Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از تصویب نهایی اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در جلسه روز گذشته این شورا خبر داد و گفت: این سازمان عهده‌دار امور مرتبط با تعلیم و تربیت دوران کودکی با محوریت خانواده است.

به گزارش روز چهارشنبه مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۸۳۶ این شورا به ریاست حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی و با حضور محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی و حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی رییس قوه قضاییه و  دیگر اعضا برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سعیدرضا عاملی با بیان این که مصوبه بنیادین این جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک بود، افزود: این سازمان عهده‌دار امور مرتبط با تعلیم و تربیت دوران کودکی با محوریت خانواده شد، البته خانواده در همه مراحل زندگی محور تعلیم و تربیت و تقویت دانش و توانایی‌های دینی و ارزشی و مهارت‌های زندگی فرزندان است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به عصر فوق‌العاده پیچیده و چند متغیره‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، آگاهی‌بخشی به خانواده در خصوص حساسیت‌ها و مهارت‌های مهم اجتماعی، تقویت دانش مجازی و سایر توانمندی‌ها که مبتنی بر توجه به زمان، تعلیم و تربیت با تکیه بر علوم اسلامی و علوم تخصصی مرتبط با کودک است، اهمیت پیدا می‌کند و در واقع مبنا ارتباط و تعامل با خانواده ها خواهد بود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در دوره مهد کودک و پیش‌دبستانی نیازمند معلمان متخصص کودک و تقویت توانایی‌های مهم مرتبط با زیر ساخت‌های اساسی اجتماعی شدن و فرهنگی شدن کودک هستیم.

عاملی همچنین گفت: مواردی مثل پرورش مهارت‌های حسی- حرکتی، پرورش روحیه و رفتار عاطفی، توانایی‌های مرتبط با مهارت‌های ذهنی، پرورش صفات اخلاقی و رفتارهای اجتماعی مبتنی بر ارزش‌های اسلامی، انس با قرآن و علاقه به یادگیری آن، تقویت ذوق هنری و زیبایی‌شناسی، تبیین امور مهم مورد توجه دینی مثل راست‌گویی، صداقت در رفتار، تعهد فردی و اجتماعی و احترام به حقوق دیگران، پرورش هویت ملّی و احساس تعهد به هم‌وطنان، پرورش مهارت‌های زبان فارسی، ارتقاء سطح بهداشت و ایمنی، آشنایی با محیط زیست، علاقه و انس با طبیعت و مراقبت از آن همچنین توانایی کار گروهی و جمعی، نظم اجتماعی و احترام به قانون و مقررات مبنای توانمند سازی در این دوره سنی مهم که کودک از بالاترین سطح یادگیری برخوردار است، خواهد بود.

وی ادامه داد: از آغاز چهار سالگی تا دوران دبستان دوره یک‌ساله مهد کودک و دو سال پیش‌دبستانی را پیش رو خواهیم داشت و راهبری، هدایت، نظارت، برنامه‌ریزی و تامین محتوای مناسب بر عهده وزارت آموزش و پرورش گذاشته شد. این سازمان ملی با ماموریت خانواده‌محوری مسوولیت نظارت و هدایت را عهده‌دار خواهد بود.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: محور آموزش‌های این دوره بر عهده بخش غیر دولتی و مردمی است. یکپارچگی این مسوولیت در مصوبه ۸۳۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی تأمین شده بود و مجوز دهی و سایر شئون دوره کودکی از سازمان بهزیستی گرفته و به وزارت آموزش و پرورش به‌صورت متمرکز واگذار شد.

عاملی به پیش‌بینی هیأت امناء برای این سازمان در اساسنامه مصوب اشاره کرد و گفت: در این هیأت امنا بین ۲ الی ۴ نفر از نمایندگان خانواده‌ها به انتخاب انجمن اولیاء و مربیان و همچنین ۲ نماینده از رؤسای مهدکودک‌ها عضویت خواهند داشت و اعضای حقوقی و حقیقی از جمله معاونان مرتبط آموزش و پرورش همچنین نماینده حوزه علمیه قم و کانون پرورش فکری کودکان پیش‌بینی شده است و سازمان بر پایه ظرفیت‌های علمی و تعلیم و تربیت دانشگاه ها و سایر مراکز علمی و حوزوی کشور اداره خواهد شد.

وی افزود: در اساسنامه، قانون تضاد منافع نیز پیش‌بینی شده است و کسانی که عهده‌دار راهبری این حوزه هستند نمی‌توانند به خودشان مجوز مهدکودک و پیش‌دبستانی خصوصی دهند؛ افرادی خارج از حلقه مسوولیت در آموزش و پرورش باید عهده‌دار این مسوولیت باشند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: پیش‌بینی‌های لازم در اساسنامه، به لحاظ اصول حاکم، وظایف سازمان و اهداف مشخص و تدابیر لازم برای حمایت‌هایی که دولت باید از محل منابع عمومی برای تقویت کیفیت تعلیم و تربیت دوران کودکی در نظر بگیرد شده است که منع از تصدی‌گری دولتی و واگذاری امور به بخش خصوصی مورد تاکید ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر اعضاء محترم شورای عالی بود.

عاملی اظهارداشت: بعد از بحث و گفت و گو و پیشنهاد اصلاحات در اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، اعضا به اتفاق اساسنامه را مورد تصویب قرار دادند. بر پایه این اساسنامه، راهبری یک دوره سنی جدید بر عهده آموزش و پرورش گذاشته شد و می‌توان گفت یک مقطع مهم آموزشی که از تخصصی ترین وجه آموزش برخوردار است به وظایف آموزش و پرورش به صورت منسجم اضافه شد.

وی با تشریح مصوبه اول جلسه درمورد هیأت تجدید نظر مصوب شورا در وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی(مصوبه ۶۳۰ شورا)، گفت: حکم عضویت ۲ نفر نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در هیأت تجدید نظر دانشگاه آزاد اسلامی به اتمام رسیده بود که بر اساس مصوبه جلسه روز گذشته، محمد رضا مخبر دزفولی و عبداله جاسبی برای سه سال به‌عنوان نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی در این هیأت انتخاب شدند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درمورد مصوبه دوم این جلسه در خصوص مصوبه شورای راهبری استعدادهای درخشان(مصوبه ۵۰۲ شورا) یادآور شد: در ترکیب اعضای این شورا به پیشنهاد وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اصلاحی صورت گرفت که بر اساس آن رییس بنیاد ملی نخبگان با توجه به تناسب ماموریت به عضویت این شورا درآمد./ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی آموزش و پرورش عهده دار پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۱۶۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش تصویری | تقدیر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سریال رستگاری

دیگر خبرها

  • اساسنامه شورای عالی نوجوانان و جوانان تصویب شد
  • تصویب و تکمیل اساسنامه شورای عالی نوجوانان و جوانان
  • گزارش تصویری | تقدیر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سریال رستگاری
  • شورای آموزش و پرورش بازوی اصلی دستگاه تعلیم و تربیت است
  • ضرورت گره گشایی از مسایل محلات و تربیت نیروی انسانی تراز انقلاب
  • خسروپناه: تعلیم و تربیت اولویت اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی است
  • سند هوش مصنوعی به زودی تصویب می شود
  • دوره توانمندسازی مربیان کودکستان‌ها در ۸ استان برگزار شد
  • دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: باید نسبت به مسئله تربیت دانشجویان دغدغه داشته باشیم/ در مسیر جلوگیری از مهاجرت نخبگان باید موانع قانونی را برداریم
  • فرایند مجوز دهی کودکستان‌ها در سراسر کشور انجام شد