Web Analytics Made Easy - Statcounter

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی گفت: نخبگان متعهد بسیاری در کشور داریم که در نقاط دور افتاده مشغول خدمت به مردم هستند که این افراد باید در جامعه به عنوان الگو معرفی شوند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی صبح امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد با تاکید بر اینکه ما مردمان سختکوش و با استعدادی داریم، اظهار داشت: اما این ویژگی باید تقویت شود تا مسیر خود را پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه نخبگان متعهد ما باید الگوی جامعه باشند، افزود: بسیاری از نخبگان ما متعهدانه در نقاط دورافتاده مشغول خدمت به مردم هستند که این افراد باید به مردم معرفی شوند.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: این افراد به دلیل تعهدی که به مردم خود دادند، به جای اینکه توسط خارجی‌ها دزدیده شوند، تخصص و تعهد خود را در مسیر آبادانی کشورشان به کار گرفته‌اند و نظیر این افراد امروز در دانشگاه‌های ما کم نیستند اما باید شناسایی شوند.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز خرسندی از سفر به استان یزد، از نماینده یزد و اشکذر به عنوان فردی تاثیرگذار در مجلس یاد کرد و گفت: امیدواریم مجلسی‌ها بتوانند در مسیر رفع مشکلات کشور گام‌های اساسی بردارند.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات اقتصادی بسیاری امروز به مردم فشار وارد می‌کند تصریح کرد: مسئولان باید در راستای رفع مشکلات مردم با تمام توان وارد شده و به گونه‌ای کار کنند که بخشی از مشکلاتی که جامعه با آن درگیر هستند برطرف شود.

محمدصالح جوکار، نماینده مردم یزد و اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست به بیان برنامه سفر نایب رئیس مجلس به یزد پرداخت و از تشکیل جلساتی با نمایندگان صنایع استان و ... خبر داد.

فرمانده سپاه گلستان: چشم بسیاری از دانشجویان و نخبگان علمی و دانشگاهی به اساتید انقلابی استاعطای تسهیلات به شرکت‌های حامی نخبگان قزوینی/ بیشترین جامعه نخبگانی استان را دانش‌آموختگان برتر دانشگاهی تشکیل می‌دهندامیرخانی: سازمان مللی غیرسیاسی متشکل از نخبگان فرهنگی تشکیل شود

انتهای پیام/781/ ت

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نایب رئیس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۱۶۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گشت ارشاد تنها راه مقابله با بی‌حجابی عامدانه/ امر به معروف با نگاه از بالا به پایین منجر به بی‌نظمی اجتماعی می‌شود

حجت الاسلام مرتضی جلیلی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره بررسی راهکارهای مقابله با بدحجابی در جامعه اظهار کرد: حوزه حجاب و مقابله با بی حجابی اهمیت بسیاری دارد و اگر به درستی برای آن چاره اندیشی نشود، متاسفانه آسیب‌های جدی در پی دارد. همچنین اگر به درستی انجام شود، برکات بسیاری به همراه دارد.

بیشتر بخوانید: حجاب و جنگ روایت‌ها رعایت حجاب یک قانون در جمهوری اسلامی است

وی با اشاره به اینکه اگر قرار است با بی حجابی مقابله شود؛ باید یادمان باشد که حجاب مقوله‌ای شرعی و قانونی است، گفت: در برخی مواقع راهکارهایی ارائه می‌شود؛ که یا به بُعد فرهنگی توجه نمی‌شود یا به بُعد قانونی. با توجه به اینکه در حال حاضر حاکمیت ما حکومت اسلامی است و مردم جامعه مسلمان هستند، باید بر اساس وظایف شرعی نسبت به موضوعات شرعی حساس باشیم.

حجت الاسلام جلیلی با بیان اینکه برقراری قوانین شرعی در جامعه خواسته مردم است، گفت: حاکمیت و مردم با توجه به حساست‌ها و اولولیت‌ها در جامعه باید موضوعات شرعی اهتمام داشته باشند. البته باید در نظر داشت که حجاب یک مقوله قانونی است. رعایت حجاب در جمهومی اسلامی به صورت قانون نگارش شده است. بنابراین مانند اجرای سایر قوانین دیگر باید این قانون نیز اجرا شود.

مسئول نهاد رهبری دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران اضافه کرد: چه بخواهیم و چه نخواهیم در جامعه و دنیای امروز حجاب به عنوان یک نماد دینی و اسلامی شناخته می‌شود و نباید نسبت به آن غفلت کرد. اگر بخواهیم تشخیص دهیم که جامعه‌ای دینی است یا خیر، یکی از مولفه‌ها رعایت حجاب در آن جامعه است. بنابراین هر زمان که بخواهند با اسلام مبارزه کنند، ابتدا دست بر مقوله حجاب می‌گذارند. این موضوع در تاریخ صد سال گذشته نیز قابل روئیت است. زمانیکه استکبار یا استعمار دست نشانده‌های خود را در ایران یا ترکیه به قدرت رساند، یکی از کار ویژه ها کشف حجاب بود.

علل بی‌حجابی در جامعه چیست؟

وی درباره علل بی‌حجابی در جامعه توضیح داد: علل بی‌حجاب در جامعه و افرادی که حجاب را رعایت نمی‌کنند را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد. دسته اول؛ من اصلی‌ترین علل و عمده‌ ترین بی‌حجابی در جامعه را عدم شناخت می‌دانم. زمانیکه نسبت به حجاب و آثار آن و بی‌حجابی و آثار آن در جامعه، آگاهی و اطلاعات کامل و جامعی وجود ندارد. بسیاری از افراد فلسفه رعایت حجاب و چرایی آن را نمی‌دانند. البته برخی از افرای حتی به خواندن نماز و گرفتن روزه معتقد است و به مناسک دینی اعتقاد دارد؛ اما نمی‌دانند چرا باید حجاب را رعایت کند.

حجت الاسلام جلیلی در ادامه سخنان خود افزود: در چنین شرایطی، چرایی و فلسفه رفتن به اماکن مذهبی یا خواندن نماز برای فرد مشخص شده است؛ اما شناخت لازم برای رعایت حجاب را ندارد.

این مسئول لجابت و اعلام نارضایتی نسبت به حاکمیت یا دولت را دلیل دوم بی‌حجابی افراد در جامعه برشمرد و گفت: برخی از افراد می‌خواهد ابراز انزجار و نارضایتی کنند، به همین دلیل نیز رعایت حجاب را ابزاری برای این کار می‌دانند. به عنوان مثال آنان به وضعیت اقتصاد و معیشتی اعتراض دارند. از سوی دیگر چون حاکمیت حجاب را می‌خواهد، این عده برای اعتراض به وضعیت موجود اقدام به بی حجابی می‌کنند.

وی اضافه کرد: دسته سوم، هم افرادی هستند که عامدانه و تشکیلاتی و سازمان یافته در حال مبارزه با حجاب هستند. آنان قصد دارند تا نا هنجاری در کشور ایجاد کنند. البته تعداد این افراد حداقلی است. آنان با پوشش‌های زننده و هنجار شکنانه در جامعه حضور دارند. ودجار بد پوششی افراطی هستند.

راهکارهای مقابله با بی‌حجابی

حجت الاسلام جلیلی درباره راهکار مقابله با بی حجابی افرادی که شناخت و آگاهی لازم را ندارند، مطرح کرد: راهکار نسبت به دسته این افراد باید از نوع شناختی باشد. به این معنا که از ابزار و امکانات شناختی و فرهنگی استفاده شود. بازهم به عقیده من، آموزش و پرورش پررنگ‌ترین وظیفه را در این باره برعهده دارد.

مسئول نهاد رهبری دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران ادامه داد: زمانیکه کتب درسی مدارس را بررسی می‌کنیم، هیچ کتاب یا واحد درسی که به صورت منطقی و عاقلانه و دینی موضوع حجاب را برای دانش آموزان به صورت اغنایی تشریح کرده باشد، در مدارس وجود ندارد. در حالیکه در مدارس به جای اینکه فعالیت‌های ایجابی و فرهنگی صورت گیرد، بیشتر از روش‌های سلبی استفاده می‌شود و انضباطی برخورد کردن پر رنگ تر است. مثلا به دانش آموز می‌گویند که رعایت حجاب قانون است و باید رعایت شود.

وی اضافه کرد: تعهد گرفتن، دعوت از خانواده و اخراج کردن راهکارهای مقابله با بی حجابی در مدارس است. این موضوعات، خاطره تلخی را از حجاب در ذهن افراد ایجاد می‌کند.

تا زمانیکه کارهای شناختی در حوزه حجاب انجام نشود، فعالیت‌های بعدی ابطر یا نتیجه برعکس خواهد داشت

حجت الاسلام جلیلی با ذکر خاطره‌ای یادآور شد: ما سال ۸۰ به عنوان گروهی تبلیغی به یکی از مدارس دخترانه در شهرستان رفته بودیم. زمانیکه من فلسفه رعایت حجاب را با دانش آموزان مطرح کردم، آنان برای اولین بار این موضوعات را می‌شنیدند. یک روز مدیر مدرسه برای من تعریف کرد که دانش آموزی که با هیچ راهکار قانونی و انضباطی حاضر به رعایت حجاب نبود، ولی از زمانی که شما با وی به صورت منطقی صحبت کرده‌اید، آن دختر حجابش را رعایت می‌کند.

مسئول نهاد رهبری دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران با بیان اینکه ورودهای مقطعی و نقطه‌ای توسط گروه‌های جهادی یا برخی طلبه‌ها برای ایجاد شناخت فلسفه حجاب کافی نیست، گفت: یک درس خاص در نظام و سازمان آموزش و پرورش درباره حجاب باید تهیه شود.

وی ادامه داد: البته تلاش برای شناسایی فلسفه رعایت حجاب در دانشگاه‌ها به عنوان مراکز فرهنگی و آموزشی نیز صورت نگرفته است. البته به صورت مقطعی برنامه‌هایی انجام شده است؛ اما به صورت عملی و طولانی مدت خیر. علاوه بر آن؛ متاسفانه اساتید برای تدوین منابع شناخت حجاب دست‌شان خالی است. یعنی منابع و کتب درباره حجاب به صورت اغنایی، کم است. معمولا نیز برای حجاب فقط از کتب شهید مطهری استفاده می‌شود که در دهه ۴۰ یا ۵۰ نوشته شده است. البته این کتب بسیار غنی و خوب هستند ولی جوان و جامعه امروز نیاز به مطابه به روز تر دارد. در نهایت می‌گویم تا زمانیکه کارهای شناختی انجام نشود، فعالیت‌های بعدی ابطر خواهد بود یا نتیجه برعکس دارد.

بد حجاب‌ها در نقش افراد روشن‌فکر

حجت الاسلام جلیلی تصریح کرد: ما حتی در رسانه‌ها اعم از سینما، تلویزیون، محتوای فضای مجازی، تئاتر و غیره ... نیز کم کاری داشته ایم و آثار اغنائی مناسبی نداریم. در حالیکه موضوعات ضد حجاب در رسانه بسیار دیده می‌شود. در این جا من به سازمان صدا و سیما نیز نقد دارم. ما بارها و بارها مشاهده کردیم که یک خانم محجمه در جایگاهی نازل از نظر اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نقش بازی کرده است. این موضوع را فیلم‌های متعددی دیده‌ایم. از سوی دیگر افراد فرهیخته، روشن فکر و متمول افرادی بودند که حداقل‌های حجاب را داشتند.

مسئول نهاد رهبری دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران اضافه کرد: رسانه ملی باید فلسفه حجاب را به صورت ملموس و مخصوص برای بینندگان و مخاطبان نشان دهند. من سوال می‌کنم تا کنون چند فیلم با محوریت حجاب ساخته شده است. یا مثلا چند کارتن با موضوع رعایت حجاب در کشور تولید شده است. علاوه بر آن، چند کتاب یا رمان در این حوزه وجود دارد؟ واقعیت این است که ما اصلا در حوزه حجاب ورود نکرده‌ایم و به شدت دچار عقب ماندگی هستیم.

وی بیان کرد: به عقیده بنده باید با افرادی بی حجاب که شناخت ندارند یا معترض هستند باید به صورت مردمی مقابله کرد. مثلا افرادی که به دلیل شناختی، حجاب را قبول ندارند باید مردم با آنان مواجهه داشته باشند. حتی افرادی که به دلیل لجابت اقدام به بی حجابی می‌کنند نیز باید رهنمودهای سایر مردم توجیه شوند.

مسیر اعتراض مردم شفاف نیست

حجت الاسلام جلیلی با بیان اینکه مسیرهای ابزار نارضایتی مردم نسبت به موضوعات مختلف شفاف نیستند، افزود: به عنوان مثال در جریان اعتراضات مردمی در سال ۱۴۰۱ که به اغتشاشات کشیده شد، بخشی از افراد جامعه هم نسبت به فضای موجود اعتراض و بی حجابی می‌کردند. در چنین شرایطی نیز برخی از افراد فضا را امنیتی می‌کنند که باید با آنها به صورت انتظاماتی و پلیسی برخورد شود. بنابراین تعیین مسیر قانونی برای اعلام اعتراض به صورت صحیح و قانومی لازم است.

این مسئول تصریح کرد: اگر فرد بدانند که صدای اعتراض وی به صورت قانونی به مسئولان رسیده می‌شود و مشکلی میز برای وی ایجاد نخواهد شد؛ آن فرد دیگر از ابزار حجاب برای نشان دادن اعتراض استفاده نخواهد کرد. برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی مورد تاکید مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز در همین راستا بود. البته این کرسی‌ها باید واقعی و نه به صورت نمادین باشد.

وی با بیان اینکه مردم می‌توانند با بی حجابی‌هایی که ریشه در نارضایتی دارند را باید مقابله کنند، گفت: البته این راهکار نیز نباید با بی نظمی اجتماعی همراه باشد.

گشت ارشاد تنها راهکار مقابله با بی‌حجابی عامدانه

حجت الاسلام جلیلی با تاکید بر اینکه باید با عامدان و حقوق بگیرانی که به صورت عمدی اقدام به بی حجابی می‌کنند باید برخورد پلیسی و انتظامی باشد، گفت: گشت ارشاد برای مقابله با این گروه از بی حجاب‌ها به شدت لازم است و چاره‌ای جزء گشت ارشاد وجود ندارد. چرا که برای این افراد سازمان یافته بحث لجاجت با شناخت مطرح نیست که با فعالیت فرهنگی برطرف شود.

مسئول نهاد رهبری دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران افزود: گشت ارشاد یا نیروی انتظامی یا نیروی پلیس و قوه قهریه از سوی حاکمیت باید با عامدان مبارزه با حجاب فعالیت داشته باشند. اشکال راهکار گشت ارشاد این است که این راهکار در سال های گذشته برای گروه بد حجاب‌های گروه اول و دوم نیز استفاده می‌شد. به این معنا که افرادی که باید با راهکار شناختی با آنان مقابله کرد، راهکار پلیسی و سلبی استفاده می‌شد.

مقابله مردمی با بی‌حجاب‌هایی که ریشه در عدم شناخت دارد

وی خاطرنشان کرد: مردم در یک سال اخیر که گشت ارشاد فعالیت ویژه نداشت، برای مقابله با بی حجابی در جامعه به صورت خود جوش فعالیت می‌کنند. یعنی مردم پذیرفته‌اند که بی حجابی یک ناهنجاری در جامعه است.

حجت الاسلام جلیلی تصریح کرد: افرادی که به صورت عامدانه بی حجابی می‌کنند به سادگی قابل تشخیص هستند. مقابله با این افراد، نباید مردمی باشد.

مسئول نهاد رهبری دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران ادامه داد: اگر مردم مومن و متدین برای نوع مواجه با مردم تحت آموزش قرار گیرند، بی‌نظمی ایجاد نخواهد شد. ما باید دقت داشته باشیم که به سمت دو قطبی سازی در جامعه حرکت نکنیم. بنده همواره به جوانان انقلابی و مذهبی توصیه کرده‌ام که افراد را به حزب الهی و غیر حزب الهی تقسیم نکنند. چرا که من قبول ندارم حزب الهی بودن به ظواهر دینی نیست.

وی با تاکید بر انتخاب درست ادبیات و نوع مواجهه با بی‌حجابی در کشور اضافه کرد: متاسفانه نگاه برخی مردم به بی حجابی‌ها از موضع بالا به پایین است. در حالیکه باید نگاه برادرانه یا خواهرانه یا دوستانه باشد. این مواجهه باعث گارد گرفتن و درگیری می‌شود چرا که مردم می‌گویند ما به زور به بهشت نمی‌رویم!

حجت الاسلام جلیلی مطرح کرد: مقابله مردمی با افراد بی حجاب در جامعه نباید سازمان یافته و تیمی باشد بلکه صرفا باید این افراد تحت آموزش باشند. به عنوان مثال در یک حرکت خود جوش فرهنگی_مردمی به خانم‌های بی حجاب روسری هدیه داده می‌شد. و پیشنهاد میشد که با روسری هم یک عروس بگیر.

این مسئول ادامه داد: راهکار نا مناسب در دهه ۷۰ برای مقابله با بی حجابی وجود داشت. آن این بود که مردم به عنوان ضابط قضائی فعالیت می‌کردند. به عقیده من مردم نباید در این کارهای پلیسی و قضائی فعالیت کنند.

وی خاطرنشان کرد: ورود گشت ارشاد برای مقابله با افراد بی‌حجاب که جزء دو دسته بی اطلاعی و معترض هستند به عقیده بنده خطا است. در چنین حالتی وحدت ملی خدشه دار می‌شود و دلزدگی ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام/

مریم شمسایی نیا کد خبر: 1228167 برچسب‌ها حجاب

دیگر خبرها

  • گشت ارشاد تنها راه مقابله با بی‌حجابی عامدانه/ امر به معروف با نگاه از بالا به پایین منجر به بی‌نظمی اجتماعی می‌شود
  • جشنواره شهر رمضان برای برنامه‌های دیگر پایتخت الگو است
  • تدوین اولویت‌های مجلس دوازدهم براساس نظرات نخبگان و مردم
  • نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: سفر رییس‌جمهور به پاکستان منجر به تقویت امنیت مرز‌های ایران می‌شود
  • در کشوری که یک فساد بزرگ را «فسادنمایی» می‌نامید، می‌شود دم از عدالت زد؟
  • روزنامه جمهوری اسلامی : در کشوری که یک فساد بزرگ را "فساد نمایی" می نامید، می‌شود دم از عدالت زد؟
  • شهدای ورزشکار الگو و سرلوحه ما هستند
  • برترین‌های مسابقات رده سنی تنیس کشور معرفی شدند
  • معرفی برترین‌های رده‌های سنی تنیس کشور در ساری
  • تاکید استاندار تهران بر تقویت تعاونی‌ها