آوای باران سریالی که فصل دومش سر از نمایشخانگی در آورد/ هاشمیاصل: مشکل من بودم نه فیلمنامه!
تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۱۹۳۲۵
محمد هاشمیاصل تهیهکننده، به ماجرای ادامه پیدا نکردن سریال "آوای باران" در فصل دوم اشاره کرد که فیلمنامهاش آماده است اما نگذاشتند ساخته شود. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، چند هفتهای است شبکه آیفیلم، دوباره سریال "آوای باران" را روی آنتن میبرد، جالب است در مقایسه با سریالی که این روزها در فضای نمایشخانگی از کارگردان همین سریال پخش شده، بیننده بیشتری دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این مجموعه تلویزیونی داستان زندگی طاها ریاحی را که تاجر داروست، روایت میکند. بر اثر بروز اتفاقاتی زندگی طاها دگرگون میشود و سرنوشت عجیبی برای او و دخترش باران رقم میخورد. او مجبور به ترک کشور میشود.
پس از سالها به ایران بازمیگردد و به دنبال دختر گمشدهاش میگردد و متوجه میشود که نادر و زیور خواهرزاده و همسر خواهرزادهاش نتوانستهاند از دخترش نگهداری کنند و باران به دلیل آزار و اذیتهای آنها از خانه فرار کرده و سرنوشتی نامعلوم دارد. جستوجوهای طاها ادامه مییابد تا اینکه...
سهیلیزاده در این سریال از چند چهره جدید جوان استفاده کرد، یکی از آنها آزاده زارعی بود که نقش اول سریال را به او سپرد. او پیش از این در فیلم "آمین خواهیم گفت" سامان سالور بازی کرده بود.
نقشهای اصلی دیگر این سریال را ثریا قاسمی (مادربزرگ)، حمیدرضا پگاه (طاها پدر باران)، سام درخشانی (نادر، خواهرزاده طاها)، الهام چرخنده (زیور)، مهران احمدی (شکیب)، نیلوفر پارسا (بیتا)، سپیده خداوردی(مرضیه خواهر مرتضی)، امیر دژاکام (مرتضی)، سیاوش خیرابی (فری)، مبینا سادات آتشی (کودکی باران) و مهران رنجبر(کیانوش) و علی یعقوبی (وکیل امیر حسین خرسند) بازی میکنند.
شکیب و زیور در ذهن مردم ماندند
در کنار نقش زیور که الهام چرخنده بازی مؤثر و قابل توجهی ارائه داد، مهران احمدی با نقش شکیب، نوع متفاوتی از هنرمندیاش را به رخِ بیننده کشید. او درباره نقش شکیب و ویژگیهای این کاراکتر به خبرنگار تسنیم گفته بود: در کنار کارگردانی خوب آقای سهیلیزاده، کاراکترهای جذاب، فیلمنامه محکم و .... نیز باعث شدند من به این سریال جذب بشوم و شخصیت شکیب را بسازم.
چرا فصل دوم "آوای باران" ساخته نشد؟
این پرسش بسیاری از بینندگان و حتی اهالی رسانه بود که چرا این سریال که محمد هاشمیاصل پیشتر به آماده بودن فیلمنامه و حتی به سرنوشت برخی از کاراکترهای اصلیاش، اشاره کرده بود، به فصل دوم نرسید؟ ماجرا از این قرار است که فیلمنامه فصل دوم را علیرضا کاظمیچور نوشته، در دوران مدیریت حسین کرمی در سیمافیلم ارائه شده و آنها این فیلمنامه را به شبکه یک واگذار کردند.
محمد هاشمیاصل در جریان گفتوگو با خبرنگار تسنیم به این نکته اشاره کرد که فیلمنامه مورد اقبال مسئولان شبکه یک قرار گرفت. اما بحثی پیش آمد مبنی بر اینکه این سریال برای شبکه سه بوده و نمیتواند در شبکه یک ادامه پیدا کند. به همین دلیل، ما دوباره طرح را به شبکه 3 ارائه کردیم که آنها موافق قصه نبودند؛ سراغ نویسندگان دیگری رفتیم و طرحهای دیگری ارائه دادیم، باز هم آن طرحها اجرایی نشد.
مشکل من بودم نه فیلمنامه!
او تأکید کرد: شبکه سه طرح فصل دوم سریال «آوای باران» را قبول نکرد چون مشکل من بودم نه فیلمنامه! چرا که فصل دوم این سریال با توجه به قصهای که دارد، نسبت به فاز اول قویتر خواهد بود. با خودم میگویم اگر قصه ناراحتکننده و تلخ است چرا تلویزیون چندین بار تاکنون، این سریال را تکرار کرده و این روزها هم شبکه آیفیلم این سریال را پخش میکند. مردم هنوز هم شخصیتها و روند داستانی این سریال را دوست دارند؛ چرا که چارچوب و قصه درستی داشت.
سریال نمایشخانگی با داستان "آوای باران"!
تهیهکننده "آوای باران" خاطرنشان کرد: شبکه سه "آوای باران" را نپذیرفت و اجازه نداد بستر ساخت این سریال در فصل دوم فراهم شود. تا اینکه امروز در میانِ سریالهای خانگی کاری منتشر شده که در اصل ادامه "آوای باران" است. کاری که با استقبال مخاطب در تلویزیون مواجه شد و نطفهاش در تلویزیون شکل گرفت را امروز متأسفانه باید فضای مجازی و VOD بهرهاش را ببرند. تقصیر دستاندرکاران ساختِ آن سریال خانگی نیست بلکه این تقصیر و ایراد متوجه مدیرانی است که اجازه میدهند با فیلم مورد اقبال مردم در تلویزیون اینطور برخورد شود.
به ما گفتند نه معتاد و نه معضل اجتماعی نمیخواهیم!
وی به دلایلِ غیراصولی برای ساخته نشدن این سریال تلویزیونی اشاره کرد و گفت: در زمان مدیریت آقای سرافراز به ما گفتند نه معتاد و نه معضل اجتماعی نمیخواهیم! این سریال تلخ است و جامعه را گرفتار سیاهنمایی میکند. اما اگر دغدغه فیلمنامه معضلات و آسیبشناسی اجتماعی نباشد درام شکل نمیگیرد. اگر واقعاً این سریال، جامعه را دچار سیاهنمایی میکند، پس چرا چندین بار تا الان بازپخش آن روی آنتن میرود؟
قرار بود الهام چرخنده رئیس گداها باشد
هاشمیاصل در خصوص اینکه قرار بود الهام چرخنده رئیس گداها باشد، تصریح کرد: فیلمنامه سریال را آماده کردیم و حتی سرنوشتِ برخی از کاراکترهای اصلی مشخص شد؛ به طور مثال زیورِ داستان (الهام چرخنده) با رئیس گداها، ظاهر میشد و خیلی از اتفاقات دیگر که به مراتب جذابتر بودند. اینجا بیشتر لجبازی اتفاق افتاد که این سریال، بِرند شبکه سه است و نباید به شبکه دیگری برود. آنقدر ایراد گرفتند که چندین بار از نویسندگان مختلفی بهره بردیم اما سرانجام هیچکدام مورد قبولشان نشد. به اینجا رسید که با خودم گفتم مشکل من بودم فیلمنامه مشکلی نداشت.
این تهیهکننده تلویزیون درباره اینکه چرا این روزها سریال نمیسازد، گفت: طرحی برای شبکه نمایشخانگی دارم که درباره پشت پردههای سایتهای شرطبندی است؛ فیلمنامهاش آماده شده و با انتخاب کارگردان تولید را آغاز خواهیم کرد. تلویزیون که سالها عمرمان را برای برنامهسازی و سریالسازی در آن گذاشتهایم و 300 هزار دقیقه برنامه و سریال ساختهام، طرح و ایده میبریم اما یکی پس از دیگری به درِ بسته میخورد.
همهچیز را شتابزده جلو میبرند؛ نه پژوهش و نه فیلمنامه!
هاشمیاصل در پاسخ به این سؤال که چرا سریالهای امروز مثلِ گذشته نمیتوانند ماندگار شوند، تأکید کرد: رأس همه مشکلات سریالسازی در تلویزیون، فقدان پژوهش و فیلمنامه اصولی است. وقتی برای نگارش فیلمنامه زمان نمیگذارند و همهچیز شتابزده جلو میرود. فضای دو گانهای که آدمهای درجه دو و بله قربانگو را نصیبِ سریالسازی تلویزیون کرده است.
نگرانِ تلویزیونم!
وی با اشاره به اینکه نگرانِ این روند تلویزیون در عرصه سریالسازی است، گفت: واقعاً تلویزیون نتوانسته در چند سال اخیر، روند خوبی را در سریالسازی رقم بزند. من برای تلویزیون ناراحتم و نگرانم که این روند بدون پژوهش و بدون توجه به فیلمنامه و نویسنده ادامه پیدا میکند. نمیدانم قرار است تا چه زمانی از این دانای کلی بیرون بیایند. وقتی سریالی مورد استقبال قرار میگیرد به دستاندرکارانش بها میدهند تا کار قویتر و محکمتری نسبت به فصل نخست ارائه بدهند اما در خصوص "آوای باران" چنین اتفاقی نیفتاد.
معاون جدید سیما به کارنامه افراد توجه کند
هاشمیاصل در پایان اعتقاد دارد که معاون جدید سیما باید روی عوامل ساخت سریالهای تلویزیونی نظارت بهتری داشته باشد تا آدمهای کارآمد با کارنامه مهم و درخشان و سوژهها و فیلمنامههای خوبی، برای تلویزیون سریال بسازند نه اینکه کارآمدها کنار بنشینند و عدهای که هیچ عقبه محکم و موفقی در عرصه ساخت سریال ندارند در میدان باشند.
من بهمن هاشمی هستم...!/ رقابت شبکههای تلویزیونی را نمیفهمم/ پشیمانند که از ایران رفتند!+ فیلممهران احمدی: ترجیح میدهم در آثار تلویزیونی بازی کنم/ سینما نادیدهام گرفتسریال نوروزی وارد حرم امام رضا(ع) میشود/ ساخت تیتراژی از رسمِ قدیمی مشهدیها"دودکش2" در میان گزینههای رمضانی/ سریال شهید شهریاری سهمِ شبکه یک میشود؟انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: شبکه سه رسانه ملی تلویزیون سریال شبکه سه رسانه ملی تلویزیون سریال الهام چرخنده هاشمی اصل مشکل من بودم نه فیلمنامه نمایش خانگی سریال سازی آوای باران تهیه کننده فصل دوم شبکه یک شبکه سه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۱۹۳۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فضای مجازی در سیطره برنامههای رسانه ملی
نشستی که با حضور محسن شاکرینژاد رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما، حسن عابدینی معاون امور استانها، علی بخشیزاده معاون صدای رسانهملی، محمد کشوری مدیرکل اتاق وضعیت معاونت فضای مجازی، سلیم غفوری قائممقام معاونت سیما، حسین قرائی مدیرکل روابطعمومی، احمد خورشیدی مدیرعامل تلوبیون و مدیران شبکههای رادیویی فرهنگ، صبا و پیام برگزار شد.دقیقترین نظرسنجیها
محسن شاکرینژاد، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما در ابتدای ارائه گزارش خود پیرامون مخاطبان نوروز و رمضان، با اشاره به فعالیتهای مرکز تحقیقات بهعنوان یکی از قدیمیترین مراکز افکارسنجی عنوان کرد: نظرسنجی مرکز تحقیقات هم مثل تمام جهان، به دو صورت انجام میشود؛ یکی از آنها نظرسنجی مقابل منازل است که براساس استانداردهایی که داریم، جلو میرویم. مسائل مرتبط به تلویزیون به لحاظ نبود حساسیتی که در حوزه مسائل سیاسی وجود دارد، به شکل تلفنی و در منازل و به شکل شفاف انجام میدهیم. یکی ازمعیارهای مراکز نظرسنجی در ایام انتخابات است. بهنوعی میگوییم شب قدر مراکز تحقیقی و افکارسنجی در انتخابات است. برهمین اساس، در انتخابات اخیر، عددی حول ۷.۴۱درصد را در مورد مشارکت مردم در انتخابات اعلام کردیم که با نتایج واقعی اختلاف اندکی داشت. درسنجش مخاطب هر دو هفته یک بار میزان مخاطب را میسنجیم و اگر یک سریال یک ماه پخش آن به طول بینجامد، در هر دو هفته نظرسنجی دوباره انجام میدهیم. از آنجا که بررسی همه برنامههای تلویزیون هزینهبر است، برنامههای شاخص به ما اعلام میشود تا به صورت حضوری آن را مورد بررسی قرار دهیم. دقیقترین نظرسنجیها ، به شکل فصلی و به صورت حضور در مقابل درب منازل انجام میشود.
«نونخ» پرمخاطبترین سریال شد
وی ادامه داد: بهتازگی اظهاراتی از من منتشر شد که شبکههای معاند روی آن مانور دادند. میخواهم در این فرصت قدری درباره آن توضیح بدهم. در آخرین نظرسنجی که داشتیم، کلیت میزان مخاطب ۶۶ درصد است که شامل نظرسنجی پیغامگیران ما در تهران و مراکز استان میشود. نمیتوان انکار کرد که مخاطب تلویزیون در شهرستانهای تابعه و روستاها بیشتر است. بر این اساس، میزان مخاطب در شهرستان ۶۹/۹درصد و میزان مخاطب در روستاها ۷۸/۷درصد بوده است. اگر بخواهیم همه را بسنجیم باید به شکل میلیاردی هزینه کنیم. در نظرسنجی مرتبط با انتخابات هم این را دیدیم که مخاطبان شهرستانها نسبت به تهران بیشتر هستند. بهطور کلی در همه آیتمهای نوروز و رمضان، ۸درصد افزایش مخاطب داشتهایم. البته معتقدم که دشمن میخواهد دشمنی کند و از تیتر خاصی استفاده کرد. امروز در عصری هستیم که مخاطب را باید ترکیبی از برادباند و برادکست دانست و از آن گریزی نیست. در حقیقت این عددها در این عصر چیزی شبیه معجزه است. مثلا مرکز تحقیقاتی در آمریکا یا انگلیس که میزان مخاطب را ارائه میکند، به ندرت آمارهایش به ۱۰ درصد میرسد؛ بهعنوان مثال، برنامه پرمخاطب ۲۰۲۳ انگلیس، برنامه مربوط به تاجگذاری چارلز بود که ۱۲/۵ میلیون نفر درمجموع آن را دیده بودند که حدود ۱۸ درصد میشود. امروز قتی با مردم صحبت میکنیم متوجه میشویم مردم در بستر خارج از تلویزیون و بر بسترهای دیگر مصرف رسانهای دارند. در حقیقت باید به یک فناوری برسیم که وقتی درباره میزان مخاطب صحبت میکنیم، هر دو را لحاظ کنیم. رئیس مرکز تحقیقات صدا و سیما با اشاره به اولین نظرسنجی انجام شده در سال جاری، عنوان کرد: طبق نظرسنجیهای انجام شده، سریال نون خ با ۴۱/۵درصد پرمخاطبترین سریال بوده است. این مجموعه سال گذشته مخاطبی حدود ۳۱/۴ درصد داشت که امسال بالاتر رفته است. ما در همه آیتمها بهجز برنامههای شب قدر رشد داشتیم. مساله شب قدر و ریزش مخاطب برای ما جای خوشحالی است چون به این معناست که بهدلیل تعطیلات، مردم بیشتر فرصت رفتن به مساجد و هیاتها را داشتهاند. وی در ادامه با بیان آمار سریالهای نوروز و رمضان، تصریح کرد: سریال زیرخاکی با ۲۴/۹ درصد، هفت سر اژدها با ۲۲/۵ درصد و رستگاری با ۱۵/۹ درصد مخاطب ثبت شدهاند. در مورد برنامههای افطار، برنامه محفل با ۲۷/۹ درصد، زندگی پس از زندگی ۲۷/۱ درصد پرمخاطب بود که بعد از آن برنامه هلال قرار داشت. این را هم بگویم که رکورد مخاطبان سال قبل برنامه زندگی پس از زندگی امسال توسط خود برنامه زده شد. برنامه محفل هم از ۱۹/۷ به ۲۷/۹ رسید. در مورد برنامههای سحر هم، پربینندهها مربوط به شبکههای استانی بود که گویای تمایل مردم به پیگیری سحر از شبکههای استانی خودشان بوده و طبیعی هم هست. شبکههای استانی با ۱۴/۳درصد(پرمخاطبترین برنامه سحرگاهی شبکههای استانی) و بعد از آن برنامه ماه خدا با ۹/۴درصد پربینندههای سحر بودند. شاکرینژاد در توضیح مخاطبان تلویزیون و آمارهای اعلام شده هم اینطور بیان کرد: در نظرسنجیها کلیت را میسنجیم و مخاطبان ۱۲سال به بالا را لحاظ میکنیم. در نظرسنجیها از افراد میپرسیم که چقدر تلویزیون میبینند.ارقام بالای ۱۵دقیقه در زمره مخاطبان قرار میگیرند. اگر هم تلویزیون نبینند، چرایی آن را جویا میشویم.
نگاه جهانی و امتی
سلیم غفوری، قائممقام معاونت سیما هم در ادامه این نشست گفت: آنچه در نوروز و رمضان روی آنتن تلویزیون رفت، گویای تلاش و زحمت شبکهها بود. برخی سریالها مثل زیرخاکی و رستگاری به پایان رسید و بقیه ادامه دارد. شبکههای ما برای سال تحویل برنامه تدارک دیده بودند که همه در جریان هستند. امسال قله برنامهها محفل و زندگی پس از زندگی بود اما برنامههای دیگری هم داشتیم. مثل هلال که با محوریت امت اسلامی بود. بهطور کلی، برای ماه رمضان ۱۰برنامه ویژه افطار، ۹برنامه ویژه سحر، ۱۵ ترتیلخوانی، ۵۰ ویژهبرنامه معارفی و ۱۶برنامه مناجات داشتیم. در این میان ۵۰ درصد برنامههای گفتوگو محور، ۱۴ درصد مسابقه، ۲۴ درصد نماوا و کلیپ، ۷درصد برنامههای گزارشی و ۵.۳درصد برنامههای پویانمایی داشتیم. در نوروز هم برنامههای متنوعی تدارک دیده بودیم. شبکه چهار با برنامه سرزمین شعر مورد اقبال قرار گرفت. تلاش کردیم در برنامههایمان به سراسر ایران فرهنگی توجه کنیم و نگاه جهانی و امتی داشته باشیم.
تغییر مصرف رسانهای از تلویزیون به فضای مجازی
غفوری در پاسخ به برخی شبهات درباره کیفیت سریالها هم اینطور بیان کرد: در دوره جدید، ابتدا فیلمنامه به شکل کامل نهایی میشود و بعد، وارد تولید میشویم. آثار تولید شده با این رویکرد هنوز به آنتن نرسیده است. مثلا «هفت سر اژدها» از سیستم قدیم بوده. البته این را هم بگویم که کیفیت سریال میتواند اختلاف دیدگاه باشد. طبق اعلام آمار، احتمالا کیفیت نون خ امسال از سال قبل بهتر بوده اما حتما فرآیند جدید بر این مبناست که با فیلمنامه کامل وارد تولید شویم تا بهتر از قبل به ارتقای کیفی مجموعهها کمک شود. اینکه برخی میگویند چرا تلویزیون دیگر خیابانها را خلوت نمیکند، باید بگویم این مساله به فضای کلی مصرف رسانه در کشور و کل دنیاست که روزگاری تمام مرجع ما تلویزیون بود و حالا به شکل دیگری است. ما این روزها بخشی از وقتمان را در گوشی صرف میکنیم و مصرف رسانهای ما متفاوت از قبل شده است. در نتیجه مخاطب تلویزیون از سایر بسترها کم شده است. این در همه دنیا اتفاق افتاده است. الان شبکهای در دنیا نداریم که ۸۰ درصد مخاطب داشته باشد. در سایر رسانهها هم همینطورشده است. درست مثل تیراژ روزنامهها که نسبت به گذشته یه یکدهم رسیده است.در حقیقت مردم از بسترهای دیگری نیازمندیهای خود را تأمین میکنند. در مورد کارگردانان صاحبنام هم اینطور نیست که با ما همکاری نکنند. کارهای پخش شده و در دست تولید هم مؤید این مطلب است. ممکن است برخی هم با سایر فضاهای رسانهای همراه شوند. گاهی هم مراحل توافق طول میکشد. وی ادامه داد: البته خیلی از برنامههای نوروز یا رمضان همچنان ادامه دارد و باید این را بگویم که دو شبکه یک و سه، تا پایان سال خالی از سریال نخواهد بود. مجموعههای مختلفی در مراحل تولید هستند که به آنتن این دو شبکه میرسند. برخی نقد میکنند که تلویزیون گفته بود از سلبریتی استفاده نخواهد کرد. ما هیچ وقت نگفتیم، نمیخواهیم از سلبریتی استفاده کنیم. چیزی که از ابتدا اعلام کردیم این بود که حتما از حضور هنرمندان استقبال میکنیم اما با شرط رعایت شرایط خاصی که رسانه ملی دارد. در عین حال، حتما تلویزیون برای برنامههایی برنامهریزی میکند که اتکایی به سلبریتی هم ندارد. درست مثل برنامههای زندگی پس از زندگی و محفل. این را هم بگویم که برخی پلتفرمها نرخ تولید برنامهسازی و دستمزدها را به هم زدهاند اما تلویزیون به هر حال زایش داشته و چهرههای تازهای اضافه کرده است.
امتداد محتوای رسانه ملی
در ادامه این نشست، محمد کشوری، مدیرکل اتاق وضعیت معاونت فضای مجازی در بیان آمار بینندگان رسانه ملی در فضای مجازی گفت: مخاطبان از چند منبع میتوانند محتوای رسانه ملی را ببینند که امتداد محتواهای سازمان در پیامرسانهاست. چند نکته باید بگویم. وقتی میگوییم بازدید، این کلمه با بازدیدکننده فرق دارد. نکته دیگر اینکه محتواهایی که در مجازی منتشر شده، کوتاه و تقطیع شده است که به ازای اقتضائات آن منتشر میشود. یعنی آماری که میگویم مربوط به انتظار قطعاتی از سریال بوده که خودش نوعی مصرف رسانهای است. بهطور کلی ۵۵۰ هزار محتوای کوتاه در چهار پلتفرم مرتبط با برنامههای سازمان در رمضان و نوروز جمعآوری کردیم. بر این اساس، میزان بازدید مخاطبان از این محتواها در تلگرام ۱۷۳ میلیون، اینستاگرام ۱.۲میلیارد، ایتا ۸۵.۵میلیون و روبیکا ۱۳۹میلیون بازدید داشتهایم. از حیث برنامهها نیز میتوان گفت که محفل با ۴۰۵ میلیون بازدید، زندگی پس از زندگی با ۲۷۸میلیون، سال نو شبکه سه با ۱۱۸میلیون، برمودا در ایام عید ۱۰۳میلیون و شب عیدی شبکه دو با ۷۹میلیون بازدید در ردیف پرمخاطبترین برنامهها قرار داشتند.
۵۰ میلیون بازدید در ۲۴ ساعت
احمد خورشیدی، مدیرعامل تلوبیون هم در ادامه مراسم اینطور بیان کرد: آمار تلوبیون در رابطه با مخاطبان خود تلوبیون معنا پیدا میکند و به معنای افکارسنجی نیست. این آماری که اعلام میکنم مربوط به آرشیو است. در مورد آمار زنده باید بگویم در رویدادهای مختلف تلاش میکنیم مخاطب و آمارش را اعلام کنیم. بهطور کلی یک رقم ۵۰ میلیون واچ تایم (زمانی که مخاطب برای مشاهده صرف میکند) در۲۴ساعت منتهی به سال تحویل داشتیم. در خود سال تحویل هم، ۱۱۲ هزار و ۵۴۶ ای پی منحصربهفرد شبکه سه را تماشا کردند؛ ۴۰ هزار و ۲۹۸شبکه یک و ۳۰ هزار و ۸۹۲ شبکه دو را دیدند. آن چیزی که ما در نوروز و رمضان تجربه کردیم این بود که کاربران با اینترنت رایگان خانگی مخابرات تلوبیون دیدند و همین آمار را بالا برد. طی چهار سال اخیر پربینندهترین برنامه، زندگی پس از زندگی بود که امسال برنامه محفل با تجمیع آمار شبکه سه و قرآن، به رقم زندگی پس از زندگی یعنی حدود سه میلیون بازدید رسید.در این میان سریالها، نونخ در هر قسمت با ۱۵۰ هزار بازدید در پلتفرم صداوسیما مواجه بوده و به لحاظ بیننده در صدر است. پس از این مجموعه، سریال زیرخاکی با ۱۴۰ هزار بازدید در هر قسمت، هفت سر اژدها با ۱۰۷ هزار بازدید و رستگاری با ۳۷ هزار بازدید و فصل جدید جومونگ حدود ۴۷ هزار بازدید به ازای هر قسمت داشته است.وی آمار مخاطبان تلوبیونی ویژهبرنامههای تحویل سال را هم اعلام کرد و گفت: برنامه سال نو با یک میلیون و ۶۶۲ هزار،شب عیدی با۳۶۷هزار و ایران دوستداشتنی با ۱۶۸هزار بازدید ازجمله پرمخاطبها بودهاند. در برنامههای سرگرمی مهمانی با ۶۴۶ هزار، مردان آهنین با ۳۸۰ هزار، شب خوش با ۳۹۵ هزار، پاورقی با ۲۳۵ هزار و معرکه با ۱۶۹ هزار بازدید در میان پرمخاطبها قرار داشتند.
کارنامه درخشان استانها
بخش دیگری ازآمار، مربوط به اموراستانها بود که حسن عابدینی، معاون امور استانهای رسانهملی دراینخصوص گفت: سازمان در راستای دو محور اصلی فعالیتهای خود یعنی هویتمحوری و عدالتگستری، تلاش کرد آرام آرام خردهفرهنگها و قومیتهای مناطق مختلف را در قاب رسانه نشان دهد. از چهار ماه قبل، روزانه ۱۰ساعت از برنامههای شبکههای ملی را از طریق استانی پوشش دادهایم به طوری که از ۷ تا ۹صبح، شبکه سه در اختیار استانهاست که از سیستان و بلوچستان تا خراسان شمالی و خوزستان این پهنه گستره ایران اسلامی را شامل میشود. دو ساعت هم در شبکههای دیگر زیستبوم استانها را به نمایش گذاشتیم. ما معتقدیم که بخش مهمی از کارهای استانی، قابلیت پخش در شبکههای ملی را دارد و باید به مرور سریال و مجموعهها به استانها نقل مکان کنند تا سوژههای استانی در قالب مجموعههای نمایشی تولید شود. سال قبل سریال سنجرخان را روی قاب رسانه بردیم. علاوهبر آن دو سریال دیگر از مناطق کرد در حال انجام است که یکی از آنها مربوط به زندگی شخصیت مستوره اردلان خواهد بود و فیلمنامه آن در حال نهایی شدن است. امیدواریم امسال جلوی دوربین برود. همچنین، مادرسوجان را در گیلان داریم که امیدوارم اوایل تابستان به آنتن برسد. سریال دامون هم از مازندران در حال جلو رفتن است.دو سه سریال در رمضان و نوروز، ویژه استانها تولید کردیم که باعث شده به مرور جهشی در این حوزه اتفاق بیفتد. این را هم باید بگویم که میزان بینندگان شبکههای استانی در سحر۴.۲درصد نسبت به سال قبل رشد داشت که نشان میدهد توانسته نیاز مخاطب را تأمین کند. در نوروز بیش از ۲۹هزار دقیقه برنامه تولید کردیم که در قالب برنامههای نمایشی و ترکیبی بود و دو حوزه صداوسیما را شامل میشد. همچنین در بازه انتخابات، رقمی حدود ۱۵۰ هزار دقیقه مناظره ضبط و پخش کردیم که رکورد بالایی است. راهبرد معاونت امور استانها این است که سهم استانها در شبکههای ملی بالاتر رود.ما درمدت اخیر درانیمیشن ونماآهنگ هم کارکردیم.همچنین در موضوع غزه، ویژهبرنامههای مشخص داشتیم که با گویشهای متنوع استانی صورت گرفت. امیدواریم در سال جاری فرآیند تولید فرآوردههای رسانهای اعم از مستند، تلهتئاتر، تلهفیلم، موسیقی، نماآهنگ، مجموعههای نمایشی و...بتواند نیاز مخاطبان را در حوزههای استانی پاسخ دهد.
علی بخشیزاده، معاون صدای رسانهملی هم در این نشست با اشاره به تولید برنامههای معاونت صدا براساس سیاستهایی همچون صبر راهبردی در مقابل نظام سلطه و نشاط معنوی در خانواده، گفت: نگاه به عملکرد برنامهها نشان از انطباق نسبی با اهداف ما دارد. در عین حال تلاوتهای قومیتی ازسراسر کشوروکمربند تلاوت را به شکل مشهود داشتیم. تلاش کردیم قاب متنوعی از اقوام رادرسفرههای افطارنشان دهیم.همچنین در مناسبتهای موازی همچون سیزده به دروشب قدر،توازن و تبیین منطقی صورتگرفت.