از زیبایی کالیگرافی فارسی تا توسعه هویت نوشتاری برند
تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۱۹۵۳۳
به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، دامون خانجانزاده (متولد ۱۳۵۴) طراح گرافیک، تایپوگرافر و طراح تایپ فیس ایرانی است. او دانشآموخته کارشناسی رشته ارتباط تصویری (گرافیک) از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد طراحی گرافیک در دانشگاه هنر تهران است. آثار وی تاکنون در بسیاری از نمایشگاههای انفرادی و گروهی داخل و خارج به نمایش درآمده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او برای اولین بار با قبول سفارش طراحی تایپ فیس فارسی درسا، تجربیات و هنر خود را وارد صنعت فشن کرده است. در ادامه طی مصاحبهای درباره داستان این سفارش و چالشها و تجربیات جدیدی که برای این هنرمند رقم زده است، میخوانیم.
چه جذابیتی در سفارش درسا و خود درسا وجود داشت که پروژه طراحی فونت آن را پذیرفتید؟
تا به حال برای برندهای زیادی طراحی تایپ فیس انجام دادهام اما کار برای صنعت فشن برایم یک تجربه جدید بود و بنظرم آمد که همکاری با درسا به عنوان یک برند پیشرو فرصت خوبی برای شروع و خلق تجربههای جدید در این عرصه است.
در مسیر این طراحی با چه چالشهایی مواجه شدید؟ چقدر برایتان جدید و غیرقابلپیشبینی بود؟
طراحی تایپ فیس (typeface) برای صنعت فشن به واسطه اینکه چندین ویژگی را باید همزمان در طراحی آن لحاظ کنید، برای من چالش جالبی بود و بله تمامی آنها برایم قابل پیشبینی بودند.
تایپ فیسی باید طراحی میشد که ویژگیهای خوانایی و خواندنی بودن را همزمان داشته باشد و همزمان هویت خود را نیز از کالیگرافی فارسی گرفته باشد که به بازسازی ریشههای اصیلی که هم من به عنوان دیزاینر به آن توجه داشتم و هم درسا، بیانجامد.
کالیگرافی فارسی به واسطه شیوه ی نگارشی که دارد خوانش دشواری دارد ولی ما باید با از الهام از آن تایپ فیسی خلق میکردیم که خوانایی کافی را داشته باشد و در عین حال خواندنی (جذاب) هم باشد و به خاطر ماهیت فشن بازیگوش (playful) هم قلمداد شود.
در نهایت این مسیر ما به کالایی رسیدیم که ویژگیهای کالیگرافیک و جئومتریک را همزمان دارد.
مبنای طراحی فونت را بر اساس چه اندیشهها و ایدههایی گذاشتید؟
عمده این مسیر با همراهی آقای عابدینی که طراحی هویت بصری جدید درسا را بعهده داشتند، پیش رفت. چون تایپ فیس هم بخشی از این هویت بصری است و باید این یکپارچگی بین کار من و آقای عابدینی حفظ میشد.
در این مسیر آقای عابدینی در کنار من بودند و در واقع مبنای مسیری که طی کردیم بر اساس همان اندیشههایی است که طراحی هویت بصری پیش رفته است.
کمی درباره خود فونت و مبانی طراحی بصری آن توضیح میدهید؟
ما در طراحی تایپ فیس سه اصل مهم را در نظر میگیریم.
۱- رسم الخط: به این معنی که تایپ فیس طراحی شده باید رسم الخط نوشتاری آن زبان را کاملا درست و صحیح متناسب با زبان نوشتاری آن فرهنگ ارائه کند.
۲- رعایت هندسه و ریاضیات کار که با حفظ تناسبات نوشتاری و نسبت حروف به یکدیگر همراه است.
۳- شخصیت برند: تایپ فیس برند باید با محتوا و پیامی که برند در قالبهای مختلف به مخاطب خود میرساند مطابقت داشته باشد و همزمان که جلب توجه مخاطب را میکند و پیام را میرساند، شخصیت یکتایی هم داشته باشد.
سخن آخر؟
کمتر برندی پیدا میشود که با چنین دقت و آگاهی بخواهد در مجموعه هویت بصری خود تایپ فیس هم داشته باشد . وجود این فهم در درون برند درسا که توجه به تایپ فیس اختصاصی به عنوان سفیر برند را همراه داشته است، بسیار قابل تحسین و افتخار است.
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: نبض بازار فونت فارسی هویت بصری تایپ فیس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۱۹۵۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سورپرایز تازه پژو در بازار؛ ایرانخودرو از فروش محصول محبوب صرفنظر کرد؟
گروه پژو در سال گذشته با افت تولید و عرضه روبرو شد تا پیام روشنی به بازار مخابره کند.
به گزارش اقتصادنیوز، تولید گروه پژو در سال ۱۴۰۲ به نسبت سال ۱۴۰۱ با افت حدود ۲۴ درصدی روبرو شد. ایران خودروییها در سال گذشته در مجموع تولید حول و حوش ۲۶۹ هزار دستگاه انواع محصولات خود با برند پژو را نهایی کردند؛ این در حالیست که خودروساز ساکن کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص یک سال قبلتر یعنی در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۳۵۳ هزار و ۲۰۰ دستگاه از خودرو حاضر در سبد محصولاتی پژو را تولید کرد؛ بنابراین شاهد هستیم که تیراژ تولید افتی بیش از ۸۴ هزار دستگاهی را در بازه زمانی یاد شده به خود دیده است.
ایران خودرو در پایان سال ۱۴۰۲ در فروش گروه پژو نیز با کاهش عرضه مواجه شد. این خودروساز در سال گذشته حدود ۲۷۵ هزار دستگاه انواع پژو را برای متقاضیان خود فاکتور کرد. خودروساز ساکن کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص در سال ۱۴۰۱ حول و حوش ۳۶۴ هزار دستگاه انواع پژو را روانه بازار خودرو کرد.
این خودروساز با افت فروش نزدیک به ۸۹ هزار دستگاهی در خانواده پژو روبرو بوده است. این کاهش عرضه از افت بیش از ۲۴ درصدی حکایت دارد.
کاهش تیراژ تولید و عرضه گروه پژو این پیام را به بازار خودرو مخابره میکند که ایرانخودرویی.ها دیگر دل از "شیر" خود کنده و قصد دارند از سهم پژو در سبد محصولاتی خود کاسته و جا را برای سایر محصولات خود باز کنند.
افت تیراژ تولید و فروش محصولات تولیدی با برند پژو در سبد محصولاتی ایران خودرو متقاضیان را حسابی سوپرایز میکند. طی حدود سه دههای که حضور محصولات تولیدی ایران خودرو با برند پژو میگذرد مشتریان به نوعی به این برند خودرویی عادت کرده و به دنبال خرید خودروها با برند پژو هستند. محصولاتی مانند پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۶ و پژو پارس جز برندهای محبوب بازار خودرو بوده و هستند. محصولات برند پژو جز انتخابهای اول خریداران محسوب میشوند.
البته ایران خودروییها به دنبال حذف برند پژو از سبد محصولاتی خود نیستند، اما به نظر میرسد به سمت محدود کردن برند پژو در سبد محصولاتی خود حرکت میکنند. آنطور که بررسی اطلاعات ایران خودرو نشان میدهد تمرکز در سبد محصولاتی این خودروساز روی تولید انواع پژو ۲۰۷ متمرکز خواهد بود.
باید منتظر واکنش بازار به خداحافظی با محصولات پُرطرفداری مانند پژو ۲۰۶ و پژو پارس باشیم.