Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان دامپزشکی ضمن اشاره به اینکه در کشور با مازاد تولید تخم مرغ مواجه هستیم از کنترل و مهار بیماری آنفلو آنزای فوق حاد پرندگان در خراسان جنوبی خبرداد.

به گزارش ایسنا، علی صفر ماکنعلی در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد با بیان اینکه در سال ۱۳۹۹ اتفاقات مثبتی در حوزه دامپزشکی افتاد، اظهار کرد: موفق به تولید واکسن تب برفکی و واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور شدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: با رصد و پایش، برقراری شبکه های ملی تشخیص پیشرفته، تعیین بیماری و ابلاغ پروتکل های آموزشی خاص امسال  در کاهش بیماری لکه سفید میگو را رکورد زدیم و با توجه به کنترل این بیماری بیش از ۱۰هزارتن میگو در سطح زیر کشت تولید شد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: بیش از ۱۷۳ هزار واحد پرورش قزل آلا در کشور داریم و ایران رتبه اول تولید قزل آلا در آبهای سطحی دنیا را دارد و جزو کشورهایی هستیم که محصول پرورش یافته در قالب پروتکل های بهداشتی وارد بازار اوراسیا شده است.

به گفته وی قصد داریم حوزه مدیریت بهداشت بیماری های آبزیان را در کشور توسعه دهیم؛ اگرچه در حال حاضر این مدیریت انجام می شود ولی کافی نیست.

ماکنعلی در ادامه به بیماری های طیور نیز اشاره کرد و گفت: آنفولانزای فوق حاد پرندگان وسیع ترین و شدیدترین بیماری مختص به پرندگان در قاره های مختلف است. از ابتدای سال ۲۰۲۱ تا ۲۳ روز بعد آن در ۲۷کشور عضو اتحادیه اروپا ۲۹۹ کانون بیماری رخ داده است و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نبود.

 وی با بیان اینکه از قبل تدابیری برای کنترل و مقابله با این بیماری در استان های مختلف کشور اتخاذ شده بود، اظهار کرد:۳۵ کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را در برنامه ملی شناسایی، تایید و مهار کردیم. در استان خراسان جنوبی نیز به دلیل قرار گرفتن یکی از واحدهای صنعتی بزرگ در مجاورت یکی از آب بندهای این استان و تاخیر در گزارش این بیماری بنا به دلایل مختلف تعداد لاین مرغ تخم گذار درگیر این بیماری شدند که با رصد و پایش تایید، تشخیص، مهار و مختومه شدن آنها عملیات مهار نیز به پایان رسید.

رئیس سازمان دامپزشکی اضافه کرد: در تلاش هستیم واحدهایی که به دلیل این بیماری از چرخه تولید حذف شدند حداکثر ظرف یک دوره ۴۲ روزه با تایید مراجع مربوطه مجددا به چرخه تولید بازگردند.

ماکنعلی در پاسخ به این سوال که آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تا چه میزان خسارت وارد کرده است، گفت: این بیماری در استان های آذربایجان غربی، البرز، تهران، مرکزی، خراسان جنوبی، کرمانشاه، مازندران و... شناسایی شده است. در تالاب میقان ۱۲۶۴ قطعه پرنده تلف شدند ولی با اقدامات انجام شده به واحدهای صنعتی و روستا سرایت نکرد. در استان مازندارن نیز هیچ واحد صنعتی درگیرنشد. در کرمانشاه دو نقطه روستایی درگیر بیماری شدند. در خراسان جنوبی نیز درگیری داشتیم ولی با اقدامات انجام شده کنترل های لازم صورت گرفت. به طور کل خسارت های وارد شده ناشی از این بیماری کمتر از دو میلیارد تومان است.

وی با اشاره به آمارهای صادراتی محصولات کشاورزی گفت:در ۹ماهه ابتدای سال بیش از ۶۵هزارتن صادرات تخم مرغ وبیش ۳۵ هزارتن صادرات گوشت مرغ داشتیم؛ این در حالیست که زمانی واردکننده تخم مرغ و گوشت مرغ بودیم. همچنین براساس آمارها جمعیت گاو و گوساله در کشور در سال ۴۹۳ میلیون ۲۳۰هزار راس بود که در سال ۱۳۹۹ این رقم به پنج میلیون و ۴۱۰هزار راس رسیده است و این نشان می دهد که با افزایش در این بخش مواجه شدیم. جمعیت گوسفند و بزه و بره  نیز در حال حاضر ۶۳میلیون و ۲۵۰ هزار راس است که نسبت به سال ۹۷  بیش از ۱۰ میلیون راس افزایش پیدا کرده است.

وی همچنین اعلام کرد که برای اولین بار در کشور برنامه ملی کنترل  باقی مانده های  عسل، شیر و فرآورده های لبنی، گوشت مرغ  و تخم مرغ را عملیاتی کردیم و امیدواریم با اعتبار بخشی به آزمایشگاه توسط شرکت های بین المللی شرایط حضور محصولات و فرآورده های خام دامی را در بازارهای بین المللی فراهم کنیم

ماکنعلی در ادامه به واکسیناسیون تب برفکی نیز اشاره کرد و گفت: در رابطه با کنترل بیماری تب برفکی سه بخش درنظر گرفته شده است. بخش اول واحدهای صنعتی است که سازوکار برنامه سازمان دامپزشکی واکسیناسیون به روش آماده باش است. در تمامی واحدهای صنعتی افراد مورد تایید سازمان می توانند واکسن را از مراکز مجاز تحویل بگیرند و در قالب سیاست سازمان دامپزشکی استفاده کنند و ما نیز نظارت بر کارایی واکسنها خواهیم داشت.

وی اضافه کرد:در گاوداری های شیری کاهش تب برفکی در ۱۵سال اخیر رکورد زده است و شیر و فرآورده های لبنی  تولید شده در کشور استانداردهای اوراسیا را به دست آورده و  این محصولات صادر می شوند.

وی اظهار کرد: بخش های دیگر این برنامه واحدهای عشایری و روستایی و کنترل بهداشت دام آنها است. در حوزه دام روستایی  واکسیناسیون جمعی نخواهیم داشت بلکه به صورت ریسک بیس واکسیناسیون انجام خواهد شد.

به گفته این مقام مسوول در سازمان دامپزشکی بیش از ۷۵ میلیون پرنده تخم گذار در واحدهای پرورش مرغ تخمگذار در داخل کشور وجود دارند. که هشت میلیون آنها مازاد بر نیاز کشور است و با مازاد تولید مواجهیم.

وی در پاسخ به اینکه چرا با وجود مازاد تولید قیمت تخم مرغ برای مصرف کننده همچنان بالاست گفت: کشور روزانه به ۲۴۰۰تن تخم مرغ نیاز دارد و براساس آمار اعلام شده در ۲۱ دی ماه سالجاری ۳۰۶۶تن تخم مرغ تولید شده است و این یعنی ۶۶۶تن تخم مرغ مازاد بر نیاز کشور  کشو تولید شده است. اینکه چرا با قیمت بالا به دست مصرف کننده  می رسد را باید در زنجیره تولید تا مصرف جست وجو کرد.

وی در خصوص مرغ سایز نیز گفت:مرغ سایز یک اصطلاح غلط است. برنامه پرورش مدیریت سنی مرغ گوشتی را ابلاغ کردیم ودر حال اجراست. پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی نباید بیشتر از ۴۰ روز نیمچه های گوشتی را نگهداری کند.

رئیس سازمان دامپزشکی به عرضه تخم مرغ بسته بندی شده نیز اشاره کرد وگفت: تمام تخم مرغ هایی که در واحدهای پرورشی دارای پروانه  فعالیت از سازمان های مربوطه تولید می شوند از نظر سلامت هیچ تفاوتی با بقیه تخم مرغ ها ندارند و تاکنون حتی یک مورد مسمومیت یا بیماری ناشی از مصرف تخم مرغ در داخل کشور گزارش نشده است. معتقدیم برنامه های بهبودی و ارتقایی  نباید الزامی باشد و بایستی ایجابی باشد. ما نیز از آنها حمایت می‌کنیم.

وی همچنین به عرضه فله محصولات دامی نیز اشاره کرد و گفت:شیرهای جمع آوری شده از واحدهای دامداری تحت نظارت سازمان دامپزشکی  می تواند  با شناسنامه به صورت خام عرضه شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تخم مرغ آنفولانزا رئیس سازمان دامپزشکی آنفلوآنزای فوق حاد فوق حاد پرندگان نیز اشاره واحدهای صنعتی خراسان جنوبی مازاد تولید تب برفکی تخم مرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۱۸۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سکوی سوم ثبت فرصت‌های سرمایه گذاری از آن شهرداری‌های خراسان جنوبی

صفری مدیرکل دفتر امور شهری و شورا‌های استانداری خراسان جنوبی گفت: مشارکت در طرح‌های اقتصادی، از برنامه‌های اولویت دار شهرداری‌های استان تعریف شده است و در جهت ایجاد درآمد پایدار و خودکفایی شهرداری ها، مشارکت آنها در طرح‌های اقتصادی، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

او با اشاره به اینکه در این زمینه از شهرداران استان خواسته شده تا با شناسایی فرصت‌های سرمایه گذاری، زمینه مشارکت در این طرح‌ها را فراهم کنند، افزود: سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و مجموعه معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری از مشارکت سرمایه‌گذاران در طرح‌های اقتصادی شهرداری‌های استان حمایت می‌کند.

صفری اظهار کرد: به کارگیری ظرفیت‌ها و فرصت‌های اقتصادی بلا استفاده در حوزه مدیریت شهری به عنوان یکی از برنامه‌های راهبردی این حوزه تعریف شده و بر همین اساس موضوع محوری در اولویت گذاری برنامه‌های شهرداری‌ها در سال ۱۴۰۲، موضوع سرمایه‌گذاری بوده و امید داریم که امسال هم در امتداد برنامه‌های از پیش تعیین شده تحولات خوبی در حوزه‌های اقتصادی شهرداری‌ها را شاهد باشیم.

بیشتر بخوانید

پنجم شدن منطقه ویژه اقتصادی بیرجند در بین مناطق آزاد و ویژه کشور

مدیرکل دفتر امور شهری و شورا‌های استانداری خراسان جنوبی با اشاره به کسب رتبه سوم شهرداری‌های استان در شناسایی و ثبت فرصت‌های سرمایه گذاری در سطح کشور، بیان کرد: شهرداری‌های خراسان جنوبی ۷۰ فرصت مهم سرمایه گذاری را در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری شناسایی و با ثبت آن در سامانه متمرکز کشوری مقام سوم را در بین ۳۰ استان کشور به دست آورده اند.

او تصریح کرد: با توجه به نتایج مثبت این طرح، موضوع سرمایه گذاری و مشارکت شهرداری‌ها در طرح‌های اقتصادی در اولویت برنامه‌های امسال هم قرار دارد و امکان مشارکت و همکاری با شهرداری‌ها در این زمینه برای اشخاص حقیقی و حقوقی و مشارکت دیگر شهرداری‌ها فراهم است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • خراسان جنوبی رتبه سوم کشور در کاهش تصادفات فوتی را کسب کرد
  • کسب رتبه اول خراسان جنوبی در کاهش تصادفات جرحی در کشور
  • خراسان جنوبی در طلایی‌ترین دوران اقتدار
  • شورای جهادگران کشور سوم خردادماه برگزار می‌شود
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا
  • عکس هایی جالب از شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا / تاریخ تکرار شد!
  • مسیر تولید برای مردم هموار شود/ مخاطب شعار سال قشر خاصی از جامعه نیست
  • توجه به بایسته های مشارکت مردم در عرصه جهش تولید
  • جهش تولید برای ایران قوی / مردم را چگونه مشارکت دهیم؟
  • سکوی سوم ثبت فرصت‌های سرمایه گذاری از آن شهرداری‌های خراسان جنوبی