Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، دکتر محمد اسماعیل اکبری روز چهارشنبه در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی مقابله با سرطان در سالن همایش مرکز تحقیقات سرطان برگزار شد، افزود: هرچند ایران از نظر تعداد مبتلایان به این بیماری از بسیاری کشورها کمتر است اما سرعت رشد آن در این کشور از همه دنیا به ویژه از کشورهای منطقه بیشتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
وی ادامه داد: ما در حال حاضر تقریبا یکی از کشورهایی هستیم  که نسبت به کشورهای غربی سرطان بسیار کمتری داریم، به عبارتی حدود یک پنجم این کشورها، مبتلا به سرطان داریم.
رییس مرکز تحقیقات سرطان تصریح کرد: ۱۵۰ هزار بیمار جدید در سال شناسایی می شوند که این رقم معادل ۱۵۰ نفر در ۱۰۰ هزار نفر بوده و این مقدار در کشورهای غربی بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر در ۱۰۰ هزار نفر است.
اکبری با بیان این که سرطان معده کشنده ترین سرطان در ایرانیان است، گفت: در حالی که این بیماری در کشورهای غربی بیش از ۴۰ سال است که از دهمین سرطان شایع هم عقب تر است.
وی، سرطان معده را یک سرطان اجتماعی دانست و افزود: یکی از عوامل موثر در ابتلای آن بهداشت دهان و دندان است و میزان مصرف نمک، مواد داغ و استعمال دخانیات عوامل موثر دیگر در این زمینه هستند و این سرطان  در شمال غربی و شمال شرقی ایران شایع بوده و به دلیل مصرف مواد داغ است.

رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فوق تخصص جراحی غدد و سرطان شایع ترین سرطان در مردان ایرانی را سرطان معده اعلام کرد و گفت: این نوع سرطان در برخی استان ها مانند تهران و اصفهان از اولین مورد سرطان مردان پایین آمده است.

سرطان سینه یک چهارم سرطان ها در زنان است

اکبری با یادآوری این که سرطان سینه یک چهارم سرطان ها در زنان است، افزود: به همین دلیل این نوع سرطان در همه دنیا به عنوان یک معضل بهداشتی است و برای آن برنامه ریزی دقیق هم در پیشگیری و هم در درمان آن دارد.
پدر پزشکی جامعه نگر، سرطان پستان در زنان را شایع ترین نوع سرطان اعلام کرد و گفت: این موضوع در همه جای دنیا یکسان است. حدود ۲۶ درصد سرطان های زنان ایرانی را سرطان سینه تشکیل می دهد که در دنیا حدود  ۲۵ درصد است.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که سرطان سینه دومین علت مرگ ناشی از سرطان ها در زنان است، اظهارداشت: این سرطان در مجموع مردان و زنان ایرانی، ششمین علت مرگ ناشی از سرطان ها است.
اکبری ادامه داد: قریب به ۲۰۰ نوع سرطان در دنیا ثبت شده که فقط نسبت های بروز آنها با هم تفاوت دارند.

سرطان به شدت در ایران در حال افزایش است

وی ۲ عامل را موجب بیماری سرطان بیان کرد که یکی از آنها سن بالا است و افزود: به دلیل این که جمعیت ایران در حال پیرشدن است، سرطان به شدت در این کشور در حال افزایش است.

مشاور عالی وزیر بهداشت ادامه داد: افزایش سرطان ارتباط مستقیم با پیری جمعیت دارد، به عبارتی سن به تنهایی ۷۰ درصد در بروز سرطان تاثیر گذار است.
اکبری خاطرنشان کرد: ۳۰ درصد بقیه ریزفاکترها هستند که در بروز سرطان موثر هستند.

تعداد سرطان های ارثی بسیار کم است
وی سرطان  را به ۲ دسته ارثی و غیر ارثی تقسیم کرد و گفت: تعداد سرطان های ارثی بسیار کم است و هیچ سرطان ارثی بالای ۱۰ درصد نداریم و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: در افرادی که بستگان درجه یک آنها مبتلا به سرطان هستند، عوامل خطر را بیشتر دارند و این موضوع را نباید با ارثی بودن اشتباه کرد.
اکبری تاکید کرد: سرطان یک بیماری ژنتیکی است اما ارثی نیست.

سرطان دومین دلیل مرگ ایرانیان
رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با یادآوری این که سرطان دومین علت مرگ ایرانیان است، گفت: تا چند سال پیش سرطان سومین دلیل مرگ ایرانیان بوده است و در این زمینه ما مانند کشورهای غربی شدیم.
اکبری افزود: بیماری های قلبی و عروقی اولین دلیل مرگ در ایران و کشورهای غربی است و دومین دلیل مرگ هم سرطان ها هستند. اگر بیماری قلبی و عروقی را به ۲ گروه عروق و قلب تقسیم کنیم، سرطان اولین عامل مرگ می شود.
وی یادآور شد:  باید برای پیشگیری از این بیماری برنامه ریزی دقیق تری انجام شود و به هیچ وجه در این زمینه نباید از بیماری سرطان غفلت کرد. بیماری سرطان در سال های آینده قابل پیش بینی است پس باید برای آن برنامه ریزی صحیح کرد.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مرکز تحقیقات سرطان کشورهای غربی سرطان سینه نوع سرطان دلیل مرگ سرطان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۱۸۳۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای پویش ملی غربالگری سرطان به زودی در کشور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، دکتر بهرام عین اللهی در حاشیه افتتاح مرکز جامع تشخیص و درمان سرطان بیمارستان کوثر سمنان گفت :‌ بسیاری از بیماری های سرطان در کشور ، پیش از آنکه به مرحله غیرقابل درمان برسد میتوان بیماری ها را تشخیص داد و درمان کرد.

وی ادامه داد: برنامه وزارت بهداشت این است که درمان سرطان در کل کشور رایگان شود و مراکز پیشرفته را برای درمان رایگان مردم راه اندازی کنیم.

در پایان دکتر عین اللهی گفت : در پویش ملی سلامت که انشاالله بعد از پویش ملی درمان کودکان اعلان میشود افرادی که مشکوک به سرطان هستند به مراکز درمانی معرفی میشوند و مورد غربالگری قرار میگیرند تا به صورت رایگان درمان شوند.

دیگر خبرها

  • درمان سرطان رایگان می‌شود
  • اجرای پویش ملی غربالگری سرطان به زودی در کشور
  • چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟ (فیلم)
  • صنعت نفت ایران بالاترین ارزش افزوده را دارد/ علت جذب سرمایه خارجی
  • به درمان سرطان به کمک آزمایش دی‌ان‌ای امیدوار باشیم؟
  • بیماران سرطانی گروه هدف پویش ملی سرطان هستند
  • ابتلای ۱۳ هزار نفر به هموفیلی در ایران 
  • درمان تخصصی انواع بیماری های پوستی در شیراز
  • نوشابه های بدون قند رژیمی سرطان زا هستند؟/ شیرین کننده هایی که سبب ناباروری می شوند
  • وجود ۱۳ هزار بیمار هموفیلی در ایران/ نیاز به حمایت دولت، سازمان غذا و دارو و خیرین