Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز،  روابط تهران – دمشق در چهار دهه اخیر بر اساس منافع و مصالح مشترک بوده و این روابط پس از انقلاب، جنگ تحمیلی و در طول جنگ هشت‌ساله علیه تروریسم با حمایت دوجانبه دو کشور از هم در مجامع بین المللی همراه بوده است.

 

با پایان یافتن مبارزه با داعش و برقراری امنیت نسبی در سوریه، ویرانی، خرابی و از بین رفتن زیرساخت‌ها مشکلات و مسائل جدیدی را بر سر راه دولت و ملت سوریه قرار داده است؛ زیرا شروع دوره بازسازی برای اقتصاد کوچکی مانند سوریه نیازمند حمایت‌های مادی و فنی از طرف یک شریک قدرتمند است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

روابط ایران و سوریه در مبارزه با داعش و تحریم‌

ایران در طول سال‌های ۲۰۱۱ – ۲۰۱۶ در لایه امنیت یک شریک قابل‌اعتماد برای دولت و مردم سوریه بوده است و اکنون این موضوع باید به روابط اقتصادی تسری پیدا کند تا ضمن تقویت اقتصاد دو کشور، محور مقاومت اقتصادی در برابر غرب شکل بگیرد.

 

با تحریم‌های ایالات‌متحده در آغاز جنگ داخلی سوریه و تشدید آن با قانون سزار در سال ۲۰۱۸، حلقه محاصره اقتصادی غرب بر مردم و دولت سوریه تنگ شد و بازسازی اقتصاد سوریه را با دشواری روبرو کرد. کاهش تولید ناخالص داخلی در طول این ده‌ساله، در کنار هزینه‌های ثابت جنگ و بازسازی باعث افزایش نرخ ارز و کاهش قدرت خرید مردم شده است که این مسئله مؤید آن است که سوریه بر سر یک نقطه عطف قرار گرفته است که عملکرد جمهوری اسلامی در آینده روابط ایران و سوریه و تقویت یا تضعیف محور مقاومت نقش کلیدی دارد.

 

 

ملت‌سازی؛ راهبرد ایالات‌متحده در قبال سوریه

ایالات‌متحده با پایان یافتن جنگ سرد، رویکردی را در کشورهای درگیر جنگ توسعه می‌دهد که ملت‌سازی نام گرفته است. کشورهای هدف در فرآیند ملت‌سازی، عموماً کشورهایی قرار دارند که به علت مشکلات داخلی و ساختاری یا جنگ داخلی با مسائلی مانند نوسانات نرخ ارز، تورم، فساد و کاهش درآمدهای داخلی روبرو هستند.ایالات‌متحده با اجرای ملت‌سازی ضمن برقراری پایداری نسبی در شاخص‌های کلان اقتصادی، با نفوذ در لایه‌های حاکمیتی و مردمی، وابستگی سیاسی و اقتصادی این کشورها را به خود افزایش می‌دهد.

 

به‌طوری‌که نهادهای تصمیم گیر مانند ریاست جمهوری، مجلس و بانک مرکزی و نهادهای تصمیم‌ساز مانند احزاب، گروه‌ها و نهادهای مردم‌نهاد در خدمت پیشبرد سیاست‌های لیبرال و مدنظر ایالات‌متحده حرکت می‌کنند. در فرآیند ملت‌سازی ایالات‌متحده به جای حضور مستقیم در نهادهای حاکمیتی و اعمال تصمیمات خود، سیاست‌ها، تفکر و سبک زندگی مدنظر خود را در بین مردم کشور هدف گسترش می‌دهد که این اتفاق باعث پیشبرد برنامه‌های ایالات‌متحده توسط مردم و دولت کشور هدف از طریق نهادهای حاکمیتی کشور می‌شود.

 

وضعیت سوریه پیش از بحران ۲۰۱۱

سوریه در آغاز دهه ۲۰۰۰ میلادی با حضور بشار اسد به‌عنوان رئیس‌جمهور دوره جدیدی را شروع کرد که مشخصه‌های آن تغییر نگرش از اقتصاد بسته به یک اقتصاد باز در چارچوب آموزه‌های لیبرالیسم بود که در کنار ملی‌گرایی عربی مردم سوریه، زمینه‌ساز فعالیت چشم‌گیر بخش خصوصی و حرکت به سمت یک اقتصاد صنعتی شد.

 

رشد تولید ناخالص داخلی و کنترل نرخ ارز از رهاورد سال‌های افزایش ورود سرمایه خارجی به اقتصاد سوریه بود. به‌نحوی‌که در سال‌های پیش از بحران، هر دلار در برابر ۴۵ لیر تثبیت شده بود. اقتصاد سوریه پیش‌ازاین رشد اقتصادی ۷۳ درصد متکی به کشاورزی بود و افزایش سریع شهرک‌های صنعتی باعث از بین رفتن مشاغل خرد بسیاری می‌شد که بیکاری در کنار عوامل دیگر مانند نفوذ افکار تکفیری و دشمنی‌های برخی کشورهای همسایه باعث بروز بحران در سال ۲۰۱۱ شد.

 

با بروز بحران و پدیده داعش، خروج سرمایه در سوریه افزایش یافت و کاهش ذخایر بانک مرکزی سوریه در کنار تحریم‌های ایالات‌متحده اقتصاد نو پا سوریه را تضعیف کرد و دولت سوریه هرساله ناچار به تغییر نرخ ارز شد و این روند در سال‌های اخیر افزایش یافت. هم‌اکنون بانک مرکزی سوریه به‌طور رسمی هر دلار را برابر با ۱۲۵۶ لیر اعلام کرده است درحالی‌که در بازار آزاد هر دلار با ۲۶۲۰ لیر معامله می‌شود و دولت در تأمین کالاهای اساسی مشکلات بسیاری را پیدا کرده است و شاخص بهای مصرف‌کننده در سال‌های اخیر افزایش چشم‌گیری پیدا کرده است.

 

 

در دوره بازسازی چه گزینه‌ای در برابر سوریه قرار دارد؟

در این میان سوریه در نقطه عطفی قرار دارد که یک سمت آن ملت‌سازی غربی و تسلیم در برابر خواسته‌های غرب است که به دنبال آن دریافت وام‌های بین المللی از IMF و بانک جهانی برای سوریه محقق می‌شود.

 

با افزایش ذخایر بانک مرکزی و کاهش تقاضا برای حفظ قدرت خرید با تعدیل انتظارات تورمی می‌شود و میخکوب کردن نرخ ارز (Pegging) به‌عنوان راهکار ثبات اقتصادی در ملت‌سازی پیگیری می‌شود. این وام‌ها و کمک‌های بین المللی تا زمانی که سوریه در پازل ایالات‌متحده نقش خود را ایفا می‌کند ادامه خواهد داشت و با توجه به ماهیت این وام‌ها و سود بازپرداخت آن‌ها، رشد اقتصادی کشورها به‌قدری نمی‌شود که قدرت تسویه کامل این وام‌ها را پیدا کنند و همواره به دولت‌هایی مقروض تبدیل می‌شوند.

 

در طرف دیگر جمهوری اسلامی ایران با رویکرد مقاومت در برابر زیاده‌خواهی‌های ایالات‌متحده، پایداری ۴۰ ساله خود را در عرصه جهانی نشان داده است و با پیشرفت‌های علمی و صنعتی و نظامی خود به‌عنوان یک قدرت تغییردهنده معادلات منطقه‌ای شناخته می‌شود. ایران با افزایش قدرت اقتصادی کشورهای محور مقاومت می‌تواند حضور اثرگذار خود را افزایش داده و هم‌بستگی اقتصادی و فرهنگی خود با کشورهای همسایه و محور مقاومت را تقویت کند.

 

پاسخ ایران برای محور مقاومت در برابر ملت‌سازی غربی

تجارت خارجی ایران با کشورهای همسایه و تحریمی به‌عنوان موضوعی است که همواره توسط دولت‌های غرب‌گرا مورد غفلت واقع می‌شود. این در حالی است که ایران در صنایع بالادستی و پایین‌دستی به توانمندی‌های قابل‌توجهی دست یافته است و اکنون ظرفیت بلااستفاده برخی از این صنایع جای توجه دارد و کشورهای همسایه و محور مقاومت می‌توانند مقصد محصولات این صنایع در لایه‌های مختلف باشند.

 

نوسانات نرخ ارز عموماً از طرف تراز تجاری منفی و نیازمندی کشورها به دلار برای واردات کالاهای اساسی و سرمایه‌ای به عنوان واسطه مبادله است. برای این مسئله می‌توان با معاملات تهاتری، پیمان‌های پولی دوجانبه، اتاق‌های تسویه حل کرد تا با برطرف شدن نیازهای دو کشور آرامش نسبی را به بازار و مردم منتقل کرد و ثبات اقتصادی را حاصل کرد؛ که این راهی در جهت توانمندسازی کشورهاست و نسخه‌ای در برابر ملت‌سازی ایالات‌متحده برای ثبات اقتصادی است.

 

مهر

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: اقتصاد جام نیوز سوریه بانک مرکزی ایالات متحده کشورهای همسایه محور مقاومت بانک مرکزی ملت سازی نرخ ارز وام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۱۶۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روابط ما با آمریکا به نقطه حساسی رسیده است

به گزارش همشهری آنلاین،‌ خبرگزاری عراق در این باره اعلام کرد که «محمد شیاع السودانی» امروز با «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید دیدار و رایزنی کرد.

السودانی در جریان این دیدار گفت: سفر من به ایالات متحده پس از یک برهه حساس انجام می‌شود و اهمیت روابط بین دو طرف را نشان می‌دهد.

وی افزود: روابط آمریکا و عراق به نقطه عطف مهمی رسیده است و ما قصد داریم درباره مشارکت گفت‌وگو کنیم.

السودانی اعلام کرد: ما در حال تلاش برای حرکت از یک رابطه نظامی به مشارکت کامل با آمریکا هستیم و دیدگاه‌های آمریکا و عراق ممکن است در مورد آنچه در منطقه اتفاق می‌افتد، متفاوت باشد.

بایدن نیز در این دیدار اظهار داشت: عراق و آمریکا با یکدیگر همکاری می‌کنند تا داعش تروریست را شکست دهند.

بایدن مدعی شد: مصمم هستیم تا از گسترش درگیری در خاورمیانه اجتناب کنیم.

بیشتر منابع رسانه‌ای اعلام کرده بودند که بایدن برای گفت‌وگو در زمینه تنش‌های ناشی از جنگ غزه، پاسخ تنبیهی ایران به رژیم صهیونیستی و نیز موضوع خارج کردن نیروهای آمریکایی از عراق میزبان نخست‌وزیر عراق خواهد بود.

در این سفر یک هیات دولتی و پارلمانی شامل وزرا، نمایندگان پارلمان، مشاوران و نمایندگانی از بخش‌های خصوصی و صنعتگران متخصص، السودانی را همراهی می‌کنند و مذاکرات گسترده‌ای را با مقامات آمریکایی درخصوص روابط دوجانبه، پرونده‌های اقتصادی، مالی، تجاری، امنیتی علاوه بر آموزش، فرهنگ و سایر بخش‌ها خواهند داشت. همچنین قراردادهای سرمایه گذاری با شرکت‌های بزرگ امریکایی امضا خواهد شد.

در جریان این سفر همچنین نخستین نشست کمیته عالی هماهنگی مشترک با هدف پیشبرد توافقنامه چارچوب استراتژیک در محورهای انرژی، همکاری بانکی و مالی، حمل و نقل، مبارزه با فساد، استرداد اموال عراق، بخش تجارت، آموزش و فرهنگ برگزار خواهد شد.

کد خبر 844841 منبع: ایرنا برچسب‌ها خبر ویژه ایالات متحده آمریکا عراق جوزف بایدن

دیگر خبرها

  • اعلام فیلم‌های دوهفته کارگردانان جشنواره کن
  • جدیدترین جهت گیری پنتاگون درباره حمله ایران
  • ان‌بی‌سی؛ اسرائیل احتمالاً به داخل خاک ایران حمله نمی‌کند
  • وزیر دفاع آمریکا: ایالات متحده به دنبال تشدید تنش نیست
  • روابط ما با آمریکا به نقطه حساسی رسیده است
  • ریابکوف: جنگ هسته‌ای هیچ برنده‌ای نخواهد داشت
  • آمریکا واردات فلزات از روسیه را ممنوع کرد
  • بایدن بی‌بی را مهار می‌کند؟
  • درگوشی آمریکا به اسرائیل
  • آیا آمریکا و عراق می توانند از روابط نظامی فراتر بروند؟ / جو بایدن باید واقعیت رابطه بغداد و تهران را بپذیرد