Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- دامون خانجان‌زاده (متولد 1354) طراح گرافیک، تایپوگرافر و طراح تایپ فیس ایرانی است. او دانش‌آموخته کارشناسی رشته ارتباط تصویری (گرافیک) از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد طراحی گرافیک در دانشگاه هنر تهران است. آثار وی تاکنون در بسیاری از نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی داخل و خارج به نمایش درآمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او برای اولین بار با قبول سفارش طراحی تایپ فیس فارسی درسا، تجربیات و هنر خود را وارد صنعت فشن کرده است. در ادامه طی مصاحبه‌ای درباره داستان این سفارش و چالش‌ها و تجربیات جدیدی که برای این هنرمند رقم زده است، می‌خوانیم.

 چه جذابیتی در سفارش درسا و خود درسا وجود داشت که پروژه طراحی فونت آن را پذیرفتید؟

تا به حال برای برندهای زیادی طراحی تایپ فیس انجام داده‌ام اما کار برای صنعت فشن برایم یک تجربه جدید بود و بنظرم آمد که همکاری با درسا به عنوان یک برند پیشرو فرصت خوبی برای شروع و خلق تجربه‌های جدید در این عرصه است.

 در مسیر این طراحی با چه چالش‌هایی مواجه شدید؟ چقدر برایتان جدید و غیرقابل‌پیش‌بینی بود؟

طراحی تایپ‌ فیس (typeface) برای صنعت فشن به واسطه اینکه چندین ویژگی را باید همزمان در  طراحی آن لحاظ کنید، برای من چالش جالبی بود و بله تمامی آنها برایم قابل ‌پیش‌بینی بودند.

تایپ فیسی باید طراحی می‌شد که ویژگی‌های خوانایی و خواندنی بودن را همزمان داشته باشد و همزمان هویت خود را نیز از کالیگرافی فارسی گرفته باشد که به بازسازی ریشه‌های اصیلی که هم من به عنوان دیزاینر به آن توجه داشتم و هم درسا، بیانجامد.

کالیگرافی فارسی به واسطه شیوه ی نگارشی که دارد خوانش دشواری دارد ولی ما باید با از الهام از آن تایپ فیسی خلق می‌‎کردیم که خوانایی کافی را داشته باشد و در عین حال خواندنی (جذاب) هم باشد و به خاطر ماهیت فشن بازیگوش (playful) هم قلمداد شود.

در نهایت این مسیر ما به کالایی رسیدیم که ویژگی‌های کالیگرافیک و جئومتریک را همزمان دارد.

 مبنای طراحی فونت را بر اساس چه اندیشه‌ها و ایده‌هایی گذاشتید؟

عمده این مسیر با همراهی آقای عابدینی که طراحی هویت بصری جدید درسا را بعهده داشتند، پیش رفت. چون تایپ فیس هم بخشی از این هویت بصری است و باید این یکپارچگی بین کار من و آقای عابدینی حفظ می‌شد.

در این مسیر آقای عابدینی در کنار من بودند و در واقع مبنای مسیری که طی کردیم بر اساس همان اندیشه‌هایی است که طراحی هویت بصری پیش رفته است.

 کمی درباره خود فونت و مبانی طراحی بصری آن توضیح می‌دهید؟

ما در طراحی تایپ فیس سه اصل مهم را در نظر می‌گیریم.

1-  رسم الخط: به این معنی که تایپ فیس طراحی شده باید رسم الخط نوشتاری آن زبان را کاملا درست و صحیح متناسب با زبان نوشتاری آن فرهنگ ارائه کند.

2-  رعایت هندسه و ریاضیات کار که با حفظ تناسبات نوشتاری و نسبت حروف به یکدیگر همراه است.

3-  شخصیت برند: تایپ فیس  برند باید با محتوا و پیامی که برند در قالب‌های مختلف به مخاطب خود می‌رساند مطابقت داشته باشد و همزمان که جلب توجه مخاطب را می‌کند و پیام را می‌رساند، شخصیت یکتایی هم داشته باشد.

 سخن آخر؟

کمتر برندی پیدا می‌شود که با چنین دقت و آگاهی بخواهد در مجموعه هویت بصری خود تایپ فیس هم داشته باشد . وجود این فهم در درون برند درسا که توجه به تایپ فیس اختصاصی به عنوان سفیر برند را همراه داشته است، بسیار قابل تحسین و افتخار است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: فونت فارسی تایپ فیس برند درسا هویت بصری تایپ فیس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۱۹۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش آمار این عمل زیبایی ۳۰۰ میلیونی!

به گزارش همشهری آنلاین،‌ تب جراحی‌های زیبایی به تغییر رنگ چشم رسیده است، تبی که ره‌آوردش نابینایی در چند سال بعد است.

«بعد از سه بار عمل تغییر رنگ چشم با لیزر به رنگ دلخواهم نرسیدم، تازه مشکل تاری‌دید هم پیدا کردم» این‌هابخشی از کامنت‌های فردی است که عمل تغییر رنگ چشم انجام داده است.

همراه با رشد صنعت مد و پیوند آن با عمل‌های زیبایی، حالا تبلیغ جراحی‌های زیبایی به تغییر رنگ چشم در فضای مجازی رسیده است، عملی که طبق گفته برخی متخصصان بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون هزینه دارد.

رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران بابک نیکومرام با اشاره به تبعات جراحی‌ غیرضرور زیبایی می‌گوید چهره اصیل ایرانی از طریق جراحی‌های گسترده در حال تحریف است و «استانداردهای زیبایی نامتجانس بر ایرانیان تحمیل شده است».
با این وجود پژوهش‌ها نشان می‌دهد ۱۰ درصد از افرادی که جراحی زیبایی انجام می‌دهند دچار اختلال خود زشت‌انگاری هستند.

عمل تغییر رنگ چشم برای اولین بار در سال ۱۹۵۶ برای ترمیم نقایص عنبیه انجام شد بعد اسپانیا تحقیقات بیش‌تری روی آن انجام داد. امروز هزینه عمل تغییر رنگ هر چشم در اروپا حدود ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ یورو است.

طبق برخی آمار منتشر شده ایران در رتبه بیستم جراحی‌های زیبایی قرار دارد، منتها عمل تغییر رنگ چشم درصد بسیار کمی از آمار مرتبط با جراحی زیبایی را شامل می‌شود.

عمل دائمی تغییر رنگ چشم یک عمل نوین است که در بیش‌تر کشورها مورد تأیید نیست و مجوز انجام ایردوپلاستی زیبایی صادر نمی‌شود. همچنین از عوارض بسیار جدی عمل تغییر رنگ چشم می‌توان به عفونت چشم، آب مروارید، آسیب قرنیه چشم، افزایش فشار چشم، تاری‌دید و حتی احتمال نابینایی در سال‌های بعد اشاره کرد.

افزایش تقاضای جراحی‌های زیبایی از جمله تغییر رنگ چشم حاکی از آن است که امروزه دیگر این جراحی‌ها چندان جنبه درمانی ندارند و برخی در سنین مختلف تحت تاثیر فضاسازی و تبلیغات، به دنبال زیبایی بیشتر هستند.

در حالی میل به تغییر رنگ چشم در برخی ایرانی‌ها نمود یافته که عوارض جانبی این عمل همان لحظه بروز نمی‌کند و چند سال بعد و با پا گذاشتن فرد به میانسالی خود را نشان می‌دهد.

در این میان یک جامعه‌شناس اباذر اشتری معتقد است توجه به بدن در کل یک امر مثبت است و علت این امر را این می‌داند که امید به زندگی و سلامت عمومی به این وسیله ارتقا پیدا می‌کند. البته این وظیفه جامعه است که از بار منفی موضوع کم کند.
از سویی دیگر یک جامعه‌شناس رضا بافتی می‌گوید تمایل به عمل‌های زیبایی به عزت نفس و اعتماد به نفس افراد بر می‌گردد که یک احساس درونی است. اما «اگر این احساس درونی وجود نداشته باشد افراد در بیرون خود به دنبال آن می‌گردند».

جامعه‌شناسان معتقدند افرادی که قصد انجام جراحی زیبایی دارند، ابتدا به مراکز مشاوره و روانشناسی هدایت شوند تا شاید با استفاده از کلاس‌های مهارت در ارتباطات اجتماعی و درونی کردن این مسائل در روابطشان با سایر افراد، نیازی به جراحی زیبایی حس نکنند.

کد خبر 846122 منبع: فارس برچسب‌ها عمل‌های زیبایی چشم خبر مهم

دیگر خبرها

  • برنامه های شاخص ساینا در سال مالی جدید تشریح شد
  • از رنجی که می‌برند...
  • افشاگری علی ربیعی درباره هویت حامیان تعطیلی روز پنج شنبه به جای شنبه
  • (تصاویر) خودرویی که شیشه جلو و سقف ندارد
  • تنها راه نجات جامعه توسعه فرهنگ همگرایی است
  • جشنواره زیبایی شتر در شهرستان آق قلا برگزار شد
  • اصفهک؛ سفری به عمق زیبایی در دل کویر/ روستایی مطرح در سطح جهانی
  • جشنواره ملی زیبایی شتر در انبارالوم برگزار شد
  • افزایش آمار این عمل زیبایی ۳۰۰ میلیونی!
  • نشست چیستی و چرایی فرهنگ و هویت عشایری در دهدشت برگزار شد