Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس سید رسول مهاجر امروز در همایش اقتصادی ایران و اوراسیا گفت: گسترش همکاری ها با کشورها و مناطق پیرامونی از اولویت های جمهوری اسلامی ایران است و در این راستا سازمان منطقه ای  اوراسیا جایگاهی رفیع دارد؛ مراودات با اوراسیا در زمان اوج تحریم های یک جانبه و ظالمانه آمریکا علیه کشورمان شروع و ارتقا یافت، سازمانی که تعاملاتی با بیش از 40 کشور در آسیا، اروپا، آفریقا و آمریکای لاتین  رقم زده و یکی از ترتیبات منطقه بسیار پرظرفیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

معاون دیپلماسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: بیش از یک سال از امضا توافقنامه تجاری بین ایران و اتحادیه اوراسیا گذشته و برکات آن تا حدی عیان شده است و براساس آمار منتشره گمرک در طی یک سال که از موافقتنامه گذشته حدود 3.4 میلیارد دلار تجارت با اتحادیه صورت گرفته است که نزدیک به یک میلیارد و 200 میلیون دلار آن صادرات ما به کشورها بوده است و نکته بسیار مهم آن است که میزان مراودات ما با آسیا در مقایسه با دوره قبل نزدیک به 34 درصد رشد داشته است که این اعداد نشانگر اهمیت این سند و انجام و اجرای آن است. 

وی اظهار داشت: تصمیم دو طرف برای آغاز مذاکرات موافقتنامه تجارت آزاد در آینده نزدیک بیانگر نیاز دو طرفه ماست و همزمان با علاقه ما کشورمان و بازار آن نیز جذابیت های بسیاری برای صادرکنندگان کشورهای عضو اتحادیه دارد و ما باید برای یک آزادسازی تدریجی و البته محتطاطانه در مورد تعرفه ها خودمان را آماده کنیم. 

مهاجر بیان داشت: علاوه بر صادرکنندگان بخش خصوصی باید بخش تولید نیز اهمیت این موضوع را درک کند و نکته مهم این است که مذاکرات و انعقاد تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا می  تواند نه تنها دسترسی آسان و بدون مانع برای کشورهای عضو این اتحادیه را رقم بزند بلکه منشا تحولات و اصلاحات ساختاری بسیار مهمی در داخل کشور ما باشد. 

وی گفت: بی تردید قبول تعهدات در قالب موافقتنامه تجارت آزاد نیازمند حمایت و پشتیبانی قوی و ساختاری در گستره وسیعی از نظام اقتصادی کشور ما است و ما نیازمند کسب اعتبار جهانی و منطقه ای به عنوان یک شریک تجاری پیش بینی  پذیر و قابل اتکا هستیم این موضوع دروازه ورود مراودات و تعاملات و نیز ادغام در ترتیبات اقتصادی در منطقه و جهان را برای ما فراهم خواهد کرد. 

مهاجر اظهار داشت: بی تردید در اولین نگاه آنچه ما در مذاکرات قبلی با اوراسیا و اجرای یک ساله تعرفه ها انجام داده ایم کمکی بزرگ برای ورود به مراحل بالاتر با اوراسیا خواهد بود و تمرین خوبی برای مذاکرات آتی با سایر بلوکات منطقه ای و جهانی و همچنین الحاق کشورمان به سازمان تجارت جهانی است. 

معاون دیپلماسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: وزارت امور خارجه نیز از ابتدای این فرآیند در کنار سایر دستگاه های تخصصی به عنوان معین و یک ظرفیت پیش برنده حضور داشته است و ظرفیت دستگاه دیپلماسی نه فقط در پروژه اوراسیا بلکه در تمام پروژه های اقتصادی خارجی در خدمت بخش خصوصی و دولتی خواهد بود و این مهم نه فقط به واسطه وظایف قانونی وزارت خارجه می باشد بلکه مبتنی بر این پیش فرض است که تعاملات و مراودات تجاری دو کشور در سطوح دو جانبه، منطقه ای و جهانی ابزار پیشبرد سیاست خارجی و در خدمت اهداف و منافع ملی است.

* درهم‌تنیدگی اقتصادی کشورهای منطقه به ثبات و صلح کمک می‌کند

وی افزود: ما باید مراودات اقتصادی را به عنوان پیشران دیگر بخش های روابطمان با دیگر کشورها پررنگ تر کنیم و توجه داشته باشیم که تعاملات و مراودات گسترده تری تجاری درون منطقه و روابط نزدیک تر و درهم تنیدنگی بخش های خصوصی و دولتی منطقه با ما به استقرار صلح و ثبات در منطقه کمک شایانی خواهد کرد. 

وی گفت: لذا متقابلا از دیدگاه وزارت امور خارجه اعلام می کنم که فعالان بخش های اقتصادی دولتی و خصوصی بازوان توانای سیاست خارجی کشور ما محسوب می شوند و در حوزه خاص تعامل با اوراسیا همکاران من در معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و سفارتخانه های کشورمان در این 5 کشور همگی آماده همکاری هستیم تا این مراودات را تسهیل ببخشیم و ارتقا دهیم. 

مهاجر اظهار داشت: این مذاکرات مدل و پایه ای برای مذاکرات آتی کشور است لذا ضروری است ضمن توجه به تحریم های ظالمانه بر سیستم اقتصادی کشورمان، بنیان های رکین و پایه های درستی در حوزه نهاد سازی و اصلاح مقررات و رویه ها گذاشته شود و پایه هایی که بتواند ساختمان عظیم تجارت خارجی  عظیم کشور را در آینده به دوش بکشد. 

وی افزود: سازوکار هماهنگی داخلی و بین دستگاهی باید مستمرا و با حضور نمایندگان بخش های خصوصی و ذیربط، پشتیبانی های لازم را از تیم مذاکراتی در حین مذاکرات به عمل آورد و همزمان نظارت لازم را بر اجرای تعهدات حاصل از مذاکرات اعمال کند. 

مهاجر گفت: همچنین تیم مذاکراتی باید واجد مهارت های مذاکراتی و مجهز به توانایی حرفه ای باشد و آموزش و تربیت تیم گسترده‌ای برای مذاکرات اقتصادی در جهت فعالیت در عرصه ایران و اقتصادی اوراسیا باید در دستور کار باشد. 

معاون دیپلماسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: وزارت امور خارجه نیز نقش خود را به تشکیل این تیم حرفه ای صورت می دهد و نهادهای مطالعاتی و تحقیقاتی کشور باید با تولید محتوا به مذاکرات کمک کنند. 

وی بیان داشت: موسسات تحقیقاتی ایران و کشورهای عضو اتحادیه می توانند کارهای مشترکی در این راستا انجام دهد و نظام تعرفه ای و غیر تعرفه ای کشور باید پاسخگوی موافقتنامه تجارت آزاد کشور باشد. 

معاون دیپلماسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: به موازات گسترش تجارت با اتحادیه اوراسیا باید اهتمام فراوانی را به تقویت ارتباطات و مواصلات ریلی، جاده ای و چند وجهی مابین این 6 کشور را معطوف کنیم. 

وی اظهار داشت: همکاری ایران و اوراسیا نباید در مرحله تجارت متوقف شود و باید حوزه های دیگری از جمله تجارت انرژی و خدمات را در برگیرند و موضوع دلار زدایی از اقتصاد اوراسیا در یکی از جلسات اخیر کشورهای عضو در بلاروس مطرح شود که موضوع مهمی است و می تواند کمک کننده باشد ، معرفی راهبرد و پول مشترک میان این کشورها تا سال 2025 مورد تاکید قرار گرفته است و این موضوع باید از سوی طرف ایرانی نیز به شدت پیگیری و زمینه ساز مراودات هر چه بیشتر در درون اتحادیه باشد. 

انتهای پیام/ 

منبع: فارس

کلیدواژه: رسول مهاجر همایش ایران و اوراسیا معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه تجارت آزاد ایران و اوراسیا کشورهای عضو تجارت آزاد منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۱۷۶۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجارت آزاد با اوراسیا در انتظار مصوبه مجلس/ واردات گوشت از آفریقا

به گزارش خبرنگار مهر، محمد صادق قنادزاده امروز در حاشیه نشست دومین اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا در جمع خبرنگاران، گفت: مذاکرات تجارت آزاد با کشور پاکستان آغاز شده است، تاکنون ۴ دوره مذاکره داشته‌ایم و قبل از سفر رئیس جمهور به این کشور در خصوص مذاکرات تجارت آزاد تبادل فهرست و سند کرده‌ایم و در انتظار هستیم تا طرف پاکستانی پاسخ دهد.

وی افزود: سال گذشته برنامه‌ریزی شد تا در یک سند ۵ ساله تجارت دو کشور به ۵ میلیارد دلار دست یابیم. همچنین رؤسای جمهور ایران و پاکستان برای تحقق تجارت ۱۰ میلیارد دلاری توافق کرده‌اند.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران افزود: موافقت‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا نیز در انتظار مصوبه مجلس است. طرف‌های مقابل ما قول داده‌اند که تا پایان بهار امسال مصوبه مجلس را می‌گیرند و لذا ما نیز امیدواریم قبل از پایان دوره مجلس فعلی مصوبه مجلس را دریافت کنیم.

وی در خصوص تجارت ایران و قاره آفریقا اظهار کرد: قاره آفریقا هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار تجارت دارد لذا بازار کشورهای آفریقایی بسیار بزرگ است و در حوزه‌های مختلف از جمله معدن، نفت، گاز، پتروشیمی و … می‌توان در این کشور فعالیت کرد و در حوزه‌های مختلف با توجه به مواد اولیه موجود در این کشور می‌توان برای تولید مشترک برنامه‌ریزی کرد.

قنادزاده در پاسخ به این سوال که آیا قرار است یک هیأت تجاری از کره شمالی نیز برای بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی به ایران بیاید، گفت: هنوز هیأتی وارد نشده است. تا قبل از برگزاری نمایشگاه و حضور کشورهای مختلف در نمایشگاه نمی‌توانیم بگوییم به طور قطع چه کشوری برای بازدید از این نمایشگاه حضور خواهد داشت.

وی در خصوص گوشت‌های وارداتی از آفریقا بیان کرد: گوشت گرم از کنیا، آفریقای جنوبی و تانزانیا به ایران وارد می‌شود.

کد خبر 6087885 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • تجارت آزاد با اوراسیا در انتظار مصوبه مجلس/ واردات گوشت از آفریقا
  • تأکید ایران و پاکستان بر اهمیت همکاری در حوزه انرژی ازجمله خط لوله گازی آی‌پی
  • صادرات خودرو به اوراسیا کلید می‌خورد
  • بیانیه مشترک ایران و پاکستان در پی سفر رئیسی به اسلام آباد
  • توافق برای گسترش بیشتر همکاری‌های اقتصادی | مرز مشترک ۲ کشورباید «مرز صلح و دوستی» باشد
  • بیانیه مشترک ایران و پاکستان پس از سفر رئیسی
  • خیز ایران و پاکستان برای رشد ۵ برابری تبادلات تجاری
  • تقویت همکاری‌های ایران و پاکستان در حل مشکلات منطقه موثر است
  • اقتصاد اسلامی بدون وضو!
  • موج جدید مدعیان «دلارزدایی» از اقتصاد ایران چه می‌خواهند؟