Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-03-19@11:08:11 GMT

کودکان؛ طراحان آینده شهرها

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۱۷۸۶۴

کودکان؛ طراحان آینده شهرها

زیست‌پذیری و افزایش کاربری شهرها در عصر بحران آب و هوایی، مسکن گران‌قیمت و وجود شکاف مالی بین جوامع مختلف اهمیتی بیش از همیشه پیدا کرده است؛ با این حال، هنوز نیاز قشر مهم جامعه، یعنی کودکانی که وارث شهرها در آینده خواهند بود، نادیده گرفته شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بر اساس قرارداد سازمان ملل متحد در مورد حقوق کودک و رویکرد شهرهای دوستدار کودک یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، کودکان با هر توانایی و سنی از حق استفاده، ایجاد، تبدیل و توسعه محیط‌های شهری خود برخوردار هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این وجود، در بسیاری از کشورهای دنیا، کودکان پیش‌دبستانی تنها می‌توانند در زمین‌های بازی یا مهد کودک‌ها به فعالیت بپردازند که بزرگسالان برای آن‌ها طراحی کرده‌اند و حقوق آن‌ها در سایر مکان‌های عمومی نیز نادیده گرفته می‌شود. تجربه نشان می‌دهد شهری که به خوبی طراحی شده باشد، تمام نیاز کودکان در آن به دقت مورد توجه قرار گرفته می‌شود؛ در واقع، توجه به خواسته‌های امروز کودکان می‌تواند شهرهایی مطابق با نیازهای آن‌ها، به عنوان مالکان اصلی مناطق شهری، ایجاد کند.

تفکر خلاق کودکان در طراحی شهر

گروهی از محققان اهل نیوزلند، پروژه‌ای پیاده‌سازی کردند که در آن تعداد ۲۷ کودک بین دو تا پنج ساله از سه مهد کودک مشارکت داشتند. این کودکان طی اجرای پروژه، به انجام فعالیت‌های مختلفی نظیر طراحی شهر مورد علاقه خود با استفاده از کاشی‌های تصویری و انجام بحث‌های گروهی با محققان مشغول شدند. علاوه بر این، محققان همراه با شرکت‌کنندگان به مناطق محل سکونت آن‌ها رفتند و از کودکان خواستند ایده‌های خود را نسبت به تغییرات مورد علاقه خود در محل سکونتشان را بیان کنند. علاوه بر این، کودکان باید می‌گفتند که چه ویژگی‌ها و عناصری در نزدیکی محل زندگی‌شان باعث آزار آن‌ها می‌شود.

نکته‌ای که محققان از نتیجه پروژه درک کردند، اینکه کودکان ذهن‌هایی بسیار خلاق و متفکر دارند که می‌تواند در طراحی شهرها به برنامه‌ریزان کمک زیادی کند. در واقع، این قشر خلاق در طراحی‌های خود، نیازهایشان را به طور کامل نشان داده و حتی خواسته‌های اعضا خانواده‌های خود را نیز به تصویر کشیده بودند. آن‌ها همگی دست کم در یک مورد توافق نظر داشتند، اینکه شهرها باید به گونه‌ای طراحی شود که نیازهای اولیه کودکان را برطرف کند.

امنیت و سرگرمی برای همه

کودکانی که در تحقیقات پژوهشگران نیوزلندی شرکت کرده بودند همگی بر این امر اصرار داشتند که شهرها باید مناطقی ایمن، نه تنها برای افراد خردسال، بلکه برای تمام سنین باشد. بیش از ۵۶ درصد آن‌ها، تصویر ماشین‌های پلیس را در نقشه‌های خود پیاده کرده بودند تا نشان دهند مأموران امنیتی، شهروندان را از آسیب افراد سودجو و مجرم حفظ می‌کنند. علاوه بر این، چیزی که بیش از همه در طراحی‌های آن‌ها به چشم می‌خورد، وجود تیرهای چراغ برق، خطوط عابر پیاده و چراغ‌های راهنمایی و رانندگی بود که همگی گرایش آن‌ها به امنیت بیشتر شهرها را نشان می‌داد.

چنین درکی از سوی کودکان خردسال، تعجب پژوهشگران را به دنبال داشت زیرا توجه به عناصر اصلی شهر موضوعی بود که از دید محققان برای کودکان قابل توجه نبود.

همچنین، برخی از کودکان در حین بازدید از محل سکونت خود، از تمایل به وجود فضاهای سبز و مکان‌هایی برای سرگرمی بیشتر اظهار نظر کرده بودند. حتی برخی نیز مدعی شده بودند که باید مسافت‌هایی طولانی را با والدینشان سپری کنند تا به یک زمین بازی یا محلی امن برای سرگرمی خود دسترسی پیدا کنند.

شهرها به عنوان مکان‌هایی شاد

کودکان مورد تحقیق، نه تنها در طراحی‌ها و اظهار نظرهای خود شهرهایی دوستدار کودک را به درستی و بر اساس اصول برنامه‌ریزی شهری تجسم کرده بودند بلکه وجود شهرهایی شاد برای تمام اقشار جامعه را ضروری دانسته بودند. آن‌ها حتی از توجه به حیوانات و گیاهان چشم‌پوشی نکرده و خواهان افزایش بوته‌های سبز در اطراف خیابان‌ها و مکان‌هایی برای پرورش حیوانات شده بودند. علاوه بر این، چیزی که در طراحی‌های اغلب آن‌ها به چشم می‌خورد، افزایش امکانات و خدمات عمومی برای تمام مردم جامعه با توانایی‌های جسمی و روانی مختلف بود. مهم‌تر از همه اینکه، بیشتر کودکان ارتباطات اجتماعی را در طرح‌های خود از طریق رسم تصاویری با افرادی که در پارک‌ها دور هم جمع شده بودند، به تصویر کشیده بودند.

کد خبر 471246

منبع: ایمنا

کلیدواژه: طراحی شهری طراحی شهر دوستدار کودک کودکان و طراحی شهر شهر دوستدار کودک شهر و کودک نیاز کودکان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق طراحی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۱۷۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حریم شهرها باید متولی داشته باشد

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با تاکید بر اینکه حریم شهرها باید متولی داشته باشد گفت: مردم نباید برای دریافت خدمات، سردرگم باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد و به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی، نشست بررسی حریم و محدوده شهر حمیدیا با حضور جمعی از مسئولان استان یزد در دفتر نماینده مردم شریف شهرستان‌های یزد، اشکذر، زارچ و بخش ندوشن برگزار شد.

محمد صالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در این نشست، با طرح این سوال که مناطقی در شهرستان یزد وجود دارد که نه شهرداری یزد، نه شهرداری حمیدیا و نه بخشداری اکرم آباد خود را متولی آن نمی‌دانند، اظهار کرد: با این شرایط نابسامان، اهالی این مناطق برای دریافت خدمات نمی‌دانند باید به کدام نهاد یا سازمان مراجعه کنند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر، مردم این مناطق سردرگم و بلاتکلیف هستند و نمی‌دانند از طریق کدام نهاد باید مسائل ساخت و ساز و دریافت خدمات را پیگیری کنند.

نماینده مردم شریف یزد، اشکذر، زارچ و بخش ندوشن در مجلس عنوان کرد: اکنون در نقاطی از شهر که خارج از محدوده و حریم است، شاهد ساخت‌وسازهای بی‌رویه و غیراصولی هستیم که باید از طرق قانونی برای آن تصمیم گیری کرد و مانع از این نوع ساخت‌وسازهای غیرمجاز شد.

جوکار با بیان اینکه حریم شهر باید متولی داشته باشد، ادامه داد: نباید این مناطق شهر بلاتکلیف و بدون متولی باشد؛ بلکه مانند محدوده، وضعیت حریم هم باید مشخص باشد.

وی تأکید کرد: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و اقدام شود که مشکل مردم حل و از ساخت‌وسازهای غیرمجاز و غیراصولی نیز جلوگیری شود.

کد خبر 737233

دیگر خبرها

  • آبگرفتگی گسترده در یک استان + فیلم | مسافران نوروزی به این شهرها نروند
  • وزیر کشور: رفع نقاط حادثه‌خیز در شهرها از سوی شهرداری‌ها پیگیری شود
  • رفع نقاط حادثه‌خیز در شهرها از سوی شهرداری‌ها پیگیری شود
  • مصطفی معین: انتظار ندارم مسئولان فاجعه «سقوط پزشکی ایران در آینده نزدیک» را درک کنند/ در صداوسیما و توسط مسئولان شبه‌علم و خرافه به‌عنوان طب اسلامی ترویج می‌شود/ جامعه پزشکی را تحقیر می‌کنند
  • رونق زندگی شبانه در شهرها
  • حریم شهرها باید متولی داشته باشد
  • تمهیدات استانداری برای سفرهای نوروزی
  • می‌خواهیم آرزوهای کودکان سرطانی را تغییر دهیم
  • کنایه مجری صدا و سیما به عدم فضا سازی شهرها در ماه رمضان!
  • نورخطی، پرکاربردترین ادوات روشنایی از دید معماران و طراحان