Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - عضو کارگروه حقوقی اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران با بیان اینکه بانک مرکزی سرمایه واردکنندگان را از بانک های عمانی آزاد کند گفت: ریال عمان که از شهریور ماه به واردکنندگان تخصیص داده شده هنوز قابلیت انتقال پیدا نکرده است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از روابط عمومی اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران سعید دخانیان اظهار کرد: بانک مرکزی به واردکنندگان نهاده های دامی ریال عمان را جهت ترخیص کالا تخصیص داده اما این ارز از سوی بانک مرکزی عمان در اختیار شرکت‌هایی که ایران از آنها کالا خریداری کرده، قرار نگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به عدم همراهی بانک مرکزی عمان با واردکنندگان ایرانی برای جابجایی ارز افزود: واردکنندگان ایرانی که ریال عمان به آنها تخصیص داده شده برای خرید این ارز تامین سرمایه کرده و ریال عمان را خریداری و در اختیار بانک مرکزی عمان قرار داده اما بانک مرکزی این کشور هنوز این ارزها را به حساب شرکتهای طرف حساب با واردکنندگان ایرانی واریز نکرده است.
دخانیان ادامه داد: از جمله شروط عمانی ها برای جابجایی ارز برای شرکت های ایرانی این است که خریدها از شرکتهای این کشور و یا چند شرکت بین المللی خاص انجام شود در حالی که خریدهای واردکنندگان ایرانی پیش از این انجام شده است.
وی خاطرنشان کرد: از دیگر شروط بانک مرکزی عمان برای جابجایی ارز ایران به حساب شرکتهایی که از آنها نهاده های دامی خریداری شده این است که کالاها باید دارای اسناد حمل معتبر باشند.
دخانیان گفت: منظور از اسناد حمل معتبر این است که کشتی ها پیش از ورود به آبهای ایران باید به بنادر عمان رفته و آنجا بازرسی شده و پس از اخذ تاییدیه؛ کالاها روانه بنادر ایران شوند.
عضو کارگروه حقوقی اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران افزود: این شرط بانک مرکزی عمان برای نقل و انتقال ارز واردکنندگان قابلیت اجرا ندارد زیرا بخشی از واردکنندگان کالای خود را که به بنادر و گمرکات رسیده بود را به صورت اعتباری ترخیص و از طریق سامانه بازارگاه توزیع کرده اند.
دخانیان ادامه داد: همچنین یکی دیگر از دلایل عدم اجرای این شرط را می توان به واردات بخش عمده ای از نهاده ها از طریق دریای خزر عنوان کرد؛ بدون تردید امکان ارسال کشتی های حامل نهاده های دامی از دریای خزر به آبهای خلیج فارس جهت بازرسی توسط عمان وجود ندارد.
عضو کارگروه حقوقی اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران با بیان اینکه تخصیص ارز عمان به واردکنندگان نه تنها مشکل گشا نبوده بلکه سرمایه واردکنندگان را نیز بلوکه کرده است، اظهار کرد: واردکنندگان به منظور تخصیص و تامین ریال عمان و انتقال آن به حساب فروشندگان خارجی ماه ها است که سرمایه خود را تبدیل به ریال و در اختیار بانک مرکزی عمان قرار داده اند اما نه تنها نقل و انتقال ارز به حساب فروشندگان خارجی انجام نشده بلکه سرمایه وارکنندگان نیز آزاد نشده و در اختیار آنها قرار نمی گیرد.
دخانیان با اشاره به افزایش هزینه های واردات نهاده های دامی به واسطه بالا بودن هزینه نقل و انتقال ارز تصریح کرد: واردکنندگان برای دریافت ریال عمان باید بین 5 تا 7 درصد کارمزد را پرداخت کنند و 4.2 درصد نیز هزینه تبدیل ریال عمان به یورو و پرداخت به دیگر بانکهای جهانی نیز به واردکنندگان تحمیل می شود اما بانک مرکزی حاضر به پذیرش هزینه های نقل و انتقال ارز نیست.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران واردکنندگان ایرانی نقل و انتقال ارز بانک مرکزی عمان نهاده های دامی ریال عمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۱۹۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات وام ازدواج ۱۴۰۳؛ پرداخت فقط با یک ضامن!

روز گذشته بانک مرکزی بند‌های مرتبط با قانون بودجه سال ۱۴۰۳ در خصوص پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را به شبکه بانکی ابلاغ کرد؛ تسهیلاتی که در سال ۱۴۰۳ به مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، روز گذشته بانک مرکزی بند‌های مرتبط با قانون بودجه سال ۱۴۰۳ در خصوص پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را به شبکه بانکی ابلاغ کرد. بر این اساس تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آن‌ها بعد از ۰۱‏/۰۱‏/۱۳۹۹ بوده است مبلغ سه میلیارد (۳،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال و با دوره بازپرداخت ده ساله است؛ همچنین تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر بیست و پنج سال و زوجه‌های زیر بیست و سه سال مبلغ سه میلیارد و پانصد میلیون (۳،۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال خواهد بود.

گفتنی است، مسئولیت حسن اجرای این بند بر عهده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مؤسسات اعتباری و تمامی مدیران و کارکنان ذی‌ربط است. عدم اجرای هریک از بند‌های این تبصره (مشتمل بر تأخیر در پرداخت این تسهیلات یا دریافت ضمانت فراتر از حدود این قانون) تخلف محسوب شده و در مراجع ذی‌صلاح قابل پیگیری است.

پرداخت وام ازدواج با یک ضامن

پیش از این هم محمدرضا جمشیدی دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی کشور گفته بود: بانک مرکزی به شکل رسمی و در دستورالعمل خود اعلام کرده که بانک‌ها موظف هستند برای اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج یک ضامن را قبول کنند، اما گاهی ممکن است متقاضیان فردی را به عنوان ضامن معرفی کنند که بر اساس ارزشیابی بانک، فرد صلاحیت کافی برای ضامن شدن را نداشته باشد بر این اساس بانک اعلام می‌کند که فرد ضامن دیگری را هم معرفی کند.

او افزود: این که بانک مطرح می‌کند دو ضامن برای تسهیلات قرض‌الحسنه نیاز است موارد استثنایی است که توجیهاتی مانند این دارد که گاهی ضامن اول که فرد معرفی می‌کند توان بازپرداخت ضعیفی دارد که در اینجا ممکن است بانک‌ها برخلاف مصوبه بانک مرکزی اعلام کنند که متقاضی یک نفر دیگر را هم معرفی کند تا دو نفر ضامن شوند.

در همین راستا و با توجه به قانون بودجه ۱۴۰۳ هم روز گذشته اعلام شد: در رابطه با تسهیلات ازدواج پس از اعتبارسنجی متقاضیان و در صورت عدم تکافوی اعتبار آنها، به منظور تأمین رکن ضامن، مؤسسات اعتباری موظفند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول از طبقه اول آن‌ها یا سایر دارایی‌های مالی وی یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام نمایند.

امکان گزارش دهی تخلفات حوزه تسهیلات ازدواج فراهم است

بانک مرکزی هم اعلام کرده است: مردم می‌توانند هر گونه ناهماهنگی از سوی شبکه بانکی را به بانک مرکزی اطلاع دهند و چنانچه افراد به شعب مراجعه می‌کنند و شکایت و درخواستی دارند، می‌توانند با تماس با سامانه ارتباطات مردمی بانک مرکزی (شماره تلفن ۲۷۰۶) یا «سامانه رسیدگی به شکایات و ارتباط مردمی»، درخواست‌ها و شکایت‌های خود را ثبت کنند و حتماً بانک مرکزی این مهم را پیگیری می‌کند که از جمله مواردی که افراد حتما باید آن را گزارش کنند درخواست ضمانت‌های فراتر از قانون و بخشنامه‌ها است.

گفتنی است، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به هیچ وجه دوبار پرداخت نمی‌شود و هر فرد تنها یکبار می‌تواند از تسهیلات ازدواج استفاده کند.

دیگر خبرها

  • بیماری دامی در مازندران کاهش یافت
  • حساب بانکی این افراد مسدود می‌شود + جزئیات
  • پیش بینی هواشناسی هرمزگان ۱۰ فروردین
  • صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی در شبکه بانکی
  • سوئیفت و راه‌اندازی پلتفرم جدید برای ارز دیجیتال بانک‌های مرکزی
  • تورم انگلیس ماندگار است؟
  • نرخ جدید سود سپرده های بانکی در سال جاری + جزئیات
  • ارزیابی ۱۱۵ چهره اقتصادی از عملکرد بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲
  • افزایش ارزش پول افغانی در سال ۱۴۰۲
  • جزییات وام ازدواج ۱۴۰۳؛ پرداخت فقط با یک ضامن!