Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی ضیائی در گفت و گو با فارس اظهار داشت: ظرفیت اقتصادی مناطق شرقی و جنوب شرقی ایران از جمله استعدادهای عظیم کشور است که در طول دهه های گذشته مورد غفلت قرار گرفته است

* ظرفیت 5800 کیلومتری ساحلی ایران

وی ادامه داد: از جمله استعدادهای مهم این حوزه، ظرفیت های ترانزیتی و ساحلی در جنوب شرقی ایران و منتهی به اقیانوس هند است، به طور کلی سواحل جنوبی کشور، غیر از فعالیت های نفتی و گازی، مورد بهره برداری اقتصادی چندانی قرار نگرفته و ترانزیت و اقتصاد دریا را می توان گنجینه ای مدفون شده در سواحل ایران دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس ترانزیت بیان کرد: کشور ایران در مجموع دارای 5800 کیلومتر ساحل است که حدود 4900 کیلومتر آن در جنوب کشور واقع شده است؛ سواحل جنوب فرصت دسترسی و امکان ایفای نقش ایران بر خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان را برای کشور به ارمغان می‌آورد؛ ایران همچنین دارای حدود 30 جزیره در خلیج فارس است که می توانند نقش اقتصادی ویژه ای ایفا کنند.

* کریدورهای ترانزیتی شمال-جنوب و شرق-غرب می تواند جایگزین درآمد نفتی شود

ضیائی اظهار داشت: یکی از مهم ترین ظرفیت های جغرافیایی ایران که جایگاه ساحلی کشور نیز در آن سهیم است، استعداد ترانزیتی ایران است؛ کشور ما با قرار گرفتن در قلب خاورمیانه به عنوان محل اتصال سه قاره می تواند بستر عبور کالاهای تجاری بین المللی و بین قاره ای باشد.

وی ادامه داد: کریدورهای ترانزیتی گذرنده از ایران در دو قالب کلی کریدور شمال-جنوب و کریدور شرق-غرب دسته بندی می شوند، کریدور شمال-جنوب کشورهای محصور در خشکیِ آسیای میانه و همچنین روسیه را به آب های گرم بین المللی متصل می کند، مهم ترین نقش کریدور شرق-غرب نیز ترانزیت کالای صادراتی چین به اروپا است.

این کارشناس ترانزیت افزود: هر دو محور ذکر شده در صورت فعال شدن و بهره برداری صحیح می توانند منافع اقتصادی و راهبردی سرشاری را برای کشور به ارمغان آورده و درآمدی در تراز درآمدهای نفتی را برای ایران به همراه داشته باشند، از جمله مهمترین پیش نیازهای زیرساختی کریدور شمال-جنوب و همچنین شرق-غرب، تکمیل و بهره برداری بندر چابهار در سطح بنادر بین المللی و تکمیل راه آهن چابهار-سرخس با هدف ترانزیت کالا است.

* ظرفیت مغفول مانده تعامل ایران و چین در بندر چابهار

ضیائی اظهار کرد: طرح جاده ابریشم، موسوم به «کمربند-راه» یکی از طرح های مهم کشور چین در حوزه توسعه اقتصادی بین المللی است که چندین کریدور ترانزیتی ذیل آن تعریف شده و هدف اصلی آن ها انتقال تولیدات چین به اروپا است.

وی افزود: از جمله طرح های چین ذیل «کمربند-راه»، ورود بار ترانزیت چین از دریا به خشکی از دهانه دریای عمان و خلیج فارس بود که بنادر «چابهار» در ایران و «گوادر» در پاکستان به عنوان اجزای مهم آن تعریف می شدند اما حدود سال های 88 و 89 در ایران، توجهی به پیشنهادات چین در این زمینه نشد، فرصت سوزی ایران در این حوزه اما تنها به این موضوع منتهی نشده و در سال های 92 و 93 بخشی از شقوق این بندر به رقیب راهبردی چین، یعنی هند سپرده شد. 

 

*راندن چین از مشارکت در توسعه زیرساخت های جزیره قشم و پروژه ملی پل خلیج فارس

این کارشناس ترانزیت اظهار کرد: قصد چین برای سرمایه گذاری در ظرفیت های ساحلی و دریایی ایران تنها به بندر چابهار محدود نبود، از جمله مهم ترین جزایر ایران در خلیج فارس، جزیره قشم بوده و از شاخص ترین ویژگی های آن، آبخور بالای سواحل این جزیره است که به گفته برخی کارشناسان، بیشترین آبخور را در سواحل خلیج فارس و دریای عمان دارد.

ضیائی اضافه کرد: بندر کاوه در جزیره قشم با داشتن 21 متر آبخور، استعداد پهلوگیری کشتی های فوق سنگین را داشته و برای آن ظرفیت باری بالغ بر 5 میلیون تن در سال پیش بینی شده است، از جمله مهم ترین طرح های زیرساختی مرتبط با این جزیره احداث «پل خلیج فارس» است که تصمیم برای ساخت آن به پیش از انقلاب باز می گردد، اما عملیات اجرایی آن سال 1389 کلید خورده و به جهت اهمیت بالای آن در فهرست طرح های «مهر ماندگار» دولت جای گرفت.

وی افزود: در کشاکش تغییر دولت در سال های 92 و 93 این طرح به بهانه یافتن فاینانسر یا سرمایه گذار خارجی جدید و همچنین تغییر طراحی متوقف شد، به گفته امیر جعفرپور مدیرکل اسبق برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، چین در سال 96 قصد داشت تا با فاینانسی بالغ بر 640 میلیون یورو سرمایه گذاری در شهر فرودگاهی قشم و پل اتصال قشم به سرزمین اصلی را بدون هیچ آورده ای از سمت ایران تقبل کند و تنها مطالبه این کشور نامه تاییدیه‌ای مبنی بر به رسمیت شناخته شدن منطقه آزاد قشم توسط دولت ایران و دولتی بودن این سازمان بود، اما این نامه تاکنون از طرف دولت ایران برای طرف چینی ارسال نشده است.

این کارشناس ترانزیت تصریح کرد: چین حتی پیشنهاد احداث تونل زیر آبی را در صورت عدم تمایل مسئولان ایرانی به پل، ارائه داده بود و حاضر بود مطالعات اولیه آن را نیز به طور رایگان انجام دهد؛ این مبلغ می توانست ظرفیت ترانزیتی قشم و پل خلیج فارس را فعال کرده و بسترساز یک انقلاب ترانزیتی در منطقه به نفع ایران شود؛ در این باره چین قصد داشت تا با انتقال و تخلیه بخشی از کالاهای تولیدی خود در جزیره قشم، آن را به وسیله پل خلیج فارس به شبکه ریلی ایران و از این طریق به دیگر کشورها مانند اروپا ترانزیت کند.

* خطای محاسباتی در دیپلماسی حمل و نقل

ضیائی اظهار کرد: در کل، بخش عمده فعال سازی کریدور شرق-غرب ایران به انتقال کالاهای تولید شده در چین به سمت اروپا متکی است، اما مسئولان و نهادهای تصمیم گیر در حوزه دیپلماسی اقتصادی و حمل و نقل با نادیده گرفتن این واقعیت، کشور مشترک المنافعی مانند چین را در این زمینه کنار زدند که نمونه بارز آن را می توان در مناسبات بندر چابهار مشاهده کرد.

وی افزود: مسئولان و نهادهای مذکور با راندن چین از معادلات سواحل جنوب شرق کشور و بندر چابهار که می توانست عواید ظرفیت عظیم ترانزیتی چین به اروپا را به ایران منتقل کند، هند را جایگزین این کشور کردند که نه تنها عمق روابط راهبردی آن با ایران کمتر از چین است، بلکه بار بالقوه ترانزیتی هند از خاک ایران نیز با چین قابل قیاس نیست.

لزوم خواهرخواندگی بنادر چابهار و گوادر

این کارشناس ترانزیت اظهار داشت: در حال حاضر ضروری است تا ایران فرصت باقی مانده در حوزه ترانزیت را مغتنم شمرده و پیش از دور خوردن همه کریدورهای کشور توسط همسایگان، عبور جریان های عمده ترانزیتی از کشور را شکل دهد.

ضیائی تأکید کرد: از جمله مهمترین پیش نیازهای این کار تعاملی راهبردی با یکی از چشمه های اصلی بار جهانی یعنی کشور چین در این حوزه است، در حال حاضر هنوز فرصت همکاری با چین در زمینه ترانزیت در سواحل جنوبی کشور به طور کامل از دست نرفته و طرف مذکور نیز خواستار همکاری با ایران در شکل دهی همکاری های مشترک با بندر گوادر پاکستان است.

وی تصریح کرد: خواهرخواندگی بنادر چابهار و گوادر در زمینه ترانزیت بار چین می تواند افق های گسترده ای را برای ترانزیت ایران بگشاید و لازم است تا کشور بیش از این معطل شریک نه چندان قابل اعتماد هندی نگه داشته نشود.

انتهای پیام/

منبع: الف

کلیدواژه: کارشناس ترانزیت پل خلیج فارس بندر چابهار جمله مهم بین المللی سواحل جنوب جزیره قشم شمال جنوب شرق غرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۱۸۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی دولت برای رونق گردشگری در منطقه کامفیروز

استاندار فارس در سفر به شهرستان کامفیروز گفت: دولت برای کمک به رونق گردشگری منطقه و ایجاد صنایع تبدیلی آمادگی دارد و این دو موضوع می‌تواند منطقه را بیش از پیش آباد سازد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس و به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری، محمدهادی ایمانیه، امروز _ پنج شنبه نهم فروردین_ در جریان سفر به بخش کامفیروز شهرستان مرودشت و در بازدید میدانی از منطقه گردشگری بهشت گمشده اظهار کرد: این مجموعه دارای مشکلاتی از جمله مناطق اطراف سد درودزن یا کشاورزانی که حرفه آنها برنج کاری است که پس از این بازدید میدانی، در جلسه‌ای مشترک با مسئولین ذی ربط راه‌های حل آنان را بررسی خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه این منطقه به دلیل قرار گرفتن در کنار آزادراه شیراز اصفهان از اهمیت و ارزش بالاتری از لحاظ گردشگری برخوردار شده است، افزود: مقرر شد اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان این منطقه را از منابع طبیعی تحویل بگیرد و با حفظ محیط زیست که خط قرمز مدیریت استان است، تلاش خواهد شد مشکلات مرتبط با کشاورزان و حوزه گردشگری منطقه در کمترین زمان ممکن مرتفع شود.

استاندار فارس از سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان کامفیروز درخواست کرد تا به این منطقه بازگردند و از آمادگی دولت برای کمک به رونق گردشگری منطقه و ایجاد صنایع تبدیلی در این بخش سخن گفت و ابراز امیدواری کرد: این دو موضوع می‌تواند منطقه را بیش از پیش آباد سازد.

ایمانیه با بیان اینکه اولین سفر شهرستانی در سال ۱۴۰۳ به این منطقه برنامه‌ریزی شد، ادامه داد: این منطقه و مسائل مرتبط با آن برای ما اولویت دارد و با تدابیری که اتخاذ می‌شود درصدد رفع مشکلات این منطقه و رونق بیش از پیش گردشگری هستیم.

درآمد حاصل از پارکینگ تخت جمشید، در تعمیر، بازسازی و نگهداری این مکان هزینه شود

وی گریزی هم به موضوع اجاره پارکینگ در حاشیه مجموعه جهانی تخت جمشید زد و تصریح کرد: ضرورت دارد درآمد حاصل از پارکینگ تخت جمشید، در تعمیر، بازسازی و نگهداری همان مکان هزینه می‌شود و به مدیرکل میراث فرهنگی استان مأموریت داده شد تا با استفاده از همین درآمدها و کمک‌های دولت، بازسازی و بهسازی جدی در مجموعه تاریخی تخت جمشید انجام دهد و فضای داخلی آن را برای استفاده عموم مردم و گردشگران بین‌المللی بهبود ببخشد، برای همین انتظار داریم در سال‌جاری تحول جدی در این مجموعه را شاهد باشیم.

جهش تولید برداشتن موانع پیش روی سرمایه‌گذاران میسر می‌شود

استاندار فارس همچنین در این سفر دفتر امام جمعه این بخش را افتتاح کرد و سپس در جمع فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران کامفیروز، اظهار کرد: نام‌گذاری سال ۱۴۰۳ به نام جهش تولید با مشارکت مردم به این معناست که سال‌جاری، سال توسعه و پیشرفت کشور و جلب رضایت مردم است.

ایمانیه افزود: تمام وقت امروز در کامفیروز را به بازدید میدانی اختصاص داده‌ام و جلسات را در مرکز استان تشکیل خواهیم داد اما به لحاظ اهمیت، نقش و جایگاه سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی در جمع آنها حاضر شدم، حرف‌های شما را شنیدم که موارد مطرح شده مورد قبول است.

وی با بیان اینکه تعدادی از مدیران استانی را به همراه آورده‌ام تا حرف‌های شما را بشنوند و مسائل و مشکلات منطقه را ببینند، تصریح کرد: قانون باید مشکل را مرتفع کند و مدیران نیز با استفاده از بندها و تبصره‌های مختلف باید در امورات مردم تسهیل ایجاد کنند.

استاندار فارس ادامه داد: جهش تولید با مشارکت مردم مادامی میسر می‌شود که موانع پیش‌روی سرمایه‌گذاران برداشته و حداقل‌های لازم برای فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی فراهم شود، از این رو همه ارکان حاکمیت وظیفه داریم برای تحقق فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی، جهادگونه وارد میدان شویم و همه همت و تلاش خود را در این زمینه به کار ببریم.

ایمانیه همچنین در پایان از آمادگی دولت برای رفع موانع تولید و مسائل پیش‌روی سرمایه‌گذاران خبر داد و اضافه کرد: در کارگروه احیا واحدهای راکد و رفع موانع تولید به صورت مستمر این موضوع را دنبال کرده‌ایم و در سال‌جاری نیز با جدیت چند برابری دنبال خواهیم کرد تا مشکلات مرتفع شود.

کد خبر 739966

دیگر خبرها

  • آمادگی دولت برای رونق گردشگری در منطقه کامفیروز
  • اقدامات دولت در توجه به راه‌آهن و ترانزیت بی‌سابقه بوده است
  • لزوم خودداری از هرگونه فعالیت دریایی در خلیج فارس
  • ◄ ارتقا عملیاتی بنادر کشور و افزایش توان فنی- تعمیراتی نیروهای بومی در بزرگترین بندر تجاری ایران
  • همکاری سازمان بنادر با نیروی دریایی صمیمی بوده است
  • افزایش ۵۰ درصدی صادرات از گمرکات آذربایجان غربی
  • ممنوعیت رفت و آمد مسافران به جزیره هرمز از امروز هفتم فروردین
  • ممنوعیت رفت و آمد مسافران به جزیره هرمز از امروز
  • صدور ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار کالا از گمرکات آذربایجان‌غربی
  • حمله به پایگاه نیروی دریایی پاکستان با کشته شدن ۴ مهاجم دفع شد