Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-18@19:44:38 GMT

مجلس هیچ کف و سقفی برای نرخ ارز تعیین نکرده است

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۱۹۲۰۸

مجلس هیچ کف و سقفی برای نرخ ارز تعیین نکرده است

عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت: مجلس هیچ کف و سقفی برای نرخ ارز تعیین نکرده است؛ دغدغه ما این است که دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را به اسم کالاهای اساسی به یک عده داده، اما چرا قیمت مرغ باید در این حد بالا باشد؟!

به گزارش خبرگزاری شبستان، ابراهیم عزیزی، عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در برنامه «گفتگوی اقتصادی» در رابطه با اصلاح بودجه در مسیر بهبود معیشت گفت: نگاه مجموعه مجلس و دولت و حاکمیت باید توجه ویژه به امر اقتصاد و حل مشکلات مردم به ویژه گروه های آسیب پذیر باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه کمیسیون تلفیق تصمیمات و مصوبات بسیار خوبی در این راستا دارد افزود: اولین نکته ای که کمیسیون تلفیق در بررسی بودجه 1400 دنبال می کند تکیه به ظرفیت های درونی و قابلیت های جغرافیایی و اقتصادی کشور و جلوگیری از اتکاء بیش از حد به نفت است.

عزیزی پیگیری رونق تولید و زیرساخت های تولید را نیز از دیگر دغدغه های کمیسیون خواند و گفت: ما 35 هزار میلیارد تومان را از محل تبصره 14 فقط برای کمک به این حوزه اختصاص دادیم که 18 هزار میلیارد تومان آن برای جبران محرومیت های این بخش است.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس از تلاش مجلس در جهت تقویت بنیه اقتصادی، صنعتی و زیرساختی کشور سخن گفت و افزود: اگر این رویکرد حاکم در صحن علنی نیز دنبال شود قطعاً بودجه 1400 را می توان یک بودجه واقعی و عملیاتی و راهکاری برای خروج از این بحران ها در نظر گرفت.

وی در بخش دیگر به موضوع تعیین نرخ ارز هم پرداخت و گفت: مجلس هیچ کف و سقفی برای نرخ ارز تعیین نکرده است؛ دغدغه ما این است که دولت ارز 4200 تومانی را به اسم کالاهای اساسی به یک عده داده اما چرا قیمت مرغ باید در این حد بالا باشد؟!

عزیزی ادامه داد: متاسفانه این ارزهای 4200 تومانی عملاً به دست مردم نمی رسد و مردم هم مجبورند گوشت و تخم مرغ و مرغ و کالاهای اساسی را با قیمت های سرسام آور تهیه کنند و این، دور از انصاف و تضییع حق مردم است.

این نماینده مجلس افزایش یارانه نقدی گروه های آسیب پذیر و افزایش وام ازدواج جوانان را از تصمیمات خوب مجلس در بررسی بودجه 1400 برشمرد و گفت: افزایش 25 درصدی حقوق و مالیات پلکانی نیز از دیگر تصمیمات منطقی مجلس است.

در ادامه، دکتر همت قلی زاده کارشناس اقتصادی و بودجه گفت: طبق گزارش مرکز آمار در دی ماه تورم نقطه به نقطه به 46 درصد و تورم سالانه هم به 32 درصد رسید و متأسفانه بخش عظیمی از این افزایش قیمت ها هم در کالاهای اساسی مردم است.

وی با اشاره به وضعیت معیشتی مردم اظهار کرد: کاهش 35 درصدی مصرف کالاهای اساسی مردم از سال 90 تا 98 آماری است که مرکز پژوهش های مجلس ارائه داده ضمن اینکه نیمی از مردم ایران از نظر تغذیه ای نیز در خط فقر قرار دارند.

این کارشناس اقتصادی کاهش اقلام مصرفی مردم را نگران کننده خواند و افزود: با پرداخت 100 هزار تومان در این گرانی ها هیچ اتفاق مثبتی در سفره مردم نخواهد افتاد و اگر این روند ادامه پیدا کند انواع بیماری های جسمی در کشور شایع می شود و آن وقت باید برای این مسائل چاره اندیشی کرد.

قلی زاده تأکید کرد: همه کشور نسبت به این بودجه مسئولیت دارند و نمی توان فقط دولت یا مجلس را در این قضیه متهم کرد.

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی نماینده مجلس مجلس کمیسیون تلفیق کالاهای اساسی نرخ ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۱۹۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفته آینده مجلس وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس در پاسخ به تذکر محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی درباره تغییرات اعمال شده در جداول بودجه گفت: بخش دوم لایحه بودجه براساس بند «ب» ماده ۱۸۲ مورد بررسی قرار می‌گیرد لذا کمیسیون تلفیق، صحن مجلس و حتی دولت نمی‌تواند احکام جدیدی را در جداول آورد.

وی اضافه کرد: براین اساس اگر تغییری درباره موضوع مالیات یا ال پی جی در جداول لحاظ شده باشد به معنای حکم جدید است که امکان طرح آن در بخش دوم لایحه بودجه وجود ندارد. مجددا می‌گویم که نمایندگان در پیشنهادات خود و کمیسیون تلفیق و همچنین در جریان بررسی در صحن امکان طرح حکم جدید نیست اگر دولت هم در بخش دوم لایحه حکم جدیدی آورده باشد خلاف قانون عمل کرده و قابل طرح نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مجلس شورای اسلامی براساس ماده ۱۸۲ آیین‌نامه بخش اول لایحه بودجه یعنی منابع و مصارف را تصویب کرد که بعد از تایید شورای نگهبان تبدیل به قانون شد و در اسفندماه ابلاغ شد، پس دولت و کمیسیون تلفیق و مجلس شورای اسلامی حق تغییر منابع و مصارف را ندارند و نمی‌توان آن را کم و زیاد کرد منتها جابجایی بین جداول امکان‌پذیر است.

قالیباف در واکنش به این موضوع که دولت تغییری در جداول برخلاف مصوبات مجلس شورای اسلامی در بخش اول لایحه بودجه داشته است، تصریح کرد: شاید دولت جداول را براساس لایحه و نه مصوبات تنظیم کرده است که براین اساس اصلاحاتی در مجلس شورای اسلامی صورت می‌گیرد که این کار را کمیسیون تلفیق انجام می‌دهد.

وی درباره روند بازار ارز هم اظهار کرد: جلسه مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت بازار ارز به تاخیر افتاد حتما ما جلسه‌ای را هفته آینده برگزار خواهیم کرد.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی در تذکر خود گفت: براساس اصلاحات آیین‌نامه قرار بود که بعد از تصویب بخش اول لایحه بودجه مربوط به منابع و مصارف و احکام، دولت جداول را مبتنی بر بخش اول ارائه دهد حال این‌که تفاوت زیادی بین اعداد و ارقام احکام با جداول وجود دارد.

وی ادامه داد: نمونه آن را می‌توان در موضوع فروش محصولات فرعی گاز اتان و گاز مایع دید. دولت در تبصره هشت این موضوع را به عنوان منابع قید کرده بود که ما در صحن علنی مجلس حذف کردیم، اما مجددا در جداول آمده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: درباره موضوع ارز هم قرار بود مجلس جلسه‌ای برگزار کند که به خاطر اتفاقات اخیر به عقب افتاد انتظار می‌رود جلسه فوق‌العاده‌ای تشکیل شود. ما نگران وضعیت بازار ارز هستیم.

وی بیان کرد: باید موضوع سیاست‌های ارزی تعیین تکلیف شود که چالشی برای سیاست‌های اقتصادی کشور است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ تا پایان اردیبهشت نهایی و ابلاغ می‌شود
  • تعیین مجازات برای خرید و فروش سلاح در فضای مجازی
  • گزارش بخش دوم بودجه تا پایان هفته آینده به صحن مجلس ارائه می‌شود
  • تغییر منابع و مصارف در جداول بودجه ۱۴۰۳ امکان‌پذیر نیست
  • تذکر رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره تلاطمات بازار ارز
  • نهایی شدن بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ امروز در کمیسیون تلفیق
  • بررسی بخش دوم لایحه بودجه در دستور کار مجلس
  • قالیباف: وضعیت بازار ارز هفته آینده در مجلس بررسی می‌شود
  • مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند | رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس : نگران وضعیت بازار ارز هستیم
  • هفته آینده مجلس وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند