Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-24@13:06:08 GMT

نان داغ، کرونا برشته!

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۱۷۱۸۲

نان داغ، کرونا برشته!

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، نان موادی مغذی که جزو جدا نشدنی از سفره‌هاست، کالایی ارزشمند که در قطر و اندازه‌های مختلف و با طعم هایی خاص در کنار اغلب  غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما تازگی نان نیز برای این مردم بسیار اهمیت دارد و سعی می‌شود خرید نان به صورت روزانه انجام و مصرف شود تا مبادا ذره‌ای از آن به اصطلاح بیات شده و دور ریز داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با شیوع ویروس کرونا و افزایش قیمت برخی از کالاها، این روزها نانوایی‌ها شلوغ‌تر شده و از کنار هر نانوایی که می‌گذریم، چند نفر در صف نان منتظر دریافت نان هستند.

صف‌های نانی که گاهی دوست یا همسایه خود را در این صف به آغوش می‌کشیدیم و با او هم صحبت می‌شدیم تا نوبتمان بشود، الان تبدیل به صف‌هایی با رعایت فاصله اجتماعی برای گذر از خطر بیماری کرونا شده است، اما بعضی از صفوف نانوایی هنوز کرونا را درک نکرده و نانواداران نیز با دلایل خاص خود ماسک نمی‌زنند.

نان داغ، کرونا برشته!

برخی از شهروندان غافل از میزان خطرناک بودن ویروس کرونا و سرعت ابتلای به آن، بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ساده‌انگارانه در صف نان ایستاده‌اند، در حالی که صف نانوایی یکی از مکان‌های آلوده و انتقال دهنده ویروس کروناست.

نانواها می‌گویند، علت شلوغی نانوایی‌ها کم شدن سهمیه آرد نانوایی‌هاست و مسؤولان می‌گویند، مصرف نان مردم نسبت به گذشته بیشتر شده است.

برخی از نانوایان دیگر نیز محدودیت ساعات کاری در روز در برابر افزایش تقاضا برای نان را دلیل صف‌های شلوغ می‌دانند و این همه در حالی است که زنجان بنا به اذعان مسؤولان بیش از میزان معمول، نانوایی دارد و نانوایی‌های موجود نیز از حد استاندارد متناسب با جمعیت شهر خارج هستند.

مردم می‌گویند، میزان پخت نانوایی‌ها کمتر شده است و مسؤولان بازهم می‌گویند، پخت نانوایی‌ها کمتر نشده و به قوت خود باقی است.

طبق گزارش میدانی خبرنگار فارس، در روزهای اخیر و با دو شیفته شدن 20 نانوایی در سطح زنجان، میزان صف در نانوایی‌ها کمتر شده اما بازهم در برخی از مناطق شهر ازدحام جمعیت در مقابل نانوایی‌ها مشاهده می‌شود.

فعالیت 7 هزار و 500 کارگر نانوایی در زنجان

رئیس اتحادیه نانوایان زنجان در این باره به خبرنگار فارس گفت: در حال حاضر 20 واحد نانوایی در شیفت عصر هم فعالیت دارند و در واقع به صورت دو نوبته فعالیت می‌کنند.

کمال الماسی با بیان اینکه مشکل شلوغی نانوایی‌ها به علت کیفیت بالای پخت در برخی از واحدهاست، افزود: از طرفی پیش از شیوع ویروس کرونا، صف نانوایی در داخل مغازه بود وآنچنان مشهود نبود، اما این روزها چون صف در بیرون از نانوایی شکل می‌گیرد، احساس می‌شود که نانوایی شلوغ‌تر است.

رئیس اتحادیه نانوایان زنجان با بیان اینکه در حال حاضر 7 هزار و 500 کارگر نانوایی در استان زنجان فعالیت دارند، گفت: نانوایان زنجانی از ماهرترین نیروها هستند و تعداد قابل توجهی از کارگران در استان‌های دیگر هم مشغول فعالیت هستند.

وی همچنین به بحث افزایش قیمت نان و شایعات مطرح شده در این بازه نیز اشاره کرد و گفت: قیمت نان امسال افزایش یافته است، بنابراین در این بازه زمانی باقی مانده بنایی برای افزایش قیمت وجود ندارد.

رئیس اتاق اصناف استان زنجان نیز با اشاره به بازرسی مستمر از اصناف در ایام کرونا گفت: با توجه به اینکه در ساعات بعد از ظهر، به علت نبود بازرس تخلفاتی صورت می‌گرفت، از همین رو ساعات کاری بازرسان دو شیفته شده است.

وی با اشاره به اینکه نظارت بر بازار در دو شیف صبح از ۱۰ تا ۱۴ انجام می‌شود تصریح کرد: بعد از ظهر نیز از ساعت ۱۴ تا ۲۰ شب بازار به صورت کامل رصد شده و با متخلفان به شدت برخورد می‌شود.

موسوی با بیان اینکه نظارت بر نانوایی‌ها نیز به صورت مستمر وجود دارد، اضافه کرد: با توجه به اهمیتی که نان در سفره غذایی مردم دارد، نظارت بر این صنف با جدیت انجام می‌شود و در صورتی که تخلفی باشد، برخورد می‌شود.

رئیس اتاق اصناف استان زنجان به تخلفات این صنف در ارتباط با عدم رعایت مسائل بهداشتی و همچنین گاها وزن چانه نیز اشاره کرد و افزود: در برخورد با تخلفات اغماض نخواهیم کرد.

نان گران نمی‌شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز در این باره گفت: مشکلی از لحاظ توزیع آرد وجود ندارد و سهمیه‎ها کم نشده، حتی توزیع آرد خام با توجه به درخواست روستاها بیشتر نیز شده است.

ناصر فغفوری با بیان اینکه افزایش مصرف نان و همچنین فاصله‌گذاری اجتماعی در یک مقطع زمانی موجب شلوغی برخی از نانوایی‌ها شده بود، تصریح کرد: همچنین بحث کمبود آرد در برخی از نانوایی‌ها به علت فروش آرد نیز موجب شده بود که صف‌های نانوایی طویل‌تر شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر یک هزار و 630 نانوایی در استان زنجان فعال است که البته این آمار در ماه‌های مختلف متفاوت است، اضافه کرد: تعداد واحدهای یارانه‌پز یک هزار و 77 باب و نیمه یارانه‌پز ۵۷۴ باب است که همه این واحدها به اندازه سهمیه مورد نظرشان آرد دریافت کرده‌اند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان افزود: در آخرین تصمیمات اتخاذ شده، نانوایی‌هایی که پخت بیشتری داشته باشند، هم سهمیه بیشتری آرد دریافت می‌کنند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر آرد یارانه و نیمه یارانه‌ای توسط کارخانجات خود استان تولید و عرضه می‌شود و با توجه به اینکه پیش‌بینی استان در خرید گندم محقق شده، از همین‌رو مشکلی در تامین آرد نداریم.

فغفوری با اشاره به اینکه با دو شیفته کردن نانوایی‌ها، ترمیم سهمیه و همچنین پخت برخی نانوایی‌ها در نوبت عصر مشکل صف‌های طولانی نان حل شده است، اضافه کرد: به جرات می‌توانیم بگوییم که این روزها دیگر شاهد صف‌های طویل نان نیستیم.

فغفوری همچنین در ارتباط با افزایش قیمت نان نیز گفت: به تازگی جلسه مربوط به آرد و نان در استان تشکیل شده و تصمیم جدیدی در ارتباط با قیمت نان گرفته نشده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان افزود: افزایش قیمت نان اغلب در نیمه اول سال رخ می‌دهد و امسال نیز این افزایش قیمت را شاهد بودیم، بنابراین در ادامه سال بنایی بر افزایش قیمت نان وجود ندارد.

مدیرکل شرکت غله استان زنجان نیز در این باره گفت: 20 نانوایی به صورت پراکنده در سطح شهر انتخاب شده است که به صورت دو شیفت فعالیت کنند و بر همین اساس سهمیه آنها افزایش پیدا کند که البته این نانوایی‌ها با نصب بنر مشخص خواهد شد.

محمد ایزدی با اشاره به ترمیم سهمیه 27 نانوایی در زنجان افزود: واحدهایی که کیفیت پخت خوب و مراجعه کننده زیادی دارند ترمیم و تقویت سهمیه خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه الان برای مصرف یارانه و نیمه یارانه توسط کارخانجات خود استان آرد تولید و عرضه می‌شود، گفت: با توجه به اینکه پیش‌بینی استان در خرید گندم محقق شده از همین رو مشکلی در تأمین آرد نداریم.

یک شهروند زنجانی نیز در این باره گفت: به نظر می‌رسد، برخی از نانوایی‌ها به دنبال فروش آرد سهمیه خود را برای پخت کم کرده‌اند.

فاطمه احمدی با اشاره به اینکه شلوغی نانوایی‌ها محدود به یک محله یا منطقه نیست، تصریح کرد: امروز برای خرید نان به سه نانوایی مراجعه کردم، نانوایی‌ها که حداقل 6 نفر در صف انتظار بودند.

وی با اشاره به اینکه جدا از صف‌های تشکیل شده نان‎ها نیز کیفیت سابق را ندارند، افزود: به نظر می‎رسد شرایط کرونایی، زمینه را برای سوءاستفاده برخی از نانوایان فراهم کرده است و به همین خاطر روز به روز کیفیت نان کمتر می‌شود.

انتهای پیام/73005/ق

منبع: فارس

کلیدواژه: نان زنجان نانوایی افزایش قیمت شهروند زنجانی صف گرانی رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان زنجان افزایش قیمت نان ویروس کرونا استان زنجان حال حاضر نانوایی ها صف نان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۱۷۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم نظارت بر نانوایی‌های ایلام

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ طاهری اظهار داشت: طرح پایش نانوایی‌ها بصورت دوره‌ای برگزار می‌شود و طی آن کیفیت و نحوه عرضه نان و همچنین شاخص‌های بهداشتی در نانوایی‌ها مورد بررسی قرارمی گیرد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان ایلام اضافه کرد: مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف، مراتب را از طریق سامانه‌های ۱۹۰ و ۱۲۴ برای پیگیری با مسئولان در میان بگذارند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • جذب ۲۱ هزار پرستار بویژه نیروی طرحی دوران کرونا/ تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران
  • شایع‌ترین اختلالات روانی در مبتلایان به کرونا را بشناسید
  • بازرسی از نانوایی های سمنان
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • آغاز به کار آزمایشی «سینما دانش» شهرستان قوچان 
  • تداوم نظارت بر نانوایی‌های ایلام
  • سندروم پس از کرونا چیست؟