Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شاید تا حدود ۱۰ سال پیش یا کمی کمتر، خرید خودرو‌های صفر کاری بسیار ساده و بی‌دردسر به نظر می‌آمد. به همین دلیل، خرید و فروش خودروی صفر طرفداران زیادی داشت. امروز نیز البته دردسر‌هایی مانند، کارشناسی دقیق و قیمت‌گذاری مناسب از دردسر‌های خرید خودرو‌های کارکرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این معضلات گرچه از گذشته در این زمینه رواج داشته، اما با پیشرفت تکنولوژی و به روز شدن خودروها، کارشناسی نمونه‌های کارکرده نیز به کاری پیچیده‌تر و حرفه‌ای‌تر تبدیل شده است. چرا که تشخیص برخی مشکلات و خرابی‌ها کار هر کسی نیست. ضمن اینکه، گاهی بعضی تعمیرات مانند رنگ شدگی و صافکاری، چنان حرفه‌ای انجام می‌شود که حتی از نظر کارشناسان نیز پنهان می‌ماند و  نیاز به تجهیزات و ابزار مخصوص دارد. همین معضلات باعث شده که، همچنان بخش عمده‌ای از خریداران بازار به دنبال خرید خودروی صفر باشند.

 

معضلات خرید خودروی صفر چه هستند؟

اما مشکل خرید خودرو‌های صفر این روزها، آشفتگی و سردرگمی بازار خودروی کشور است. در حدود دو سال گذشته، گاهی قیمت خودرو‌ها در طول یک روز نیز تغییر می‌کند. به طور معمول، این قیمت‌گذاری، روزانه انجام می‌شود. در حالی که در دهه‌های گذشته، قیمت‌ها بعضا سال‌ها باثبات باقی می‌ماند.

در واقع از اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه ۹۰ شمسی و با اجرایی شدن تحریم‌های متعدد جهانی، بازار خودروی کشور که وابسته به نرخ ارز و دلار است، دچار نوعی بی‌نظمی و بی‌ثباتی به واقع آزاردهنده شد. وابستگی صنعت خودروسازی به واردات قطعات، باعث اخلال در تولید و در نتیجه، تغییر لحظه‌ای و مداوم قیمت‌ها شد. چرا که اجرای تحریم‌ها، مانعی بزرگ برای واردات این قطعات بود و البته بالا رفتن لحظه‌ای قیمت دلار، باعث می‌شد که حتی در صورت موفقیت به وارد کردن قطعات مورد نیاز، قیمت تمام شده تولید با هر تغییری در قیمت دلار تغییر کند.

این شرایط، در دوران پسابرجام بهبود نسبی چند ساله‌ای را در خود دید. بازار ثباتی نسبی پیدا کرد و تقریبا هر خریداری می‌دانست که برای خرید یکی از تیپ‌ها پراید صفر باید مبلغی بین ۱۷ تا ۲۰ میلیون تومان پرداخت کند. لذا، رصد کردن لحظه‌ای بازار چندان احساس نمی‌شد. ضمن اینکه، قیمت در تمام کشور و هر زمانی مشخص و ثابت بود، بنابراین بیم کلاه‌برداری‌های احتمالی نمی‌رفت. اما با خروج یک جانبه آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها بار دیگر آشفتگی به بازار بازگشت. این بار، تحریم مستقیم صنعت خودروسازی کشور، توقف واردات خودرو به منظور پیشگیری از خروج ارز و خروج شرکای اروپایی و حتی گاهی چینی خودروسازان اوضاع را بیش از پیش بغرنج ساخت.

بر همین اساس، از تابستان ۹۷، تا امروز که در نیمه دوم سال ۹۹ به سر می‌بریم، قیمت خودرو در حال تغییر مداوم است. این تغییر البته می‌تواند نزولی یا صعودی باشد. در نتیجه، در خرید و فروش خودرو‌های صفر نیز اطلاع از قیمت دقیق و لحظه‌ای خودرو به معضلی جدی تبدیل شده است.

در این میان، دست اندرکاران سایت دیوار با درک این شرایط، اقدام به راه اندازی سیستمی جهت ارائه قیمت روز انواع ماشین‌ها در دیوار کرد تا خریداران و فروشندگان بتوانند برای اطلاع از قیمت روز انواع ماشین صفر به این منبع موثق و معتبر مراجعه کنند.

 

اطلاع از روند تغییرات

در بحث دقت و اعتبار قیمت‌های ارائه شده در این صفحه از دیوار باید گفت، طی ماه‌های گذشته، گاهی در طول یک هفته، نرخ خودرو‌های صفر داخلی و حتی خارجی، تحت تاثیر عوامل مختلف خارجی و داخلی چندین بار تغییر کرد. اما قیمت‌ها در این سامانه، با هر تغییر در لحظه و بی‌تاخیر به روز می‌شد، که نشان از بی‌نقص بودن این خدمات دارد. نکته مهم دیگر، ارائه درصد تغییر قیمت‌ها است که به خریدار یا فروشنده اطلاعی نسبی از روند تغییرات بازار می‌دهد. به این ترتیب تصمیم‌گیری درباره تسریع یا تاخیر اجرایی کردن خرید یا فروش راحت‌تر می‌شود.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قیمت خودرو سایت دیوار خودرو های صفر خرید خودرو خودرو ها لحظه ای قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۱۸۷۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشت فرمان بنز یک میلیون دلاری در ایران

بازدید 8 مرسدس بنز اس ال اس بلک سیریز | Mercedes-Benz SLS-Class خودروی اسپورت قدرتمند این کمپانی آلمانی است. این خودرو با یک پیشرانه 6.3 لیتری V8 و ۶۳۱ اسب‌بخار قدرت و ۶۳۵ نیوتون‌متر گشتاور، صفر تا صد را در 3.6 ثانیه پر می‌کند! این خودرو کمیاب قیمت مشخصی ندارد اما تا بیش از یک میلیون دلار در بازار قیمت گذاری شده است. دست‌کم یک خودروی اس ال اس زرد در ایران وجود دارد که تجربه نشستن پشت آن و بررسی امکاناتش را می‌بینید.

دیگر خبرها

  • هر باک بنزین معادل قیمت 9 بار شارژ کامل خودروی برقی!
  • ورود شیائومی به بازار پررقابت خودرو
  • آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو
  • قیمت عجیب خودروهای چپی در ۱۴۰۳
  • قیمت عجیب خودروهای چپی در ۱۴۰۳ / لاشه دنا ۳۰۰ میلیون تومان!
  • قیمت خودروهای داخلی امروز، سه شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول
  • پشت فرمان بنز یک میلیون دلاری در ایران
  • چطور از آخرین تغییرات قیمت بلیط تورنتو مطلع شویم؟
  • مدل‌های جدید خودروهای برقی چینی در نمایشگاه بانکوک
  • آیین نامه اسقاط خودروهای فرسوده ابلاغ شد؛ اعلام سن فرسودگی+جزییات