (زمان آغاز و پایان سال تحصیلی) از موضوعاتی است که دستخوش سیاست‌‌گذاری‌های متفاوتی شده است. در دهه ۷۰ آغاز سال تحصیلی دانش‌آموزان از اول شهریور بود که این موضوع به‌دلیل برخی از شرایط به‌ویژه گرمای هوا با تبعات منفی بر کیفیت تحصیل دانش‌آموزان همراه بود. در نهایت مجلس در سال ۱۳۷۶ با تصویب یک قانون تاکید کرد که زمان بازگشایی مدارس در سراسر کشور همه‌ساله، اول مهر ماه و تا پایان اردیبهشت ماه شود. با این حال مجدد و اواخر سال ۱۴۰۲ هم یک‌بار دیگر موضوع تغییر تقویم آموزشی مدارس مطرح شد. بر همین اساس میثم لطیفی، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور توضیح می‌دهد: «در لایحه کاهش ساعت کاری کارکنان دستگاه‌های اداری پیش‌بینی کرده بودیم که شروع سال تحصیلی برای دانش‌آموزان لزوما از ابتدای مهر ماه نباشد. مجلس نیز با این موضوع موافقت کرد و در کمیسیون نهایی شد و قرار است بتوانیم با توجه به اوضاع اقلیمی یعنی ‌مناطق گرمسیر و سردسیر درجه‌‌ای از اختیار را به ادارات کل آموزش و پرورش و وزارت آموزش و پرورش برای شروع سال تحصیلی بدهیم.» موضوعی که همچنان روی میز نمایندگان مجلس است.
   
فرصت‌ها و چالش‌های طرح تغییر آغاز سال تحصیلی
تعطیلات غیررسمی، اقلیم‌های جغرافیایی متفاوت در کشور، تفاوت در طلوع و غروب خورشید، ناهماهنگی میان تعطیلات مدارس با دستگاه‌های دولتی و بنگاه‌های اقتصادی، آزمون سراسری دانشگاه و امتحانات نهایی، همگی از چالش‌ها و عمده‌ترین دلایل تغییر در تقویم آموزشی کشور است. زهرا علی‌اکبری، کارشناس آموزش و پرورش در این خصوص به روزنامه «جام‌جم» می‌گوید: «شناور شدن بازگشایی و پایان سال تحصیلی در برخی مناطق گرمسیری کشورمان در مهر ماه دشوار است. یک‌سری از مناطق در آغاز سال تحصیلی با پدیده‌های مختلفی همچون آلودگی هوا و وارونگی دما مواجه می‌شوند. اگر برای بازه زمانی آغاز سال جدید محدودیتی نداشته باشیم، قطعا مشکلاتی که کلانشهرها با آن روبه‌رو هستند، حل شده و فرصتی برای جبران درسی ایجاد می‌شود.»البته محمود امانی‌طهرانی، دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش می‌گوید که طرح تغییر در آغاز سال تحصیلی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصویب شده و هم‌اکنون در نوبت بررسی و تصویب در صحن علنی مجلس است. وی همچنین توضیح می‌دهد: «در صورتی که این طرح به مصوبه مجلس تبدیل شود، مصوبه قبلی که زمان آغاز و پایان سال تحصیلی را تعیین کرده بود، لغو و اختیارات بیشتری به آموزش و پرورش با توجه به شرایط مختلف در جغرافیای کشور داده می‌‌شود.» گویا این طرح می‌تواند در ارتقای بازدهی آموزشی به‌ویژه در مناطق دارای اقلیم آب و هوایی خاص مؤثر باشد. 
   
همگی در انتظار تصویب مجلس
به نظر می‌رسد که تصویب این طرح تغییرات و اتفاقات جدیدی را برای نظام آموزشی کشور رقم بزند.همان‌طور که زهرا علی‌اکبری، کارشناس آموزش و پرورش معتقد است:«نظام آموزشی کشوربا این اقدام می‌تواند به سمت مدرسه محوری و منطقه آموزش محوری پیش رود، چرا که تفویض اختیار برای هرسیستم آموزشی و درهرکشوری با نتایج بسیار خوبی همراه است.» البته ناهماهنگی و انطباق تعطیلات مدارس و تعطیلات ادارات یکی دیگر ازچالش‌‌های تقویم آموزشی است. ازسوی دیگر اشتغال والدین همزمان با تعطیلی مدارس، نه‌‌تنها فرصت به شمار می‌رود، بلکه مشکلات و تهدید‌هایی را هم برای خانواده و دانش‌آموزان ایجاد می‌‌کند.با وجود این وزارت آموزش وپرورش هم درصورت نهایی‌شدن این طرح بامعضلاتی همراه است وباید زیرساخت‌هایی را پیش از آن برنامه‌ریزی کند. 

جزئیات بند الحاقی تغییر در آغاز سال تحصیلی
آبان ماه سال گذشته بود که نمایندگان مجلس در جلسه‌ای علنی و در ادامه بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، بند الحاقی ۵ ماده ۹۱ این لایحه را بررسی می‌کردند. در این بند آمده است که وزارت آموزش و پرورش موظف است براساس مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سایر اسناد و قوانین بالادستی مرتبط، با رویکرد انعطاف‌پذیری و تفویض اختیار به شورای آموزش و پرورش استان‌ها، نسبت به تدوین چارچوب تقویم و مدیریت زمان آموزش و الزامات آن در مدارس، حداکثر ظرف شش ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، به تصویب شورای‌عالی آموزش و پرورش برسد.شروع و پایان سال تحصیلی طی فرآیند ۱۲ماهه بر‌اساس ساعات برنامه درسی ملی مصوب شورای‌عالی آموزش و پرورش وتعیین زمان فعالیت‌های آموزشی و پرورشی به تفکیک دوره، پایه ودرس درراستای تحقق تربیت تمام ساحتی،تنوع‌بخشی به محیط‌های یادگیری و اقسام ارائه آموزش(حضوری، غیرحضوری و ترکیبی) از جمله الزامات این بند است.

دیگر خبرها

  • تقویم آموزشی مدارس تغییر می‌کند
  • معلمان باید دانش آموزانی در تراز انقلاب اسلامی آموزش دهند
  • اصلاح قانون تأسیس مدارس غیر دولتی ابلاغ شد
  • عملیات سخت شناور‌کردن تقویم آموزشی
  • ایجاد مدارس وابسته به حوزه علمیه در استان هرمزگان از ابتدای مهرماه
  • جمع‌آوری مدارس کانکسی بالای ۱۰ دانش‌آموز در استان مرکزی
  • زیرساخت‌های آموزشی زبرخان به موازات جمعیت دانش‌آموزشی، پیشرفتی نداشته است
  • «استانداردسازی» حلقه مفقوده در نظام آموزش و پرورش
  • تصویب و ابلاغ برنامه عدالت تربیتی وزارت آموزش‌ و‌ پرورش
  • تصویب و ابلاغ برنامه عدالت تربیتی وزارت آموزش‌و‌پرورش